Tillæg nr. 8A Planlægning af motortrafikvej Vandel - Bredsten
- 2 - Forord  ……………..………………..……………………………………..    3 Oversigtskort   ……………………………………………………………. 4 Retningslinier  ……………………………………………………………..    5 Redegørelse  …………………………………..………………………….    5      VVM-redegørelse   ……………………………………………………    6      Beskrivelse af vejprojektet – Kombinationslinien…………………..    6           Længde ...……………………………………………….….………    6           Tværprofil…………………………………………………………...    6           Skærende veje på forlægningen af Rute 28…………………….   6           Skærende veje på forlægningen af Rute 441…………….……. 7           Tilslutningsanlæg…………………………………………………..    7           Adgangsforhold i øvrigt…………………………………………… 7           Trafikmængder…………………………………………………… 7           Sideanlæg………………………………………….……………….    7           Faunapassager mv. ……………………………………………….    7           Landbrugsinteresser……………………………………………….    7           Anlægsudgifter…………………………………………………….. 7 Bilag: Resume af indkomne bemærkninger og indsigelser i offentlighedsfasen samt amtets stillingtagen hertil. Indhold
- 3 -     Vejle, oktober 2005 Otto Herskind Jørgensen Amtsborgmester Palle Lund                                                                                                                                 Amtsdirektør Forord Regionplantillægget omfatter en ny motortrafikvej mellem Vandel. og Bredsten samt en ca. 2 km lang for- lægning af rute 441 sydvest for Bredsten. Tillægget er vedtaget af Vejle Amtsråd den 28. oktober 2005. Et forslag til tillæg var fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 1. juni til den 24. august 2005. I høringsperioden modtog amtet 15 bemærkning og indsigelser. Et resumé af de indkomne bemærkning og indsigelser samt amtets stillingtagen hertil er medtaget som bilag til regionplantillægget. (Interesserede kan rekvirere den fulde ordlyd af bemærkningerne og indsigelserne ved Vejle Amt). Som følge af en indsigelse fra Miljøministeriet er projektet ændret, således at passagen af sidedalen ca. 200 m vest for Vejle Å nu forudsættes at ske på en 100 m lang dalbro i stedet for på en dæmning. Amtsrådet vil gerne takke for den udviste interesse fra borgere, interesseorganisationer og andre myn- digheder i hele forløbet omkring udarbejdelsen af dette regionplantillæg og den tilhørende VVM- redegørelse.
-
- 5 - Retningslinier Med dette regionplantillæg fastsættes følgende ny retningslinie i Vejle Amts Regionplan 2001-2013 Følgende  tekst  erstatter  afsnittet  om ”Omfartsveje  Billund  og  Vandel”  på side 4.1.2 i Regionplan 2001 – 2013 for Vejle Amt: Udbygning  af  Rute  28  Bil- lund  -  Vandel  -  Ny  Nørup- Bredsten Ribe  og  Vejle  Amter  har  ønsket  at forbedre  de  trafikale  forhold  omkring Billund  og  Vandel  ved  anlæg  af  om- fartsveje  nord  om  de  to  byer.  Disse omfartsveje   blev   åbnet   for   trafik   i 2002.   For den videre strækning fra Vandel, syd  om  Ny  Nørup  til  Bredsten  har Vejle  Amt  foretaget  en  videre  plan- lægning. Der er i tillæg nr. 8A til regi- onplan 2001-2013 redegjort nærmere for  vejanlægget  mellem  Vandel  og Bredsten,  og  i  den  tilhørende  VVM- redegørelse  er  der  foretaget  vurde- ring  af  vejanlæggets  miljøpåvirknin- ger. Redegørelse I  1974  udgav  Vejdirektoratet  ”Skitse til  vejplan  for  perioden  1975  –  90”. Heri  indgik  en  forlægning/udbygning af Rute 28 mellem Billund og Vejle. Vejle Amts første Regionplan udkom i  1979.  For  det  daværende  statsvej- net,  bl.a.  Rute  28  mellem  Billund  og Vejle,    byggede    Regionplanen    på ”Skitse  til  vejplan”.  