Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder) Forslag til Lov om ændring af lov om ændring af   lov om institutioner for er- hvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddan- nelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannel- ser m.v. og en række andre love (Momskompensation)  og af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæ ftigelsesindsats m.m. § 1 I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om ændring af lov om institutioner f  or erhvervsrettede ud- dannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love fortages fø   lgende ændring: § 11, stk. 6, ophæves. § 2 I lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftige  l- sesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003 , foretages følgende ændring   : § 2, stk. 1, affattes således: »De  uddannelsesinstitutioner  m.fl.,  der  er  berettigede  til  at  modtage  tilskud  eller  bevillinger  fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos   arbejdsformidlingen og kommune r- ne på grundlag af antal årselever og studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter de ta k- ster,  der  er  fastsat  i  finansloven  for  de  pågældende  uddannelse   r  i  de  pågældende  år  for  de  pågæ l- dende  institutioner.  Arbejdsformidlingen  og  kommunerne  betaler  til  institutioner,  der  er  godkendt   efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om mellemlange videregående udda n- nelsesinstitutioner, Centre for Videregående Uddannelse  og andre selvejende institutioner for vide- regående uddannelser m.v.  efter takster eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i hen- hold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørel se af af- giftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms).   For institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi  og  Udvikling,  der  modtager  tilskud  fra  Undervisningsministeriet,  betales  efter  takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms .«   § 3
Stk. 1. § 1 træder i kraft   den 1. august 2006. Stk. 2. § 2 træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Baggrunden for lovforslaget Evaluering af momskompensationsordningen Momskompensationsordningen  indebærer,  at  tilskud  til  udgifter  til  ikke  -fradragsberettiget  købsmoms  er udskilt  fra  institutionernes  taxametertilskud  til  dækning  af  undervisningsudgifter,  fællesudgifter  og  by g- ningsudgifter  og  for  institutioner  for  erhvervsrettet  uddannelse  tillige  fra  tilskud  til  dækning  af  udgifter  til kostafdelinger,   samt   at   institutionerne   herefter   får   deres   faktiske   udgifter   til   ikke -fradragsberettiget købsmoms kompe nseret af Undervisningsministeriet. Formålet med momskompensationsordningen er at  give institutionerne optimale muligheder for at effekti- visere institutionsdriften gennem udlicitering af driftsopgaver og samarbejde om disse opgaver. Det fremgår af bemærkningerne til    forslag til lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet   ud- dannelse,  lov  om  Centre  for  Videregående  Uddannelse  og  andre  selvejende  institutioner  for  videregående uddannelser m.v. og en  række  andre love. (Momskompensation),    lovforslag L 46, fremsat den 31. oktober 2002, at ”Undervisningsministeriet vil ev aluere ordningen i foråret 2005 og vil herunder undersøge omfanget af udliciteringer på de omfattede institutioner.” Undervisningsministeriet har gennemført den forudsatte ev   a- luering. Evalueringen viser, at der efter lovens implementering er sket en øget grad af  udlicitering og institutions- samarbejde. Som led i  evalueringen  er der udsendt et spørgeskema til alle de omfattede institutioner, hvor der spørges til dels omfanget af udliciteringer/institutionssamarbejde, dels hvorvidt der med momskompe n- sationsordningen er fjernet en barriere for udlicitering. Spørgeskemaundersøgelsen viser, at omfanget af udliciteringer og institutionssamarbejde er steget med ca. 45 pct. i perioden 2002-2005. Endvidere svarer 50 pct. af institutionerne, at momskompensationsordningen har fjernet en barriere for udlicitering. Der er ikke en generel, overordnet tendens i svar vedrørende kvalitet i løsningen af udliciterede opgaver, om end undersøgelsen viser, at instit  utionerne er tilfredse med kvaliteten i lø sningen af udliciterede opgaver.   Endelig viser spørgeskemaundersøgelsen, at de tunge poster i udlicit  ering er rengøring, kantinedrift og til dels vedligeholdelse, mens en række mi  ndre, økonomisk lette opgaver som vagttjeneste, transport og indkøb også er udbredt som udliciteringsobjek t. En række nye opgavetyper er ko  mmet til inden for de seneste 3-4 år, såsom it -support og –drift, om end omfanget af udlicitering heraf stadig er begrænset. Evalueringen peger på, at der fremadrettet vil være en række fordele i, at det økonomiske ansvar f or Un- dervisningsministeriets momskompensationsordning flyttes til Finansministeriet, der også har det økonom  i- ske ansvar for universiteternes momskompensationsordning. En overførelse forventes at ske på finansloven fra og med 2007, så institutioner for erhv ervsrettet uddannelse og mellemlange videregående uddannelsesi n- stitutioner  vil  få  den  samme  momskompensationsordning  som  de  nye  statsligt  selvejende  gymnasier,  hf - kurser og VUC-centre mv. samt universiteterne. Omlægning af betaling for aktiverede En række   amtskommunale uddannelsesinstitutioner vil fra den 1. januar 2007 blive selvejende institutioner under Undervisningsministeriet. Disse institutioner forventes at få den samme momskompensationsordning som de institutioner, der er omfattet af universitetsloven. Dette betyder, at institutionerne vil få  betaling for aktiverede eksklusive udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms . Da det vil være uhensigt  smæssigt   ikke at have den samme