Bekendtgørelse om uddannelsen til murer BEK nr 1182 af 06/12/2004 (Gældende) LBK Nr. 183 af 22/03/2004 § 4, stk. 2 Kapitel 1 Uddannelsen Kapitel 2 Uddannelsens varighed og struktur m.v. Kapitel 3 Skoleundervisningen Kapitel 4 Karaktergivning Kapitel 5 Ikrafttrædelse  s- og overgangsbestemmelser Bekendtgørelse om uddannelsen til murer I medfør af § 4, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 183 af 22. marts 2004, fastsættes: Kapitel 1 Uddannelsen § 1. Uddannelsens formål er, at eleven gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnår kompetence som murer. Uddannelsens mål § 2. Den uddannede murer skal selvstændigt kunne udføre de forekommende murediscipliner inden for nybyggeri, byfornyelse, bygningsrestaureringsopgaver samt reparationsarbejde. Kapitel 2 Uddannelsens varighed og struktur m.v. § 3. Uddannelsen er henført til den erhvervsfaglige fællesindgang for Bygge og Anlæg, jf. § 14, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser. Stk. 2. Det faglige udvalg for uddannelsen er Det Faglige Fællesudvalg for Murer  -, Stenhugger- og Stukkaturfaget. § 4. Uddannelsen varer indtil afslutningen af sidste skoleophold, dog mindst 3 år og 5 måneder, og højst 3 år og 11 måneder, jf. dog § 6. Det afsluttende skoleophold placer   es i afslutningsårets 1. eller 3. kvartal.
Stk. 2. Uddannelsen omfatter et obligatorisk grundforløb på 20 uger, jf. bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne (grundforløbsbekendtgørelsen), og et obligatorisk hovedforløb, der omfatter praktikud dannelse og 35 ugers skoleundervisning. Eleven kan indlede uddannelsen på skole med et grundforløb eller i en praktikvirksomhed. For elever med uddannelsesaftale kan skolen opdele det obligatoriske grundforløb i 2 gange 10 uger med mellemliggende praktikuddannelse, jf. reglerne om grundforløb. Stk. 3. Skoleundervisningen i hovedforløbet er opbygget af skoleperioder på 10, 10, 7 og 5 uger, der omfatter grundfag, områdefag, bundne specialefag og valgfag. Undervisningen omfatter desuden 3 ugers skoleperiode med valgfri specialefag. Stk. 4. Hovedforløbet kan suppleres med valgfri undervisning (påbygning), jf. erhvervsuddannelseslovens § 24, stk. 4, og bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (hovedbekendtgørelsen). Stk. 5. Varigheden og strukturen efter stk. 1-4 fraviges ved voksenuddannelsesforløb, jf. § 6. § 5. Det er en betingelse for at begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har opnået grundforløbsbevis, jf hovedbekendtgørelsen, med de områdefag i grundforløbet, der er særlige for hovedfor  løbet, jf. § 9. Stk. 2. Det er desuden en betingelse, at eleven har opnået mindst karakteren 6 i grundforløbets afslutningsprojekt. Voksenuddannelsesforløb § 6. For elever med relevant erhvervserfaring kan skolen efter samråd med det faglige udvalg tilrettelægge et særligt uddannelsesforløb bestående af perioder med henholdsvis skoleundervisning og praktikuddannelse. Varigheden af skoleundervisningen inklusive grundforløb eller eventuelt suppleringskursus, jf. § 7, må ikke overstige 55 uger. Stk. 2. Skoleundervisningen omfatter grundfag, områdefag, specialefag og valgfag med de fastsatte mål. § 7. Det i § 6 nævnte forløb kan indledes med et supplerende kursus efter erhvervsuddannelseslovens § 16 på indtil 20 uger, der har til formål, at eleven på grundl   ag af forudgående uddannelse og erhvervserfaring opnår kvalifikationer mindst svarende til grundforløbet. Skolen kan i forbindelse