Pressemeddelelse

København, den 27. marts ’06

Læreruddannelsens sociologiske og historiske elementer skal bevares

 

I forbindelse med reformen af læreruddannelsen har faget Skolen i Samfundet været diskuteret. Lærerstuderendes Landskreds mener, det er essentielt at faget, som læreruddannelsens eneste obligatoriske sociologiske fag, bevares på læreruddannelsen.

 

”Det er altafgørende for lærernes virke i den danske folkeskole, at de er bevidste om de sociologiske aspekter af børnenes virke i en moderne verden, og bevidste om skolens rolle i det danske samfund. Fjernes faget Skolen i Samfundet, risikerer vi, at kommende folkeskolelærere ikke er teoretisk funderet til at kunne følge med i den takt, samfundet og elevernes virkelighed og reaktionsmønster ændres i.” udtaler formanden for Lærerstuderendes Landskreds Jakob Andersen

 

Skolen i Samfundet har som fornemmeste opgave at sætte lærernes og skolens virke i perspektiv i forhold til samfundsmæssige betingelser og den samfundsmæssige udvikling. Disse elementer er centrale i en læreruddannelse, der er udviklingsorienteret og forholder sig til den virkelighed den skal agere i – disse elementer skal bevares også efter en reform af læreruddannelsen.

 

Faget Skolen i Samfundet har en markant profil som introducerende fag til skolens placering i danske samfund, både i et fremtidsperspektiv og historisk perspektiv. Skolen i Samfundet sætter udviklingen af den danske folkeskole i perspektiv i forhold til udviklingen af det danske samfund. ”Fjernes faget Skolen i Samfundet fra læreruddannelsens fagrække, risikerer vi at de studerende ikke for overblik over skolens placering i det danske samfund, og hvorfor skolen ser ud som den gør i dag.” udtaler Jakob Andersen

 

Skolen i Samfundet placerer folkeskolen i en national, historisk og kulturel kontekst, hvor skolens udvikling ses i et historisk og politisk perspektiv. Som kommende lærere er det afgørende, at vi kender den danske skoletradition og kan sætte den i forbindelse med udvikling af det danske samfund.

 

Lærerstuderendes Landskreds mener, det vil være katastrofalt for sammenhængskraften i hele læreruddannelsen, hvis dens sociologiske og historiske grundsten, med fjernelsen af Skolen i Samfundet, går tabt.

 

For yderligere informationer kontakt formand, Jakob Andersen på 2033 2227.