Supplerende  grundnotat  om  Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og Rådets  forordning  om  information  til  flypassagerer  om  det  transporterende  se l- skabs identitet og om udveksling af sikkerhedsinformation mellem medlemsstater- ne, KOM (2005) 48 endelig. Resumé: Med henblik på at forbedre omstændighederne for passagerernes flyvesikkerhed foreslår Kommissionen dels at sikre deres ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab, de skal rejse med, dels at sikre, at medlemsstaterne effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luft- fartsselskaberne.  I  Europa-Parlamentets  transportudvalg  er  der  udarbejdet  udkast  til  et  udvidet forslag, der tillige indeholder regler om vedtagelse af en Fællesskabsliste over luftfartsselskaber, der  har  fået  udstedt  o perationsforbud  eller  begrænsninger  i  trafikrettigheder   ,  hvorved  et  forbud eller en begrænsning i et medlemsland kan udvides til at gælde hele Fællesskabet . Kommissionen har tilkendegivet, at den stiller sig positiv til dette ændrede forslag. 1. Formål og  indhold Det  oprindelige  forslag  er  fremsendt  den  21.  februar  2005  i  engelsk  sprogversion.  Forslaget  er fremsat under henvisning særligt til Traktatens artikel 80, stk.2, og skal vedtages efter proceduren i artikel  251  (om  fælles  beslu tningstagen  med  Parlamentet).  Europa-Parlamentet  har  udarbejdet udkast til betænkning af 27. juli 2005 vedrørende forslaget  . Den endelige betænkning er  udarbej- det den 19. oktober 2005. Formålet med det oprindelige forslag var todelt: Dels at sikre flypassagerers ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab, de skal rejse med, dels at sikre, at medlemsstaterne effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luftfartsselskaberne. På baggrund af Europa-Parlamentets udkast til betænkning   har Kommissionen udarbejdet  et  ud- kast til revideret forslag. Formålet med det reviderede forslag er yderligere at sikre, at et medlems- lands  forbud  eller  restriktion  kan  udvides  til  at  gælde  hele  F ællesskabet  og  at  sådanne  for- bud/restriktioner udstedes efter fælles retningslinier. I  forslaget  anfører  Kommissionen,  at  flyvesikkerheden  (safety)  verden  over  reguleres  inden  for rammerne  af  Chicago-konventionen  fra  1944  og  FN-organisationen  ICAO.  Flyvesikkerheden  er stigende i Europa, bl.a. som følge af en række forordninger og direktiver på   området vedtaget i EU. Men der er ingen garanti for, at standarder og sikkerhedskriterier håndhæves ensartet i alle ve r- dens lande. EU-landene vedtog i 2004 det såkaldte SAFA-direktiv 2004/36, der skal være gennemført senest 30. april 2006, med henblik på etablering af et system for sikkerhedsmæssig kontrol af tredjela n- des luftfartsselskaber, der beflyver Fællesskabets lufthavne, og for udveksling af information me l- lem medlemsstaterne herom. På baggrund af ulykken ved feriebyen Sharm-El-Sheik i Egypten i januar 2004, da et egyptisk fly på vej til Paris styrtede ned, og alle 148 ombordværende  - hovedsagelig franske turister på hjem- rejse - omkom, mener Kommissionen, at der er behov for hurtigt at gennemføre bindende regler, i første omfang for at styrke passa gerernes stilling over for flyselskabsbranchen og desuden for at sikre udvekslingen af relevant information mellem medlemsstaternes sikkerhedsmyndigheder.