momskompensationsordning for alle selvejende institutioner under Undervisningsministeri- et  (bortset  fra  de  frie  skoleformer)  for  så  vidt  angår  betaling  for  aktiverede,  foreslås  det,  at  de  selvejende institutioner, der er omfattet  af    den  nugældende momskompensationsordning, fra den 1. januar 2007 også skal have betaling for aktiverede eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Arbejdsformidlingens og kommunernes betaling for aktiverede i forbindelse med lediges deltagelse i ud- dannelse  indeholder  efter  de  nugældende  regler  tilskud  til  institutionernes    udgifter  til  betaling  af  ikke- fradragsberettiget købsmoms. Dette ønskes ændret således, at betaling for aktiverede fremover ikke indeho l- der tilskud til betaling af ikke-fradragsberettiget købsmoms. En sådan ændring vil også medføre en forenkling for instit utionerne, idet de fremover ikke skal korrigere for betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til Unde r- visningsministeriet. 2. Lovforslagets indhold Evaluering af momskompensationsordningen Da   Undervisningsministeriet   har   gennemført   den   evaluering   af   momskompensationsordningen,   som momskompensationsloven pålægger ministeriet at gennemføre i 2005/06, jf. lovens § 11, stk. 6, foreslås det, at § 11, stk. 6, ophæves  , idet momskompensationsordningen bør fortsæt   te. Omlægning af betaling for aktiverede Det  foreslås,  at  betalingsordningen  for  aktiverede  omlægges  således,  at  arbejdsformidlingen  og  komm    u- nerne   fremover   skal   betale   med   takster,   der   ikke   indeholder  tilskud   til   udgifter   til   betaling   af   ikke- fradragsberettiget købsmoms. Det foreslås, at ophævelsen af § 11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at omlægningen af betali  n- gen for aktiverede træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale uddannelsesinstit  u- tioner overføres til selve je under Undervisningsministeriet. 3. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige Forslaget om en omlægning af betalingen for aktiverede   medfører, at Undervisningsministeriet skal have overført midler fra kommunerne og Beskæftigelsesminis   teriet svarende til deres nuværende udgifter til d  æ  k- ning af ikke-fradragsberettiget købsmoms  i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelser, der er omfattet af  Undervisningsministeriets  momskompensationsordning.  Forslaget  er  udgiftsneutralt  for  kommuner  og staten, da overførslen til Undervisningsministeriet modsvares af tilsvarende mindreudgifter i forbindelse med betaling af lediges deltagelse i uddannelse, idet der fremover afregnes til takster eksklusiv moms. Det forventes, at de overførte midler fr a kommuner og Beskæftigelsesministeriet svarende til deres nuv  æ- rende udgifter til dækning af ikke  -fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med lediges deltagelse i udda n- nelse overføres til § 35  på finansloven  parallelt med finansieringen af ordningen i øv rigt på forslag til finan s- lov for 2007, som anbefalet i den udarbejdede evaluering. Kommunerne aktiverede ledige svarende til ca. 365 årselever til uddannelse under Undervisningsminister i- et i 2005. Kommunernes betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms  udgjorde i 2005 2,3 mio. kr. Beskæftigelsesministeriet aktiverede ledige svarende til ca. 4.  670 årselever til uddannelse under Undervi s- ningsministeriet i 2005. Beskæftigelsesministeriets betaling til ikke  -fradragsberettiget købsmoms u dgjorde i 2005 22,3 mio. kr. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og borgerne Lovforslaget medfører en administrativ lettelse for de omfattede uddannelse sinstitutioner. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. 6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige    konsekvenser. 8. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 9. Høring Lovforslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  følgende  myndigheder  og  organisationer: Rigsrevisionen,  Ar- bejdsgiveres   Elevrefusion,   Amtsrådsforeningen,   Kommune rnes   Landsforening,   Københavns   Kommune, Frederiksberg Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling, Foreningen af registrerede Revisorer, Forenin- gen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  Handelsskolernes  Forstander-  og  Inspektørforening,  Handelsskolernes Bestyrelsesforening,  Teknisk  Skoleforening,  Foreningen  af  skoleledere  ved  de  tekniske  skoler,  Foreningen for Danske landbrugsskoler, Foreningen af forstandere og direktører ved AMU -centre, CVU-rektorkollegiet, De Frie samarbejdende MVU-institutioner, Rektorforsamlingen for teknika, Rektorforsamlingen for de Soci- ale  Højskoler,  Lærerseminariernes  Rektorforsamling,  Lærerseminariernes  Bestyrelsesforening,  Pædagogs e- minariernes  Rektorforsamling,  og  Pædagogseminariernes  Bestyrelsesforening  .  Endvidere  er  forslaget  til- gængeligt   på Undervisningsministeriets hjemm eside (www.uvm.dk). Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekve  n- ser for stat, kommuner og amtskommuner Lovforslaget er udgiftsneutralt for stat, kommuner og amtskommuner. Lovforslaget medfører en overførsel på 2,3 mio. kr. fra kommunerne og 2   2,3 mio. kr. fra Be- skæftigelsesministeriet til Undervisningsministeriet. Overførslen modsvares af tilsvarende  mindreudgifter for kommuner og Beskæftigelsesministeriet. Administrative konse- kvenser for stat, kommu- ner og amtskommuner Administrative forenklin- ger på uddannelsesinstit u- tioner Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   n- ser Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelse  r Til § 1 Lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v. Det foreslås, at bestemmelsen  i § 11, stk. 6, ophæves, idet Undervisningsministeriet har gen  nemført eval u- eringen af momskompensationsordningen.   
