Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder) Forslag til Lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.   -10. skoleår § 1 Lov om en statsskole som forsøgscenter for 8. -10. skoleår, jf. lovbekendtgørelse nr. 670 af 29.   juli 1992, ophæves. § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. august 2006, jf. dog stk. 2  -3. Stk. 2. Fra og med skoleåret 2006/07 optages der ikke elever til nye 8. -10. klasser på forsøg  s- centret. Stk. 3. Elever, der er optaget på forsøgscentret før den 1. a   ugust 2006 i 8. eller 9. klasse, kan af- slutte 9. eller 10. klasse i skoleåret 2006/07, hvorefter forsøgscentrets virksomhed o  phører den 31. juli 2007.
Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1.1. Baggrunden for lovforslaget Loven om en statsskole som forsøgscenter for 8. -10. skoleår (Statens Pædagogiske Forsøgscenter, SPF) er fra 1964 (seneste lovbekendtgørelse er optaget som bilag 1 til lovforslaget). SPF’s virksomhed varetages af en forsøgsskole for elever på 8.  -10. klassetrin, der er placeret i tilknytning til Ungdomsbyen i Rødovre. Sk o- len har p.t. ca. 140 elever. Formålet med SPF er blandt andet at udvikle og perspektivere ideer for undervi s- ning af folkeskolens ældste klassetrin, at vurdere og formidle resultaterne af dette arbejde samt at   bygge bro mellem  folkeskolen  og  ungdomsuddannelserne,  erhvervs-  og  samfundsliv.  Ungdomsbyen  varetager  blandt andet erhvervs- og samfundsbetonet kursusvirksomhed for 8.-10. klassetrin samt særlige tilbud til ungdom  s- uddannelserne og lære  ruddannelsesinstitutionerne. Det er regeringens opfattelse at forsøgs - og udviklingsarbejdet fremover vil kunne gennemføres uden me d- virken af SPF. SPF’s forsøgsskole rummer kun tre af folkeskolens klassetrin. Folkeskoleområdet bør ses i en helhed, og den fornyelse af folkeskolen, som regeringen har iværksat  , bygger på det samlede skoleforløb. I lighed med det nuværende forsøgs   - og udviklingsarbejde i Undervisningsministeriets regi skal det fremtidige forsøgs - og udviklingsarbejde gennemføres landsdækkende med inddragelse af fo   rskellige skoletyper, spredt ud på flest mulige folkeskoler landet over for at sikre størst mulig effekt og fleksibilitet. Det vil kunne give en større bredde i erfaring sindsamlingen, og der vil kunne sættes fokus på hele skolens virksomhed, herunder alle folkeskolens klassetrin samt skolefritidsordninger. Fremtidige formidlingsinitiativer forventes ligeledes at kunne gennemføres uden medvirken fra SPF, idet Undervisningsministeriets  formidling på folkeskoleo m- rådet hidtil er foregået i sa  marbejde med centre for undervisningsmidler, CVU’erne, kommunale konsulenter og lærere fra et bredt udsnit af folkeskolen. Regeringen ønsker på den baggrund, at SPF’s ressourcer bliver omprioriteret til mere målrettede initiat   iver til styrkelse af kvaliteten på folkeskoleom rådet. 1.2. Henvisninger til tidligere lovgivning Om  Statens  Pædagogiske  Forsøgscenter  henvises  til:  Folketingstidende  1963   -64  (lovforslag  fremsat  den 13. december 1963): Folketingets forhandlinger spalte 1896, 2168, 4465 og 4793, Tillæg A spalte 727, Ti  l- læg B spalte 563, og Tillæg C spalte 355, og Folketingstidende 1991 -92 (lovforslag nr. L 166): Folketingets forhandlinger spalte 4518, 5472, 9317 og 9645, Tillæg A spalte 3609, Tillæg B spalte 1139 og 1271, og Ti l- læg C spalte 813. 