Kommissionen  oplyser,  at  den  overvejer  at  fremsætte  flere  forslag  med  henblik  på  at  forstærke flysikkerhedskontrollen i EU. Hvad angår flypassagerernes ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab de skal rejse med, fore- slår Kommissionen, at det luftfartsselskab eller det rejsebureau, der indgås kontrakt med, skal in- formere  passageren  om  det  transporterende  luftfartsselskabs  identitet.  Hvis  det  transporterende selskab skiftes ud, skal kontraktselskabet straks informere passageren herom. Forordningen skal være gældende for alle flyvninger, der starter fra en EU  -lufthavn - eller fra en lufthavn i et tredjeland, hvis flyvningen er en del af en rejse, der indledtes i EU, og hvor kontrakt- selskabet er etableret i EU. Forordningen skal gælde for såvel rute- som charterflyvning. Hvad angår udveksling af information mellem myndighederne m.v. foreslås det nu i det reviderede forslag, at medlemslandene skal udarbejde en liste over de luftfartsselskaber, som det pågælde n- de land har forbudt at flyve i sit luftrum, eller som er underlagt andre trafikrestriktioner af flyvesik- kerhedsmæssige grunde. Kommissi onen tager med bistand af den komite (komiteprocedure), der er nedsat under SAFA-direktivet stilling til, om forbuddet/restriktionerne skal gælde for hele fælle  s- skabet og offentliggør derefter en Fællesskabsliste.   I den forbindelse foreslås der indført regler om passagerers ret til kompensation, hvis det luftfartsselskab, som de pågældende har reserveret en rejse hos, kommer på den fælles liste eller bliver erstattet af et luftfartsselskab på listen. Endelig skal der efterfølgende i overensstemmelse med  komiteproceduren  udarbejdes fælles re t- ningslinier for udstedelse af operationsforbud eller trafikrestriktioner. Disse retningslinier forventes at  basere  sig  på  de  sikkerhedsmæssige  standarder,  der  er  vedtaget  af  den  internationale  FN- organisation for civil luftfart, ICAO. 2. Gældende dansk lovgivning på området Ud over markedsføringslovens almindelige bestemmelser er der ikke dansk lovgivning, der stiller krav vedr. oplysning om identiteten af et transporterende luftfartsselskab. Dog gælder der oply s- ningspligt  i  henhold  til  forordning  323/1999  om  computer-reservationssystemer  (CRS)  i  nogle  til- fælde af såkaldt code-sharing (hvor to luftfartsselskaber anvender deres selskabskoder på det ene selskabs fly). Der er ikke dansk lovgivning, der stiller specifikke krav om myndighedernes offentliggørelse af i n- formation om luftfartsselskaber, der har fået flyveforbud. Forslaget skønnes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser. 3. Høring Forslaget har både i den oprindelige form og i det nu foreliggende udkast til revideret forslag  været sendt i høring hos: Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, De Samvirkende Invalideorganisat  i- oner,  Danmarks  Rejsebureauforening,  Dansk  Handicap  Forbund,  Billund  Lufthavn,  Cabin  Union Denmark, Cimber Air A/S, Danish Air Transport ApS, Dansam, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri,  DALPA,  Erhvervsflyvningens  Sammenslutning,  Forbrugerrådet,  Københavns  Lufthavne A/S, Maersk Air A/S, MyTravel Airways A/S, Novia, SAS, Servisair Danmark A/S, Specialarbejder-
forbundet i Danmark (SiD), Sterling European Kommanditaktieselskab, Sun-Air of Scandinavia A/S og Association of Travel Managers in Denmark. Af høringssvarene fremgår følgende: Erhvervsflyvningens Sammenslutning mener, at forordningen må betragtes som et krav om at give passagererne fornødent g rundlag for at træffe beslutning om fravalg af et luftfartsselskab, som de ikke  ø nsker  at  benytte.  For  at  have  denne  mulighed  mener  Sammenslutningen,  at  listerne  over luftfartsselskaber, der er udsat for restriktioner af sikkerhedsmæssige årsager, må være  tilgæng e- lige for passageren, når han reserverer billet, samt i lufthavne såfremt der skal skiftes selskab un- der rejsen. Et luftfartsselskab, der kommer på de omtalte lister, vil næppe have lang levetid, da det formodes at ville blive fravalgt af passagererne. Det er derfor efter Sammenslutningens opfattelse tvingende nø dvendigt, at der er detaljerede og klare regler for at optage et selskab på listen. Sådanne regler må forefindes og være godkendt inden iværksættelse af forordningen, og da optagelser på diss  e lister tilsyneladende ikke skal godkendes af Kommissionen eller eventuelt af EASA (det europæ i- ske agentur for flyvesikkerhed), vokser kravet om klare og entydige regler. Det skal desuden være muligt at appellere optagelse på listen til en uvildig instans og at få erstatning, såfremt selskabet er ført på listen på et tvivlsomt grundlag. Sammenslutningen formoder, at en medlemsstat kan føre et luftfartøj på listen, selv om dette er registreret i en anden stat. Forbrugerrådet   hilser  som  udgangspunkt  forslaget  velkomment,  hvorefter  flyselskabets  identitet skal oplyses ved reservationen, også i alle tilfælde af codesharing og wetleasing, herunder i fo r- bindelse  med  pakkerejser,  