Uddannelsesudvalget
Besøg i Korea og Japan 2. – 9. september 2006
Tid |
 Søndag den 3. september |
11:25 |
Ankomst til Seoul
|
Eftermiddag |
Tjek in hotel, justere til Korea-tid. |
Aften |
Uformel middag og briefing ved ambassadør Poul Hoiness
|
Tid |
 Mandag den 4. september |
Formiddag |
1) Møde med minister/general director fra det koreanske undervisningsministerium (Ministry of Education and Human Resources)
Mulige temaer: - Hvad er Koreas største uddannelsespolitiske udfordringer? - Hvordan vil disse blive adresseret? - Hvordan er sammenhængen mellem uddannelsessystemets out-put og arbejdsmarkedets behov? - Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea og hvorledes vurderes dette i regeringen? - Hvorledes arbejder regeringen i dette spændingsfelt? - Har regeringen en strategi for livslang læring? - Har regeringen et program for ’career guidance’ og ’counselling’? - Hvilke instrumenter bruges til implementering af nye uddannelsespolitiske initiativer? - Hvordan fungerer samspillet mellem regeringen og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?
|
2) Møde med rep/formanden for det koreanske uddannelsesudvalg
- Hvor er brudfladerne i udviklingen af koreansk uddannelsespolitik? - Hvordan tilrettelægges reformprocesser i Korea? - Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea og hvorledes vurderes dette i regeringen? - Hvordan fungerer samspillet mellem det politiske/ parlamentariske liv og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger? - I hvor høj grad inddrages ekspertviden og forskning i reformprocessen?
|
|
Eftermiddag |
3) Besøg på Korea Research Institute for Vocational Education & Training (KRIVET)
Mulige temaer: - Hvad er efter KRIVET’s vurdering Koreas største uddannelespolitiske udfordringer, og hvilken rolle spiller ’vocational education and training’ i det samlede udviklingsbillede? - Hvilken status vurderer KRIVET, at ’vocational education and training’ har i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea? - Hvordan fungerer sammenhængen mellem forskning og programudvikling i KRIVET’s arbejde? - Hvilke muligheder har koreanske ansatte for uddannelsesmæssig opgradering – livslang læring, HRD – hvordan er finansieringsmønstrene? - Hvilke muligheder har koreanske unge for at få vejledning i forbindelse med studievalg og hvilken adgang har fx ansatte til vejledning i forbindelse me kompetenceudvikling?
|
4) Besøg på Korea Educational Development Institute (KEDI) eller Korea Education and Research Information Service (KERIS).
Mulige temaer: Fastlægges, når vi har besluttet hvilket af institutterne vi vælger. |
|
Aften |
|
Tid |
Tirsdag den 5. september |
Formiddag |
5) Besøg på Korea National Open University (KNOU)
Mulige temaer: - Generel introduktion til universitetet. - Bese universitetets faciliteter til e-learning og distancelearning - Mulighed for at mødes med studerende. - og lærere. - Diskutere fordele og ulemper ved systematisk brug af e-learning og distance learning. - Diskutere fremtidsudsigterne for de studerende – beskæftigelsesmuligheder vedligeholdelse af kompetencer etc.
|
Eftermiddag |
6) Besøg på Samsung Education Center (E-learning)
Mulige temaer: - Hvilken rolle har centret for Samsungs udviklingsstrategi? - Hvordan indrulleres de studerende – frivilligt eller efter udpegning af ledelsen? - Er centret tilgængelig for andre end ansatte i Samsung? - Hvordan tilrettelægges indholdet – og hvorledes er relationen til arbejdspladsen? - Hvorfor kan offentlige uddannelsescentre ikke tilgodese Samsungs behov? - Hvad er fordele og ulemper ved en satsning pÃ¥ e-learning?Â
|
Aften |
Uformelt middagsarrangement |
Tid |
Onsdag den 6. september |
17:10 |
Afrejse til Tokyo fra Incheon airport |
19:30 |
Ankomst til Tokyo Narita airport. Gennemgang af program i bus ca. 90 min. Check in Hotel Uformel m middag i den danske ambassade (foreslås flyttet til dagen efter – JS) |
Tid |
Torsdag den 7. september |
Formiddag |
Møde med embedsmænd i Undervisningsministeriet efterfulgt af møde med den japanske undervisningsminister:
Mulige temaer: - Hvad er Japans største uddannelsespolitiske udfordringer? - Hvordan vil disse blive adresseret? - Hvordan er sammenhængen mellem uddannelsessystemets out-put og arbejdsmarkedets behov? - Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan og hvorledes vurderes dette i regeringen? - Hvilken rolle spiller familietraditioner i valg af uddannelse og erhverv? - Hvorledes arbejder regeringen i dette spændingsfelt? - Har regeringen en strategi for livslang læring? - Har regeringen et program for ’career guidance’ og ’counselling’? - Hvilke instrumenter bruges til implementering af nye uddannelsespolitiske initiativer? - Hvordan fungerer samspillet mellem regeringen og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?
|
Eftermiddag |
Møde med Underhusets uddannelses- og videnskabsudvalg, efterfulgt af omvisning i parlamentet:
Mulige temaer: - Hvor er brudfladerne i udviklingen af japansk uddannelsespolitik? - Hvordan tilrettelægges reformprocesser i Japan? - Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan og hvorledes vurderes dette i parlamentets forskellige grupperinger? - Hvordan fungerer samspillet mellem det politiske/ parlamentariske liv og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger? - Hvorledes ses der i parlamentets forskellige grupperinger på familietraditionernes rolle i forbindelse med unges valg af uddannelse og erhverv? - I hvor høj grad inddrages ekspertviden og forskning i reformprocessen?
|
Tid |
Fredag den 8. september |
Formiddag |
Besøg i National Institute for Educational Policy Research.
Mulige temaer: - Hvad er efter National Institute for Educational Policy Research’s vurdering Japans største uddannelespolitiske udfordringer, og hvilken rolle spiller ’vocational education and training’ i det samlede udviklingsbillede? - Hvilken status vurderer National Institute for Educational Policy Research, at ’vocational education and training’ har i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan? - Hvilken rolle spiller familietraditioner for unges valg af uddannelse og arbejde, og hvordan vurderes dette I National Institute for Educational Policy Research? - Hvordan fungerer sammenhængen mellem forskning og programudvikling i National Institute for Educational Policy Research’s arbejde? - Hvilke muligheder har japanske ansatte for uddannelsesmæssig opgradering – livslang læring, HRD – hvordan er finansieringsmønstrene? - Hvilke muligheder har japanske unge for at få vejledning i forbindelse med studievalg og hvilken adgang har fx ansatte til vejledning i forbindelse med kompetenceudvikling?
|
Eftermiddag |
Site visit på uddannelsesinstitutioner fx handelsskole eller andet faggymnsium.
Mulige temaer: - Samle indtryk fra institutionen - Mulighed for at mødes med ledelse, lærere og studerende. |
Tid |
Lørdag den 9. september |
11:45 16:45 |
Afgang mod Købehavn Narita Airport Ankomst Kastrup Lufthavn |