TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg |
Titel |
Samrådsspørgsmål J om deltagerbetaling på meritpædagoguddannelsen |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
(skal udfyldes) |
Tid og sted |
Disposition
1. Samrådsspørgsmål J om deltagerbetaling på meritpædagoguddannelsen
â€Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for og de forventede konsekvenser af den markant øgede brugerbetaling pÃ¥ meritpædagoguddannelsen, som følger af finanslovsaftalens harmonisering af tilskuddene til Ã¥ben uddannelse pÃ¥ de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser, herunder konsekvenserne for de meritstuderende, som allerede har pÃ¥begyndt uddannelsen under andre økonomiske forudsætninger.â€
· Regeringen har indgået en aftale med Dansk Folkeparti om finansloven for 2006. Aftalen indebærer blandt andet, at der gennemføres selektive takstnedsættelser for en række uddannelser på MVU-niveau under åben uddannelse, herunder meritpædagoguddannelsen.
· Takstnedsættelserne har til formål at harmonisere deltagerbetalingen på voksen- og efteruddannelsesuddannelsesområdet, så forholdene på videregående niveau i højere grad svarer til forholdene for efteruddannelse af faglærte og ufaglærte.
· Som situationen er nu, er erhvervsrettet efter- og videreuddannelse - f.eks. arbejdsmarkedsuddannelser - dyrere end efter- og videreuddannelse på en række mellemlange videregående uddannelser under åben uddannelse.
· Omlægningen omfatter kun uddannelser, der på nuværende tidspunkt har en relativ lav deltagerbetaling
· Deltagerbetalingen på meritpædagoguddannelsen er generelt meget lav sammenlignet med de fleste andre efter- og videreuddannelsestilbud. Den gennemsnitlige deltagerbetaling udgør ca. 9.300 kr. pr. årselev.
· Til sammenligning koster det ca. 20-25.000 kr. pr. årselev på meritlæreruddannelsen og ca. 20-30.000 kr. pr. årselev på arbejdsmarkedsuddannelserne.
· Det mener jeg ikke, er rimeligt.
· Hvis hele takstnedsættelsen på meritpædagoguddannelsen i finansloven for 2006 opkræves som forhøjet deltagerbetalingen, vil prisen pr. årselev stige med ca. 500 kr. pr. måned. Men selv da vil deltagerbetalingen på denne uddannelse ligge væsentligt under mange andre efter- og videreuddannelsestilbud. Og uddannelsen vil derfor fortsat være et attraktivt tilbud.
· Med hensyn til de studerende, der allerede har påbegyndt meritpædagoguddannelsen, og som nu af deres uddannelsesinstitutioner opkræves en højere deltagerbetaling, må jeg sige, at sådan er vilkårene for uddannelse under åben uddannelse.
· Tilskuddet til uddannelser under åben uddannelse fastsættes på finansloven og kan derfor ændres fra år til år. Lovgivningen på området giver ikke grundlag for forventninger hos de studerende om, at deltagerbetalingen vil være uændret i hele uddannelsesforløbet. Udbud under åben uddannelse er pr. definition udbud af enkeltfag, og hvis man tager en hel uddannelse af sammenstykkede enkeltfag over et længere tidsforløb, kan man ikke med rimelighed forvente, at de økonomiske vilkår vil være uændrede under hele uddannelsen.
· Undervisningsministeriet yder delvist tilskud til uddannelserne under åben uddannelse, men det er de enkelte uddannelsesinstitutioner, der fastsætter deltagerbetalingen.
· Jeg er bekendt med, at nogle institutioner har forhøjet deltagerbetalingen væsentligt for de meritpædagogstuderende, mens andre har valgt at friholde studerende, der allerede er i gang, for stigninger i deltagerbetalingen.
· Når en række institutioner vælger at sætte deltagerbetalingen op for meritpædagoguddannelsen som følge af de selektive takstnedsættelser, er det helt i overensstemmelse med intentionen bag takstnedsættelserne – som jo netop er en harmonisering af deltagerbetalingen. Og når nogle institutioner vælger at friholde studerende, som er i gang, for stigninger i deltagerbetalingen, så er det et økonomisk valg, som de enkelte institutioner tager. Det kan de, fordi institutionerne frit fastsætter deltagerbetalingen på uddannelser under åben uddannelse.
·  Jeg er klar over, at pludselige stigninger i deltagerbetalingen kan være en udfordring i forhold til den enkelte studerendes økonomi. Men jeg er samtidig overbevist om, at de studerende også vil prioritere og finde pengene.
· Jeg mener, at vi må vænne os til at betragte voksen- og efteruddannelse som en investering - ikke bare for staten, men også for den enkelte. Jeg er sikker på, at meritpædagoguddannelsen også fremover vil være et attraktivt tilbud, der vil medvirke til uddannelse af mange dygtige og engagerede pædagoger med en stor praksiserfaring.
· Afslutningsvis synes jeg, at det er værd at bemærke, at de studerende på meritpædagoguddannelsen faktisk har gode vilkår. Uddannelsen tilrettelægges oftest over 3 år, hvor første år er på fuld tid. Dette giver de studerende mulighed for at modtage Statens Voksenuddannelsesstøtte. De to efterfølgende år tilrettelægges uddannelsen på deltid, så de studerende har mulighed for at have lønnet arbejde ved siden af studiet. Det giver de meritpædagogstuderende væsentlig bedre vilkår end f.eks. de studerende på den ordinære pædagoguddannelse.