Undervisningsministeriet Udkast 7. oktober 2005   Forslag til Lov om ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) § 1 I lov nr. 343 af 16. maj 2001 om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, jf. lovbekendtgørel- se nr. 823 af 15. juli 2004, som ændret ved § 40 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og § 6 i lov nr. 590 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 3 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Uddannelsen til social- og sundhedsassistent tilrettelægges endvidere som et sammenhængen- de forløb, der består af uddannelsen til social- og sundhedshjælper og uddannelsen til social- og sund- hedsassistent.« 2. § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Uddannelsen varer som sammenhængende forløb, jf. § 3, stk. 2, 2 år og 10 måneder med mindst 56 ugers skoleundervisning.« 3. § 10, stk. 1 indsættes efter som nyt pkt.: » Uddannelsesordningerne for social- og sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske grundud- dannelse skal rumme mulighed for, at en elev med tilslutning fra sin arbejdsgiver kan vælge imellem at begynde uddannelsen med et praktikforløb eller med skoleundervisning.« 4. § 13 affattes således: »§ 13. Institutioner, der udbyder grundforløbet og uddannelserne, optager elever efter ansøgning. Stk. 2. Ansøgere til social- og sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske grunduddannelse, der opfylder kravene i § 11, og som har indgået en ansættelsesaftale med et regionsråd, en kommunal- bestyrelse eller en privat arbejdsgiver, jf. § 14, har krav på at blive optaget, jf. dog § 13 b. Stk. 3. Institutionernes optagelse af ansøgere uden ansættelsesaftale er betinget af, at ansøgerne ud over adgangsbetingelserne samt eventuelle sprogkrav fastsat i medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte supplerende personlige kvalifikationskriterier, jf. stk. 4. Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter generelle supplerende personlige kvalifikationskriterier for optagelse til grundforløbet og til social- og sundhedshjælperuddannelsen for ansøgere uden ansættelses- aftale.« 5. Efter § 13 a indsættes: »§ 13 b. Offentlige og private arbejdsgivere kan ansætte elever til social- og sundhedshjælperuddan- nelsen og den pædagogiske grunduddannelse ud over de henviste elever, jf. § 13 a, i et antal svarende til
2 højst halvdelen af det antal praktikpladser, som regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen har stillet til rådighed for institutionerne i regionen, jf. § 22 b, stk. 1.« 6. § 43 ophæves. § 2 Loven træder i kraft den 1. juli 2006. Stk. 2. §§ 13 og 13 b har først virkning fra den 1. januar 2007.
3 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets baggrund   Lovforslaget skal bidrage til at opfylde regeringens målsætning om, at flere unge, herunder praktisk orienterede unge og unge med udenlandsk baggrund, får en ungdomsuddannelse. Forslaget bygger for så vidt angår oprettel- se af en praktikadgangsvej på anbefalinger fra udvalget om mesterlære og  skal ses i sammenhæng med lovforslag om  ændring  af  erhvervsuddannelsesloven  (Genindførelse  af  mesterlæren), som  fremsættes  samtidig  med  dette forslag.   Regeringen ønsker at styrke mulighederne for praktiske indgange til uddannelserne ud over, hvad mesterlære- udvalget har foreslået. Derfor skabes der med lovforslaget en ny rettighed for unge og deres praktiksteder til at vælge imellem at påbegynde uddannelsen i praktik eller på skole. Lovforslaget indeholder desuden enkelte forslag, der er resultat af evalueringerne af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, som er gennemført i 2004 – 05, og som skyldes den gældende lovs bestemmelse om lovrevision i 2005 - 06.   Udvalget om mesterlære blev nedsat i forlængelse af regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005, hvoraf det fremgår, at regeringen agter at indføre mesterlæren som et supplement til de eksisterende muligheder for at tilrettelægge erhvervsuddannelserne. Regeringen besluttede efterfølgende, at uddannelsen til social- og sundheds- hjælper og den pædagogiske grunduddannelse skulle indgå i udvalgets arbejde.   