TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Åbent samråd i Uddannelsesudvalget |
Titel |
Åbent samråd i Uddannelsesudvalget |
MÃ¥lgruppe |
Uddannelsesudvalget |
Arrangør |
Uddannelsesudvalget |
Taletid |
|
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning
2. Spørgsmål K
3. Spørgsmål L
4. Spørgsmål M
5. Spørgsmål N
6. Spørgsmål O
7. Spørgsmål P
8. Spørgsmål Q
9. Spørgsmål R
· Jeg kan forstå, at eksaminatorerne ikke var tilfredse med forløbet af det fælles samråd i Videnskabsudvalget, og at de nu ønsker individuel eksamination
· Selv om det normalt ikke er eksaminatorerne, der kan kræve omprøve, deltager jeg gerne i en individuel eksamination
· Men jeg må forberede jer på, at de af jer, der hører videnskabsministerens svar i Videnskabsudvalget, nok får samme svar, når I eksaminerer ham
· Det er jo trods alt de samme spørgsmål, I stiller os begge
· Og videnskabsministeren og jeg har arbejdet tæt sammen forud for denne prøve, hvilket er helt OK, da det er den individuelle præstation, vi bliver bedømt på
· Men nu til spørgsmålene
Spørgsmål:
â€Gør de seneste ugers kraftige reaktioner imod afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver indtryk pÃ¥ ministeren, herunder at 70 virksomheder samt flere folketingsmedlemmer fra V og KF d. 16. december - jf. Nordjyske Stiftstidende har kritiseret regeringens indgreb i eksamensformer?â€
Svar:
· Reaktioner – både for og imod regeringens politik – gør naturligvis altid indtryk.
· Nu har reaktionerne på afskaffelsen af gruppeprøver jo slet ikke entydigt været imod
· Jeg har hæftet mig ved, at Dansk Industri, de to rektorforeningsformænd, Jens Oddershede og Peter Kuhlmann og mange flere enkeltpersoner bakker op om initiativet.
· Ikke overraskende har modstanden været koncentreret omkring RUC og Ålborg Universitet.
· Jeg vil overlade til videnskabsministeren at kommentere denne modstand.
· Så svaret på spørgsmålet er ’Ja’ – reaktionerne gør indtryk – men de giver ikke anledning til at ændre beslutningen
· Men debatten har vist, at der har været misforståelser om, hvad beslutningen går ud på, og derfor har der fra forskellig side været reaktioner imod den.
· Det vil jeg vende tilbage til
Spørgsmål:
â€Videnskabsministeren udtalte ved det Ã¥bne samrÃ¥d i Videnskabsudvalget d. 7. december 2005, at han ikke var enig i, at erhvervslivets organisationer var imod regeringens afskaffelse af gruppeeksamen. SÃ¥ledes sagde ministeren:
"Jeg greb telefonen i aftes. Hans Skov Christensen bekræftede, at det er DI's klare holdning at støtte regeringens forslag. Det måtte jeg gerne citere ham for med navns nævnelse. DHS bevæger sig vist i samme retning."
Ministeren bedes kommentere, om det er normal praksis for regeringen ogsÃ¥ at ringe rundt til kritiske organisationer, for at fÃ¥ dem til at trække holdninger tilbage?â€
Svar:
· Der var selvfølgelig ikke tale om, at henvendelsen til Hans Skov Christensen handlede om at få Dansk Industri til at trække holdninger tilbage.
· Det er hverken normal praksis eller ’unormal’ praksis for regeringen.
· Men det, man forud for vores henvendelse til Hans Skov Christensen kunne læse i dagspressen, havde givet anledning til tvivl om Dansk Industris holdning.
· Så det var for at blive helt klar over Dansk Industris officielle holdning til afskaffelse af gruppeprøver, at videnskabsministeren gik til toppen af Dansk Industri.
· Og her var holdningen som nævnt meget klar og utvetydig: Dansk Industri bakker op om regeringens afskaffelse af gruppeprøver.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes forklare, hvordan citaterne i vedhæftede pressecitater skal forstÃ¥s i forhold til at støtte afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver.â€
Â
· Udover at Dansk Handel og Service medgiver, at der er plads til forbedringer af de nuværende eksamensformer, og at Dansk Industri udtaler, at det giver god mening at rydde op i gruppeeksamener, da det er gået over gevind, er der ikke noget i de vedhæftede pressecitater, der støtter afskaffelse af gruppeprøver.
