Fra: Transport- og Energiministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt: 4. november 2005 13:53
Til: Jesper Thinghuus
Emne: Abonnementbesked fra Transport- og Energiministeriet - Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om trafikområdet

Der er lagt en nyhed op på Transport- og Energiministeriets hjemmeside.
 

Nyheden vises nedenfor:
________________________________________________

Aftale om trafik

Der er mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgået en samlet aftale på trafikområdet. Aftalen supplerer trafikaftalen fra november 2003.

 

På det seneste har der været store problemer på baneområdet. Det drejer sig om problemer med både spor og signaler, som har resulteret i hastighedsnedsættelser og forringelse af regulariteten i togdriften.

 

Der har også været ledelses- og styringsmæssige problemer i Banedanmark, hvilket bl.a. er kritiseret af Rigsrevisionen.

 

Der er allerede taget væsentlige skridt mod en genopretning. Bestyrelsen for Banedanmark gøres ansvarshavende, og Transport- og Energiministeriets tilsyn med Banedanmark styrkes og intensiveres.

 

Finansudvalget er blevet anmodet om en merbevilling på 45 mio. kr. til Banedanmark for at sikre mulighed for ekstraordinær vedligeholdelse af skinner mv. i 2005.

 

Samtidig indebærer denne aftale, at der sikres midler til, at Banedanmark i 2006 kan øge tempoet i forhold til vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet. Dermed er det målet, at togenes rettidighed forbedres allerede fra 2006.

 

Aftalen indebærer også, at der igangsættes nye anlægsprojekter på vejområdet, som forbedrer trafikafviklingen og sikkerheden en række steder i landet.

 

1. Aftale vedr. fornyelse og vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen

Med henblik på at forbedre sporanlæggenes ydeevne igangsættes med denne aftale nye aktiviteter på jernbaneområdet for 220 mio. kr. i 2006. Hermed vil køreplanerne igen kunne gennemføres, og det forudsættes således, at der sker en forbedring af togenes rettighed i forhold til 2005.

 

Af de ekstra 220 mio. kr. til baneområdet afsættes 20 mio. kr. til udarbejdelse af et beslutningsgrundlag vedr. fremtidens signalsystem, mens de resterende ekstra 200 mio. kr. afsættes direkte til øget fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, jf. nedenstående tabel.

 

Udredningen vedr. signalsystemet vil blive suppleret med grundige analyser af jernbanenettets generelle tilstand. Udredningen og analyserne vil indgå i politiske forhandlinger i efteråret 2006 om fastlæggelse af rammerne for jernbanedriften for perioden 2007-2014. Arbejdet med tilvejebringelse af et grundigt beslutningsgrundlag vil blive fulgt tæt politisk, da en forbedring af jernbanenettets tilstand har stor betydning for de mange passagerer og pendlere, der benytter sig af jernbanen. Arbejdet skal være afsluttet senest 1. september 2006.

 

Parterne er enige om, at der fra 2007 vil være behov for flere ressourcer til forbedring af jernbanenettet. Behovet og finansieringen afklares i forbindelse med drøftelser i forligskredsen i efteråret 2006 og prioriteres på FL07.

 

Med denne aftale træffes endvidere beslutning om igangsættelse af et større regelmoderniseringsprogram på jernbaneområdet

Nye aktiviteter på jernbaneområdet              

Bevilling FFL 2006

Bevillingsløft 2006

 Ny bevilling 2006

Vedligeholdelse af jernbanenettet i 2006

796,3 mio. kr.

100 mio. kr.

896,3 mio. kr.

Fornyelse af jernbanenettet i 2006

755,5 mio. kr.

100 mio. kr.

855,5 mio. kr.

Udarbejdelse af beslutningsgrundlag vedr. fremtidens signalsystem

-

20 mio. kr.

20 mio. kr.

 

1.1. Fornyelse, vedligeholdelse og kapacitetsudbygning af jernbanenettet

I finanslovsaftalen fra 5. november 2003 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgår et markant bevillingsløft på baneområdet. Bevillingerne til Banedanmarks fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet blev således øget med gennemsnitligt 0,9 mia. kr. årligt i 2005-2014 i forhold til de oprindelige bevillingsforudsætninger.

 

Parterne har imidlertid konstateret, at der på grund af akutte sporfejl og hastighedsnedsættelser m.v. er behov for en merbevilling i 2006 til indhentelse af vedligeholdelsesefterslæb og til fornyelse på jernbanenettet. Parterne er enige om at afsætte ekstra 200 mio. kr. hertil i 2006. Der forudsættes således en forbedring af togenes rettidighed (regularitet) fra 2005 til 2006. Målsætningen for kanalregulariteten i 2006 er 94,7 pct. på fjernbanen og 95,2 pct. på S-banen. I øvrigt forudsættes det, at nettets trafikale ydeevne (kapacitet og hastighed) i 2006 vil muliggøre gennemførelsen af de forudsatte køreplaner.

 

Langsigtet aftale

Parterne er enige om behovet for en permanent løsning vedrørende problemerne omkring fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Parterne er samtidig enige om, at der ikke på nuværende tidspunkt ligger et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag, som kan sikre en holdbar og bæredygtig langsigtet aftale samt en samlet prioritering vedrørende jernbanenettets fremtidige udvikling.

 

Parterne er således enige om at igangsætte et udredningsarbejde, der kan sikre det fornødne beslutningsgrundlag for en langsigtet aftale i efteråret 2006 om rammerne for jernbanenettet i perioden 2007 til 2014.

 

Udredningsarbejdet indledes inden udgangen af 2005 og sætter fokus på såvel sporområdet som Banedanmarks øvrige anlægselementer og driftsbevillinger samt effektivisering og kanalregularitet m.m. Arbejdet forankres i en styregruppe bestående af Transport- og Energiministeriets departement, Banedanmark, Trafikstyrelsen samt Finansministeriet. Der inddrages eksterne rådgivere efter behov.

 

Parterne følger løbende arbejdet, der skal være afsluttet senest 1. september 2006.

Parterne er enige om, at en permanent løsning vedrørende jernbanenettet også bør omfatte en løsning vedr. jernbanenettets signalsystemer og en stillingtagen til kapacitetsudbygninger mellem København og Ringsted.

 

Parterne er endvidere enige om, at Banedanmark indtil videre kan planlægge den fremtidige fornyelses- og vedligeholdelsesindsats frem mod 2014 på baggrund af det nuværende bevillingsniveau i sigtelinjerne fra 2003-trafikaftalen, herunder det årlige effektiviseringskrav på 2 pct.

 

Signalstrategi
Parterne er enige om, at der skal gennemføres en analyse af den mest effektive reinvestering i signalsystemet. Analysen skal især omfatte en afdækning af investeringsbehov og risikomomenter samt konsekvenser for regularitet og driftsøkonomi. Endvidere skal opstilles en plan for implementering af europæiske krav vedrørende togkontrol. 

 

Parterne følger løbende udarbejdelsen af analysen, der skal være færdig senest den 1. september 2006. Der afsættes 20 mio. kr. i 2006 til analysearbejdet.

 

København – Ringsted
I trafikaftalen fra 2003 indgik, at der skulle udarbejdes en strategianalyse vedr. udbygning af jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted. Parterne er enige om, at analysen skal indgå i politiske forhandlinger om jernbaneområdet i 2006.

 

Senest 1. juli 2006 træffes beslutning om iværksættelse af VVM-undersøgelse vedr. København – Ringsted. Målet er, at undersøgelsen er tilendebragt inden for 2 år.

 

Med henblik på at sikre en samlet politisk beslutning om kapaciteten mellem København og Ringsted er parterne endvidere enige om at udskyde iværksættelsen af projektet vedr. mindre kapacitetsforbedringer vest for København (KØR-projektet), indtil der træffes beslutning om VVM-undersøgelse i 2006. De afsatte midler til KØR-projektet opretholdes på finansloven for 2006, således at midlerne kan disponeres i 2006.

 

Fremrykning af sporfornyelse på Kystbanen
Parterne er enige om, at der fremrykkes 100 mio. kr. til sporfornyelse fra 2009 til 2007. Herved muliggøres gennemførelsen af den sporfornyelse på Kystbanen senest i 2007, der er aftalt i forbindelse med den politiske aftale om at udbyde Kystbanen fra medio 2008.

 

Finansiering
Merbevillingen til Banedanmark finansieres ved et rammeløft på 80 mio. kr., forbrug af 50 mio. kr. af uforbrugte midler under Transport- og Energiministeriet samt en reduktion på 90 mio. kr. af kontraktbetalingen til DSB i 2006, jf. kontraktens bestemmelser om konsekvenser af en forsinket levering af nye IC2- og IC4-tog.

 

1.2. Regelmodernisering på jernbanesikkerhedsområdet

Parterne er enige om, at Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger igangsætter en modernisering af regelsættet på jernbanesikkerhedsområdet, således at regelsættet kan understøtte jernbanesektorens nuværende organisering og udvikling. Moderniseringen understøtter fortsat liberalisering af jernbanetrafikken og skal desuden understøtte fælleseuropæiske sikkerhedsregler, sikkerhedsmål og sikkerhedsniveauer for jernbanenettet.

 

Projektet indfases i 2006 og 2007 med 4 mio. kr. hvert år. Endelig fastlæggelse af ressourcebehovet fra 2008 foretages i forbindelse med en evaluering af projektet samt opfølgning på sammenlægningen af Sikkerhedsmyndigheden med Trafikstyrelsen, som politisk er aftalt at skulle gennemføres i 2007.

