"Pixi-notat" til Folketingets Uddannelsesudvalg om dagsordenen for mødet i EU’s ministerråd den 19. maj 2006

 

1.       Europa-Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet: Den europæiske sprogindikator

- vedtagelse af rådskonklusioner

 

Formålet med meddelelsen er at foreslå, at der iværksættes en europæisk sprogindikator, som kan give et bedre billede af sprogkundskaberne i EU som grundlag for en mere målrettet indsats. Formandskabet har foreslået, at der vedtages et sæt rådskonklusioner, der principielt bakker op om forslaget om etablering af en europæisk sprogindikator, men samtidig nødvendiggør yderligere afklaring i forhold til de praktiske og økonomiske konsekvenser for de enkelte medlemslande.

 

2.      Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om nøglekompetencer for livslang læring

         - generel indstilling

 

Som opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2002 har Kommissionen vedtaget en henstilling om nøglekompetencer for livslang læring. Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag, der har karakter af et inspirationskatalog for medlemslandene – og som selvfølgelig ikke er bindende.

 

3.      Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om tværnational mobilitet i Det Europæiske Fællesskab i uddannelsesøjemed: Det europæiske kvalitetscharter for mobilitet

         - generel indstilling

 

Kommissionen har vedtaget en henstilling om etablering af et europæisk kvalitetscharter for mobilitet. Forslaget er en opfølgning på eksisterende initiativer i forhold til mobilitet. Et udkast blev diskuteret på et uformelt undervisningsministermøde i Rotterdam i juli 2004 under det nederlandske formandskab, der konkluderede, at der var enighed om principperne, og at de kunne danne grundlag for de kvalitative aspekter af mobilitet i forbindelse med den nye generation af uddannelsesprogrammer.

 

Forslaget skal bl.a. bidrage til, at den forventede vækst i den europæiske studentermobilitet som følge af det kommende program for livslang læring fortsat vil ske som et integreret element i det normerede uddannelsesforløb.

 

4.      Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af et integreret program for livslang læring

         -  udveksling af synspunkter om de finansielle aspekter af programmet

 

Kommissionen har den 14. juli 2004 ved KOM (2004) 474 endeligt vedtaget forslag til Rådets og Parlamentets beslutning om vedtagelsen af et nyt integreret program for livslang læring. På rådsmødet den 14. november 2005 blev der opnået en delvis politisk enighed om forslagets indholdsmæssige dimensioner. Budgetrelaterede spørgsmål afventede enighed om fællesskabets samlede finansielle rammer for perioden 2007-2013. Med udgangspunkt i budgetforliget mellem Rådet og Parlamentet ønsker formandskabet, at Rådet drøfter konsekvenserne heraf for det kommende program.

 

Den samlede ramme på 6.752 mio. euro ligger fast. Ministrene vil kunne diskutere den interne fordeling på de forskellige programelementer.

 

5.      Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi

         - politisk debat om uddannelsesområdets bidrag til bæredygtig udvikling

 

Som led i revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi vil rådsformationerne, herunder Rådet for eksterne relationer, skulle drøfte en række spørgsmål fra formandskabets ”vennegruppe”, bl.a. om EU’s eksisterende mål og politikker er passende og tilstrækkelige til effektivt at imødegå ikke-bæredygtige udviklingstendenser på deres respektive områder. Formandskabet og vennegruppen vil på baggrund af drøftelserne i rådsformationerne udarbejde oplæg om den reviderede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni 2006.

 

I meddelelsen ses uddannelse som et instrument, der kan bruges til at sætte fokus på nødvendigheden af bæredygtig udvikling, såvel inden for EU's grænser som i et globalt perspektiv.