Fra: Karsten Agergaard [mailto:[email protected]]

Sendt: 25. november 2005 23:05

Til: Troels Christensen; Anne-Mette W. Christiansen; Britta Schall Holberg; Tina Nedergaard; Ellen Trane Nørby; Martin Henriksen; Søren Krarup; [email protected]; Allan Niebuhr; Christine Antorini; kirsten.brosb¿[email protected]; [email protected]; Bjarne Laustsen; Margrethe Vestager; Bente Dahl; [email protected]; Majbrit Berlau

Emne: Fwd: udgifter til uddannelse af lærere

 

 

Til medlemmer af Folketingets uddannelsesudvalg.

 

Til din orientering har jeg fremsendt nedenstående spørgsmål, og forventer svar senest 8 uger efter fremsendelsen.

vh

Karsten Agergaard

 

 

Ã…bent brev

 

Til

Statsminister Anders Fog Rasmussen

Finansminister Thor Pedersen

Undervisningsminister Bertel Haarder

 

                                            Allerup, den 7/11 2005

Kære ministre

 

Jeg tillader mig hermed at stille to spørgsmål vedrørende statens udgifter til uddannelse af lærere til folkeskolen.

Spørgsmål 1: Hvor store var de samlede udgifter i kr. til uddannelse af én lærer, som blev færdiguddannet i henholdsvis 2005, 1995 og 1985?

 

Det er min hensigt, at få indsigt i hvordan udgiftsniveauet til uddannelse af lærere har udviklet sig i de forgangne 20 år. Tallene bedes derfor være

sammenlignelige.  

 

Baggrunden for spørgsmålet er:

A. Regeringens udtalelser om

-          at der er fremgang i Danmark (I mener formodentlig økonomisk fremgang)

-          at bruge flere penge pÃ¥ uddannelse og forskning

-          at fÃ¥ verdens bedste folkeskole, og at det forudsætter, at vi ogsÃ¥ har verdens bedste lærere.

 

B. Min egen oplevelse af, at de økonomiske vilkår for uddannelse af lærere er væsentligt forringet, siden jeg selv blev uddannet som folkeskolelærer i 1988, og igen siden jeg selv begyndte at medvirke til uddannelse af lærere i 1995.

 

Spørgsmål 2: Hvis det viser sig, at udgiftsniveauet er faldet, hvordan hænger det så sammen med punkt A, og er planen at hæve udgiftsniveauet i

2006 jf. finansloven?

 

Jeg er klar over at målet om verdens bedste folkeskole og lærere også er afhængig af andre forhold end økonomi, men det er udelukkende det forhold jeg har valgt at stille spørgsmål om her.

 

Med venlig hilsen

 

Karsten Agergaard

Lærer og cand.pæd.,

Seminarielektor i faget almen didaktik

Allerup Bygade 23

5220 Odense SØ