1TALEPAPIR DET TALTE ORD GÆLDERAnledningSamråd UDU alm. DelTitelSamrådsspørgsmål Z om Trepartsudvalgets rapport om opkvalificering og uddannelse på arbejdsmarkedet MålgruppeUDUArrangørUDUTaletid Tid og stedTirsdag den 28. februar kl. 14
2Disposition1. Samrådsspørgsmål Z2. Rapportens baggrund og formål3. Trepartsudvalgets konklusioner og anbefalinger4. Det videre arbejde på baggrund af rapporten1. Samrådsspørgsmål Z "Vil ministeren redegøre for konklusionerne i Trepartsudvalgets rapport L ivslang opkvalificering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet fra februar 2006, hvordan regeringen forholder sig til konklusionerne, samt redegøre for hvorledes regeringen forestiller sig det videre arbejde på baggrund af rapporten ? 2. Rapportens baggrund og formål Trepartsudvalgets opgave har været at analysere og vurdere den nuværende voksen -og efteruddannelsesindsats i forhold til fremtidens udfordringer. Med udgangspunkt i analyserne skulle udvalget desuden opstille og vurdere forskellige modeller for at rea-lisere målsætningen om livslang opkvalificering og uddannelse for alle på arbejd s-markedet. Hidtil har der generelt været god sammenhæng mellem kravene til arbejdsstyrkens kompetencer og udviklingen på arbejdsmarkedet. Men den teknologiske udvikling og globaliseringen stiller os over for nye udfordringer i forhold til at sikre, at arbejds-styrkens kompetencer også fremover matcher b ehovet.Efterspørgslen efter veluddannet arbejdskraft vil stige i de kommende år. Dette kan ikke alene klares ved tilvæksten af unge, der efter endt uddannelse kommer ind på arbejdsmarkedet. Der er også behov for at fastholde de personer, som alle rede er på arbejdsmarkedet, gennem stadig kompetenceudvikling. Ellers er der risiko for uba-lancer på arbejdsmarkedet, som vil påvirke samfundets sammenhængskraft og ko n-kurrencesituation negativt.3. Trepartsudvalgets konklusioner og anbefalinger
3Styrker ved det nuværende danske VEU -systemTrepartsudvalgets analyser viser, at Danmark har et meget godt udgangspunkt for at realisere målet om livslang opkvalificering og uddannelse.I internationale sammenligninger ligger voksen- og efteruddannelsesaktiviteten i Danmark helt i top. Danmark er et af de lande, der er bedst til at få personer med fx utilstrækkelige læse færdigheder til at deltage i voksen- og efteruddannelse.Mere end 60 pct. af de beskæftigede og ledige deltog i 2004 en eller anden form for voksen- og efteruddannelse. Private og offentlige virksomheders samlede forbrug af voksen- og efteruddannel-se i 2004 kan anslås til godt 10 mia. kr.Det samlede udbud af voksen- og efteruddannelse er bredt og varieret, og virk-somheder og deltagere er godt tilfredse med udbuddet.Trepartsudvalget har blandt andet fået foretaget en undersøgelse af effekten af vok-sen- og efteruddannelserne. Undersøgelsen viser ,at et klart flertal af virksomhederne (ca. 60 pct.) vurderer udbyttet som positivt,at de fleste deltagere i voksen- og efteruddannelse (ca. 77 pct.) selv oplever, at de har få et et fagligt udbytte af uddannelsen,at erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse for faglærte og ufaglærte haren posi-tiv og vedvarende effekt på beskæft igelsesgraden,at deltagelse i voksen- og efteruddannelse medfører en generel tendens til at tage mere uddannelse i fremtiden. Særligt for visse grupper af ufaglærte kan et positivt forløb være nøglen til , at de uddanner sig videre. Svagheder i den nuværende indsatsMen selv om vi således har et godt udgangspunkt for livslang opkvalificering og u d-dannelse, har udvalgsarbejdet også vist e n række svagheder i den nuværende indsats. Der er især fem væsentlige problemer.De mest udsatte grupper deltager systematisk mindre i voksen- og efteruddannelse end andre grupper på arbejdsmarkedet. Fx deltager grupper af ufaglærte og personermed læse - og skriveproblemer i mindre omfang.
