Ny Vestergade 17, st.tv. * 1471 København K * tlf. 33 38 22 00 * Fax 33 38 22 09 * www.cvu-rk.dk * cvu-rk@cvu-rk
1
D. 18. november 2005
CVU-Rektorkollegiet. Internationalisering af professionsbacheloruddannelser
og CVU-sektoren
CVU-processens samling af institutioner på det mellemlange vid eregående uddannelsesområde har styrket
sektorens muligheder for at forestå strategisk udvikling på det internation ale felt og bidrage til mobilitet og
udvikling inden for rammerne af de internationale uddannelsesprogrammer.
Det internationale samarbejde øger det globale udsyn, og styrker dermed professionsba cheloruddannelsernes
grundlag for at udvikle den internationale og interkulturelle kompetence og forstå else hos de studerende, som
fremtidens medarbejdere får brug for, uanset om de skal udøve deres virke nationalt eller internationalt. Sa m-
tidig styrker det CVU-sektorens grundlag for at udvikle og udbyde uddannelser til det globale uddannelses-
marked.
1. Sammenhæng mellem p rofessioners globalisering og uddannelsers internationalisering
Mens tekniske og merkantile professioner længe har haft hele ve rden som deres virkefelt, er de store offent-
lige professioner grundlagt i og del af nationale velfærdsmodeller. Begrundelserne for en international orie n-
tering i uddannelserne og i sektoren varierer med professionernes rolle og placering i globaliseringen. Men
øge t internationalisering er et presserende behov i alle uddannelser.
Tekniske og merkantile professioner som IT-ingeniører, produkt ionsingeniører, indkøbere, sælgere, økon
o-
mer mv. er konstant udsat for international konkurrence, og mange af professionens opgaver kan varetages
fra et hvilket som helst sted i verden. I stort set alle disse professioner er arbejdsfeltet og arbejdskolleger
derfor global, og kravene fra et internationalt uddannelses- og arbejdsmarked sætter allerede i dag rammerne
for de tekniske og merkantile professionsuddannelser. I virksomhedernes udviklingsafdelinger har ingeniører
og handelsuddannede en væsentlig indflydelse på en af Danmarks udfordringer i disse år: At sørge for at ny
viden og teknologi og nye ideer bliver til en god forretning. Investering i høj kv alitet, international standard
og global orientering i de tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser er derfor et centralt ele-
ment for den nationale konkurrenceevne.
De pædagogiske og socialfaglige professioner er kul turelt og lovgivningsmæssigt knyttet til hje mlandet og
de mennesker, der bor lokalt. De sundhedsfaglige professioner har tradition for og erfaring med et globalt
virkefelt fra professionernes rolle i internationale bistandsopgaver, men har i øvrigt samme n ationale rødder.
For disse professioner sætter mobiliteten på verdensplan og dens ændring af befolkningens etniske og kult
u-
relle sammensætning er ny ramme for professionsudøvelsen. Læreren, pædagogen, sygeplejersken og socia
l-
rådgivere skal i stigende grad løse opgaver i en multikulturel sammenhæng og sættes i spidsen for nye int
e-
grationsopgaver. Det kræver omstilling, nye praksisformer og justering af værdigrundlag og syn
svinkler.
2. Danmarks styrke i et globalt uddannelsesmarked
Danmark er et af de få la nde, hvor der er en god sammenhæng me llem teori og praksis både i professioner og
i uddannelser. Diplomingeniøruddannelserne er gode eksempler på dette. Da nmark vil formentlig kun på
meget få områder kunne lære andre noget på det teoretiske felt. På rent a
kademiske og forskningstunge om-
råder vil der være lande, der bare i kraft af deres befolkningsunderlag vil være langt bedre rustet end Da
n-
mark. Men vi vil på en række felter kunne lære andre, hvad de skal bruge teorien til. Professionsudda
nnel-
sesområdets o msætning af teori til praksis kunne være et godt bud på, hvor Danmark kunne være konkurre
n-
cedygtig. Det er den styrke, der gør Danmark til et samfund præget af fleksibilitet, o mstillingsevne og bru-
ger-drevet innovation.
Danmark er desuden kendt for de b løde værdier, der fre
mmer team-work og kreativ tænkning. Det er
kompetencer, der efterspø rges i stigende grad i det stadig mere grænseoverskridende, glob a-