Forlægninger  af Rute  28  nord  om  Vandel  og  fra  et punkt vest for Ny Nørup til Vejle kom derfor  til  at  indgå  i  den  første  Regi- onplan. Trafikudviklingen blev i 1970-erne og i  starten  af  80-erne  betydeligt  mere afdæmpet  end  forudsagt  i  ”Skitse  til vejplan”.  Bl.a.  derfor  blev  tempoet  i udbygningen af det overordnede vej- net reduceret. I midten af i 1980’erne blev  ambitionsniveauet  for  Rute  28 mellem  Vandel  og  Bredsten  reduce- ret  til  alene  at  omfatte  omfartsveje ved Vandel og Ny Nørup. Forlægnin- gen  af  Rute  28  mellem  Bredsten  og Vejle  blev  dog  anlagt  som  motortra- fikvej i løbet af 1980’erne. Bl.a. i lyset af den afdæmpning man havde ople- vet  i  trafikudviklingen  blev  motortra- fikvejen anlagt med  niveaukryds. Siden 1985 har trafikudviklingen igen taget  fart.  Den  accelererende  trafik- udvikling  og  væksten  i  Billundområ- det  førte  i  midten  af  1990’erne  til,  at der blev sat fokus på de overordnede vejforbindelser  til  motorvejen.  I  1997 udgav   Vejdirektoratet   ”Veje   til   Bil- lund”,  som  analyserer  5  alternative muligheder for udbygning af vejnettet fra  den  sydøstlige  del  af  Vejle  Amt mod Billund. I  forslag  1  fra  ”Veje  til  Billund”,  som siden  er  indarbejdet  i  regionplanen, indgår en forbedring af Rute 28 mel- lem Vandel og Bredsten. Den nye vejlov, som trådte i kraft den 1. januar 1998, medførte en omforde- ling  af  det  offentlige  vejnet.  Rute  28 mellem   Billund   og   Vejle   er   blevet amtsvej.  Det  blev  dermed  en  amt- sopgave  at  sikre  at  Rute  28  udbyg- ges,  således  at  den  kan  leve  op  til fremtidens udvikling. 4.1.h Motortrafikvej, Vandel - Bredsten Der  kan  anlægges  en  ny  motor- trafikvej fra Vandel omfartsvej øst for Vandel, syd om Ny Nørup, til krydset  mellem  Rute  28  (Bred- stenvej)  og  Rute  441  (Vingsted- vej) syd for Bredsten. Der kan udføres en ca. 2 km lang forlægning af Rute 441 (Vingstedvej/Balle   Vestvej)   syd- vest  for  Bredsten.  Krydset  mel- lem denne forlægning og den nye motortrafikvej udføres som en ni- veaufri skæring med 4 hanke. Krydset  mellem  den  nye  motor- trafikvej og forlægningen af Rute 441   (Vingstedvej/Balle   Vestvej) kan  i  første  fase  anlægges  som en  2-sporet  rundkørsel,  og  for- lægningen af Rute 441 kan mid- lertidigt  tilsluttes  til  det  eksiste- rende signalanlæg i krydset mel- lem  Rute  441  (Balle  Vestvej)  og Rute 28 (Bredstenvej) sydvest for Bredsten.
- 6 - VVM-redegørelse Rute 28 mellem Vandel og Bredsten, forudsættes  anlagt  som  motortrafik- vej, og der skal derfor ifølge Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 428  af  2.  juni  1999,  udarbejdes  en VVM-redegørelse  (Vurdering  af  Virk- ningerne  på  Miljøet),  inden  der  træf- fes endelig beslutning om udførelsen af vejanlægget. En VVM-redegørelse for et vejanlæg skal bl.a. omfatte: En  beskrivelse  og  tegninger  af det påtænkte anlæg. En oversigt over de væsentligste alternativer, samt en beskrivelse af  konsekvenserne,  hvis  vejan- lægget ikke gennemføres. En beskrivelse af de omgivelser, som  i  væsentlig  grad  kan  blive berørt af anlægget, herunder en beskrivelse  af  anlæggets  bety- dende virkninger på omgivelser- ne. En   beskrivelse   af   anlæggets kort-  og  langsigtede  virkninger på miljøet. En  beskrivelse  af  de  foranstalt- ninger,  der  tænkes  anvendt  for at  reducere  de  skadelige  virk- ninger på miljøet. Et    ikke-teknisk    resume    af    VVM- redegørelsen indgik som bilag til for- slaget til regionplantillæg. Et  supplement  til  VVM-redegørelsen indgik ligeledes som bilag til forslaget til regionplantillæg. VVM-redegørelsen    inkl.    tegninger   var  i  offentlighedsperioden  fremlagt på Amtsgården i Vejle. Beskrivelse