hermed foretage afklaring af elevens praktiske og teoretiske kvalifikationer med henblik på afgørelse om merit i uddannelsesf  orløbet i et forløb på indtil 2 uger, jf. hovedbekendtgørelsen. Suppleringskurset og afklaringen kan gennemføres uden uddannelsesaftale. Fritagelse for dele af uddannelsen § 8. Elever kan fritages for dele af uddannelsen på baggrund af relevant uddannels e eller beskæftigelse efter anvisningerne i vejledningen til bekendtgørelsen. Stk. 2. Elever kan i øvrigt fritages for dele af uddannelsen efter hovedbekendtgørelsen og bekendtgørelse om merit for visse fag i ungdomsuddannelser m.v. (meritbekendtgørelsen)  . Kapitel 3 Skoleundervisningen § 9. Grundforløbet omfatter følgende områdefag, der er særlige for hovedforløbet: 1) Mureteknik, begynderniveau, 8,5 uger. Målet er, at eleven kan:
a) udføre almindeligt forekommende murværkskonstruktioner og nødvendig e arbejdsfunktioner i forbindelse med tilrettelæggelse, materialebehandling og opførelse, b) redegøre for de regler, bestemmelser og anvisninger, som gælder for udførelse og kvalitet i murværkskonstruktioner, c) foretage den fornødne tilrettelæggelse af    murværkskonstruktioner og forstår tilrettelæggelsens betydning for både gennemførelsen og kvaliteten af det færdige produkt, d) udtage, sammensætte og tildanne materialer, som indgår i murværkskonstruktioner, samt anvende de for området forekommende værkt   øjer og fremstille simple værktøjer og hjælpemidler, e) udføre pudsearbejde og herunder udkast, vurdere underlag for puds samt nødvendigheden af forudgående behandling og herunder har kendskab til pudsearbejdets betydning for efterfølgende behandlinger so m tapetsering og fliseopsætning, og f) udføre udkradsning og fugearbejde og har kendskab til fugens betydning for murværkets tæthed og udseende. § 10. Undervisningen i hovedforløbet omfatter følgende grundfag, jf. bekendtgørelse om grundfag i erhvervsuddannelserne (grundfagsbekendtgørelsen): 1) Matematik niveau F, 1,0 uge. 2) Stil, form og farve 2,0 uger. 3) Arbejdsmiljø 2,0 uger. 4) Materialeforståelse 1,0 uge. 5) Iværksætteri og innovation niveau F, 1,0 uge. 6) Produktudvikling, produktion og service 2,0 uger. 7) Samfundsfag niveau F, 1,5 uge. 8) Informationsteknologi F 1,0 uge. Stk. 2. De i stk. 1, nr. 1, 3 og 8, nævnte grundfag påbegyndes i grundforløbet. § 11. Undervisningen i hovedforløbet omfatter følgende områdefag: 1) Mureteknik, avanceret niveau, 7,5 uger. Målet er, at eleven kan: a) udføre murværkskonstruktioner i forbindelse med nybyggeri, ombygning og reparationsarbejde, b) udtage, sammensætte og tildanne de materialer, der indgår i forskellige typer murværkskonstruktioner, c) udføre pudsearbejde og overfladebehandling i forbindelse med nybyggeri, ombygning og reparationsarbejde, d) vurdere grundbehandling af gammelt og nyt murværk for udførelse af pudsearbejde og overfladebehandling, e) udtage og sammensætte de materialer, der   indgår i forskellige typer puds - og overfladebehandling, f) udføre fugearbejde i forbindelse med nybyggeri, ombygning og reparationsarbejde, og g) udtage og sammensætte de materialer, der indgår i forskellige typer fugearbejde. 2) Gulv- og flisearbejde, avanceret niveau, 4,5 uger. Målet er, at eleven kan: a) udføre gulv - og flisearbejde i og uden for vådrum i forbindelse med nybyggeri, ombygning og reparationsarbejde, og b) udtage og sammensætte de materialer, der indgår i vådrum og betongulve. 3) Tegningslære, rutineniveau, 1,5 uge.
