Folketinget — Uddannelsesudvalget

Christiansborg, den 30. marts 2006

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

 

Pilotprojekt vedr. digital dataudveksling (digital signatur)

Folketinget vil opfylde kravene til eDag2 (Projekt Digital Forvaltning). Det er derfor besluttet at arbejde videre med brugen af digital signatur ved elektronisk udveksling af parlamentariske dokumenter mellem ministerierne og Folketinget.

 

Den 3. april 2006 igangsættes et pilotprojekt med Skatteministeriet, Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling om oversendelse af udvalgsbilag med digital signatur. Ministerierne skal enten påføre en med­arbejdersignatur eller en virksomhedssignatur. Begge typer signatur vil forpligte ministeren og ministeriet i samme omfang, som ministerens underskrift gør i dag. Den elektroniske signatur erstatter altså ministerens håndskrevne underskrift på svar m.m.

 

Indførelse af digital signatur sikrer hurtig og effektiv dataudveksling mellem ministerierne og Folketinget og giver mulighed for at udveksle følsomme og fortrolige oplysninger elektronisk med hinanden via e-mail.

 

Alt materiale – på nær rapporter, bøger og lign. – fra Undervisningsministeriet (inkl. styrelser, direktorater m.v.) modtages fra 3. april 2006 kun elektronisk – ikke i papir. De modtagne dokumenter bliver herefter kopieret og omdelt til udvalget som hidtil. Rapporter, bøger, farvetryk og lign. vil – udover elektronisk oversendelse – fortsat modtages i papirversion.

 

Brugen af digital signatur sker under forudsætning af, at svar på spørgsmål m.v. som hidtil er godkendt af den pågældende minister, samt at ministeriet efterfølgende kan fremlægge dokumentation herfor, jf. vedlagte svar fra statsministeren på UFO alm. del – spørgsmål 9 (folketingsåret 2004-05, 2. samling).

 

Undervisningsministeriet vil ligeledes ikke modtage post i papirversion fra Folketinget. Udvalgsbilag og udvalgsspørgsmål sendes efter registrering i Folketingets dokumentdatabase (TingDok) til det pågældende ministerium elektronisk med digital signatur (virksomhedssignatur).

 

Digital dataudveksling er første fase i et større projekt under overskriften ”digital forvaltning af de parlamentariske dokumenter”, som udover digital signatur handler om at overgå til digital arkivering i stedet for de nuværende papirarkiver og skabe nye services over for medlemmer og borgere i form af større valgfrihed i forhold til dokumentdistribution, dvs. hvad der ønskes på papir, og hvad der ønskes tilsendt elektronisk.

 

Med venlig hilsen

 

Jesper Schaumburg-Müller,

udvalgssekretær.