Journal nr. 9.04.1-6 Motortrafikvej mellem Vandel og BredstenResume af indsigelser og bemærkninger tilforslag til regionplantillæg nr. 8Asamt amtets stillingtagen hertilOktober 2005
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC2ForordForslaget til regionplantillæg nr. 8A for en ny motortrafikvej mellem Vandel og Bredsten var fremlagt i offentlig høring i per i-oden fra den 1. juni til den 24. august 2005.I offentlighedsperioden blev der den 15. juni 2005 afholdt et of-fentligt møde på Sognegården i Ny Nørup.Dette notat indeholder et kort resumé af samt amtets stillingtagen til de indsigelser og bemærkninger, der er sendt til amtet i offen t-lighedsperioden.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC3Nr. 1Kresten Bruun Christensen, Bredstenlundvej 10, 7182 Bredsten Nr. 2 Steen Hansen, Billundvej 101, 7182 RandbølNr. 3Egnsmuseet i Vandel, Grindstedvej 30, 7184 VandelNr. 4Kolding Herreds Landbrugsforening, Niels Bohrs Vej 2, 6000 Kolding, for Finn Kjær Petersen, Lundsgård, Tørskindvej 22, Ny Nørup, 7183 RandbølNr. 5Dorthe Lassen & Chresten Bøgebjerg, Billundvej 120, 7183 RandbølNr. 6Advokatfirmaet Trolle, Enghavevej 20, 7100 Vejle, for I/S Lihme Vandværk, Billundvej 85, 7183 RandbølNr. 7Advokatfirmaet Trolle, Enghavevej 20, 7100 Vejle, for Agner Thomsen, Bil-lundvej 89, 7183 RandbølNr. 8A/S Gødding Mølle, Trælast & Byggemarked, Gødding Møllevej 3, 7183 RandbølNr. 9Haderslev Stift, Postboks 295, Ribe Landevej 35-37, 6100 HaderslevNr. 10Miljøministeriet, Departementet, Højbro Plads 4, 1200 København KNr. 11Det Grønske Skov distrikt I/S, Kikkenborgvej 14, 7183 RandbølNr. 12Frank Toftegaard, Vestbanevej 40, 7184 Vandel m.fl. Nr. 13Frank Toftegaard, Vestbanevej 40, 7184 Vandel Nr. 14Egtved Kommune, Tybovej 2, 6040 EgtvedNr. 15Danmarks Naturfredningsforening, Lokalkomitéen for Egtved Kommunev/Anne Birgitte Levisen, Ødsted Skovvej 10, Ødsted, 7100 VejleBilag:Notat af 12. september 2005 fra COWI A/S hvori er kommenteret de problemstillinger, som er rejst af Skov- og Naturstyrelsen i forbindelse med Miljømi nisteriets indsigelse, jfr. pkt. nr. 10.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC4Nr. 1Kresten Brunn Christensen, Bredstenlundvej 10, 7182 Bredsten1.1Foreslår motortrafikvejens længdeprofil sænket 1-2 m forbi Bredstenlundvej 8 og 10 således at støjudbredelsen reduceres. Endvidere vil det sænkede længdeprofil muliggøre at den forlagte Bredstenlundvej kan føres over mo-tortrafikvejen, hvilket forekommer mere naturligt i forhold til landskabet. Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad. 1.1Den foreslåede sænkning af motortrafikvejens længdeprofil vil umuliggøre etablering af den i VVM-redegørelsen forudsatte faunapassage (ø 1,5 m rør) i st. ca. 9.400 og kan derfor ikke imødekommes. Selv med det sænkede længdeprofil ville en overføring af Bredstenlundvej i øvrigt blive meget dominerende m ed en dæmningsopbygning på indtil 6,5 m højde over terræn.Nr. 2Steen Hansen, Billundvej 101, 7182 Randbøl2.1Foreslår at broen flyttes 100 m mod syd, hvilket bl.a. vurderes at være mere skånsom over for dyrelivet. Endvidere vil der kunne undgås nedrivning af 3 huse og vejen vil blive mere retlinet.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad. 2.1Ejendommen Billundvej 101 er beliggende umiddelbart vest for passagen af Vejle Å -dal. Motortrafikvejen, herunder broen over å -dalen, er her tilstræbtplaceret tættest muligt på den eksisterende landevej således at de tekniske anlæg samles mest muligt ved passagen af å -dalen og det omkringliggende skovområde. Den foreslåede flytning af linieføringen, som i øvrigt vil få ne-gative konsekvenser for andre ejendomme, kan derfor ikke imødekommes.Nr. 3Egnsmuseet i Vandel, Grindstedvej 30, 7184 Vandel3.1Anfører at den foreslåede linieføring skærer igennem to landsbyejerlav, Rav-ning og Store Lihme, der har en karakteristisk og stadig bevaret stjerneud-skiftning af jorderne, som de skete i slutningen af 1700-tallet. Anbefaler at der udvises så stort et hensyn som muligt over for de gamle landskabsstru k-turer, og at den nye linieføring lægges så langt mod nord om de nævnte ejer-lav som muligt.