Tillæg nr. 8APlanlægning af motortrafikvej Vandel - Bredsten
- 2 -Forord .. .. .. 3Oversigtskort .4Retningslinier .. 5Redegørelse .. . 5VVM-redegørelse 6Beskrivelse af vejprojektet Kombinationslinien .. 6Længde ... . . 6Tværprofil ... 6Skærende veje på forlægningen af Rute 28 . 6Skærende veje på forlægningen af Rute 441 . .7Tilslutningsanlæg .. 7Adgangsforhold i øvrigt 7Trafikmængder 7Sideanlæg . . 7Faunapassager mv. . 7Landbrugsinteresser . 7Anlægsudgifter ..7Bilag: Resume af indkomne bemærkninger og indsigelser i offentlighedsfasen samt amtets stillingtagen hertil.Indhold
- 3 -Vejle, oktober 2005 Otto Herskind JørgensenAmtsborgmesterPalle LundAmtsdirektørForordRegionplantillægget omfatter en ny motortrafikvej mellem Vandel. og Bredsten samt en ca. 2 km lang for-lægning af rute 441 sydvest for Bredsten.Tillægget er vedtaget af Vejle Amtsråd den 28. oktober 2005. Et forslag til tillæg var fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 1. juni til den 24. august 2005.I høringsperioden modtog amtet 15 bemærkning og indsigelser. Et resumé af de indkomne bemærkning og indsigelser samt amtets stillingtagen hertil er medtaget som bilag til regionplantillægget. (Interesseredekan rekvirere den fulde ordlyd af bemærkningerne og indsigelserne ved Vejle Amt).Som følge af en indsigelse fra Miljøministeriet er projektet ændret, således at passagen af sidedalen ca. 200 m vest for Vejle Å nu forudsættes at ske på en 100 m lang dalbro i stedet for på en dæmning.Amtsrådet vil gerne takke for den udviste interesse fra borgere, interesseorganisationer og andre myn-digheder i hele forløbet omkring udarbejdelsen af dette regionplantillæg og den tilhørende VVM-redegørelse.
-
- 5 -RetningslinierMed dette regionplantillæg fastsættes følgende ny retningslinie i Vejle Amts Regionplan 2001-2013Følgende tekst erstatter afsnittet om Omfartsveje Billund og Vandel på side 4.1.2 i Regionplan 2001 2013 for Vejle Amt:Udbygning af Rute 28 Bil-lund - Vandel - Ny Nørup-BredstenRibe og Vejle Amter har ønsket at forbedre de trafikale forhold omkring Billund og Vandel ved anlæg af om-fartsveje nord om de to byer. Disse omfartsveje blev åbnet for trafik i 2002. For den videre strækning fra Vandel, syd om Ny Nørup til Bredsten har Vejle Amt foretaget en videre plan-lægning. Der er i tillæg nr. 8A til regi-onplan 2001-2013 redegjort nærmere for vejanlægget mellem Vandel og Bredsten, og i den tilhørende VVM-redegørelse er der foretaget vurde-ring af vejanlæggets miljøpåvirknin-ger.RedegørelseI 1974 udgav Vejdirektoratet Skitse til vejplan for perioden 1975 90. Heri indgik en forlægning/udbygning af Rute 28 mellem Billund og Vejle.Vejle Amts første Regionplan udkom i 1979. For det daværende statsvej-net, bl.a. Rute 28 mellem Billund og Vejle, byggede Regionplanen på Skitse til vejplan. Forlægninger af Rute 28 nord om Vandel og fra et punkt vest for Ny Nørup til Vejle kom derfor til at indgå i den første Regi-onplan.Trafikudviklingen blev i 1970-erne og i starten af 80-erne betydeligt mere afdæmpet end forudsagt i Skitse til vejplan. Bl.a. derfor blev tempoet i udbygningen af det overordnede vej-net reduceret. I midten af i 1980erne blev ambitionsniveauet for Rute 28 mellem Vandel og Bredsten reduce-ret til alene at omfatte omfartsveje ved