Udvalget, der var sammensat af medlemmer udpeget af Dansk Arbejdsgiverforening, Håndværksrådet, Kom- munernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Ministe- riet for Flygtninge, Indvandrere og Integration samt Undervisningsministeriet, afgav sin rapport til regeringen i juni 2005. I rapporten anbefalede udvalget, at der bliver to adgangsveje til social- og sundhedshjælperuddannel- sen og den pædagogiske grunduddannelse. En praktisk adgangsvej, hvor eleven optages på uddannelsen ved at indgå en uddannelsesaftale med en kommune, og en skoleadgangsvej, hvor eleven optages på uddannelsen ved ansøgning til skolen. Efter de gældende regler er der alene en skoleadgangsvej.   Loven om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser blev vedtaget af Folketinget i 2001 (Folketingsti- dende 2000-01, Folketingets Forhandlinger, spalte 5720, 7339, 7705, Tillæg A, spalte 5383, 5360, Tillæg B, spalte 926 og Tillæg C, spalte 669) og udgjorde en reform af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Re- formen havde til formål at skabe gode og tidssvarende uddannelser, der kan tiltrække tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft til social- og sundhedssektoren. Reformen indebar, at uddannelserne fik en ny struktur, bestående af et  fælles  grundforløb,  social-  og  sundhedshjælperuddannelsen  og  den  pædagogiske  grunduddannelse  samt  en overbygningsuddannelse til social- og sundhedsassistent. Med reformen blev det hidtidige indgangsår erstattet af et skolebaseret grundforløb med en længde på normalt 20 uger med mulighed for forlængelse med indtil 20 uger til i alt 40 uger for den enkelte elev. Uddannelserne blev forlænget for at styrke elevernes omsorgsrettede og almene kompetencer og for at bringe uddannelserne på ni- veau med og ligestille dem med de øvrige erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Den hidtidige adgangsprøve til de videregående social- og sundhedsuddannelser blev afskaffet, idet social- og sundhedsassistentuddannelsens faglige indhold efter reformen opfylder de faglige forudsætninger for optagelse på de mellemlange videregående sundhedsuddannelser. Som  noget  nyt  blev  optagelse  af  elever  til  uddannelserne  et  rent  skoleanliggende  således,  at  ansøgere  til  de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser skulle søge om optagelse på en social- og sundhedsskole, i mod-
4 sætning til den indtil da gældende ordning, hvor der skulle søges om optagelse i den enkelte kommune eller det enkelte amt.   Som en del af reformen blev der i udvalgte amter samt i Københavns Kommune iværksat forsøg, hvorefter so- cial- og sundhedsassistentuddannelsen er blevet udbudt som et sammenhængende uddannelsesforløb bestående af social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen og eventuelt indledt gen- nem et grundforløb. Det følger af § 43 i den gældende lov, at loven skal tages op til revision i folketingsåret 2005-06. Af lovens for- arbejder fremgå, at revisionen skal belyse om de forudsætninger og mål, som ligger til grund for loven, er blevet indfriet. Undervisningsministeriet har på den baggrund iværksat to evalueringer: ”Evaluering af reformen af de grundlæggende  social-  og  sundhedsuddannelser”,  som  er  gennemført  i  2004  af  Teknologisk  Institut  og  Dan- marks  Erhvervspædagogiske  Læreruddannelse,  samt  ”Kontraktsammenhæng  –  evaluering  af  forsøg  med  sam- menhængende forløb  på  de  grundlæggende  social- og  sundhedsuddannelser”,  som er  udarbejdet  af Social-  og sundhedsskolen i Ringkøbing Amt i 2004. Begge evalueringer er afleveret til Undervisningsministeriet i 2005.    