Supplerende grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om information til flypassagerer om det transporterende se l-
skabs identitet og om udveksling af sikkerhedsinformation mellem medlemsstater-
ne, KOM (2005) 48 endelig.
Resumé: Med henblik på at forbedre omstændighederne for passagerernes flyvesikkerhed foreslår
Kommissionen dels at sikre deres ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab, de skal rejse med,
dels at sikre, at medlemsstaterne effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luft-
fartsselskaberne. I Europa-Parlamentets transportudvalg er der udarbejdet udkast til et udvidet
forslag, der tillige indeholder regler om vedtagelse af en Fællesskabsliste over luftfartsselskaber,
der har fået udstedt o perationsforbud eller begrænsninger i trafikrettigheder , hvorved et forbud
eller en begrænsning i et medlemsland kan udvides til at gælde hele Fællesskabet
. Kommissionen
har tilkendegivet, at den stiller sig positiv til dette ændrede forslag.
1. Formål og indhold
Det oprindelige forslag er fremsendt den 21. februar 2005 i engelsk sprogversion. Forslaget er
fremsat under henvisning særligt til Traktatens artikel 80, stk.2, og skal vedtages efter proceduren i
artikel 251 (om fælles beslu tningstagen med Parlamentet). Europa-Parlamentet har udarbejdet
udkast til betænkning af 27. juli 2005 vedrørende forslaget . Den endelige betænkning er udarbej-
det den 19. oktober 2005.
Formålet med det oprindelige forslag var todelt: Dels at sikre flypassagerers ret til oplysning om,
hvilket luftfartsselskab, de skal rejse med, dels at sikre, at medlemsstaterne effektivt udveksler alle
sikkerhedsrelevante oplysninger om luftfartsselskaberne.
På baggrund af Europa-Parlamentets udkast til betænkning har Kommissionen udarbejdet et ud-
kast til revideret forslag. Formålet med det reviderede forslag er yderligere at sikre, at et medlems-
lands forbud eller restriktion kan udvides til at gælde hele F ællesskabet og at sådanne for-
bud/restriktioner udstedes efter fælles retningslinier.
I forslaget anfører Kommissionen, at flyvesikkerheden (safety) verden over reguleres inden for
rammerne af Chicago-konventionen fra 1944 og FN-organisationen ICAO. Flyvesikkerheden er
stigende i Europa, bl.a. som følge af en række forordninger og direktiver på området vedtaget i EU.
Men der er ingen garanti for, at standarder og sikkerhedskriterier håndhæves ensartet i alle ve r-
dens lande.
EU-landene vedtog i 2004 det såkaldte SAFA-direktiv 2004/36, der skal være gennemført senest
30. april 2006, med henblik på etablering af et system for sikkerhedsmæssig kontrol af tredjela n-
des luftfartsselskaber, der beflyver Fællesskabets lufthavne, og for udveksling af information me l-
lem medlemsstaterne herom.
På baggrund af ulykken ved feriebyen Sharm-El-Sheik i Egypten i januar 2004, da et egyptisk fly
på vej til Paris styrtede ned, og alle 148 ombordværende - hovedsagelig franske turister på hjem-
rejse - omkom, mener Kommissionen, at der er behov for hurtigt at gennemføre bindende regler, i
første omfang for at styrke passa gerernes stilling over for flyselskabsbranchen og desuden for at
sikre udvekslingen af relevant information mellem medlemsstaternes sikkerhedsmyndigheder.