Målet er, at eleven kan: a) læse og forstå tegninger udført af byggeriets rådgivere, b) anvende konstruktiv sans samt kritisk vurdere visuelle indtryk, og c) udføre tegninger og forstå nødvendigheden af at kommunikere    via tegning og ved brug af skitser. Stk. 2. Undervisningen i områdefag i hovedforløbet varer i alt 13,5 uger. § 12. Til uddannelsen er knyttet følgende bundne specialefag: 1) Tagarbejde, avanceret niveau, 1,5 uge. Målet er, at eleven efter gældende no   rmer, standarder, regler, anvisninger, sikkerhedskrav og kvalitetskrav kan: a) udføre tagarbejde med materialer, som bruges inden for murerfaget i forbindelse med nybyggeri, ombygning og reparationsarbejde, og b) udtage og sammensætte de materialer, der   indgår i tagarbejde. 2) Stillads, rutineniveau, 1,5 uge. Målet er, at eleven kan: opstille de tilhørende stilladstyper af facade - og sværtrørstillads af klasserne 1   -6 i forbindelse med eget arbejde i den højde, brugsanvisningen og opstillingsvejledning  angiver, i henhold til de til enhver tid gældende love, bekendtgørelser og anvisninger, og b) opstille stilladser over portåbninger, portalrammer, gitterdragere, ind - og udvendige hjørner, udkragning, net, hejs og affaldsskakt. § 13. Undervisningen i hovedforløbet omfatter desuden valgfri specialefag. Valgfri specialefag har følgende overordnede mål og rammer: 1) Målet er, at eleven har færdigheder i en særlig faglig disciplin i tilknytning til uddannelsens obligatoriske fag eller særligt vidtgående kval   ifikationer på et af uddannelsens fagområder. Valgfri specialefag varer 3 uger. Stk. 2. Eleven og virksomheden vælger, jf. hovedbekendtgørelsen, specialefag efter anvisningerne i vejledningen til bekendtgørelsen. Stk. 3. Skolen fastsætter en frist for va  lg og omvalg af specialefag, jf. hovedbekendtgørelsen. § 14. Undervisningen i hovedforløbet omfatter valgfag. Undervisningen i valgfag, herunder bedømmelse, følger reglerne for valgfag, jf. hovedbekendtgørelsen. Valgfag varer i alt 4 uger. § 15. Skolen kan i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg tilrettelægge den praktiske undervisning således, at dele heraf kan gennemføres i en virksomhed, jf. erhvervsuddannelseslovens § 2, stk. 2. Praktikuddannelsen § 16. Målene med praktikuddannelsen er, at ele ven opnår færdighed og rutine i arbejdsdiscipliner, metoder, materialer og værktøj, som almindeligvis anvendes inden for murerfaget. Eleven skal beskæftiges med varierende arbejdsopgaver således, at der gives oplæring i alle arbejdsdiscipliner, og således,  at praktikuddannelsen sammen med skoleuddannelsen fører til, at eleven kan nå uddannelsens samlede mål, jf. § 2.
Uddannelsesbog m.v. § 17. De skolevejledninger, som skolen skal udstede efter de enkelte skoleophold, og de praktikerklæringer, som virksomh  eden skal udstede efter de enkelte praktikophold, skal indgå i elevens uddannelsesbog, jf. hovedbekendtgørelsen. Kapitel 4 Karaktergivning § 18. Bekendtgørelsen om karakterskala anvendes. 13 -skalaen anvendes, medmindre andet fremgår af reglerne om det p ågældende fag. Stk. 2. Resultatet af svendeprøven udtrykkes i svendebrevet ved en af de betegnelser, som er angivet i nedenstående skala: Karakter Betegnelse 6 - 8,9: Antaget. 9 - 9,9: Antaget med ros. 10 - 10,9: Antaget med bronzemedalje. 11 – 13: Antaget med sølvmedalje. Skolens bedømmelse § 19. Bedømmelse af grundfag følger reglerne herom, jf. grundfagsbekendtgørelsen. Stk. 2. Bedømmelse af valgfag følger reglerne for de pågældende fag, jf. hovedbekendtgørelsen. Stk. 3. Ved afslutningen af et områdefag eller specialefag gives en afsluttende karakter. Hvis faget afsluttes med eksamen, er den afsluttende karakter eksamenskarakteren, ellers er det en standpunktskarakter. Stk. 4. Repræsentanter fra det lokale uddannelsesudvalg gennemgå   r det udførte afslutningsprojekt i grundforløbet, jf. grundforløbsbekendtgørelsen, med lærer og elev inden lærerens bedømmelse og udstedelse af grundforløbsbevis, jf. § 5. Stk. 5. Inden afslutningen af 1. og 3. skoleperiode i hovedforløbet udfører eleven   en praktisk opgave inden for skoleperiodens område - og specialefag, der er omfattet af §§ 9, 11 eller 12. Elevens øvrige fag kan indgå i opgaven. En eller to repræsentanter fra det lokale uddannelsesudvalg gennemgår den udførte opgave sammen med læreren og eleven. Gennemgangen indgår i lærerens endelige bedømmelse, der som led i den løbende bedømmelse indgår i grundlaget for udstedelse af skolevejledning. Afsluttende prøver (eksamen) m.v. § 20. Den afsluttende eksamen, der samtidig udgør en svendeprøve, f  inder sted i sidste skoleperiode. Bekendtgørelse om eksamensordning ved erhvervsskolerne (eksamensbekendtgørelsen) finder anvendelse. Eksamen består af en skriftlig prøve og en praktisk prøve.