Evalueringen af reformen viser, at amter, kommuner og skoler generelt er positive over for hovedparten af de ændringer, der blev gennemført ved reformen. Evalueringen viser også, at flere unge er kommet ind på uddan- nelserne og at flere fortsætter fra grundforløbet til social- og sundhedshjælperuddannelsen, hvortil kommer at flere fortsætter i assistentuddannelsen. Kommuner og amter vurderer ifølge evalueringen generelt, at de færdig- uddannede efter reformen kan honorere de aktuelle og forventede kvalifikationskrav i social- og sundhedssekto- ren. Evalueringen viser imidlertid også, at et flertal af kommunerne anser skoleoptaget for at være en forringelse af optagelsessystemet. Der peges blandt andet på, at de personlige samtaler med ansøgerne er faldet bort, at ansø- gerne primært udvælges ud fra deres formelle studiemæssige kompetencer, mens de personlige kompetencer og realismen i deres forventninger til arbejdets krav ikke i tilstrækkelig grad indgår i vurderingen. Dertil kommer, at kommunerne ikke på samme måde som tidligere kan anvende de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser i individuelle handlingsplaner i den kommunale uddannelses- og beskæftigelsesmæssige indsats. Evalueringen af forsøget med et sammenhængende uddannelsesforløb til social- og sundhedsassistent er meget positiv og peger på, at forløbet har tiltrukket flere målbevidste unge, der ønsker et direkte forløb til assistentud- dannelsen  enten  som  slutuddannelse  eller som  adgangsgrundlag  for  en mellemlang  videregående  sundhedsud- dannelse. Ifølge evalueringen ville kun 1/3 af eleverne i det sammenhængende forløb alternativt have valgt at begynde  på  grundforløbet  eller  social-  og  sundhedshjælperuddannelsen,  såfremt  det  sammenhængende  forløb ikke havde været en mulighed.   2. Lovforslagets indhold Der indføres fra 1. januar 2007 en praktikadgangsvej til social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske grunduddannelse ved siden af skoleadgangsvejen som en parallel til praktikadgangsvejen i erhvervsuddannelser- ne. Ordningen går ud på, at elever kan optages til uddannelsen på grundlag af en ansættelsesaftale med et prak- tiksted, dvs. vedkommende ansættelsesmyndighed eller private arbejdsgiver. Da uddannelsesområdet er dimensioneret indføres en kvoteordning for at sikre, at der bliver pladser til elever fra både praktik- og skoleadgangsvejene. Ansættelsesmyndighederne og de private leverandører får med denne ordning krav på at besætte indtil halvdelen af pladserne med elever fra praktikadgangsvejen. De øvrige praktik- pladser, der oprettes som led i den kommunale dimensioneringsforpligtelse, skal besættes med elever, som sko- lerne har optaget (skoleadgangsvejen).   Regeringen forventer, at den enkelte kommunalbestyrelse udnytter denne mulighed med hensyn til uden om skoleoptaget at ansætte indtil halvdelen af de elever, som kommunen har praktikpladser til. Undervisningsmini-
5 steriet vil følge udviklingen med henblik på yderligere lovændringer, såfremt det mod forventning skulle vise sig, at kommunalbestyrelser i ikke uvæsentligt omfang afstår fra at anvende halvdelen af praktikpladskapaciteten til den nye praktikadgangsvej. For yderligere at styrke uddannelsesmulighederne for praktisk orienterede unge indgår det i lovforslaget, at de to uddannelser skal kunne påbegyndes enten med et praktikophold eller med et skoleophold efter elevens og praktikstedets fælles valg. Lovforslaget vil ud over de ændringer, som vedrører praktiske indgange, omfatte en formalisering af det i ind- ledningen  omtalte  forsøg  med  sammenhængende  uddannelsesforløb.  Endvidere  ophæves  revisionsbestemmel- sen, da formålet med den opfyldes med dette lovforslag.   Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2006, dog således at indførelsen af to adgangsveje til social- og sundhedshjælperuddannelsen efter forslaget først får virkning samtidig med kommunalreformen den 1. januar 2007.   Undervisningsministeriet har gennemført en ligestillingsvurdering af lovforslaget med det formål, at undersøge om forslaget indebærer forskellige konsekvenser for kvinder og mænd – både tilsigtede og utilsigtede. Ligestil- lingsvurderingen har ikke identificeret konsekvenser af lovforslaget med betydning for ligestillingen mellem køn- nene. 3. – 8. (Udeladt) 9. Høring. Lovforslaget har været til høring i følgende organisationer m.v.:   Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Elevorganisationen SOSU (FOA - Fag og Arbejde), FOA - Fag og Arbejde, Frederiksberg Kommune, Fællesforeningen for Hjemmeservice, Hovedstadens Sygehusfælles- skab, 3F, Københavns Kommune, Rådet for Erhvervsrettede Ungdomsuddannelser, Sammenslutningen af Lede- re  ved  skolerne  for  de  grundlæggende  social-  og  sundhedsuddannelser  samt  Udvalget  for  de  Grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser.   