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 3.1Den påpegede stjerneudskiftning fremgår af VVM -redegørelsen og har de r-for allerede på et tidligt tidspunkt indgået i overveje lserne om linieføring. En nordligere linieføring ville imidlertid medføre andre og mere tungtvejende konsekvenser og er derfor fravalgt.Nr. 4Kolding Herreds Landbrugsforening, Niels Bohrs Vej 2, 6000 Kolding, for Finn Kjær Petersen, Lundsgård, Tørskindvej 22, Ny Nørup, 7183 Randbøl 4.1Finder at vejanlægget vil medføre et så stort indgreb på ejendommen at den
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC5bør eksproprieres i sin helhed. Dette er begrundet dels med en meget stor arealafståelse, dels med øvrige ulemper, herunder bl.a. en ny pri vat fællesvej, der påregnes anlagt over ejendommen langs sydsiden af motortrafikvejen. Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 4.1I forbindelse med arealerhvervelserne vil der blive taget stilling til eventuel totalekspropriation af ejendommen.Nr. 5Dorthe Lassen & Chresten Bøgebjerg, Billundvej 120, 7183 Randbøl5.1Hvis motortrafikvejen medfører en udvidelse af den nuværende landevej mod nord og dermed kommer tættere på ejendommens bygninger end den nuværende landevej (19,9 m) ønskes ej endommen totaleksproprieret. 5.2Hvis motortrafikvejen medfører en udvidelse mod syd ønskes etableret en støjvold samt sikkerhedshegn mellem hus og vejen5.3Den forudsatte afbrydelse af ejendommens adgang til landevejen vil medføre en væsentlig omvejsk ørsel. Der ønskes derfor etableret en tunnel under m o-tortrafikvejen.5.4Det ønskes oplyst, om Gøddinghusevej opretholdes som kommunevej.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 5.1Motortrafikvenens kørebane forudsættes på strækningen forbi ejendommenudvidet mod syd. Den nye rabat og afvandingskonstruktion har imidlertid større bredde end den nuværende, og det fremtidige vejskel rykker derfor tættere på ejendommen. Ad 5.2Der vil blive taget stilling til ønsket om støjvold og sikkerhedshegn i fo rbin-delse med ekspropriationsforretningen.Ad 5.3Ejendommens adgangsforhold vil blive fastlagt i forbindelse med ekspropria-tionsforretningen. En tunnel under motortrafikvejen til adgangsbetjening af en enkelt ejendom vurderes ikke realistisk.Ad 5.4Den fremtidige klassificering af Gøddinghusevej er et kommunalt anligge n-de, som der på nuværende tidspunkt ikke er taget stilling til.Nr. 6Advokatfirmaet Trolle, Enghavevej 20, 7100 Vejle, for I/S Lihme Vand-værk, Billundvej 82, 7183 Randbøl6.1Anfø rer at vandværket, der forsyner 6 ejendomme, vil blive nedlagt som konsekvens af anlæg af den nye vej. Stiller krav om, at det offentlige sørger for og bekoster etablering af ny boring til vandværket på naboejendommen matr. nr. 13 p.Amtets bemærknin ger og stillingtagen:Ad 6.1Der vil i forbindelse med ekspropriationsforretningen blive taget stilling til hvorledes vandforsyningen skal retableres.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC6Nr. 7Advokatfirmaet Trolle, Enghavevej 20, 7100 Vejle, for Agner Thomsen, Billundvej 89, 7183 Randbøl7.1Stiller krav om overtagelse af ejendommen matr. nr. 13 k og 13 p, Lime By, Nørup, Billundvej 89, 7183 Randbøl, da ejendommen vil blive klemt inde mellem den nye og den gamle vej.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 7.1Der vil i forbindelse med ekspropriationsforretningen blive taget stilling til kravet om totalekspropriation af ejendommen.Nr. 8A/S Gødding Mølle, Trælast & Byggemarked, Gødding Møllevej 3, 7183 Randbøl8.1Af hensyn til tilgængeligheden til virksomheden fo reslås der etableret direkte til og frakørsel ved Hærvejskrydset, således at man kan komme op og ned fra motortrafikvejen til den gamle landevej.8.2 Ønsker oplyst om der bliver taget hånd om støjforholdene for beboerne tæt på den nye vej. Anfører at den bedste løsning vil være at flytte dalbroen 75 -100 m længere mod syd.