af vejanlægget (se oversigtskortet) Linieføring (Kombinationslinien) Linieføringen har mod vest udgangs- punkt i det østlige endepunkt af Van- del omfartsvej. Herfra forløber liniefø- ringen mod øst og krydser Vejle å-dal umiddelbart  syd  for  den  nuværende landevej. Videre  mod  øst  føres  motortrafikve- jen syd om Ny Nørup og syd om Mø- gelmose   frem   til   det   eksisterende kryds  mellem  Rute  28  (Bredstenvej) og  Rute  441  (Vingstedvej)  syd  for Bredsten. Sydvest for Bredsten forlægges Rute 441 (Vingstedvej/Balle Vestvej) på en ca. 2 km lang strækning. Skæringen mellem forlagt Rute 28 og forlagt Rute 441 udformes som et ni- veaufrit tilslutningsanlæg med 4 han- ke. I en første fase kan skæringen  mel- lem  forlagt  Rute  28  og  forlagt  Rute 441 udformes som en 2-sporet rund- kørsel. I denne fase tilsluttes forlæg- ningen af Rute 441 til det eksisteren- de   signalregulerede   kryds   mellem Rute  441  og  Rute  28  sydvest  for Bredsten Længde Vejforlægningen  mellem  Vandel  og Bredsten  har  en    længde  på  ca.  9,0 km. Hertil kommer en ca. 2,0 km lang forlægning af Rute 441. Tværprofil Motortrafikvejen udføres som en ”2+1 vej”, hvor de modsat rettede kørespor adskilles med en 1,0 m bred afstribet skillerabat. Kørebanen  udføres  med  en  samlet bredde på 12,25 m inkl. den afstribe- de  skillerabat  og  0,5  m  brede  kant- baner. Yderrabatterne udføres i 2,5 m bred- de  hvortil  kommer  4,0  m  brede ban- ketter,  hvor  sidefaldet  ikke  er  større end 1:5. Skærende veje på forlægningen af Rute 28 Der vil ikke blive tilsluttet sideveje di- rekte til motortrafikvejen. Følgende veje vil blive ført over eller under  motortrafikvejen  eller  blive  af- brudt: St. ca. 2.0 Gøddinghusevej  afbrydes  på  begge sider af motortrafikvejen. St. ca. 2.8 Hærvejen  føres  under  motortrafikve- jen. St. ca. 3,5 Adgangsvej  til  dambrug  føres  under motortrafikvejen. St. ca. 4.3 Rodalvej føres over motortrafikvejen. St. ca. 5.9 Tørskindvej føres over motortrafikve- jen. St. ca. 7.3 Ladegårdvej føres over motortrafikve- jen. St. ca. 7.7 Østermarksvej afbrydes på begge si- der af motortrafikvejen. St. ca. 8.5 Ravningvej  afbrydes  på  begge  sider af motortrafikvejen. St. ca. 9.6 Bredstenlundvej  forlægges  og  føres under motortrafikvejen. St. ca.10.2 Forlægning  af  Rute  441  føres  under motortrafikvejen,  og  der  etableres  et tilslutningsanlæg med 4 hanke. St. ca. 10.7 Tilslutningen  af  Rute  441  (Vingsted- vej)  afbrydes.  Eksisterende  underfø- ring af cykelsti opretholdes.
- 7 - Skærende veje på forlægningen af Rute 441. Følgende veje vil blive ført over eller under forlægningen af Rute 441 eller blive afbrudt: St. ca. 0.8 Kirkegade føres over forlægningen af Rute 441. St. ca. 1.1 Den nuværende Rute 28 afbrydes på begge  sider  af  forlægningen  af  Rute 441. Den aflagte landevej mellem de nuværende  2  signalregulerede  kryds på Rute 28 opbrydes og fjernes. St. ca. 1.4 Forlægningen  af  Rute  28  føres  over forlægningen af Rute 441. St. ca. 1.8 Privat adgangsvej (aflagt del af Rute 441) tilsluttes i et T-kryds. St. ca. 1.9 Den  dobbeltrettede  cykelstiforbindel- se   mellem   Bredsten   og   Vingsted samt  en  privat  adgangsvej  føres  un- der forlægningen af Rute 441. Tilslutningsanlæg -  Ved  Tørskindvejs  overføring  over Rute  28  etableres  et  tilslutningsan- læg med 2 hanke. -  Krydset  mellem  forlagt  Rute  28  og forlagt Rute 441 anlægges som et ni- veaufrit  kryds  med  4  hanke  (krydset kan  i  en  første  fase  anlægges  som en   2-sporet   rundkørsel   -   se   over- sigtskortet). - Ved Kirkegades overføring over for- lægningen  af  Rute  441  etableres  et niveaufrit   