Endvidere er lovforslaget lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside.   Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Forslaget til et nyt stk. 2 i lovens § 3 indebærer, at institutionerne skal udbyde social- og sundhedshjælperud- dannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen både som enkeltstående uddannelser og som et sammen- hængende forløb.   Forløbet indledes med social- og sundhedshjælperuddannelsen, jf. lovens § 4, og afsluttes med social- og sund- hedsassistentuddannelsen,  jf.  lovens  §  5.  Forløbet  kan  indledes  med  et  grundforløb  -  enten  det  almindelige grundforløb, der er for elever, der kommer direkte fra grundskolen og for andre med behov for et grundforløb, jf. lovens § 2, stk. 1 og 3, eller det særligt tilrettelagte grundforløb for voksne elever, der har brug for indføring i dansk sprog, kultur- og samfundsforståelse, jf. lovens § 2, stk. 4.   I lighed med social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen som enkelt- stående  uddannelser,  kan  det  sammenhængende  forløb  kun  gennemføres  på  grundlag  af  en  ansættelsesaftale mellem eleven og en arbejdsgiver, jf. lovens § 14. Det vil være muligt at gennemføre forløbet i en kombination
6 med  forskellige  arbejdsgivere  eksempelvis  således,  at  social-  og  sundhedshjælperuddannelsen  gennemføres  på grundlag af en ansættelsesaftale mellem eleven og en kommunalbestyrelse eller en privat arbejdsgiver, mens den afsluttende social- og sundhedsassistentuddannelse gennemføres på grundlag af en ansættelsesaftale mellem ele- ven og et regionsråd. Et eventuelt grundforløb kan ikke være omfattet af ansættelsesaftale mellem eleven og en arbejdsgiver. I henhold til lovens § 22 b, stk. 2, dimensionerer undervisningsministeren et årlig antal uddannelsespladser på den  enkelte  institution  i  overensstemmelse  med  behovet  for  færdiguddannede.  Dimensioneringen  skal  derfor tage hensyn til de elever, der gennemfører uddannelserne som sammenhængende forløb.   Forslaget skal tilgodese de elever, der er afklarede i deres ønske om en social- og sundhedsassistentuddannelse, men som ikke har en social- og sundhedshjælperuddannelse eller tilsvarende kvalifikationer og dermed ikke op- fylder de formelle adgangskrav til uddannelsen. Evalueringen ”Kontraktsammenhæng – evaluering af forsøg med sammenhængende forløb”, som omtalt i afsnit 1, viser, at et kombineret og sammenhængende forløb tiltrækker flere  unge,  der  er  afklarede  i  deres  uddannelsesønsker  om  en  grundlæggende  social-  og  sundhedsuddannelse. Forslaget vil derfor medvirke til, at der også i fremtiden vil være tilstrækkelig med færdiguddannede til at honore- re efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft inden for plejeområdet. Til nr. 2 Bestemmelsen er en konsekvens af forslaget i nr. 1. Det sammenhængende forløb skal vare 2 år og 10 måneder da uddannelsens to elementer varer henholdsvis 1 år og 2 måneder og 1 år og 8 måneder. I øvrigt gælder lovens almindelige bestemmelser om uddannelserne også for det sammensatte forløb. Til nr. 3 En institution skal efter forslaget indrette sine uddannelsesordninger for social- og sundhedshjælperuddannel- sen og den pædagogiske grunduddannelse sådan, at elever med tilslutning fra deres arbejdsgivere kan vælge imel- lem at påbegynde deres uddannelse med et praktikforløb eller med skoleundervisning. For at institutionerne kan tage de fornødne økonomiske hensyn ved tilrettelæggelsen af uddannelsesforløbene, vil der ikke være krav om, at valgmuligheden  skal  foreligge  ved  hvert  enkelt  elevoptag.  For  eksempel  kan  en  institution,  der optager  elever med uddannelsesstart i januar og august, vælge at tilrettelægge optagene således, at det uddannelsesforløb, der begynder i januar, indledes med en praktikperiode, og det forløb der begynder i august, indledes med skoleun- dervisning.   