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 8.1Forslaget kan ikke imødekommes, da antallet af tilslutninger til motortrafi k-vejen af trafiksikkerhedsmæssige grunde ønskes minimeret me st muligt. Ad 8,2Forud for ekspropriationsforretningen vil der blive udarbejdet detaljerede støjberegninger for udsatte ejendomme, og der vil på grundlag heraf blive t a-get stilling til etablering af eventuelle støjdæmpende foranstaltninger. Med hensyn til forslaget om at flytte dalbroen længere mod syd henvises til b e-mærkningerne under ad 2.1.Nr. 9Haderslev Stift, Postboks 295, Ribe Landevej 35-37, 6100 Haderslev9.1Meddeler at forslaget til regionplantillægget ikke giver anledning til bmærkn inger.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 9.1Tages til efterretning.Nr. 10Miljøministeriet, Departementet, Højbro Plads 4, 1200 København K10.1Ministeriet gør indsigelse mod planforslaget under henvisning til ministeriets ønske om, at passage af en sidedal ca. 200 m vest for Vejle Å foregår på en dalbro i stedet for på en dæmning. Indsigelsen betyder, at regionplantillægget ikke kan vedtages endelig af amtsrådet, før der er opnået enighed med Mi l-jøministeriet i sagen. Ministeriet ha r fastholdt indsigelsen i brev af 26. sep-tember.10.2Ministeriet vedlægger et notat udarbejdet af Skov og Naturstyrelsen, der i n-deholder en række bemærkninger af uddybende teknisk karakter vedr. dels spredningsmuligheder for dyr og planter dels forholdet til skovloven.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC7Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 10.1Projektet tilrettes således at sidedalen i overensstemmelse med Miljøminist e-riets ønske sker på en 100 m lang dalbro.Ad 10.2Skov- og Naturstyrelsens bemærkninger er kommenteret af COWI A/S i bi-lagte notat af 12. september 2005 og giver ikke anledning til ændring af pr o-jektet.Nr. 11Det Grønske Skovdistrikt I/S, Kikkenborgvej 14, 7183 Randbøl11.1Er ikke interesseret i at Kastanievej gøres til en parallelvej til motortrafikv e-jen, da Skovdistriktet i givet fald skal afgive et skovareal i Randbølgård Plantage.11.2Er generelt bekymret over hvorledes belastningen bliver på de små veje, når der ikke vil være en direkte adgang fra motortrafikvejen til Hærvejen. Anbe-faler at beslutningen om motortrafikvejen og adgangsbetjeningen af området på Vandel Flyveplads sker samtidigt. Støtter at adgangen til Vandel Flyveplads etableres til den vestlige rundkø r-sel på vejen til Grindsted, og at man overvejer om der kunne ske en tilslu t-ning til Hær vejen syd for flyvepladsen.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 11.1Der er amtets og Egtved Kommunens vurdering, at der med den forudsatte parallelvej opnås de be dste forhold for lokaltrafikken mellem Vandel og Ny Nø rup/Bredsten-området. Areala fståelsen fra Randbølgård Plantage vurderes i øvrigt at være af b egrænset omfang.Ad 11.2Der henvises til bemærkningerne under ad 12.1.Nr. 12Frank Toftegaard, Vestbanevej 40, 7184 Vandel, m.fl. 12.1Fremsender forslag til alternativ vejbetjening af Erhvervspark Vandel og Rå-stofgrav Vandel. Forslaget omfatter bl.a. etablering af en rundkørsel på m o-tortrafikvejen øst for Vandel (ca. 1,1 km vest for Hærvejen).Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 12.1Af hensyn til trafiksikkerheden og fremkommeligheden på motortrafikvejen kan forslaget ikke imødekommes. Der henvises i øvrigt til amtets stillingt a-gen til denne indsigelse i forbindelse med regionplantillæg nr. 33, Råsto fgrav ved Vandel, Hofmansfeld (journal nr. 8.51.6-43).Nr. 13Frank Toftegaard, Vestbanevej 40, 7184 Vandel 13.1Gør indsigelse mod VVM -redegørelsen for Råstofgrav Vandel og forslaget til regionplantillæg nr. 8A for motortrafikvejen mellem Vandel og Bredsten.I indsigelsen er der stillet en række spørgsmål til primært støjberegningerne i VVM-redegørelsen vedrørende Råstofgrav Vandel. Endvidere påpeges det, at Vandel by vil blive skånet for næsten alle støjgener, hvis den under pkt. 12 anførte alternative vejbetjening vælges.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC8Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 13.1Der henvises til bemærkningerne under ad 12.1.Nr. 14Egtved Kommune, Tybovej 2, 6040 EgtvedKommunen finder det af hensyn til trafiksikkerhed og afvikling nødvendigt:14.1 - at tilslutningsanlægget ved Bredsten mellem rute 441 og 28 e tableres som hankeanlæg og ikke som rundkørsel, samt14.2- at der ved Tørskindvejs overførsel over motortrafikvejen etableres cykelsti.Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 14.1Etablering af niveaufri skæring med hanketilslutninger mellem Rute 28 og rute 441 ved Bredsten er af økonomiske grunde fravalgt i en første udby g-ningsfase. Regionplantillægget muliggør, at den niveaufire skæring mv. kan etableres på et senere tidspunkt.Ad 14.2Broen, som fører Tørskindvej over motortrafikvejen, forudsættes udført med 6,0 m kørebane samt cyklistfaciliteter i form af kantbaner i 1,5 m bredde.Den øvrige delstrækning af Tørskindvej, som ombygges i forbindelse med anlæg af motortr afikvejen, forudsættes udført med en kørebanebredde på 6,0 m samt 2,5 m brede rabatter, således at kommunen på et senere tidspunkt -eventuelt samtidigt - kan etablere brede kantbaner.Nr. 15Danmarks Naturfredningsforening, Lokalkomitéen for Egtved Kommu-ne, v/Anne Birgitte Levisen, Ødsted Skovvej 10, Ødsted, 7100 Vejle15.1Udtrykker glæde over, at Vejle Amt i forbindelse med vejanlægget nord for Firehøje har valgt den linieføring, som Naturfredningsforeningen fandt mest skånsom for naturen.15.2Lokalkomitéen finder det positivt, at der anlægges en række faunapassager i forbindelse med vejanlægget.15.3 Lokalkomitéen finder generelt, at der er gjort meget for at tilgodese natur-hensynet i forbindelse med projektet.15.4Foreslår en åben dalbro i stedet for en dæmning over sidedalen vest for Vejle Å. 15.5Anfører, at d et vil være en forbedring, hvis man udskiftede den eksisterende dæmning over Vejle Å med en åben bro.15.6For at minimere det areal i Lille Gødding Skov, der kommer til at ligge me l-lem motortrafikvejen og den eksisterende vej, anbefales den ny vej placeret så tæt på den eksisterende som det er vejteknisk muligt.15.7 Foreslår forlægningen af rute 441, Vingstedvej, placeret tættest muligt på den eksisterende vej ved passagen Dybdalbakke, således at indgrebet i natu r-området minimeres.15.8Anbefaler at der etableres supplerende faunapassager på den sydlige del af forlægningen af rute 441 af hensyn til faunaspredningen mellem Lundskov og Bredstengård Skov. Disse skovområder er allerede i dag a dskilt/gennem-skåret af den eksisterende landevej.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217468.DOC9Amtets bemærkninger og stillingtagen:Ad 15.1Tages til efterretning.Ad 15.2Tages til efterretning.Ad 15.3Tages til efterretning.Ad 15.4Der henvises til bemærkningerne under ad 10.1.Ad 15.5En udskiftning af den eksisterende dæmning til en åben bro er fravalgt af økonomiske grunde. For at forbedre forholdene vil der blive etableret flyd e-banketter i vandløbsunderføringen samt 1,5 m faunarør i dæmningen. Ad 15.6Med de krav, der stilles til tracering af en overordnet vejforbindelse, er det ikke muligt at flytte linieføringen for motortrafikvejen tættere på den eksiste-rende landevej.Ad 15.7Med de krav, der stilles til tracering af en overordnet vejforbindelse, er det ikke muligt at flytte linieføringen for landevejsforlægningen tættere på den eksisterende landevej.Ad 15.8På den del af rute 441, som forlægges og hvor det kunne være aktuelt at etab-lere en faunapassage, ligger vejen i afgravning, og det vil derfor ikke være teknisk muligt at etablere en faunaunderføring.