Vandel og Ny Nørup. Forlægnin-gen af Rute 28 mellem Bredsten og Vejle blev dog anlagt som motortra-fikvej i løbet af 1980erne. Bl.a. i lyset af den afdæmpning man havde ople-vet i trafikudviklingen blev motortra-fikvejen anlagt med niveaukryds. Siden 1985 har trafikudviklingen igen taget fart. Den accelererende trafik-udvikling og væksten i Billundområ-det førte i midten af 1990erne til, at der blev sat fokus på de overordnede vejforbindelser til motorvejen. I 1997 udgav Vejdirektoratet Veje til Bil-lund, som analyserer 5 alternative muligheder for udbygning af vejnettet fra den sydøstlige del af Vejle Amt mod Billund.I forslag 1 fra Veje til Billund, som siden er indarbejdet i regionplanen, indgår en forbedring af Rute 28 mel-lem Vandel og Bredsten.Den nye vejlov, som trådte i kraft den 1. januar 1998, medførte en omforde-ling af det offentlige vejnet. Rute 28 mellem Billund og Vejle er blevet amtsvej. Det blev dermed en amt-sopgave at sikre at Rute 28 udbyg-ges, således at den kan leve op til fremtidens udvikling.4.1.h Motortrafikvej, Vandel - BredstenDer kan anlægges en ny motor-trafikvej fra Vandel omfartsvej østfor Vandel, syd om Ny Nørup, tilkrydset mellem Rute 28 (Bred-stenvej) og Rute 441 (Vingsted-vej) syd for Bredsten.Der kan udføres en ca. 2 km langforlægning af Rute 441(Vingstedvej/Balle Vestvej) syd-vest for Bredsten. Krydset mel-lem denne forlægning og den nyemotortrafikvej udføres som en ni-veaufri skæring med 4 hanke.Krydset mellem den nye motor-trafikvej og forlægningen af Rute441 (Vingstedvej/Balle Vestvej)kan i første fase anlægges somen 2-sporet rundkørsel, og for-lægningen af Rute 441 kan mid-lertidigt tilsluttes til det eksiste-rende signalanlæg i krydset mel-lem Rute 441 (Balle Vestvej) ogRute 28 (Bredstenvej) sydvest forBredsten.
- 6 -VVM-redegørelseRute 28 mellem Vandel og Bredsten, forudsættes anlagt som motortrafik-vej, og der skal derfor ifølge Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999, udarbejdes en VVM-redegørelse (Vurdering af Virk-ningerne på Miljøet), inden der træf-fes endelig beslutning om udførelsen af vejanlægget.En VVM-redegørelse for et vejanlæg skal bl.a. omfatte:En beskrivelse og tegninger af det påtænkte anlæg.En oversigt over de væsentligste alternativer, samt en beskrivelse af konsekvenserne, hvis vejan-lægget ikke gennemføres.En beskrivelse af de omgivelser, som i væsentlig grad kan blive berørt af anlægget, herunder en beskrivelse af anlæggets bety-dende virkninger på omgivelser-ne.En beskrivelse af anlæggets kort- og langsigtede virkninger på miljøet.En beskrivelse af de foranstalt-ninger, der tænkes anvendt for at reducere de skadelige virk-ninger på miljøet.Et ikke-teknisk resume af VVM-redegørelsen indgik som bilag til for-slaget til regionplantillæg.Et supplement til VVM-redegørelsen indgik ligeledes som bilag til forslaget til regionplantillæg.VVM-redegørelsen inkl. tegninger var i offentlighedsperioden fremlagt på Amtsgården i Vejle. Beskrivelse af vejanlægget(se oversigtskortet) Linieføring (Kombinationslinien)Linieføringen har mod vest udgangs-punkt i det østlige endepunkt af Van-del omfartsvej. Herfra forløber liniefø-ringen mod øst og krydser Vejle å-dal umiddelbart syd for den nuværende landevej.Videre mod øst føres motortrafikve-jen