Til § 2 Lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, som ændret ved § 10 i lov nr. 5   93 af 24. juni 2005 Det foreslås, at  arbejdsformidlingen og kommunerne fra 1. januar 2007 skal betale de nævnte   institutioner for  uddannelse  af  aktiverede  med  takster,  der  ikke  indeholder  tilskud  til  institutionernes  udgifter  til  ikke- fradragsberettiget købsmoms. En sådan omlægning af betalingen for aktiverede vil betyde, at disse selvejen- de  uddannelsesinstitutioner,  vil  få  den  samme  betalingsordning.  Herudover  vil  omlægningen  me   dføre  en administrativ  forenkling  for  institutionerne,  idet  de  fremover  ikke  skal  korrigere  for  betaling  til  ikke- fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til Unde rvisningsministeriet til brug for momskompensation. For øvrige institutioner, herunder de selvejende institutioner for de frie skoleform er og for private udbyde- re af uddannelse, skal arbejdsformidlingen og kommunerne betale på samme måde som hidtil, og disse inst  i- tutioner m.v. bliver derfor ikke omfattet af den samme momskompensationsordning som de øvrige selveje n- de uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet. Til § 3 Det foreslås, at ophævelsen af § 11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at omlægningen af betali  n- gen for aktiverede træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale uddannelsesinstit  u- tioner overgår til at være selvejende institutioner under Undervisningsminist   eriet.
Bilag 1 Paralleltekst Gældende formulering Lovforslaget § 11… Stk. 6. Momskompensationsordningen tages op til revision i folketingsåret 2005 - 06. I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om ændring af lov om institutioner for e  r- hvervsrettede uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love fortages fø lgende ændring: § 11, stk. 6, ophæves. § 2… Stk. 1. De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsmi- nisteriet, beregner og opkræver betali  n- gen hos arbejdsformidlingen og ko m- munerne på grundlag af antal års  elever og studenterår sværk under udda efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for de på gældende uddannelser i de pågæ   ldende år for de pågældende    institutioner. Arbejdsfor- midlingen og kommunerne betaler efter takster inklusive tilskud til udgifter til beta- ling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftsti l- svaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms), når betali ngen vedrører uddannelser der er opført på finansloven både efter takster inklusive tilskud til ikke-fradragsberettiget købsmoms og efter ta kster eksklusive dette tilskud. Undervisningsministeriet yder kompensation for den del af institutionens ikke fradragsberettigede købsmoms, der ikke dækkes afbetalingen fra arbejdsfo  r- midlingen og kommunerne. For institutio- ner under Ministeriet for Videnskab, Tek- nologi og Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud til ikke- fradragsberettiget købsmoms.   I lov om betaling for uddannelse i forbin- delse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.,   jf. lovbe- kendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, foretages følgende ændring: § 2, stk. 1, affattes således: »De    uddannelsesinstitutioner    m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller  bevillinger  fra  Undervisningsmi- nisteriet, beregner og opkræver betali  n- gen  hos  arbejdsformidlingen  og  kom- munerne på grundlag af antal års  elever og  studenterårsværk  under  udda   nnelse efter  denne  lov  efter  de  takster,  der  er fastsat i finansloven for de på gældende uddannelser  i  de  pågæ   ldende  år  for  de pågældende institutioner.    Arbejdsfor- midlingen  og  kommunerne  betaler  til institutioner,  der  er  godkendt  efter  lov om  institutioner  for  erhvervsrettet  ud- dannelse,  lov  om  mellemlange  videre- gåend e uddannelsesinstitutioner, Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende  institutioner  for  videregåe n- de  uddannelser  m.v.  efter  takster  eks- klusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter  i  henhold  til  momsloven,  som efter   momsloven   ikke   kan   fradrages ved   en   virksomheds   opgørelse   af   a f- giftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms).    For    i nstitutioner    under Ministeriet   for   Videnskab,   Teknologi
og  Udvikling,  der  modtager  tilskud  fra Undervisningsministeriet,  betales  efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms. « § 3 Stk. 1. § 1 træder i kraft   den 1. august 2006. Stk. 2. § 2    træder i kraft   den 1. januar 2007.