2.1. Lovforslagets indhold - Statens Pædagogiske Forsøgscenter Det foreslås, at SPF nedlægges med virkning fra den 1. august 2007, samt at centrets virksomhed afvikles i perioden fra 1. august 2006 til 1. august 2007. Med henblik på at sikre et udbud af en bred vifte af kurser m.v. , som har til hensigt at styrke forbindelsen mellem skole og erhverv, foreslås, at der gives mulighed for, at Ungdomsbyen kan fortsætte i ikke   -statsligt regi. Ungdomsbyen,  der  drives af  SPF  i  samarbejde  med  en  række  eksterne  interessenter,  vil  eventuelt  ku  nne fortsætte i privat eller andet regi. Ungdomsbyen er i dag en integreret del af SPF, og bygningerne, der anve  n- des til  Ungdomsbyens  aktiviteter,  indgår  i  den  samlede  ejendom,  som  SPF  lejer  af  Statens  Forsknings -  og Uddannelsesbygninger.  En  videreførelse   af  Ungdomsbyen  i  de  eksisterende  lokaliteter  vil  skulle  afklares nærmere  under  hensyn  til  anvendelsesmulighederne  for  det  samlede  lejemål.  Undervisningsministeriet  vil undersøge mulighederne for, at Ungdomsbyen efter SPF’s afvikling kan videreføres i ikke   -statsligt regi med et  statsligt  tilskud  til  aktiviteterne.  Et  eventuelt  tilskud  fastsættes  på  finansloven  og  påregnes  afhængig  af
præmisserne for videreføre   lsen at kunne være på op til 3 mio. kr. Udgiften afholdes af de midler, der i dag anvendes  til  SPF.  Undervisningsministeriets  tilskud  vil  kunne  gives  under  forudsætning  af,  at  der  opnås enighed  med  eksterne  parter,  lokale  myndigheder  og  interessenter  om  præmisserne  for  videreførelsen.  Der vil i denne forbindelse blive lagt vægt på, at Ungdomsbyen fortsat    skal kunne drives på et kvalitetsmæssigt og økonomisk bæredygtigt grundlag, der si   krer udbud af en bred vifte af kurser mv., som har til hensigt at styrke forbindelsen mellem skole og erhverv. 2.2. Personalemæssige konsekvenser af nedlæggelsen af forsøgsc entret Der er ca. 30 ansatte ved SPF, heraf ca. 20 lærere, der for langt de flestes vedkommende er udlånt af ko   m- munerne. SPF  ledes  af  en  rektor  samt  to  viceledere,  der  leder  henholdsvis  Forsøgsskolen  og  Ungdomsbyen  ved centret. Alle tre stillinger er tjenestemandsstillinger. Rektorstillingen er ubesat, og den ene af vicelederne er konstitueret som rektor. Den konstituerede rektor og vicelederen har ved afskedigelse på grund af stilling s- nedlæggelse  krav  på  rådighedsløn  i  3  år  og  derefter  aktuel  pension,  hvis der  ikke  kan  tilbydes  dem  andre passende stillinger, som de har pligt til at overtage. Det er Undervisningsministreret, der har afskedigelses- kompetencen for de to ledere. De fleste lærere er ikke ansat ved Statens Pædagogiske Forsøgscenter, men udlånt af deres hjemkommuner til  tjeneste  ved  centret.  I  udlånsperioden  har  de  orlov  fra  deres  lærerstilling  i  hjemkommunen.  For  disses vedkommende skal udlånsordningerne opsiges med overenskomstmæssigt varsel. Det er SPF, der har ko   m- petencen til at opsige udlånsord ningen over for kommunerne og lærerne. Enkelte lærere er ansat ved centret på overenskomstvilkår. Det gælder lærere, der ikke kommer fra en sti l- ling som lærer i folkeskolen, og som derfor ikke kan omfattes af udlånsordningen. For disses vedkommende gælder,   at de skal opsiges med overenskomstmæssigt varsel. Det er SPF, der har afskedskompetencen i de  n- ne forbindelse. Alle TAP’ere (HK’ere og pedellen mv.) er ansat på overenskomstvilkår. For disses vedkommende gælder, at de skal opsiges med overenskomstmæssigt    varsel, medmindre der kan tilbydes (nogle af) de pågældende fortsat ansættelse i forbindelse med den fortsættende del af centrets aktiviteter. Det er SPF, der har afsked s- kompetencen i denne forbindelse. 3. De økonomiske og administrative konsekvenser for s tat, kommuner og amtskommuner Med forslaget ophører SPF fra 1. august 2007, og undervisningsaktiviteterne udfases fra skoleåret 2006/07, idet  skolen  ikke  opretter  nye  8.-10.  klasser.  