eftersom  denne  oplysning  er  en  vigtig  del  af  den  tjenesteydelse,  der sælges. Man har forståelse for, at flyselskaber kan blive nødt til at foretage ændringer i forhold til det opri  n- deligt oplyste, og at passageren derfor øjebli kkelig skal informeres om det nye flyselskab. Man finder imidlertid, at det er urimeligt, at passageren ikke i en situation, hvor der efter kontrak- tens indgåelse skiftes flyselskab, har mulighed for at opsige aftalen. Dette gør efter Forbrugerr å- dets  opfattelse  formålet  med  forordningen -  at  forbrugeren  skal  kunne  beslutte  på  et  informeret grundlag - illusorisk. SAS  støtter  udtalelser  fra  Association  of  European  Airlines  (AEA)  og  International  Air  Transport Association (IATA), som man vedlægger. Fø  lgende fremgår heraf: Man foreslår, at det i betragtning 3 tilføjes, at de fleste europæiske luftfartsselskaber, der anvende  r codesharing, har tilsluttet sig et sæt frivillige retningslinier for behandling af flypassagerer, hvorefter information  om  det  transporterende  luftfartsselskab  skal  gives,  og  at  dette  i  vid  udstrækning  r e- spekteres. Man  foreslår,  at  der  i  artikel  2.c  i  stedet  for  "kontraherende  luftfartsselskab"  defineres  begrebet "den part, der accepterer reservationen", og at dette anvendes i artikel 5. Formålet er, at det skal være den part, der styrer selve reservationen  – hvilket kan være et luftfartsselskab eller et  rejsebu-
reau –, der skal bære ansvaret for information til passageren i tilfælde af ændring af transportere   n- de luftfartsselskab, idet denne part har passagerens data. Man foreslår endelig, at informationen til passageren i tilfælde af ændring ikke skal give s øjeblikk e- ligt, da dette ikke altid er muligt, men senest ved check-in. Danmarks  Rejsebureau  Forening  gør  indsigelser  mod,  at   passagerrettighederne  kan  påberåbes over for enhver, der har solgt en billet eller indgået en kontrakt om befordring. Foreningen henleder opmærksomheden  på,  at  et  rejsebureau  handler  som  agent for  luftfartsselskabet,  og  at  rejsebu- reauet ikke er aftalepart i forholder til passageren, der via rejsebureauet som agent har indgået en kontrakt direkte med luftfartsselskabet. Reglen om passagerers ret til kompensation i tilfælde, hvor det selskab, der skal transportere de pågældende, kommer på Fællesskabets liste, samt pligten til at informere passagerer om ændring af flyselskab, bør efter foreningens mening kun gælde i rel   a- tion til aftalepartnere, hvorfor rejsebureauer bør undtages fra forordningen. 4. Dansk holdning Den danske regering er generelt positivt indstillet over for forslaget fra Kommissionen, idet man er enig i hovedprincipperne om, at passagererne bør sikres ret til informat ion om det transporterende luftfartsselskab, og at det vil være hensigtsmæssigt at stille krav om udveksling af i  nformation om "sortlistede" luftfartsselskaber mellem medlemslandene, samt om udarbejdelse af en fælles liste over selskaber der er ”sortlistede” i hele Fællesskabet efter fælles kriterier  . 5. Generelle forventninger til andre landes holdninger Rådet  nåede  den  20.  april  2005  med  enstemmighed  til  en  fælles  tilgang  om  forslaget,  idet  man afventede Parlamentets første læsning.   Formandskabet stiler mod, at den endelige tekst skal kun- ne vedtagelse efter 1. læsning, hvilket indebærer vedtagelse inden udgangen af 2005.   Det skø n- nes, at der i Rådet vil være  tilslutning til Europa-Parlamentets ændringsforslag. 6. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljøm   æssige og andre ko   nsekvenser Forslaget skønnes ikke at ville have sådanne konsekvenser. 7. Nærhedsprincippe   t I sit forklarende memorandum nævner Kommissionen ikke direkte spørgsmålet om overholdelse af nærhedsprincippe t. Den gør opmærksom på, at det er nød   vendigt at forhindre, at der gennemføres et antal nationale regler  vedrørende  information  til  passagererne  om  identiteten  af  det  transporterende  luftfartsse l- skab.  Hertil  kommer  spørgsmålet  om  offentliggørelse  og  udveksling  af  information  mellem  me  d- lemsstaterne om "sortlistede" luftfartsselskaber. Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Flytrafikken er i vid  udstrækning  i nternational,  og  en  sikring  af  effektiv  information  til  passagererne  om flyselska- berne vil derfor bedst kunne foretages på fællesskabsniveau. Endvidere vurderes det, at en offent-
liggørelse  og  udveksling  af  informationer  mellem  medlemsstaterne  bedst  vil  kunne  foretages  på fællesskabsniveau.  Endelig vurderes det at være af væsentlig betydning for at si  kre ensartet be- handling  af  luftfartsselskaber,  at  der  vedtages  fælles  kriterier  for  udstedelse  af  operationsforbud eller restriktioner. 8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg. Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag er oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 18. marts 2005. Forslaget har været  forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg d. 15. april 2005.