Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Udkast af 24. januar 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Folkeskolens formål, e kstra timer, elevplaner, landsresultater af test, præcisering af det komm unale
ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kv alitetsudvikling af folkeskolen)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret ved § 73 i lov nr.
431 af 6. juni 2005, ved § 1 i lov nr. 592 af 24. juni 2005 og ved lov nr. 594 af 24. juni 2005, fore-
tages følgende ændringer:
1. § 1
affattes således
:
»§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder,
der
1)
forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere,
2)
gør d em fortrolige med dansk kultur og historie,
3)
giver dem forståelse for andre lande og kulturer,
4)
bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og
5)
fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og
virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og ba ggrund
for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et
samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati.«
2. I § 2, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 40« til: »§§ 40 og 40 a«.
3. I § 10, stk. 4 5,
og
§ 40, stk. 3, 3. pkt.,
udg
år »personlige«.
4. I § 13, stk. 2, indsættes som 3.
og 4. pkt.:
»Til brug for den løbende evalu ering skal hver elev have en elevplan, som indeholder resultater af
og den besluttede opfølgning på evalueringen. Undervisningsministeren fastsætter nærmere reg
ler
om elevplanen.«