TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Uddannelsesudvalget

Titel

Åbent samråd i Uddannelsesudvalget

MÃ¥lgruppe

Uddannelsesudvalget

Arrangør

Uddannelsesudvalget

Taletid

 

Tid og sted

Tirsdag den 20. december 2005 kl. 14.00 i UDU’s mødelokale, 2-078.

 


Disposition

1.      Indledning

2.      SpørgsmÃ¥l K

3.      SpørgsmÃ¥l L

4.      SpørgsmÃ¥l M

5.      SpørgsmÃ¥l N

6.      SpørgsmÃ¥l O

7.      SpørgsmÃ¥l P

8.      SpørgsmÃ¥l Q

9.      SpørgsmÃ¥l R

 

 

1. Indledning

·        Jeg kan forstÃ¥, at eksaminatorerne ikke var tilfredse med forløbet af det fælles samrÃ¥d i Videnskabsudvalget, og at de nu ønsker individuel eksamination

·        Selv om det normalt ikke er eksaminatorerne, der kan kræve omprøve, deltager jeg gerne i en individuel eksamination

·        Men jeg mÃ¥ forberede jer pÃ¥, at de af jer, der hører videnskabsministerens svar i Videnskabsudvalget, nok fÃ¥r samme svar, nÃ¥r I eksaminerer ham

·        Det er jo trods alt de samme spørgsmÃ¥l, I stiller os begge

·        Og videnskabsministeren og jeg har arbejdet tæt sammen forud for denne prøve, hvilket er helt OK, da det er den individuelle præstation, vi bliver bedømt pÃ¥

·        Men nu til spørgsmÃ¥lene

 


2. Spørgsmål K

Spørgsmål:

”Gør de seneste ugers kraftige reaktioner imod afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver indtryk på ministeren, herunder at 70 virksomheder samt flere folketingsmedlemmer fra V og KF  d. 16.  december - jf. Nordjyske  Stiftstidende har kritiseret regeringens indgreb i eksamensformer?”

Svar:

·        Reaktioner – bÃ¥de for og imod regeringens politik – gør naturligvis altid indtryk.

·        Nu har reaktionerne pÃ¥ afskaffelsen af gruppeprøver jo slet ikke entydigt været imod

·        Jeg har hæftet mig ved, at Dansk Industri, de to rektorforeningsformænd, Jens Oddershede og Peter Kuhlmann og mange flere enkeltpersoner bakker op om initiativet.

·        Ikke overraskende har modstanden været koncentreret omkring RUC og Ã…lborg Universitet.

·        Jeg vil overlade til videnskabsministeren at kommentere denne modstand.

·        SÃ¥ svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥let er ’Ja’ – reaktionerne gør indtryk – men de giver ikke anledning til at ændre beslutningen

·        Men debatten har vist, at der har været misforstÃ¥elser om, hvad beslutningen gÃ¥r ud pÃ¥, og derfor har der fra forskellig side været reaktioner imod den.

·        Det vil jeg vende tilbage til


3. Spørgsmål L

Spørgsmål:

 

”Videnskabsministeren udtalte ved det åbne samråd i Videnskabsudvalget d.  7. december 2005, at han ikke var enig i, at erhvervslivets organisationer var imod regeringens afskaffelse af gruppeeksamen. Således sagde ministeren:

"Jeg greb telefonen i aftes. Hans Skov Christensen bekræftede, at det er DI's klare holdning at støtte regeringens forslag. Det måtte jeg gerne citere ham for med navns nævnelse. DHS bevæger sig vist i samme retning."

Ministeren bedes kommentere, om det er normal praksis for regeringen også at ringe rundt til kritiske organisationer, for at få dem til at trække holdninger tilbage?”

Svar:

·        Der var selvfølgelig ikke tale om, at henvendelsen til Hans Skov Christensen handlede om at fÃ¥ Dansk Industri til at trække holdninger tilbage.

·        Det er hverken normal praksis eller ’unormal’ praksis for regeringen.

·        Men det, man forud for vores henvendelse til Hans Skov Christensen kunne læse i dagspressen, havde givet anledning til tvivl om Dansk Industris holdning.

·        SÃ¥ det var for at blive helt klar over Dansk Industris officielle holdning til afskaffelse af gruppeprøver, at videnskabsministeren gik til toppen af Dansk Industri.

·        Og her var holdningen som nævnt meget klar og utvetydig: Dansk Industri bakker op om regeringens afskaffelse af gruppeprøver.

 

 


4. Spørgsmål M

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes forklare, hvordan citaterne i vedhæftede pressecitater skal forstås i forhold til at støtte afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver.”

 

Svar:

·        Udover at Dansk Handel og Service medgiver, at der er plads til forbedringer af de nuværende eksamensformer, og at Dansk Industri udtaler, at det giver god mening at rydde op i gruppeeksamener, da det er gÃ¥et over gevind, er der ikke noget i de vedhæftede pressecitater, der støtter afskaffelse af gruppeprøver.

