Transport- og Energiministeriet Udkast 3.november   2005 Forslag til Lov om ændring af lov om anlæg af rute 18, strækningen Herning N- Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg (Motorvej Herning Ø-Vardevej) § 1 I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, foretages føl- gende ændring: 1. § 1, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. Ministeren bemyndiges til at anlægge følgende hovedlandeveje som motortrafikveje, jf. dog nr. 2, med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet: 1)   En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej (rute 18). 2)   En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404, Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte hovedvej (rute 18) og Vardevej anlægges som motorvej.” § 2      Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Transport – og Energimin., j.nr. 400-4
2 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund 1.1 Hovedindhold Med lovforslaget foreslås anlægsbemyndigelsen til transport   - og energiministeren vedrørende ny rute 15 Herning Ø  -Snejbjerg ændret, således at    den ca. 4 km lange delstrækning Herning Ø -Vardevej kan anlæ  gges som motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen medfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs. skiltningen, der ændres fra motortr afikvej til motorvej. 1.2 Baggrund Ved lov nr. 401 af 2. juni 1999, som ændret ved lov n  r. 408 af 6. juni 2002, er trafikministeren (nu trans- port- og energiministeren) bemyndiget til at anlægge en motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (r  u- te 18) samt motortrafikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18) og mellem Herning Ø   og Snejbjerg (rute 15). Ifølge forarbejderne til hovedloven, jf. Folketingstidende 1998 -99 Tillæg A s. 5333 og 5348,  Folketingets Forhandlinger s. 6057, 7107 og 7391 samt Tillæg B s. 1069 og 1362, skal rute 15 på de   l- stræ  kningen Herning Ø  -Vardevej anlægges   som motortrafikvej med 4 spor, mens strækningen Vardevej  - Snejbjerg skal anlægges som motortrafikvej med 2 spor. Gennemførelsen af vejanlæggene er et led i den politiske aftale af 24. januar 2001 mellem Socialdemokr   a- tiet, Det Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Centrum Demokraterne om investerin- ger på trafikområdet samt tillægsaftale af 31. januar 2002 mellem regeringen og Socialdemokratiet. Veja n- læggene gennemføres i etaper med forventet åbning i perioden 2006 -2008.   Baggrunden for at anlægge strækningen Herning Ø -Vardevej med 4 spor er at sikre en tilfredsstillende af- vikling af trafikken til og fra Messecenter Herning i forbindelse med større arrangementer. Vejanlægget u   d- formes med et tværprofil svarende til normalt motorvejsprofil   med to kørespor i hver retning adskilt af en 4 m bred midterrabat med autoværn samt nødspor og yderrabatter. I forbindelse med anlægsarbejdet har Vejdirektoratet analyseret skiltningens udformning ved gennemføre   l- se af vejanlægget i overensstemmelse med anl  ægsloven. Efterfølgende er i dialog med Herning Kommune undersøgt en løsning, hvor den 4  -sporede motortrafikvej fra Herning Ø til Vardevej skiltes som motorvej i stedet for som motortrafikvej, men uden at udformningen af vejanlægget i øvrigt ændres. Forske llen består i, at vejvisningstavler, som ophænges over kørebanen, er grønne med hvid skrift, når vejen er motorvej, og blå med hvid skrift, når vejen er motortrafikvej. Forskellen mellem de to skilteprincipper berører i alt ca. 90 ski  l- te. På baggrund af an alysen er det Vejdirektoratets vurdering, at skiltning som motorvej vil være lettere at fo  r- stå for trafikanterne, da vejvisningen derved bliver mere enkel og logisk. Som følge af de tæt beliggende tilslutningsanlæg forudsættes hastigheden på strækningen so m hidtil fastsat til 90 km/t. 2. Trafikale konsekvenser Afmærkning af strækningen Herning Ø -Vardevej som motorvej i stedet for som motortrafikvej medfører ingen ændringer i den forventede trafikmængde på strækningen eller på andre vejstræ kninger i område t.
3 3. Trafiksikkerhed Den ændrede afmærkning gør vejvisningen mere enkel og logisk for trafikanterne, men har i øvrigt ingen trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, da vejens fysiske udformning ikke æn dres.   4. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige De samlede udgifter til anlæg af motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (rute 18) samt motortr  a- fikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18) og mellem Herning Ø og Snejbjerg (rute 15) er anslået til 1.808 mio.  kr. (2005-priser). Totaludgiften er indbudgetteret på finanslov 2005. Ændringen af stræ  kningen Herning Ø  -Vardevej til motorvej medfører ingen ændringer i projektets totaludgift eller    afløb i forhold til finanslov 2005. 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har været   sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal f orelægges Økonomi - og Erhvervsministeriets virksom- hedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget er erhvervsrelevant. Forslaget bør  derfor ikke forelægges Ø  konomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. 7. Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. 8. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 9. Høring over lovforslaget [Lovforslaget har været i høring hos Ringkjøbing Amt og Herning Kommune. Høringssvarene vi l blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.]
4 Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive Konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amts- kommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amts- kommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Forslaget indebærer e  n ændring af anlægsbemyndigelsen til transport - og energiministeren vedrørende ny rute 15, strækningen Herning Ø -Snejbjerg, således at  den ca. 4 km lange delstrækning Herning Ø -Vardevej kan anlægges som motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen m edfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs. skiltningen, der ændres fra motortrafikvej til motorvej. Ændringen skal sikre en klar og entydig vejvisning for trafikanterne. Den o   m- handlede stræk  ning fremgår af  kortet, jf. lovforslagets bilag 2. Strækningen indgår i 1. etape af ny rute 15/18 ved Herning, der forventes åbnet for trafik i e fteråret 2006. Til § 2 Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
5 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, foreta- ges følgende ændring: § 1. --- Stk. 2. Trafikministeren bemyndiges til at lade anlægge følgende hovedlandeveje som motortrafikveje med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet: 1)    En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sunds- vej (rute 18). 2)    En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævn- te hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snejbjerg til hoved- landevej 404, Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15). § 1, stk. 2, affattes således:     Stk. 2. Ministeren bemyndiges til at anlæg- ge følgende hovedlandeveje som motortrafik- veje, jf. dog nr. 2, med de fornødne tilslutnin- ger til det eksisterende vejnet: 1)    En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej (rute 18). 2)    En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snej- bjerg til hovedlandevej 404, Silke- borg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte hovedvej (rute 18) og Vardevej anlægges som motorvej.”