4Det vurderes at op mod en fjerdedel af arbejdsstyrken i større eller mindre omfang har problemer med at læ se, skrive eller regne. Ca. 150.000 personer vurderes at være meget dårlige læsere.De er overrepræsent eret i gruppen af ufaglærte og faglærte.Især mange private virksomheder arbejder ikke i tilstræ kkeligt omfang systematisk med deres medarbejderes behov for kompetenceudvikling. Gruppen af ufaglærte får i mindst omfang vurderet deres uddannelsesbehov. Det er typisk virksomhedsinterne forhold og ikke mangler i udbuddet, som er årsag til den manglende uddannelsesplan-lægning .Der findes hverken på det offentlige eller det private område et samlet rådgivnings -og vejledningssystem. Derfor kan det være svært for virksomhederne og deres med-arbejdere at få overblik over de tilbud, der bedst matcher det aktuelle behov.Og endelig vurderes og anerkendes kompetencer, som den enkelte har erhvervet uden for det etablerede uddannelsessystem, kun i begrænset omfang.Anbefalinger og mulige løsningsforslagTrepartsudvalget er kommet med en række overordnede anbef alinger. Derudover har udvalget stillet en lang række mulige initiativer op, der eventuelt kan indgå i de vide-re overvejelser med henblik på , at anbefalingerne og målsæt ningerne vil blive op-fyldt. Trepartsudvalget anbefaler overordnet, at den samlede voksen- og efteruddannelses-indsats styrkes i et tæt samspil mellem det offentlige, arbejdsgivere og lønmodt agere. Udvalget anbefaler særligt en forbedret indsats over for de udsatte grupper.På efterspørgselssiden anbefaler Trepartsudvalget, at virksomhedernes arbejde med kompetenceudvikling kvalificeres for alle mål grupper, men især for de udsatte gru p-per. Virksomhedernes skal stimuleres til at blive lærende og udviklende arbejdsplad-ser, hvor kompetenceudvikling er naturlig for alle personalegrupper.Udvalget peger videre på , at mulige løsning er, som vil kunne styrke efterspørgsel en, kan være forbedringer af vejledningen om voksen- og efteruddannelse og øget a n-vendelse af realkompetencevurderinger. Hvad angår udbuddet af voksen- og efteruddannelse anbefaler Trepartsudvalget, atder sker en styrkelse og målretning af det offentlige udbud. Det kan for eksempel ske ved, at udbuddet på en række områder gøres mere fleksibeltog praksisnært, så uddannelserne kan spille bedre sammen med den læring, der finder sted på a rbejdspladsen.
5Analyserne viser, at et godt samspil mellem virksomhed og uddannelse især er vigtigt for de ufaglærte . De tillægger det nemlig stor betydning, at voksen- og efteruddannel-se har umiddelbar nytte i forhold til deres job. Samtidig opsø ger gruppen af ufaglærte generelt ikke selv uddannelser og kurser. Ufaglærte har brug for aktiv opbakning fra virksomheden, hvor især de n nærmeste leder synes at spille en central rolle for moti-vationen til uddannelse.En styrket indsats for særlige grupperTrepartsudvalget anbefaler, at styrke indsatsen for personer, der har problemer med at læse, skrive eller regne, og indsatsen for flygtninge og indvandrere, som mangler tilstrækkelige dansksproglige færdigheder. For de læse -, skrive og regnesvage peges blandt andet på , at en styrket indsats kan ske ved, at den Forberedende VoksenUndervisning (FVU) gøres mere fleksibel , og gennem en bedre udnyttelse af mulighederne for at gennemføre Forberedende Vok-senUndervisning (FVU) i sammenhæng med arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU). For flygtninge og indvandrere, der har været her i landet i længere tidpeger udvalget på , at indsatsen for eksempel kan styrkes ved, at der oprettes supplerende tilbud i In-tegrationsministeriets danskuddannelsessystem, og gennem en styrkelse af det eksi-sterende tilbud til målgruppen i AMU og almen vo ksenuddannelse (avu).Styring og finansieringTrepartsudvalget konkluderer, at der kan være behov fo r at gennemføre ændringer i den nuværende styring af voksen - og efteruddannelsesområdet . Det vil være i tilfældeaf, at udviklingen fremover giver anledning til en mærkbar stigning i efterspørgslen . Det skyldes, at den nuværende styring og de økonomiske ra mmer kan udgøre en ba r-riere for en mærkbar stigning i den offentlige VEU -aktivitet. Udvalget har dog ikke taget konkret stilling til hverken de finansieringsmæssige aspekter eller til konkrete forslag om ændringer i styringen. Udvalget peger dog på , at centrale elementer i forhold hertil kan være at se nærmere på sammenhængen mellem drifts - og godtgørelsesudgifter. Endvidere har udvalget foretaget en række overvejelser om, hvorvidt en mere fleks i-bel og differentieret deltagerbetaling og takstfastsætte lse kan sikre en mere fleksibel tilpasning, der tilgodeser arbejdsmarkedets behov.
64. Det videre arbejde på baggrund af rapporten Overordnet mener jeg, at rapporten indeholder mange interessante konklusioner og anbefalinger. Det er og har hele tiden vær et hensigten, at rapportens konklusioner og anbefalinger i første omgang skal drøftes med arbejdsmarkedets parter på et trepart smøde med statsministeren for bordenden. Regeringen vil afvente resultatet af dette møde, inden vi forholder os til, hvilke eventuelle konkrete forslag som ønskes pri oriteret. Der er ikke på nuv æ rende tidspunkt fastsat en dato for dette møde. Først efter trepartsmøde t vil regeringen tage konkret stilling til, hvordan VEU-rapporten efterfølgende behandles politisk med Folketingets partier.