Hvorfor må jeg ikke udvikle folkeskolen, Bertel? Jeg er fuldstændig på linje med Bertel Haarder & regeringen, når de siger, at vi skal have ”Verdens bedste folkeskole!”. Selvfølgelig skal fundamentet for videre uddannelse være så stærkt som muligt. Folkeskolen, såvel som læreruddannelsen skal udvikles og forbedres! Jeg vil gerne gøre mit til at udvikle folkeskolen og læreruddannelsen i Danmark. Så da jeg i sommers blev optaget på Frederiksberg Seminarium, var det med planer om at komme udenlands. Se på næ   rmeste hold, hvad finnerne gør, der er så godt. Undersøge, hvad skolemadordningen i Storbritannien betyder for undervisningen og indlæringen. Prøve på min egen krop, hvordan et test - system som f.eks. det amerikanske skolevæsen virker… Desværre har Undervis ningsministeren gjort det væsentligt sværere for mig. Med undervisningsministeriets eksamensbekendtgørelse1, hvori det står, at eksamener på lærerseminarierne kun må foregå på dansk, evt. svensk eller norsk, har ministeriet reelt afsagt dødsdommen over ud veksling og udlandsophold for lærerstuderende. ”Nej, det gjorde vi da ikke  – du kan stadig tage til udlandet!”, vil Bertel sikkert svare. Ja, det er korrekt, men hvem gider udveksle med mig, når de skal lære dansk, for at få noget ud af det. Hvilken finsk, britisk eller amerikansk uddannelsesinstitution vil prioritere at lære deres studerende dansk, for at jeg kan få lov til at udveksle med dem? For Frederiksberg Seminarium har det betydet, at udenlandske institutioner er begyndt at annullere samarbejds- og udvekslingsaftalerne. Så mine drømme og planer om at udvikle uddannelsen og min kommende arbejdsplads er derfor gået fløjten… Desuden vil et udlandsophold uden for Danmark, Sverige og Norge betyde dobbelt arbejde, da jeg jo ikke kan få merit, og dermed  målbart fremgang i studiet, for en eksamen afholdt på et andet sprog end de tre landes. Lærerstudiet er i forvejen et fuldtidsstudie, jeg har ikke tid til to sideløbende studier! Jeg har ledt meget og længe efter, hvad der ligger til grund for denne besl  utning, men er endnu ikke blevet klogere. Til gengæld har mine undersøgelser af ministeriets internationale samarbejder gjort mig endnu mere forvirret. For samtidig med, at ministeriet i maj 2005 fornyede eksamensbekendtgørelsen, meddelte ministeren, samme n med sine europæiske kollegaer i Bologna  - samarbejdet, at ”Vi skal intensivere vores indsats for at fjerne forhindringer for mobilitet ved at (…) motivere deltagere i udvekslingsprogrammer. Vi opfordrer institutioner og studerende til at udnytte udvekslingsprogrammer fuldt ud, og anbefaler fuld anerkendelse af udenlandske studieperioder i sådanne programmer”2. Jeg håber meget, at Undervisningsministeren vil gøre mig klogere på, hvorfor jeg, sammen med mine medstuderende, ikke må gøre mit yderste til at hjæ lpe såvel ham, som hele Danmark, med at nå hans mål: 1 Bekendtgørelse nr. 356: Bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser. 2 Bergen-kommunikeet, besluttet på Ministermødet for Bologna  -samarbejdets ministre inden for videregående uddannelse, 19.-20. maj 2005 i Bergen.
Verdens bedste folkeskole! Jesper Vadskær Christensen Brogårdsvej 100, 2. th 2820 Gentofte