I  takt  hermed  overgår  undervisningsaktiviteten  til  kommunalt regi. Overfø rslen af undervisningsopgaven vurderes samlet at medføre kommunale udgifter på ca. 1,2 mio. kr. i 2006, ca. 4,9 mio. kr. i 2007 og ca. 7,3 mio. kr. årligt herefter. Kommunerne betaler i dag et bidrag til staten pr. elev på forsøgscentret på ca. 30.000 kr.,    svarende til i alt ca. 4,3 mio. kr. (2006-prisniveau). Da den gennemsnitlige  udgift  i  folkeskolen  overstiger  det  nuværende  kommunale  elevbidrag  til  staten  med  ca. 20.000 kr. pr. elev forventes forslaget at medføre en kompensation af kommunerne herfor, sva rende til ca. 0,5 mio. kr. i 2006, ca. 2,0 mio. kr. i 2007 og ca. 3,0 mio. kr. årligt herefter. Ungdomsbyen  er  fysisk  placeret  på  forsøgscentret  og  drives  i  samarbejde  med  en  række  eksterne parter, der som udgangspunkt ansætter og aflønner kursusinstruktør erne og finansierer de direkte driftsudgifter for- bundet med kursusaktiviteterne. Øvrige udgifter, herunder husleje og administration mv., indgår i den saml   e- de udgift for SPF. Mulighederne for en videreførelse af Ungdomsbyen i ikke -statsligt regi vil blive undersøgt i samarbejde med SPF, de eksterne parter, lokale interessenter og myndigheder. Med henblik på at sty rke de økonomiske forudsætninger for en videreførelse af Ungdomsbyen vil der afhængig af præmisserne for vid e- reførelsen på finansloven kunne ydes   et tilskud, der påregnes at kunne være op til 3 mio. kr.    årligt. Statens samlede budgetterede udgift til SPF på finanslovforslaget for 2006 udgør 17,8 mio. kr. i 2006 fa  l- dende til 16,8 mio. kr. i 2009. Udgiften omfatter undervisningsopgaven og finansieres delvis ved det kom- munale bidrag. Når centret er endeligt afviklet,  forventes frigjort ca. 9,8 mio. kr.  i 2008 og ca. 9,5 mio. kr. årligt herefter , idet der er indregnet et fald i bidraget fra kommunerne til staten og en statslig udgift til kom- pensation af kommunerne i forbindelse med, at undervisningsopgaven overgår til kommunalt regi. Der fo r-
ventes ikke frigjort midler i 2006. Det vurderes, at der eventuelt vil kunne frigøres et mindre beløb    i 2007 afhængig af den nærmere a fvikling af centret. De frigjorte midler foreslås anvendt  som finansieringsbidrag til regeringens initiativer på folkeskoleomr å- det som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget og regeringens debatoplæg til Globaliseringsrådet samt til afholdelse af eventuelt statsligt tilskud til Ungdomsbyen på op til 3,0 mio. kr. årligt  , svarende til 1,3 mio. kr. i 2007, hvor SPF nedlægges pr. 1. august   og 3,0 mio. kr. fra 2008. Tilskuddet til Ungdomsbyen kan gives under forudsætning  af,  at der  opnås  enighed  med  eksterne  parter, lokale  myndigheder  og  int   eressenter  om præmisserne for Ungdomsbyens videreførelse. De   r vil i denne forbindelse blive lagt vægt på, at Ungdom   s- byen fortsat skal kunne drives på et kvalitetsmæssigt og øk onomisk bæredygtigt grundlag, der sikrer udbud af en bred vifte af kurser mv., som tager afsæt i at styrke fo  rbindelsen mellem skole og erhverv. Forslagene vurderes ikke herudover at have administrative konsekvenser i forhold til den nugældende lo  v- givning. 4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslagene vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. 5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. 6. Miljømæssige konsekvenser Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 7. Administrative konsekvenser for borgerne Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. 8. Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 9. Høring Lovforslaget har været    sendt i høring hos følgende:   Amtsrådsforeningen, Børne  - og Kulturchefforeningen, Børnerådet,  Danmarks  Evalueringsinstitut,  Danmarks  Lærerforening,  Danmarks  Skolelede rforening,  Dansk Arbejdsgiverforening,  Dansk  Center  for  Undervisningsmiljø,  Dansk  Flygtningehjælp,  Dansk  Friskolefo   r- ening,  Dansk  Industri,  Danske  Skoleelever,  De  Samvirkende  Invalideorganisationer,  Det  Centrale  Handi- capråd,  Dokumentations -  og  Rådgivningscentret  om  Racediskrimination,  Efterskoleforeningen,  Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd, Frie Grund sko- lers Lærerforening, Grundskolerådet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Kommune, Land s- forbundet  af  Voksen-  og  Ungdomsundervisere,  Landsforeningen  af  Ungdomsskoleledere,  Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark, Rådet for Etniske Min o- riteter, Rådet for Statens Pædagogiske Forsøgscenter, Skole og Samfund, Ungdomsringen og Ungdomssk o- lernes Udviklingscenter. Lovforslaget har endvidere været   fremlagt på  internettet (Høringsportalen). 10. Vur dering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekvenser/mindre udgif- ter (hvis ja, angiv omfang) Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske konsekve  n- ser for stat, kommuner og amtskommuner Forslaget forventes at medføre en ne tto min- dreudgift for den offentli- ge sektor på ca. 9,8 mio.
kr. i 2008 og ca. 9,5 mio. kr. årligt herefter. Administrative konse- kvenser for stat, kommu- ner og amtskommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   n- ser Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemme  lser Til § 1 Lov om en statsskole som forsøgscenter for 8. -10. skoleår Det foreslås, at loven om Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF) ophæves. De frigjorte midler foreslås anvendt som finansieringsbidrag til regeringens initiativer på folkeskoleomr  å- det som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget og regeringens debatoplæg til Globaliseringsrådet samt til afholdelse af eventuelt statsligt tilskud til Ungdomsbyen på op til 3,0 mio. kr. årligt. Til § 2 I stk. 1 foreslås det, at loven træder i kraft 1. aug   ust 2006. I stk. 2 foreslås det, at optag af elever til nye 8. -10. klasser på forsøgsskolen stoppes fra og med skoleåret 2006/07. Det betyder, at skolen fra den 1. august 2006 ikke opretter nye klasser, men der vil være adgang til at optage elever inden for rammerne af kapaciteten i de allerede bestående klasser, dvs. 9. og 10. klasser i skoleåret 2006/07 (der er 8. og 9. klasser i skoleåret 2005/06), men der vil ikke kunne oprettes nye klasser. Fra den 1. august 2006 vil forsøgsskolen derfor alene have 9.  og 10. klassetrin, der afslutter grundskoleforlø- bet eller 10. klasse i juni 2007, og derefter kan skolen afvikles, jf. stk. 3.
Bilag 1 Lovbekendtgørelse nr. 670 af 29. juli 1992 Bekendtgørelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8. -10. skoleår Herved bekendtgøres lov nr. 142 af 13. maj 1964 om en statsskole som forsøgscenter for 8.  -10. skoleår med den æ   ndring, der følger af § 27 i lov nr. 352 af 14. maj 1992. § 1. Der oprettes en statsskole som forsøgscenter for undervisningen i 8. -10. skoleår. Skolen in d- rettes i tilknytning til ungdomsbyen i Rødovre på ejendommen matr.nr. 1 aq, Islev by og sogn. Stk. 2. Kommunen og amtskommunen betaler efter samme regler som ved friskoler og private grundskoler, jf. lov om friskoler og private grundskoler m.v., bidrag til staten for hver elev, der er hjemmehø § 2. Arealer til udvidelse af skolen og til adgangsveje dertil kan erhverves ved ekspropriation efter reglerne i forordning af 5. marts 1845. Lov nr. 352 af 14. maj 1992, hvis § 27 der tilføjede et § 1, stk. 2, træder, for så vidt angår § 27, i kraft den 1. januar 1993, jf. bekendtgørelse nr. 441 af 2. juni 1992. Undervisnings- og Forskningsministeriet, den 29. juli 1992 Bertel Haarder /Annegrete Østerbye