Uddannelsesudvalget

Besøg i Korea og Japan 2. – 9. september 2006

Skitse til Program

 

Tid

 Søndag den 3. september

11:25

Ankomst til Seoul

 

Eftermiddag

Tjek in hotel, justere til Korea-tid.

Aften

Uformel middag og briefing ved ambassadør Poul Hoiness

 

Tid

 Mandag den 4. september

Formiddag

1) Møde med minister/general director fra det koreanske undervisningsministerium (Ministry of Education and Human Resources)

 

Mulige temaer:

-          Hvad er Koreas største uddannelsespolitiske udfordringer?

-          Hvordan vil disse blive adresseret?

-          Hvordan er sammenhængen mellem uddannelsessystemets out-put og arbejdsmarkedets behov?

-          Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea og hvorledes vurderes dette i regeringen?

-          Hvorledes arbejder regeringen i dette spændingsfelt?

-          Har regeringen en strategi for livslang læring?

-          Har regeringen et program for ’career guidance’ og ’counselling’?

-          Hvilke instrumenter bruges til implementering af nye uddannelsespolitiske initiativer?

-          Hvordan fungerer samspillet mellem regeringen og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?

 

 

2) Møde med rep/formanden for det koreanske uddannelsesudvalg


 Mulige temaer:

-          Hvor er brudfladerne i udviklingen af koreansk uddannelsespolitik?

-          Hvordan tilrettelægges reformprocesser i Korea?

-          Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea og hvorledes vurderes dette i regeringen?

-          Hvordan fungerer samspillet mellem det politiske/ parlamentariske liv og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?

-          I hvor høj grad inddrages ekspertviden og forskning i reformprocessen?

 

Eftermiddag

3) Besøg på Korea Research Institute for Vocational Education & Training (KRIVET)

 

Mulige temaer:

-          Hvad er efter KRIVET’s vurdering Koreas største uddannelespolitiske udfordringer, og hvilken rolle spiller ’vocational education and training’ i det samlede udviklingsbillede?

-          Hvilken status vurderer KRIVET, at ’vocational education and training’ har i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Korea?

-          Hvordan fungerer sammenhængen mellem forskning og programudvikling i KRIVET’s arbejde?

-          Hvilke muligheder har koreanske ansatte for uddannelsesmæssig opgradering – livslang læring, HRD – hvordan er finansieringsmønstrene?

-          Hvilke muligheder har koreanske unge for at fÃ¥ vejledning i forbindelse med studievalg og hvilken adgang har fx ansatte til vejledning i forbindelse me kompetenceudvikling?

 

4) Besøg på Korea Educational Development Institute (KEDI) eller Korea Education and Research Information Service (KERIS).

 

Mulige temaer:

Fastlægges, når vi har besluttet hvilket af institutterne vi vælger.

Aften

 

Tid

Tirsdag den 5. september

Formiddag

5) Besøg på Korea National Open University (KNOU)

 

Mulige temaer:

-          Generel introduktion til universitetet.

-          Bese universitetets faciliteter til e-learning og distancelearning

-          Mulighed for at mødes med studerende.

-          og lærere.

-          Diskutere fordele og ulemper ved systematisk brug af e-learning og distance learning.

-          Diskutere fremtidsudsigterne for de studerende – beskæftigelsesmuligheder vedligeholdelse af kompetencer etc.

 

Eftermiddag

6) Besøg på Samsung Education Center (E-learning)

 

Mulige temaer:

-          Hvilken rolle har centret for Samsungs udviklingsstrategi?

-          Hvordan indrulleres de studerende – frivilligt eller efter udpegning af ledelsen?

-          Er centret tilgængelig for andre end ansatte i Samsung?

-          Hvordan tilrettelægges indholdet – og hvorledes er relationen til arbejdspladsen?

-          Hvorfor kan offentlige uddannelsescentre ikke tilgodese Samsungs behov?

-          Hvad er fordele og ulemper ved en satsning pÃ¥ e-learning? 

 

Aften

Uformelt middagsarrangement

Tid

Onsdag den 6. september

17:10

Afrejse til Tokyo fra Incheon airport

19:30

Ankomst til Tokyo Narita airport.

Gennemgang af program i bus ca. 90 min.

Check in Hotel

Uformel m middag i den danske ambassade (foreslås flyttet til dagen efter – JS)

Tid

Torsdag den 7. september

Formiddag

Møde med embedsmænd i Undervisningsministeriet efterfulgt af møde med den japanske undervisningsminister:

 

Mulige temaer:

-          Hvad er Japans største uddannelsespolitiske udfordringer?

-          Hvordan vil disse blive adresseret?

-          Hvordan er sammenhængen mellem uddannelsessystemets out-put og arbejdsmarkedets behov?

-          Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan og hvorledes vurderes dette i regeringen?

-          Hvilken rolle spiller familietraditioner i valg af uddannelse og erhverv?

-          Hvorledes arbejder regeringen i dette spændingsfelt?

-          Har regeringen en strategi for livslang læring?

-          Har regeringen et program for ’career guidance’ og ’counselling’?

-          Hvilke instrumenter bruges til implementering af nye uddannelsespolitiske initiativer?

-          Hvordan fungerer samspillet mellem regeringen og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?

 

 

Eftermiddag

Møde med Underhusets uddannelses- og videnskabsudvalg, efterfulgt af omvisning i parlamentet:

 

Mulige temaer:

-          Hvor er brudfladerne i udviklingen af japansk uddannelsespolitik?

-          Hvordan tilrettelægges reformprocesser i Japan?

-          Hvilken status har ’vocational education and training’ i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan og hvorledes vurderes dette i parlamentets forskellige grupperinger?

-          Hvordan fungerer samspillet mellem det politiske/ parlamentariske liv og interessenter som fx arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger?

-          Hvorledes ses der i parlamentets forskellige grupperinger pÃ¥ familietraditionernes rolle i forbindelse med unges valg af uddannelse og erhverv?

-          I hvor høj grad inddrages ekspertviden og forskning i reformprocessen?

 

 

Tid

Fredag den 8. september

Formiddag

Besøg i National Institute for Educational Policy Research.

 

Mulige temaer:

-          Hvad er efter National Institute for Educational Policy Research’s vurdering Japans største uddannelespolitiske udfordringer, og hvilken rolle spiller ’vocational education and training’ i det samlede udviklingsbillede?

-          Hvilken status vurderer National Institute for Educational Policy Research, at ’vocational education and training’ har i forhold til fx teoretiske/ akademiske studier i Japan?

-          Hvilken rolle spiller familietraditioner for unges valg af uddannelse og arbejde, og hvordan vurderes dette I National Institute for Educational Policy Research?

-          Hvordan fungerer sammenhængen mellem forskning og programudvikling i National Institute for Educational Policy Research’s arbejde?

-          Hvilke muligheder har japanske ansatte for uddannelsesmæssig opgradering – livslang læring, HRD – hvordan er finansieringsmønstrene?

-          Hvilke muligheder har japanske unge for at fÃ¥ vejledning i forbindelse med studievalg og hvilken adgang har fx ansatte til vejledning i forbindelse med kompetenceudvikling?

 

 

Eftermiddag

Site visit på uddannelsesinstitutioner fx handelsskole eller andet faggymnsium.

 

Mulige temaer:

-          Samle indtryk fra institutionen

-          Mulighed for at mødes med ledelse, lærere og studerende.

Tid

Lørdag den 9. september

11:45

16:45

Afgang mod Købehavn Narita Airport

Ankomst Kastrup Lufthavn