tilslutningsanlæg   med   2 hanke. Ny parallelvej vest for Hærvejen Umiddelbart  syd  for  den  nye  motor- trafikvej  etableres  der  på  stræknin- gen st. ca. 1,7 -  2,8 en ny parallelvej, som forbinder den aflagte landevej til Vandel (Kastanievej) med Hærvejen. Nord   for   motortrafikvejen   tilsluttes den  nuværende  landevej  mod  øst  li- geledes til Hærvejen. Herved etable- res  der en god vejforbindelse for lo- kaltrafik  mellem  Vandel  og  Ny  Nø- rup/Bredsten. Adgangsforhold i øvrigt Der  vil  i  en  senere  projekteringsfase blive  taget  stilling  til,  hvorledes  ad- gangsforholdene  retableres  til  de  til- grænsende ejendomme. Trafikmængder Motortrafikvejen  forventes  at  få  en trafikbelastning    på  10-11.000  biler pr. årsdøgn  mellem Bredsten og Ny Nørup  og  9-10.000  biler  pr.  årsdøgn mellem  Ny  Nørup  og  Vandel.  (2010- niveau). Sideanlæg I forbindelse med detailprojekteringen vil  der  blive  foretaget  en  nærmere vurdering af behovet for og placerin- gen  af  eventuelle  sideanlæg  (sam- kørselspladser, P-spor mv.). Faunapassager Motortrafikvejens passage af Vejle Å sker på en ca. 195 m lang dalbro. Der   etableres   en   ca.   100   m   lang dalbro over sidedalen, som motortra- fikvejen  krydser  ca.  200  m  vest  for Vejle Å.. Ca. 300 m vest for Hærvejen (st. ca. 2,5)  etableres  en  overført  faunabro med  en  bredde  på  min.  20  m.  Fau- nabroen føres over både motortrafik- vejen og den nye parallelvej. Herudover  etableres  de  faunapassa- ger, der er beskrevet i afsnit 9.2 i det ikke-tekniske resumé af VVM- redegørelsen. Overskudsjord Projektet  -  inkl.  et  niveaufrit  tilslut- ningsanlæg  med  4  hanke  ved  skæ- ringen med forlægningen af Rute 441 -  medfører  et  jordoverskud  på  godt 800.000  m3.  I  en  første  udbygnings- fase, hvor skæringen med forlægnin- gen  af  Rute  441  udformes  som  en rundkørsel,  reduceres  jordoverskud- det til godt 600.000 m³ Overskudsjord,   som   ikke   hensigts- mæssigt kan anvendes på anden vis forudsættes placeret: i  et område nord for den østlige del af Vandel omfartsvej, i et område vest for Tørskindvej mellem  Ny  Nørup  og  motortra- fikvejen, i områder i og omkring hankean- lægget syd for Bredsten, og i et område vest for nuværende Rute 441 (Balle Vestvej) og nord for kommunevejen Lunden. Landbrugsinteresser I den udstrækning det er muligt, vil de landbrugsmæssige     ulemper     blive søgt minimeret ved frivillige jordforde- linger. Anlægsudgifter De samlede anlægsudgifter til motor- trafikvejen  er  overslagsmæssigt  be- regnet  til  ca.  317  mio.  kr.  i  2005- priser. I  ovennævnte  beløb  er  det  bl.a.  for- udsat, at dalbroen over Vejle Å udføres med   2 spor, at  der  etableres  en  ca.  100  m  lang bro over sidedalen ca. 200 m vest for     Vejle Å, at kørebanen udføres med en bredde svarende til  3 spor, der afstribes som en ”2 + 1 vej”, at krydset mellem motortrafikvejen og forlægningen  af  Rute  441  udformes som en 2-sporet rundkørsel, at forlægningen af Rute 441 tilsluttes til  det  eksisterende  signalregulerede kryds  mellem Rute 441 (Balle Vest- vej) og Rute 28 (Bredstenvej) sydvest for Bredsten. Den nordligste del af forlægningen af Rute 441 forbi bl. a.  Hotel  Bredehus forudsættes først udført på et senere tidspunkt,  og  udgiften  hertil  er  derfor ikke indeholdt i overslaget.
Yderligere eksemplarer kan fås ved henvendelse til: Vejle Amt Damhaven 12 7100 Vejle Amt Telefon 75 83 53 33 Kontaktperson: Thorkild Kristensen Eller send os en e-mail [email protected] Dato: Oktober 2005 J. nr. 9.04.1-6 Kortmaterialet er bearbejdet af Vejle Amt og fremstillet med Kort- og Matrikelstyrelsens  tilladelse