Middelfart d.14/10-05                                                                                                   

                                        

 

 

 

Til  medlemmerne af Folketingets Uddannelsesudvalg, Udenrigsudvalg og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

 

 

Det er mig komplet uforståeligt hvad der foregår.

Regeringen vil fjerne den støtte, der hidtil har været til u-landsorganisationernes undervisningsmaterialer, kurser og andre oplysningsaktiviteter om globale forhold. Jeg vil som folkeskolelærer have meget vanskeligt ved at opfylde en del af folkeskolens formål, hvis dette bliver vedtaget.

 

Jeg har igennem de sidste par måneder lavet årsplaner for de fag og klasser jeg underviser. I den forbindelse bruger jeg faghefterne med de Fælles Mål for folkeskolens forskellige fag. I alle faghefterne står folkeskolens formål, der bl.a. siger, at folkeskolen -…skal bidrage til elevernes forståelse for andre kulturer…-. ( fra § 1. Stk.3.)

 Jeg er helt enig. Oplysning om den fælles verden vi lever i, den verden som på godt og ondt kommer tættere og tættere på os hver dag, er den bedste form for terrorbekæmpelse. Vi skal oplyse om andre kulturer for at undgå den angst, der ellers i bogstaveligste forstand får os til at grave skyttegrave og hade hinanden til gavn for ingen.

 

Men jeg er i vildrede. Hidtil har jeg nemlig brugt en del af min undervisning på at bidrage til elevernes forståelse af andre kulturer, hvilket jo som sagt er en del af det formål jeg som lærer er underlagt. Det vil blive vanskeligere for mig, hvis dette forslag bliver vedtaget. Der vil ikke blive produceret nye materialer, hvis midlerne er frataget organisationerne.

 

Den 5.klasse jeg har været klasselærer for var en periode pennevenner med nogle flygtningebørn på en centerskole. De besøgte også børnene på skolen og vi havde på forhånd arbejdet med materiale om de lande børnene kom fra. Det var en tankevækkende og lærerig oplevelse for de danske børn, at opleve et helt andet liv end deres eget beskyttede.

Før og efter besøget på centerskolen,  når jeg har undervist i geografi, eller har arbejdet med et globalt tværfagligt emne har jeg benyttet mig af Mellemfolkelig Samvirkes bibliotek, der har en mængde materialer vi ellers aldrig kan få fat i på skolerne, eller har råd til at indkøbe. Dette unikke bibliotek med stor ekspertise og udstrakt service vil blive ramt af nedskæringen.

Fire gange om året modtager jeg nyhedsbrevet –Global undervisning-, der giver mig nye ideer til metoder og materialer. Denne publikation bliver også ramt af nedskæringen.

 

I år underviser jeg en 3.klasse i dansk, kristendom, historie og engelsk. Jeg har planer om, at de til næste år skal finde en klasse i et andet område af Danmark at være pennevenner med og siden besøge. Et område, der har flere flygtninge og indvandrere, end vi har i det område, min skole ligger i.  Mine elever har brug for at lære en anden virkelighed at kende for at kunne klare sig i det land, de skal vokse op i. Det er en helt konkret måde at opfylde den del af formålsparagraffen, jeg henviser til i starten. I den forbindelse har jeg brug for at kunne finde materiale om de lande vores potentielle pennevenner kommer fra og materiale om deres liv her i landet. Det vil blive svært for mig at skaffe, hvis forslaget bliver vedtaget.

 

Alle partier er enige om, at Danmark fortsat skal yde u-landshjælp i større eller mindre grad. Hvis der fortsat skal være folkelig opbakning til den hjælp, kræver det oplysning i den skole, der underviser langt de fleste af vores børn.

Jeg synes jeg har gjort hvad jeg kunne for at leve op til den omtalte del af folkeskolens formål, jeg er i vildrede om hvad jeg skal gøre fremover, forstår ikke hvad meningen er, men vil meget gerne have en forklaring.

 

Venlig hilsen

 

Naja Henriette Bloch

Brovejen 328

5500 Middelfart