Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1220 København K
Dato
J.nr.
8.
november 2005
004
-
000286
Jeg vedlægger hermed mit talepapir fra samrådet i Trafikudva lget tirsdag
den 1. november 2005.
Jeg gør opmærksom på, at det er det ta
lte ord, der gælder.
Kopi af dette brev med bilag vedlægges i 5 eksemplarer.
I forbindelse med de spørgsmål, der blev stillet fra udvalgets side under
samrådet, finder jeg det hensigtsmæssigt at opsummere
relationen mellem
Transport- og energiministeren og Trafikstyrelsens sikkerhedschef, så de n-
ne relation ligger helt belyst for udvalget.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger blev etableret den 1. juli 2003, jf.
aktstykke nr. 123 af 6. maj 2003. Fordelingen af myndighedsopgaverne fra
Jernbanetilsynet var herefter gjort afhængig af, at det daværende fo
rslag til
lov om ændring af blandt andet lov om jernbanevirksomhed ville blive ve d-
taget.
Lovforslaget blev vedtaget som lov nr. 323 af 5. maj 2004 om æ ndring af
lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om ophæ velse af
lov om jernbanesikkerhed m.v.(Jernbanereform).
Myndighedsopgaverne blev, med henblik på gennemførelse af loven, for så
vidt angår jernbanesikkerhedsområdet overført /delegeret til Trafikstyrelsen
for Jernbane og Færger . Delegationen skete ved Bekendtgø
24. juni 2004 om opgaver og beføjelser i Trafikstyrelsen for Jernbane og
Færger.
Som det blandt andet fremgår af bekendtgørelsen, er der foretaget en reg u-
lering, der tager højde for kravene om uafhængighed og den fornødne
gen-
nemsigtighed, som anført i § 21 h i Jernbaneloven.
For at opfylde disse krav er der blandt andet i bekendtgørelsen foretaget en
konkret og udtømmende oplistning af sikkerhedschefens beføjelser og o p-
gaver, ligesom der er lagt vægt på de forhold, der sk al tages højde for i fo r-
bindelse med sagsbehandlingen i Trafikstyrelsen for at sikre gennemsigtig-
hed og den fornødne uafhængighed i Trafikstyrelsens beslutni nger.
./.
./.