Hvorfor må jeg ikke udvikle folkeskolen, Bertel?
Jeg er fuldstændig på linje med Bertel Haarder & regeringen, når de siger, at vi skal have Verdens
bedste folkeskole!. Selvfølgelig skal fundamentet for videre uddannelse være så stærkt som muligt.
Folkeskolen, såvel som læreruddannelsen skal udvikles og forbedres!
Jeg vil gerne gøre mit til at udvikle folkeskolen og læreruddannelsen i Danmark. Så da jeg i
sommers blev optaget på Frederiksberg Seminarium, var det med planer om at komme udenlands.
Se på næ rmeste hold, hvad finnerne gør, der er så godt. Undersøge, hvad skolemadordningen i
Storbritannien betyder for undervisningen og indlæringen. Prøve på min egen krop, hvordan et test
-
system som f.eks. det amerikanske skolevæsen virker
Desværre har Undervis
ningsministeren
gjort det væsentligt sværere for mig.
Med undervisningsministeriets eksamensbekendtgørelse1, hvori det står, at eksamener på
lærerseminarierne kun må foregå på dansk, evt. svensk eller norsk, har ministeriet reelt afsagt
dødsdommen over ud veksling og udlandsophold for lærerstuderende.
Nej, det gjorde vi da ikke du kan stadig tage til udlandet!, vil Bertel sikkert svare. Ja, det er
korrekt, men hvem gider udveksle med mig, når de skal lære dansk, for at få noget ud af det.
Hvilken finsk, britisk eller amerikansk uddannelsesinstitution vil prioritere at lære deres studerende
dansk, for at jeg kan få lov til at udveksle med dem?
For Frederiksberg Seminarium har det betydet, at udenlandske institutioner er begyndt at annullere
samarbejds- og udvekslingsaftalerne. Så mine drømme og planer om at udvikle uddannelsen og min
kommende arbejdsplads er derfor gået fløjten
Desuden vil et udlandsophold uden for Danmark, Sverige og Norge betyde dobbelt arbejde, da jeg
jo ikke kan få merit, og dermed målbart fremgang i studiet, for en eksamen afholdt på et andet sprog
end de tre landes. Lærerstudiet er i forvejen et fuldtidsstudie, jeg har ikke tid til to sideløbende
studier!
Jeg har ledt meget og længe efter, hvad der ligger til grund for denne besl utning, men er endnu ikke
blevet klogere. Til gengæld har mine undersøgelser af ministeriets internationale samarbejder gjort
mig endnu mere forvirret. For samtidig med, at ministeriet i maj 2005 fornyede
eksamensbekendtgørelsen, meddelte ministeren, samme n med sine europæiske kollegaer i Bologna -
samarbejdet, at Vi skal intensivere vores indsats for at fjerne forhindringer for mobilitet ved at (
)
motivere deltagere i udvekslingsprogrammer. Vi opfordrer institutioner og studerende til at udnytte
udvekslingsprogrammer fuldt ud, og anbefaler fuld anerkendelse af udenlandske studieperioder i
sådanne programmer2.
Jeg håber meget, at Undervisningsministeren vil gøre mig klogere på, hvorfor jeg, sammen med
mine medstuderende, ikke må gøre mit yderste til at hjæ
lpe såvel ham, som hele Danmark, med at
nå hans mål:
1
Bekendtgørelse nr. 356: Bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser.
2
Bergen-kommunikeet, besluttet på Ministermødet for Bologna -samarbejdets ministre inden for videregående
uddannelse, 19.-20. maj 2005 i Bergen.