FAKTA ARK
Udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød
Lovgrundlag
Lov nr. 1453 om projektering af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød, vedtaget 22.
december 2004.
En hel eller delvis udbygning af Nordvestbanen til dobbeltspor
på den 24,8 km. lange delstrækning mellem Lejre og Vipperød.
Kapaciteten på strækningen mellem Lejre og Vipperød er i dag
fuldt udnyttet i myldretiderne. Strækningen kan maksimalt
betjenes af 3 tog i timen pr. retning og med en ujævn fordeling
over timen. Den tætte trafik på den enkeltsporede bane giver
jævnligt forsinkelser for togtrafikken samt korresponderende
busser, da togene kun kan passere hinanden på stationerne.
Det totale pendlertal mellem nordvestsjælland og København er
stigende, men banestrækningens passagertal er faldende, og
udgør ca. 9.500 rejsende i døgnet på strækningen mellem
Holbæk og Roskilde.
Trafikale vurderinger (køreplaner, regularitet og
infrastruktur)
Placering af spor samt linieføring
Sikringsanlæg
Nedlæggelse af overkørsler samt placering af
erstatningsanlæg
VVM redegørelse (støj og vibrationer, natur- og
kulturinteresser, grundvand mv)
Samfundsøkonomiske beregninger (efter ”Manual for
samfundsøkonomisk analyse”,
Trafikministeriet 2003)
Omfang
Baggrund
Passagergrundlag
Undersøgelsens indhold
Forventede forbedringer
Målet med udbygningen af Nordvestbanen er at opnå en eller
flere af følgende forbedringer:
kortere rejsetid
mere præcise tog
Mulighed for flere togafgange
en enkel køreplan med faste minuttal
Trafikstyrelsen forestår undersøgelsen, der er startet i februar
2005 og løber til udgangen af 2006, hvor en samlet rapport
afleveres til Transport- og Energiministeriet
Flora/fauna-undersøgelser er udført i sommeren 2005
Idéfase igangsættes 15. september
–
31. oktober 2005
Skitser til erstatningsanlæg for overkørsler fremlægges
på lokale borgermøder den 3.-4. oktober 2005
Tidsplan
Status