Elevens mulighed for at påbegynde uddannelsen med en praktikperiode ændrer ikke ved den struktur, der i øvrigt følger af reglerne for uddannelserne. Således vil antallet af skoleperioder og praktikperioder samt varighe- den af den enkelte periode være ens, uanset om uddannelsen påbegyndes med en praktikperiode eller med skole- undervisning. Ligeledes skal institutionen sammen med eleven udarbejde en personlig uddannelsesplan for det samlede uddannelsesforløb i overensstemmelse med lovens § 32. Til nr. 4 og 5 Forslaget i nr. 4 om en ændret affattelse af lovens § 13 om optagelse til grundforløbet og til uddannelserne skal ses i sammenhæng med forslaget i nr. 5 til en ny § 13 b kvotering af optagelseskapaciteten, den uændrede § 13a om skolernes henvisning af elever til de ansættende myndigheder og den uændrede § 14 om indgåelse af ansæt- telsesaftaler Med forslaget får kommunalbestyrelserne i langt højere grad end efter de gældende regler gældende indflydelse på, hvilke unge og voksne der ansættes i kommunen som elever. Kommunalbestyrelsen får dermed mulighed for
7 at udvælge elever til uddannelserne i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens vedtagne ansættelses- eller personalepolitik mv.   Ordningen indebærer efter forslaget til § 13, stk. 1, at den enkelte institution optager elever efter ansøgning. Dette svarer til optagelsessystemet (skoleoptaget) efter de gældende regler, hvorefter ansøgning om optagelse til grundforløbet og uddannelserne sker til den enkelte institution, der - såfremt ansøgeren optages på uddannelsen - formidler en ansættelsesaftale mellem den kommende elev og et amtsråd eller en kommunalbestyrelse, jf.  § 13 a.. Forslaget til § 13, stk. 2, giver mulighed for, at optagelse på uddannelserne til social- og sundhedshjælper og den pædagogiske grunduddannelse også kan ske på grundlag af en ansættelsesaftale med et praktiksted, dvs. med vedkommende ansættelsesmyndighed eller private arbejdsgiver, der er leverandør til en offentlig myndighed af personlig og praktisk hjælp til borgerne.   De ansøgere, der på denne måde ansættes med elevkontrakt, får efter forslaget i nr. 5 til § 13 b, ret til at blive optaget på social- og sundhedshjælperuddannelsen henholdsvis den pædagogiske grunduddannelse på en institu- tion, hvortil den pågældende kommunalbestyrelse eller regionsråd, jf. § 22 b, stk. 1, har stillet praktikpladser til rådighed.   Optagelse på grundlag af ansættelsesaftale kan efter forslaget i nr. 5 dog højst ske med et antal svarende til   halvdelen af det antal praktikpladser, som regionsrådet eller kommunalbestyrelsen inden for den enkelte uddan- nelse har stillet til rådighed, jf. § 22 b, stk. 1, der er uændret. Et regionsråd eller en kommunalbestyrelse kan und- lade at bruge sin kvote og derved overlade sit optag af elever helt eller delvist til den eller de skoler, som myndig- heden henviser elever til. Der er efter bestemmelsen ikke hjemmel til, at en ansættelsesmyndighed kan overlade sin kvote af elever til en anden ansættelsesmyndighed.   De social- og sundhedshjælperelever, der ansættes af private udbydere af personlig pleje og praktisk hjælp, ind- går i beregningen af optagelseskvoten for den eller de kommunalbestyrelser/regionsråd, som har godkendt den private udbyder.   Bestemmelsen og dermed det foreslåede optagelsessystem indebærer, at de regionale og kommunale ansættel- sesmyndigheder samt de respektive institutioner på regionsplan får en yderligere tilskyndelse til at indgå i et tæt samarbejde, der kan sikrer en fornuftig varetagelse af elevoptaget inden for den enkelte region.   Til nr. 6 Revisionsbestemmelsen foreslås ophævet, da formålet med den er opfyldt. Til § 2 Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2006, således at skolerne hurtigst muligt kan udbyde det sam- menhængende forløb til social- og sundhedsassistent og muligheden for at begynde social- og sundhedshjælper- uddannelsen og den pædagogiske grunduddannelse med et praktikforløb. Indførelsen af to adgangsveje foreslås at få virkning samtidig med kommunalreformen den 1. januar 2007 således at ændringerne kan medtænkes i de samlede  ændringer  inden  for  social-  og  sundhedsuddannelserne  herunder  ændringerne  af  institutionernes  for- hold.  