Stk. 2. Opgaverne stilles af skolen efter samråd med det fagli ge udvalg. Elever, der ønsker det, kan få opgaverne læst op. Stk. 3. Elevernes løsning af opgaverne bedømmes af en lærer udpeget af skolen og to censorer udpeget af det faglige udvalg. § 21. Den skriftlige prøve består af opgaver inden for område   - og specialefag. Skriftligt og elektronisk opslagsmateriale, herunder elevens egne notater, og regnemaskiner må anvendes. Opgaverne skal løses inden for 6 klokketimer. § 22. Den praktiske prøve består af en eller flere fremstillingsopgaver inden for område   - og specialefag udført under skoleundervisningen. Opgaverne skal løses inden for 49 klokketimer. Opgaverne indeholder nedenstående discipliner med henblik på anvendelse af prøvetiden med den angivne omtrentlige fordeling af tiden: 1) Murearbejde 55 %. 2) Fugearbejde 7 %. 3) Pudsearbejde 10 %. 4) Flisearbejde 7 %. 5) Gulvarbejde 19 %. 6) Reparationsarbejde 2 %. Stk. 2. Ved bedømmelsen af den praktiske prøve lægges vægt på helhedsindtrykket og på hver enkelt af de discipliner, der er nævnt i stk. 1. § 23. Der gives en karakter for hver prøve. Svendeprøven er bestået, hvis begge disse eksamenskarakterer er mindst 6. Stk. 2. For elever, der har bestået svendeprøven, jf. stk. 1, beregnes det samlede resultat af svendeprøven som et vægtet gennemsnit af de to p   røvekarakterer. I det vægtede gennemsnit indgår karakteren for den skriftlige prøve med l/6 og karakteren for den praktiske prøve med 5/6. Resultatet af svendeprøven udtrykkes i svendebrevet, jf. § 27, ved en af de betegnelser, som er angivet i § 18, stk. 2. Sygeeksamen og ny eksamen (eller prøve) § 24. Sygeeksamen og ny eksamen (omprøve) følger eksamensbekendtgørelsen. Stk. 2. Der aflægges kun ny prøve i delprøver, hvor karakteren i den første prøve er under 6. Skolebevis og afsluttende praktikerklærin  g § 25. Skolebevis udstedes i henhold til hovedbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen, når skoleundervisningen er gennemført, og betingelserne i stk. 2 er opfyldt, jf. dog stk. 3. Stk. 2. Følgende betingelser skal være opfyldt for udstedelse af skole   bevis: 1) Eleven skal have opnået mindst karakteren 6 i hvert af hovedforløbets grundfag ved skolens bedømmelse efter § 19, stk. 1. 2) Eleven skal have opnået mindst karakteren 6 eller bedømmelsen »bestået« i hvert af hovedforløbets områdefag, specialefa  g og valgfri specialefag ved skolens bedømmelse efter § 19, stk. 3. 3) Begge de afsluttende prøver skal være bestået med mindst karakteren 6, jf. § 23, stk. 1. Stk. 3. Hvis betingelsen i stk. 2, nr. 1 eller 2, ikke er opfyldt, men betingelsen i stk. 2, nr. 3, er opfyldt, udstedes skolebevis, når skolen med tilslutning fra det faglige udvalg ud fra en samlet bedømmelse vurderer, at eleven, eventuelt efter supplerende undervisning, opfylder målene for skoleundervisningen.
§ 26. Praktikvirksomheden udsteder afsluttende praktikerklæring, når praktiktiden i virksomheden er afsluttet, jf. hovedbekendtgørelsen. Uddannelsesbevis § 27. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til eleven som dokumentation for, at eleven har opnået kom petence inden for uddannelsen, jf. § 1. Stk. 2. Svendebrevet udstedes i henhold til hovedbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen, når skolebevis er udstedt, jf. § 25, og afsluttende praktikerklæring(er) for praktikuddannelsen er udstedt, jf. § 26. Kapitel 5 Ikrafttrædelses  - og overgangsbestemmelser § 28. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2005. Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1037 af 21. november 2000 om uddannelsen til murer. Stk. 3. Den i stk. 2 nævnte bekendtgørelse finder    dog anvendelse for elever, der er begyndt på hovedforløbets skoleundervisning før den 1. januar 2004. Stk. 4. Skolen kan efter samråd med det faglige udvalg fastsætte eventuelle overgangsordninger. Undervisningsministeriet, den 6. december 2004 P.M.V. Uffe Toudal Pedersen Styrelseschef /Finn Møller Larsen