 

·        Hvad angÃ¥r gruppeopgaver viser citaterne tydeligt, at der, pÃ¥ det tidspunkt citaterne blev bragt, var nogen forvirring om, hvorvidt regeringen ogsÃ¥ havde afskaffet gruppearbejde og gruppeopgaver.

 

·        Det har vi som bekendt ikke.

 

·        Og vi har heller ikke stillet krav om, at de enkelte afsnit i en gruppeopgave skal navngives. Det er kun, hvis opgaven skal have en karakter, som indgÃ¥r i den samlede bedømmelse af den enkelte, at vi selvfølgelig mÃ¥ vide, hvad den enkeltes bidrag er.

 

·        Ellers giver det ikke mening at pÃ¥stÃ¥, at der gives individuelle karakterer.

 

·        Hvis opgaven ikke skal bedømmes, men skal alene danne grundlag for en individuel mundtlig eksamination, har regeringen ingen problemer med, at der er tale om et kollektivt arbejde.

 

 


5. Spørgsmål N

 

Spørgsmål:

”Undervisningsminister Bertel Haarder udtalte til Berlingske Tidende d. 16. december 2005, at: »Jeg kan kun sige, at Dansk Industri støtter regeringens holdning i et og alt«.

Ministeren bedes præcisere, hvad Dansk Industri efter ministerens mening - også jf. spørgsmål L og M - er enig med regeringen i?”

 

Svar:

·        Her kan jeg kun gentage, hvad jeg tidligere har nævnt vedrørende Dansk Industris holdning til afskaffelse af gruppeprøver.

 


6. Spørgsmål O

Spørgsmål:

”Hvorfor finder ministeren det rimeligt at ændre eksamens- og undervisningsformer i hele uddannelsessektoren via bekendtgørelse uden en bred politisk drøftelse med partierne?”

Svar:

·        Vi ændrer ikke undervisningsformerne.

·        Det er eksamensformerne, vi ændrer – og kun pÃ¥ et enkelt punkt; nemlig at der skal eksamineres en ad gangen.

·        Det er nu en gang sÃ¥dan, at eksamensformerne fastlægges i bekendtgørelser, som jeg udsteder.

·        Der bliver selvfølgelig tale om de sædvanlige høringsrunder i den forbindelse.


7. Spørgsmål P

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, på hvilke måder afskaffelse af gruppeeksamen og kravet om, at de studerende skal skrive navn på de enkelte afsnit i en gruppeopgave, vil påvirke undervisningsformen på sigt både i grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.”

 

Svar:

·        Endnu en gang mÃ¥ jeg understrege, at de enkelte eksaminander ikke skal skrive navn pÃ¥ de enkelte afsnit i en gruppeopgave, medmindre opgaven skal have indflydelse pÃ¥ den individuelle karakter.

·        Det er stadig muligt, at en gruppeopgave, der er udarbejdet kollektivt, kan være grundlag for en individuel mundtlig eksamination – bare den ikke skal indgÃ¥ i bedømmelsen.

·        Jeg kan derfor ikke se, at ændringen er sÃ¥ gennemgribende, at det vil pÃ¥virke undervisningsformen.

·        Hvis gruppearbejde og udarbejdelse af gruppeopgaver er den mest hensigtsmæssige undervisningsform i en given situation, gÃ¥r jeg ud fra, at det selvfølgelig er den form, der vil blive benyttet.


8. Spørgsmål Q

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes redegøre for, om han er indstillet på eventuelt. at fravige kravet om, at de studerende skal sætte navn på hvert enkelt afsnit, de har skrevet i en gruppeopgave, sådan som det fremgår af Nordjyske Stiftstidende d. 16. december 2005?”

 

Svar:

·        Nu er det videnskabsministeren, der har udtalt sig til Nordjyske Stiftstidende, sÃ¥ spørgsmÃ¥let ligger mÃ¥ske lidt uden for mit pensum.

·        Men jeg kan naturligvis gentage, hvad jeg allerede har sagt om gruppeopgaver.

·        Det fastholder jeg.

·        SÃ¥ der bliver ikke tale om at fravige kravet, hvis gruppeopgaven skal indgÃ¥ i bedømmelsen.


9. Spørgsmål R

Spørgsmål:

”Ministeren bedes som baggrund for samrådet fremsende en oversigt over samtlige bekendtgørelser, ministeren har ændret - herunder ordlyden i de tidligere og de nugældende bekendtgørelser. Samtidig bedes ministeren fremsende svar på § 20-spørgsmål S1455, 1457, 1463 og S 1464.”

 

Svar:

·        Her er der ikke tale om et spørgsmÃ¥l.

·        SÃ¥ jeg kan blot nævne, at den ønskede oversigt og de ønskede svar er fremsendt til udvalget.