8 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 3. Uddannelserne efter grundforløbet til- rettelægges  som  vekseluddannelser,  således at  der  skiftes  mellem  skoleundervisning  og praktikuddannelse.   § 5. Social- og sundhedsassistentuddannel- sen,  der  bygger  på social- og  sundhedshjæl- peruddannelsen,  varer  1  år  og  8  måneder med mindst 32 ugers skoleundervisning.   Stk. 2. Uddannelsen har til formål at kvali- ficere eleverne til selvstændigt at varetage og tilrettelægge  sammensatte  aktivitets-  og  om- sorgsopgaver,   herunder   koordinerende   og undervisende  funktioner,  samt  til  selvstæn- digt  at  varetage  og  tilrettelægge  grundlæg- gende sundheds- og sygeplejeopgaver.   §  10.  Den  nærmere  tilrettelæggelse  af  ud- dannelserne  fastsættes  i  uddannelsesordnin- ger, som udarbejdes af den enkelte instituti- on.   I  lov  nr.  343  af  16.  maj  2001  om  grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse  nr.  823  af  15.  juli  2004, som ændret ved § 40 i lov nr. 542 af 24. juni 2005  og  §  6  i  lov  nr.  590  af  24.  juni  2005, foretages følgende ændringer: § 1 1. § 3 indsættes som stk. 2: »Stk.  2.  Uddannelsen  til  social-  og  sund- hedsassistent tilrettelægges endvidere som et sammenhængende  forløb,  der  består  af  ud- dannelsen  til  social-  og  sundhedshjælper  og uddannelsen   til   social-   og   sundhedsassi- stent.« 2. I § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt styk- ke: »Stk.  3. Uddannelsen varer som sammen- hængende  forløb,  jf.  §  3,  stk.  2,  2  år  og  10 måneder  med  mindst  56  ugers  skoleunder- visning.« 3. I § 10, stk. 1 indsættes efter 1. pkt. som nyt pkt.: »Uddannelsesordningerne   for   social-   og sundhedshjælperuddannelsen  og  den  pæda- gogiske grunduddannelse skal rumme mulig- hed  for,  at  en  elev  med  tilslutning  fra  sin arbejdsgiver  kan  vælge  imellem  at  begynde uddannelsen med et praktikforløb eller med skoleundervisning.«
9 § 13.  Optagelse  til  grundforløbet  og  ud- dannelserne  efter  grundforløbet  sker  efter ansøgning til en institution, der udbyder det enkelte grundforløb eller den enkelte uddan- nelse.  Optagelsen  er  betinget  af,  at  ansøge- ren ud over adgangsbetingelserne samt even- tuelle sprogkrav fastsat i medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte supplerende person- lige kvalifikationskriterier, jf. stk. 2.   Stk.  2.  Undervisningsministeren  fastsætter generelle  supplerende  personlige  kvalifikati- onskriterier  for  optagelse  til  grundforløbet og  til  social-  og  sundhedshjælperuddannel- sen.   §  43.  Loven  tages  op  til  revision  i  folke- tingsåret 2005-06.   4. § 13 affattes således: »§ 13. Institutioner, der udbyder grundfor- løbet og uddannelserne, optager elever efter ansøgning. Stk.  2.  Ansøgere  til  social-  og  sundheds- hjælperuddannelsen   og   den   pædagogiske grunduddannelse,  der  opfylder  kravene  i  § 11,  og  som  har  indgået  en  ansættelsesaftale med  et  regionsråd,  en  kommunalbestyrelse eller en privat arbejdsgiver, jf. § 14, har krav på at blive optaget, jf. dog § 13 b. Stk. 3. Institutionernes optagelse af ansø- gere uden ansættelsesaftale er betinget af, at ansøgerne    ud    over    adgangsbetingelserne samt eventuelle sprogkrav fastsat i medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte supplerende personlige kvalifikationskriterier, jf. stk. 4. Stk.  4.  Undervisningsministeren  fastsætter generelle  supplerende  personlige  kvalifikati- onskriterier  for  optagelse  til  grundforløbet og  til  social-  og  sundhedshjælperuddannel- sen for ansøgere uden ansættelsesaftale.« 5. Efter § 13 a indsættes: »§ 13 b. Offentlige og private arbejdsgive- re kan ansætte elever til social- og sundheds- hjælperuddannelsen   og   den   pædagogiske grunduddannelse ud over de henviste elever, jf. § 13 a, i et antal svarende til højst halvde- len af det antal praktikpladser, som regions- rådet  henholdsvis  kommunalbestyrelsen  har stillet til rådighed for institutionerne i regio- nen, jf. § 22 b, stk. 1.« 6. § 43 ophæves. § 2 Loven træder i kraft den 1. juli 2006.   Stk. 2. §§ 13 og 13 b har først virkning fra den 1. januar 2007.