TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål J om deltagerbetaling på meritpædagoguddannelsen

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

(skal udfyldes)

Tid og sted

30. november 2005 kl. 9.00 i UDU’s mødesal

 


Disposition

1.      SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l J om deltagerbetaling pÃ¥ meritpædagoguddannelsen

1. Samrådsspørgsmål J

”Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for og de forventede konsekvenser af den markant øgede brugerbetaling på meritpædagoguddannelsen, som følger af finanslovsaftalens harmonisering af tilskuddene til åben uddannelse på de mellemlange videregående uddannelser, herunder konsekvenserne for de meritstuderende, som allerede har påbegyndt uddannelsen under andre økonomiske forudsætninger.”

 

·        Regeringen har indgÃ¥et en aftale med Dansk Folkeparti om finansloven for 2006. Aftalen indebærer blandt andet, at der gennemføres selektive takstnedsættelser for en række uddannelser pÃ¥ MVU-niveau under Ã¥ben uddannelse, herunder meritpædagoguddannelsen.

·        Takstnedsættelserne har til formÃ¥l at harmonisere deltagerbetalingen pÃ¥ voksen- og efteruddannelsesuddannelsesomrÃ¥det, sÃ¥ forholdene pÃ¥ videregÃ¥ende niveau i højere grad svarer til forholdene for efteruddannelse af faglærte og ufaglærte.

·        Som situationen er nu, er erhvervsrettet efter- og videreuddannelse - f.eks. arbejdsmarkedsuddannelser - dyrere end efter- og videreuddannelse pÃ¥ en række mellemlange videregÃ¥ende uddannelser under Ã¥ben uddannelse.

·        Omlægningen omfatter kun uddannelser, der pÃ¥ nuværende tidspunkt har en relativ lav deltagerbetaling

·        Deltagerbetalingen pÃ¥ meritpædagoguddannelsen er generelt meget lav sammenlignet med de fleste andre efter- og videreuddannelsestilbud. Den gennemsnitlige deltagerbetaling udgør ca. 9.300 kr. pr. Ã¥rselev.

·        Til sammenligning koster det ca. 20-25.000 kr. pr. Ã¥rselev pÃ¥ meritlæreruddannelsen og ca. 20-30.000 kr. pr. Ã¥rselev pÃ¥ arbejdsmarkedsuddannelserne.

·        Det mener jeg ikke, er rimeligt.

·        Hvis hele takstnedsættelsen pÃ¥ meritpædagoguddannelsen i finansloven for 2006 opkræves som forhøjet deltagerbetalingen, vil prisen pr. Ã¥rselev stige med ca. 500 kr. pr. mÃ¥ned. Men selv da vil deltagerbetalingen pÃ¥ denne uddannelse ligge væsentligt under mange andre efter- og videreuddannelsestilbud. Og uddannelsen vil derfor fortsat være et attraktivt tilbud.

·        Med hensyn til de studerende, der allerede har pÃ¥begyndt meritpædagoguddannelsen, og som nu af deres uddannelsesinstitutioner opkræves en højere deltagerbetaling, mÃ¥ jeg sige, at sÃ¥dan er vilkÃ¥rene for uddannelse under Ã¥ben uddannelse.

·        Tilskuddet til uddannelser under Ã¥ben uddannelse fastsættes pÃ¥ finansloven og kan derfor ændres fra Ã¥r til Ã¥r. Lovgivningen pÃ¥ omrÃ¥det giver ikke grundlag for forventninger hos de studerende om, at deltagerbetalingen vil være uændret i hele uddannelsesforløbet. Udbud under Ã¥ben uddannelse er pr. definition udbud af enkeltfag, og hvis man tager en hel uddannelse af sammenstykkede enkeltfag over et længere tidsforløb, kan man ikke med rimelighed forvente, at de økonomiske vilkÃ¥r vil være uændrede under hele uddannelsen.

·        Undervisningsministeriet yder delvist tilskud til uddannelserne under Ã¥ben uddannelse, men det er de enkelte uddannelsesinstitutioner, der fastsætter deltagerbetalingen.

·        Jeg er bekendt med, at nogle institutioner har forhøjet deltagerbetalingen væsentligt for de meritpædagogstuderende, mens andre har valgt at friholde studerende, der allerede er i gang, for stigninger i deltagerbetalingen.

·        NÃ¥r en række institutioner vælger at sætte deltagerbetalingen op for meritpædagoguddannelsen som følge af de selektive takstnedsættelser, er det helt i overensstemmelse med intentionen bag takstnedsættelserne – som jo netop er en harmonisering af deltagerbetalingen. Og nÃ¥r nogle institutioner vælger at friholde studerende, som er i gang, for stigninger i deltagerbetalingen, sÃ¥ er det et økonomisk valg, som de enkelte institutioner tager. Det kan de, fordi institutionerne frit fastsætter deltagerbetalingen pÃ¥ uddannelser under Ã¥ben uddannelse.

·         Jeg er klar over, at pludselige stigninger i deltagerbetalingen kan være en udfordring i forhold til den enkelte studerendes økonomi. Men jeg er samtidig overbevist om, at de studerende ogsÃ¥ vil prioritere og finde pengene.

·        Jeg mener, at vi mÃ¥ vænne os til at betragte voksen- og efteruddannelse som en investering - ikke bare for staten, men ogsÃ¥ for den enkelte. Jeg er sikker pÃ¥, at meritpædagoguddannelsen ogsÃ¥ fremover vil være et attraktivt tilbud, der vil medvirke til uddannelse af mange dygtige og engagerede pædagoger med en stor praksiserfaring.

·        Afslutningsvis synes jeg, at det er værd at bemærke, at de studerende pÃ¥ meritpædagoguddannelsen faktisk har gode vilkÃ¥r. Uddannelsen tilrettelægges oftest over 3 Ã¥r, hvor første Ã¥r er pÃ¥ fuld tid. Dette giver de studerende mulighed for at modtage Statens Voksenuddannelsesstøtte. De to efterfølgende Ã¥r tilrettelægges uddannelsen pÃ¥ deltid, sÃ¥ de studerende har mulighed for at have lønnet arbejde ved siden af studiet. Det giver de meritpædagogstuderende væsentlig bedre vilkÃ¥r end f.eks. de studerende pÃ¥ den ordinære pædagoguddannelse.