syd om Ny Nørup og syd om Mø-gelmose frem til det eksisterendekryds mellem Rute 28 (Bredstenvej) og Rute 441 (Vingstedvej) syd for Bredsten.Sydvest for Bredsten forlægges Rute 441 (Vingstedvej/Balle Vestvej) på en ca. 2 km lang strækning. Skæringen mellem forlagt Rute 28 og forlagt Rute 441 udformes som et ni-veaufrit tilslutningsanlæg med 4 han-ke.I en første fase kan skæringen mel-lem forlagt Rute 28 og forlagt Rute 441 udformes som en 2-sporet rund-kørsel. I denne fase tilsluttes forlæg-ningen af Rute 441 til det eksisteren-de signalregulerede kryds mellem Rute 441 og Rute 28 sydvest for BredstenLængdeVejforlægningen mellem Vandel og Bredsten har en længde på ca. 9,0 km. Hertil kommer en ca. 2,0 km lang forlægning af Rute 441. TværprofilMotortrafikvejen udføres som en 2+1 vej, hvor de modsat rettede kørespor adskilles med en 1,0 m bred afstribet skillerabat.Kørebanen udføres med en samlet bredde på 12,25 m inkl. den afstribe-de skillerabat og 0,5 m brede kant-baner.Yderrabatterne udføres i 2,5 m bred-de hvortil kommer 4,0 m brede ban-ketter, hvor sidefaldet ikke er større end 1:5. Skærende veje på forlægningen af Rute 28Der vil ikke blive tilsluttet sideveje di-rekte til motortrafikvejen.Følgende veje vil blive ført over eller under motortrafikvejen eller blive af-brudt:St. ca. 2.0 Gøddinghusevej afbrydes på begge sider af motortrafikvejen.St. ca. 2.8Hærvejen føres under motortrafikve-jen.St. ca. 3,5Adgangsvej til dambrug føres under motortrafikvejen.St. ca. 4.3Rodalvej føres over motortrafikvejen.St. ca. 5.9Tørskindvej føres over motortrafikve-jen.St. ca. 7.3Ladegårdvej føres over motortrafikve-jen.St. ca. 7.7Østermarksvej afbrydes på begge si-der af motortrafikvejen.St. ca. 8.5Ravningvej afbrydes på begge sider af motortrafikvejen.St. ca. 9.6Bredstenlundvej forlægges og føres under motortrafikvejen.St. ca.10.2Forlægning af Rute 441 føres under motortrafikvejen, og der etableres et tilslutningsanlæg med 4 hanke.St. ca. 10.7Tilslutningen af Rute 441 (Vingsted-vej) afbrydes. Eksisterende underfø-ring af cykelsti opretholdes.
- 7 -Skærende veje på forlægningen af Rute 441.Følgende veje vil blive ført over eller under forlægningen af Rute 441 eller blive afbrudt:St. ca. 0.8Kirkegade føres over forlægningen af Rute 441.St. ca. 1.1Den nuværende Rute 28 afbrydes på begge sider af forlægningen af Rute 441. Den aflagte landevej mellem de nuværende 2 signalregulerede kryds på Rute 28 opbrydes og fjernes. St. ca. 1.4Forlægningen af Rute 28 føres over forlægningen af Rute 441.St. ca. 1.8Privat adgangsvej (aflagt del af Rute 441) tilsluttes i et T-kryds. St. ca. 1.9Den dobbeltrettede cykelstiforbindel-se mellem Bredsten og Vingsted samt en privat adgangsvej føres un-der forlægningen af Rute 441.Tilslutningsanlæg- Ved Tørskindvejs overføring over Rute 28 etableres et tilslutningsan-læg med 2 hanke.- Krydset mellem forlagt Rute 28 og forlagt Rute 441 anlægges som et ni-veaufrit kryds med 4 hanke (krydset kan i en første fase anlægges som en 2-sporet rundkørsel - se over-sigtskortet).