· Hvad angår gruppeopgaver viser citaterne tydeligt, at der, på det tidspunkt citaterne blev bragt, var nogen forvirring om, hvorvidt regeringen også havde afskaffet gruppearbejde og gruppeopgaver.
· Det har vi som bekendt ikke.
· Og vi har heller ikke stillet krav om, at de enkelte afsnit i en gruppeopgave skal navngives. Det er kun, hvis opgaven skal have en karakter, som indgår i den samlede bedømmelse af den enkelte, at vi selvfølgelig må vide, hvad den enkeltes bidrag er.
· Ellers giver det ikke mening at påstå, at der gives individuelle karakterer.
· Hvis opgaven ikke skal bedømmes, men skal alene danne grundlag for en individuel mundtlig eksamination, har regeringen ingen problemer med, at der er tale om et kollektivt arbejde.
Spørgsmål:
â€Undervisningsminister Bertel Haarder udtalte til Berlingske Tidende d. 16. december 2005, at: »Jeg kan kun sige, at Dansk Industri støtter regeringens holdning i et og alt«.
Ministeren bedes præcisere, hvad Dansk Industri efter ministerens mening - ogsÃ¥ jf. spørgsmÃ¥l L og M - er enig med regeringen i?â€
Svar:
· Her kan jeg kun gentage, hvad jeg tidligere har nævnt vedrørende Dansk Industris holdning til afskaffelse af gruppeprøver.
Spørgsmål:
â€Hvorfor finder ministeren det rimeligt at ændre eksamens- og undervisningsformer i hele uddannelsessektoren via bekendtgørelse uden en bred politisk drøftelse med partierne?â€
Svar:
· Vi ændrer ikke undervisningsformerne.
· Det er eksamensformerne, vi ændrer – og kun på et enkelt punkt; nemlig at der skal eksamineres en ad gangen.
· Det er nu en gang sådan, at eksamensformerne fastlægges i bekendtgørelser, som jeg udsteder.
· Der bliver selvfølgelig tale om de sædvanlige høringsrunder i den forbindelse.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes redegøre for, pÃ¥ hvilke mÃ¥der afskaffelse af gruppeeksamen og kravet om, at de studerende skal skrive navn pÃ¥ de enkelte afsnit i en gruppeopgave, vil pÃ¥virke undervisningsformen pÃ¥ sigt bÃ¥de i grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregÃ¥ende uddannelser.â€
Svar:
· Endnu en gang må jeg understrege, at de enkelte eksaminander ikke skal skrive navn på de enkelte afsnit i en gruppeopgave, medmindre opgaven skal have indflydelse på den individuelle karakter.
· Det er stadig muligt, at en gruppeopgave, der er udarbejdet kollektivt, kan være grundlag for en individuel mundtlig eksamination – bare den ikke skal indgå i bedømmelsen.
· Jeg kan derfor ikke se, at ændringen er så gennemgribende, at det vil påvirke undervisningsformen.
· Hvis gruppearbejde og udarbejdelse af gruppeopgaver er den mest hensigtsmæssige undervisningsform i en given situation, går jeg ud fra, at det selvfølgelig er den form, der vil blive benyttet.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes redegøre for, om han er indstillet pÃ¥ eventuelt. at fravige kravet om, at de studerende skal sætte navn pÃ¥ hvert enkelt afsnit, de har skrevet i en gruppeopgave, sÃ¥dan som det fremgÃ¥r af Nordjyske Stiftstidende d. 16. december 2005?â€
Svar:
· Nu er det videnskabsministeren, der har udtalt sig til Nordjyske Stiftstidende, så spørgsmålet ligger måske lidt uden for mit pensum.
· Men jeg kan naturligvis gentage, hvad jeg allerede har sagt om gruppeopgaver.
· Det fastholder jeg.
· Så der bliver ikke tale om at fravige kravet, hvis gruppeopgaven skal indgå i bedømmelsen.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes som baggrund for samrÃ¥det fremsende en oversigt over samtlige bekendtgørelser, ministeren har ændret - herunder ordlyden i de tidligere og de nugældende bekendtgørelser. Samtidig bedes ministeren fremsende svar pÃ¥ § 20-spørgsmÃ¥l S1455, 1457, 1463 og S 1464.â€
Svar:
· Her er der ikke tale om et spørgsmål.
· Så jeg kan blot nævne, at den ønskede oversigt og de ønskede svar er fremsendt til udvalget.