 

Finansiering

Regelmoderniseringsprojektet finansieres i 2006 og 2007 ved udmøntning af midler fra finanslovens reserve til indkøb af offentlig service jernbanetrafik.

 

2. Aftale om nye anlægsinvesteringer på vejområdet

Parterne er enige om, at der skal igangsættes nye anlægsprojekter ved udmøntning af det trafikale investeringsråderum, som det blev besluttet i trafikaftalen fra november 2003.

 

Rammen for denne udmøntning er trafikaftalen fra 2003 og de principper, denne blev baseret på, herunder de langsigtede mål for de statslige anlægsinvesteringer, som blev fastlagt med regeringens oplæg til Investeringsplan i 2003.

 

På denne baggrund er aftaleparterne enige om, at der igangsættes anlægsprojekter for samlet 2,4 mia. kr. for følgende projekter:


 

 

Nye trafikinvesteringer                                    

Anlægsudgift

(2006-priser)

Forventet anlægsperiode

Udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde V

1.105 mio. kr.

2008-2012

Motorvej mellem Riis-Ølholm-Vejle

1.169 mio. kr.

2006-2012

Udskiftning af privatbanernes sikringsanlæg

120 mio. kr.

2006-2009

Udmøntning af Puljen til bedre kapacitet og sikkerhed

36 mio. kr.

2006-2009

2.1. Igangsætning af to større anlægsprojekter

I aftalen fra 2003 blev det besluttet, at der skulle udarbejdes en række beslutningsgrundlag med henblik på senere beslutning om igangsættelse. Der er nu to beslutningsgrundlag, der er færdige, således at der kan tages beslutning om deres igangsættelse.

 

De nye projekter finansieres inden for den økonomiske ramme for statslige anlægsprojekter frem til og med 2012.

 

Udbygning af Holbækmotorvejen mellem Roskilde V og Fløng

Parterne er enige om at iværksætte en udbygning af Holbækmotorvejen fra 4 til 6 spor på strækningen mellem Roskilde V og Fløng. Udbygningen vil løse de væsentlige kapacitetsproblemer, der er på strækningen, og som blandt andet giver kødannelser i morgen- og eftermiddagsmyldretiden. Samtidig vil projektet forbedre trafiksikkerheden.

 

Projektet, som vil blive påbegyndt i 2008, vil indebære samlede udgifter på 1,1 mia. kr.

 

Motorvej mellem Riis-Ølholm-Vejle

Parterne er enige om, at der påbegyndes anlæg af motorvej på strækningen Riis-Ølholm-Vejle. Det sker som led i det samlede projekt om etablering af motorvej mellem Herning og Vejle og sigter på at understøtte erhvervsudviklingen i det midt- og vestjyske område samt at forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden.

Projektet, som vil blive påbegyndt i 2006, vil indebære samlede udgifter på 1,2 mia. kr.

 

2.2. Sikringsanlæg på privatbanerne

Parterne er enige om, at der inden for det samlede råderum til trafikinvesteringer afsættes 30 mio. kr. årligt i perioden 2006-2009 med henblik på at sikre udskiftning af alle forældede sikringsanlæg i forbindelse med privatbanerne. Velfungerende sikringsanlæg med tydelige signaler og bomstyring er afgørende for en sikker og stabil trafikafvikling for såvel bilister som passagerer i den kollektive transport.

 

2.3. Udmøntning af Pulje til sikkerhed og bedre kapacitet

Aftaleparterne besluttede i 2003 at afsætte en pulje på 1 mia. kr. frem til 2012 til investeringer i vej og baneprojekter.

 

Inden for denne pulje besluttede aftaleparterne i 2004 at afsætte 100 mio. kr. over en årrække til bekæmpelse af trafikstøj. Der udestår for 2006 udmøntning af 10,7 mio. kr., som parterne er enige om at bruge på følgende 3 initiativer:

- Opstilling af støjskærme på M 70 ved Gug nær Aalborg

- Opstilling af støjskærme på hovedlandevej 206 i Vindeby ved Svendborg

- Supplerende facadeisolering for et boligområde ved Randersvej i Århus.

 

Parterne har herudover besluttet at afsætte 25 mio. kr. til forøgelse af frihøjden på 3 motorvejsbroer ved Nyborg. Dermed mindskes trafikbelastningen i Nyborg fra høje lastvogne, som i dag må frakøre motorvejen og køre gennem byen. Projektet udføres i 2008 og 2009.

 

Endelig er parterne enige om at fremrykke udgifter til projektering på 1 mio. kr. vedr. etableringen af en niveaufri overskæring i Taulov, som tidligere er aftalt mellem parterne, fra 2007 til 2006.