- Ved Kirkegades overføring over for-lægningen af Rute 441 etableres et niveaufrit tilslutningsanlæg med 2 hanke.Ny parallelvej vest for HærvejenUmiddelbart syd for den nye motor-trafikvej etableres der på stræknin-gen st. ca. 1,7 - 2,8 en ny parallelvej, som forbinder den aflagte landevej til Vandel (Kastanievej) med Hærvejen. Nord for motortrafikvejen tilsluttes den nuværende landevej mod øst li-geledes til Hærvejen. Herved etable-res der en god vejforbindelse for lo-kaltrafik mellem Vandel og Ny Nø-rup/Bredsten.Adgangsforhold i øvrigtDer vil i en senere projekteringsfase blive taget stilling til, hvorledes ad-gangsforholdene retableres til de til-grænsende ejendomme.Trafikmængder Motortrafikvejen forventes at få en trafikbelastning på 10-11.000 biler pr. årsdøgn mellem Bredsten og Ny Nørup og 9-10.000 biler pr. årsdøgn mellem Ny Nørup og Vandel. (2010-niveau).SideanlægI forbindelse med detailprojekteringen vil der blive foretaget en nærmere vurdering af behovet for og placerin-gen af eventuelle sideanlæg (sam-kørselspladser, P-spor mv.).Faunapassager Motortrafikvejens passage af Vejle Å sker på en ca. 195 m lang dalbro. Der etableres en ca. 100 m lang dalbro over sidedalen, som motortra-fikvejen krydser ca. 200 m vest for Vejle Å.. Ca. 300 m vest for Hærvejen (st. ca. 2,5) etableres en overført faunabro med en bredde på min. 20 m. Fau-nabroen føres over både motortrafik-vejen og den nye parallelvej.Herudover etableres de faunapassa-ger, der er beskrevet i afsnit 9.2 i det ikke-tekniske resumé af VVM-redegørelsen.OverskudsjordProjektet - inkl. et niveaufrit tilslut-ningsanlæg med 4 hanke ved skæ-ringen med forlægningen af Rute 441 - medfører et jordoverskud på godt 800.000 m3. I en første udbygnings-fase, hvor skæringen med forlægnin-gen af Rute 441 udformes som en rundkørsel, reduceres jordoverskud-det til godt 600.000 m³Overskudsjord, som ikke hensigts-mæssigt kan anvendes på anden vis forudsættes placeret: i et område nord for den østlige del af Vandel omfartsvej, i et område vest for Tørskindvej mellem Ny Nørup og motortra-fikvejen, i områder i og omkring hankean-lægget syd for Bredsten, ogi et område vest for nuværende Rute 441 (Balle Vestvej) og nord for kommunevejen Lunden.LandbrugsinteresserI den udstrækning det er muligt, vil de landbrugsmæssige ulemper blive søgt minimeret ved frivillige jordforde-linger.AnlægsudgifterDe samlede anlægsudgifter til motor-trafikvejen er overslagsmæssigt be-regnet til ca. 317 mio. kr. i 2005-priser.I ovennævnte beløb er det bl.a. for-udsat, atdalbroen over Vejle Å udføres med 2 spor,atder etableres en ca. 100 m lang bro over sidedalen ca. 200 m vest for Vejle Å,atkørebanen udføres med en bredde svarende til 3 spor, der afstribes som en 2 + 1 vej,at krydset mellem motortrafikvejen og forlægningen af Rute 441 udformes som en 2-sporet rundkørsel,atforlægningen af Rute 441 tilsluttes til det eksisterende signalregulerede kryds mellem Rute 441 (Balle Vest-vej) og Rute 28 (Bredstenvej) sydvest for Bredsten.Den nordligste del af forlægningen af Rute 441 forbi bl. a. Hotel Bredehus forudsættes først udført på et senere tidspunkt, og udgiften hertil er derfor ikke indeholdt i overslaget.
Yderligere eksemplarer kan fås ved henvendelse til:Vejle AmtDamhaven 127100 Vejle AmtTelefon 75 83 53 33 Kontaktperson: Thorkild KristensenEller send os en e-mail[email protected]Dato: Oktober 2005 J. nr. 9.04.1-6 Kortmaterialet er bearbejdet af Vejle Amt og fremstilletmed Kort- og Matrikelstyrelsens tilladelse