Åbent brev til Undervisningsminister Bertel Haarder
I anledning af regeringens beslutning om at al eksamination fremover skal foregå individuelt, finder
vi det nødvendigt at påpege en række af de særdeles alvorlige konsekvenser, som beslutningen har
for social - og sundhedsuddannelserne.
Arbejdsmarkedet har ændret sig. Det er i dag helt almindeligt, at den enkelte social og
sundhedsmedarbejder, sammen med sit team, tilrettelægger arbejdsprocesser, finder nye løsninger i
fællesskab og dermed bidrager til udviklingen af både kvalitet og produktivitet.
Disse ændrede arbejdsformer skal uddannelserne naturligvis modsvare, så vi kan klæde fremtidens
medarbejdere bedst muligt på. Fra lovgivers side er der da også lagt op til, at social - og
sundhedsuddannelserne skal vægte udviklingen af de personlige og sociale kompetencer
sideløbende med de faglige. Det ser vi som et stærkt signal om, at de sociale kompetencer er vigtige
i det arbejdsliv, eleverne efterfølgende skal tage del i .
Kompetencer som evnen til at samarbejde og løse problemer i et team er i dag så vigtige en del af
en moderne social og sundhedsmedarbejders profil, at udviklingen af disse kompetencer helt
naturligt fylder meget i uddannelserne.
I projektarbejdsformen træner eleverne deres sociale kompetencer en arbejdsform også eleverne
er glade for. Det er denne vigtige og udviklende arbejdsform, som er i fare med det nye forslag.
Hvis eleverne ikke længere kan gå til eksamen sammen i et fælles produkt, vil selve
gruppearbejdsformen miste sin betydning. Det er altså ikke kun gruppeeksamen, der er i fare men
også gruppearbejdet og alle dets kvaliteter - det ville efter vores overbevisning være en forringelse
af uddannelsen. For hvad skal så ruste eleverne til de samarbejdsformer, de utvivlsomt v il møde på
deres kommende arbejdspladser?
En gruppeprøve er en enestående eksamensform, hvor elevernes udover deres fagfaglighed også
kan demonstrere deres samarbejdskompetencer. Vi har altid nøje balanceret mellem forskellige
prøveformer, som afspejler de forskellige læringsformer, vi arbejder med. Muligheden for
gruppeeksamen er én af dem. I samme åndedrag er det vigtigt, at gøre opmærksom på, at de elever
som vælger at gå til eksamen i en gruppe, altid er blevet bedømt individuelt. Vi har stor tillid t
il, at
eksaminator og censor er i stand til at differentiere mellem eleverne.
Det er derfor en stor skuffelse at konstatere, at der med regeringens bastante påbud om udelukkende
at anvende individuel eksamen, er sat en barriere ind, som helt tydeligt forringer uddannelserne. I
håb om at ministeren og regeringen vil overveje at fjerne hindringen for tidssvarende arbejdsformer
og eksamensformer i social- og sundhedsuddannelserne.
Venlig hilsen
Inger Margrethe Jensen
Formand for Sammenslutningen af ledere ved social- og sundhedsuddannelserne