|
|
|
Trafikudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K |
Dato             . september 2006 J. nr.          011-000023  Â
|
|
Jeg skal hermed som aftalt give en skriftlig besvarelse af spørgsmål stillet i forbindelse med den tekniske gennemgang af Transport- og Energiministeriets FFL07 på møde den 7. september 2006.
Overførte amtsopgaver
Bevillinger til de overførte amtsveje
I forbindelse med forberedelsen af kommunalreformen er
foregået et omfattende arbejde med at fordele midlerne fra amterne til de
forskellige områder inden for henholdsvis kommuner, regioner og staten.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r vejomrÃ¥det, er der for driftsbevillingen efter aftale med Finansministeriet fastlagt en kompensation til staten pÃ¥ i størrelsesordenen 480 mio. kr. pr. Ã¥r. Der er i den forbindelse taget udgangspunkt i amternes faktisk afholdte driftsudgifter for 2003, som var det sidste normale regnskabsÃ¥r inden forliget om Kommunalreformen blev indgÃ¥et. Fordelingen af driftsmidlerne mellem staten og kommunerne er sket med udgangspunkt i det antal km vejspor, der overføres til hhv. kommunerne og staten samt en række andre vejtekniske kriterier, der afspejler udgiftsbehovene pÃ¥ de enkelte vejstrækninger.Â
For så vidt gælder anlægsbevillingen er der på basis af det amtslige udgiftsniveau i 2003 aftalt en kompensation til staten på 265 mio. kr. Fordelingen af anlægsmidlerne mellem staten og kommunerne er fastlagt på basis af fordelingen af amternes faktisk afholdte anlægsudgifter på vejområdet mellem hhv. kommende kommuneveje og kommende statsveje i perioden 2001 til 2003.
Tilstanden på de overførte amtsveje
For
så vidt angår tilstanden på de ca. 2.200 km amtsvej, som Vejdirektoratet overtager ansvaret for i forbindelse med kommunalreformen, bemærkes, at Vejdirektoratet som udgangspunkt ikke har mulighed for at gennemføre
målinger og inspektion af det overtagne vejnet, før kommunalreformen er trådt i
kraft.
Vejdirektoratet skønner, at tilstanden på det overtagne vejnet er omtrent på samme niveau som det nuværende statsvejnet. Dette skøn er baseret på en overordnet og generel viden om amtsvejene og vil, når der efter 2007 påbegyndes analyser af tilstanden på det overtagne statsvejnet, kunne ændres.
Bevillinger til
cykelstier
Amternes udgifter til anlæg af cykelstier på de
amtsveje, der overgår til staten, indgår i grundlaget for opgørelsen af midler,
der overføres i forbindelse med omlægningen. Det er ikke umiddelbart muligt at
udskille amternes afholdte udgifter til anlæg af cykelstier, bl.a. på grund af
forskellig konteringspraksis.
Statens fremtidige indsats på cykelområdet, herunder i form af anlæg af cykelstier mv., vil indgå i forbindelse med fastlæggelsen af den kommende statslige cykelstrategi.
Ny station ved Store Rørbæk
Jeg kan indledningsvis oplyse, at Transport- og
Energiministeriet har deltaget i arbejdet med helhedsplanen for projekt Ny By
ved Store Rørbæk ved repræsentanter fra Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og DSB
S-tog A/S.
Erfaringerne fra tilsvarende stationsanlæg i planlagte nye byudviklingsområder, f.eks. Kildedal station, er ikke entydigt positive, idet den forventede bosætning og erhvervsudvikling ikke er virkeliggjort, og det forudsatte passagerunderlag derfor heller ikke tilvejebragt.
På baggrund heraf er der foreløbig opstillet følgende forudsætninger for en eventuel statslig deltagelse i stationsprojektet:
Ovenstående to punkter har uformelt været drøftet med Ny Frederikssund Kommune, men det skal bemærkes, at kommunen endnu ikke har taget stilling til den foreløbige statslige tilkendegivelse.
Afslutningsvis skal jeg understrege, at en eventuel statslig medfinansiering selvsagt vil skulle prioriteres mellem andre statslige investeringer, og det må bemærkes, at der p.t. ikke er afsat midler hertil.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen