Trafikudvalget 2005-06
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Frederiksborg Amt
Samfundsøkonomisk vurdering
af ny vejforbindelse over
Roskilde Fjord
Rapport
Marts 2004
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
Frederiksborg Amt
Samfundsøkonomisk
vurdering af ny vejforbindelse
over Roskilde Fjord
Rapport
Marts 2004
Dokument nr.
Revision nr.
Udgivelsesdato
Udarbejdet
Kontrolleret
Godkendt
P-59462-01
1
25. marts 2004
HGR, SBD
PCH
HGR
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0003.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
1
Indholdsfortegnelse
1
2
2.1
2.2
2.3
3
3.1
4
4.1
4.2
5
5.1
5.2
6
6.1
6.2
6.3
6.4
Sammenfatning
Indledning
Baggrund
Formål
Metode og indhold
Løsningsforslag
Beregningsalternativer
Trafikale effekter
Metode
Resultater
Metode til samfundsøkonomisk vurdering
Antagelser og beregningsparametre
Elementer i samfundsøkonomisk vurdering
Resultater af samfundsøkonomisk vurdering
Præsentation af kvantitative resultater
Præsentation af kvalitative resultater
Følsomhedsanalyse
Konklusion
2
4
4
4
5
6
7
10
10
11
14
15
16
24
24
26
27
31
Bilag
Årlige samfundsøkonomiske udgifter og indtægter
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0004.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
2
1
Sammenfatning
Frederiksborg Amt undersøger mulige forbedringer af vejforbindelser på tværs
af Roskilde Fjord. Til at understøtte dette arbejde er der i nærværende rapport
udarbejdet en indledende samfundsøkonomisk vurdering af 3 udvalgte løs-
ningsforslag.
Vurderingen kan danne baggrund for efterfølgende at beslutte, om der skal ar-
bejdes videre med øvrige forundersøgelser og efterfølgende planlægning. I det
videre arbejde vil for eksempel miljøforhold skulle vurderes nærmere i en
VVM undersøgelse og analyser af finansieringsforhold for anlæg og drift kan
blive aktuelle for at belyse muligheder for OPP.
Løsningsalternativer
Forslagene illustrerer 3 principielt forskellige udformninger af en ny forbindel-
se ved Tørslev Hage ca. 3 km syd for den nuværende bro over fjorden ved Fre-
derikssund:
Højbro:
Dette alternativ indeholder en højbro med gennemsejlingshøjde på ca.
20 meter. Forbindelsen etableres med forbindelse til den planlagte Frederiks-
sundmotorvej på den ene side og til landevej 142 på den anden side. Broen pla-
ceres nord for Tørslev Hage og spænder fra kyst til kyst.
Kort tunnel:
Dette alternativ indeholder en sænketunnel i ca. samme liniefø-
ring som højbroen og med samme forbindelse til det øvrige vejnet. Kun de mid-
terste ca. 400 meter udføres som en tunnel. Resten af strækningen i Roskilde
Fjord udføres som dæmning.
Lang tunnel:
Dette alternativ indeholder en lang tunnel fra kyst til kyst og en
videreførelse af tunnelen gennem sommerhusområdet ved Tørslev Hage. Tun-
nelen forbindes til det øvrige vejnet i princippet som de to andre forslag.
(afrundede tal)
Anlægsoverslag inkl. vejanlæg
Højbro
490 mio. kr
Kort tunnel
710 mio kr
Lang tunnel
1.810 mio kr
Den samfundsøkonomiske vurdering
Alternativerne er kun beskrevet som principløsninger, og derfor kan der kun
foretages en indledende samfundsøkonomisk vurdering, hvor der sættes tal på
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0005.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
3
de vigtigste elementer som anlægspriser, vedligeholdsomkostninger og trafi-
kantgevinster i form af sparet tid og kørte km.
En trafikmodelberegning fra 2002 er benyttet til at vurdere de trafikale effekter.
Modelresultaterne viser, at i 2010 kan der forventes ca. 9.000 køretøjer i døgnet
på en ny forbindelse. Det er forudsat, at alle 3 forbindelser vil have samme tra-
fikanteffekter. I alt forventes det, at der vil blive opnået en tidsbesparelse på ca.
750 timer på hverdage. Besparelserne skyldes sparet tid for trafikanter mellem
især den sydlige del af Hornsherred og Københavnsområdet eller Nordsjælland.
Den samfundsøkonomiske vurdering er gennemført på baggrund af Trafikmini-
steriets manual for vurderinger af infrastrukturprojekter. Følgende samfunds-
økonomiske nøgletal karakteriserer forslagene:
Højbro
Nettonutidsværdi i 2004 i mio. kr
Benefit-cost forhold
Intern rente (% p.a.)
Førsteårsforrentning
245
0,61
10,0 %
7,8 %
Kort tunnel
54
0,09
6,6 %
5,0 %
Lang tunnel
-807
-0,53
-
1,7 %
På dette indledende projektstadie viser resultatet, at det samfundsøkonomisk er
en god investering at anlægge en løsning som den foreslåede højbro over Ros-
kilde Fjord. Nettonutidsværdien er positiv og den interne rente er med 10 %
noget højere end kalkulationsrenten på 6 %.
Forslaget med en lang tunnel har en høj anlægspris, som de forventede tidsge-
vinster ikke kan opveje. På nuværende tidspunkt må det derfor konkluderes, at
forslaget ikke er rentabelt.
Forslaget med en kort tunnel placerer sig mellem de to øvrige forslag med en
intern forrentning på 6,6 %. I den indledende vurdering tyder det på, at projek-
tet er rentabelt, men denne konklusion er meget følsom overfor ændringer i for-
udsætninger.
For at undersøge robustheden i disse konklusioner er der gennemført en føl-
somhedsvurdering. Denne viser, at de anførte konklusioner for højbroen og for
den lange tunnel er robuste overfor ændringer i anlægsomkostningerne på
mindst 25 % og overfor væsentlige ændringer i forudsætninger om tidsgevinst.
For den korte tunnel gælder, at konklusionen er følsom overfor ændringer i dis-
se forudsætninger.
En række forhold indgår ikke i denne indledende samfundsøkonomiske vurde-
ring. Det drejer sig om ændringer i miljøforhold (f.eks. støj), trafiksikkerhed
samt ikke mindst landskab og natur, som må forventes at få en væsentlig på-
virkning ved at etablere de nye forbindelser.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0006.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
4
2
2.1
Indledning
Baggrund
Frederiksborg Amt er i dialog med Trafikministeriet om finansiering af en ny
forbindelse over Roskilde Fjord, som led i opfølgning af Trafikaftalen af 5. no-
vember 2003 mellem Regeringen og en række andre partier. I denne aftale ind-
går undersøgelse af en sådan ny forbindelse i puljen af projekter, som staten
kan bidrage med midler til. Trafikministeriet har peget på behovet for en sam-
fundsøkonomisk vurdering, inden der kan tages stilling til det videre forløb.
En ny forbindelse over Roskilde Fjord har været drøftet gennem flere år, og
Frederiksborg Amt har tidligere fået gennemført følgende andre undersøgelser:
"Kronprins Frederiks Bro og omkørselsvejen i Frederikssund. Muligheder
for kapacitetsforbedringer og alternative forbindelser". Frederiksborg Amt,
Frederikssund, Jægerspris og Skibby Kommuner, januar 1999.
"Tunnel under Roskilde Fjord, Idéoplæg - forslag til mulige vejstrukturer".
Frederiksborg Amt, september 2001.
"Trafikprognose for alternativ med Frederikssundmotorvej og tunnel under
Roskilde Fjord år 2010". Notat udarbejdet af Tetraplan for Vejdirektoratet
som led i undersøgelserne af forlængelse af Frederikssundmotorvejen, 1.
august 2002.
2.2
Formål
Frederiksborg Amt har bedt COWI om assistance til at udarbejde en indledende
samfundsøkonomisk vurdering af en ny forbindelse over Roskilde Fjord ud fra
de allerede eksisterende undersøgelser.
Formålet er at skabe grundlag for at beslutte, om der skal igangsættes yderlige-
re undersøgelser og hvilke, det i givet fald skal være.
Resultatet bliver således et foreløbigt overblik over forbindelsens mulige sam-
fundsøkonomiske værdi med udpegning af de emner, der giver den største
usikkerhed på vurderingen.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0007.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
5
2.3
Metode og indhold
Metode
Til den samfundsøkonomiske vurdering er opstillet en beregningsmodel, der
kvantitativt vurderer en række hovedelementer, der påvirkes af en ny forbindel-
se. Analysen laves for en periode fra åbningsår i år 2010 frem til år 2030, og de
økonomiske effekter på de enkelte elementer vurderes for alle år i perioden.
Beregningen er baseret på "Manual for samfundsøkonomisk analyse" udgivet af
Trafikministeriet i 2003.
Den samfundsøkonomiske vurdering resulterer i opstilling af følgende nøgletal
for en ny forbindelses samfundsøkonomiske værdi:
Benefit-cost forholdet
Nutidsværdi
Den interne rente.
Førsteårsforrentning
Vurderingen kan samtidig give et niveau for den anlægsinvestering i en ny for-
bindelse, der kan forrentes med et positivt samfundsøkonomisk resultat.
Indhold
Rapporten indeholder følgende kapitler:
Kapitel 3, Løsningsforslag. Her beskrives de forslag til nye forbindelser, som
indgår i den samfundsøkonomiske vurdering. Beskrivelsen omfatter anlægs-
overslag og driftsomkostninger til de nye forbindelser, da de er væsentlige ho-
vedeffekter.
Kapitel 4, Trafikale effekter. Her beskrives, hvordan vejtrafikken forventes at
blive påvirket af en ny forbindelse. Ændringer i samlet tidsforbrug og kørsels-
omkostninger er væsentlige hovedeffekter.
Kapitel 5, Metode til samfundsøkonomisk vurdering. Her gennemgås de ele-
menter, som indgår i den samfundsøkonomiske vurdering.
Kapitel 6, Resultater af samfundsøkonomisk vurdering. Kapitlet præsenterer
resultaterne af den samfundsøkonomiske vurdering. På dette indledende pro-
jektstadium er det vanskeligt at kvantificere en række elementer som f.eks.
uheldsomkostninger og støjkonsekvenser. Ligeledes vil en ny forbindelse have
en række øvrige effekter, som ikke er mulige at værdisætte, f.eks. påvirkning af
landskab. Sådanne effekter omtales kort i dette kapitel.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0008.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
6
3
Løsningsforslag
Den samfundsøkonomiske vurdering af en ny forbindelse over Roskilde Fjord
beskriver effekterne af 3 forskellige løsningsforslag sammenlignet med en refe-
rencesituation uden en ny forbindelse.
De 3 løsningsforslag er lokaliseret syd for Frederikssund by ved Tørslev Hage
på Hornsherred siden. Forslagene skaber en vejforbindelse på tværs af fjorden
fra den forventede fremtidige Frederikssundmotorvej øst for fjorden til den ek-
sisterende landevej 142 vest for fjorden, se Figur 3.1. Linieføringer og forslag
til tilslutninger til det øvrige vejnet er yderligere beskrevet i Frederiksborg
Amts Idéoplæg fra 2001.
Figur 3.1
Oversigtskort med mulig placering af ny forbindelse over Roskilde
Fjord (fra Frederiksborg Amts idéoplæg fra 2001)
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0009.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
7
Alle 3 løsningsforslag krydser Roskilde Fjord tæt ved Tørslev Hage. De 3 for-
slag illustrerer blot principielt forskellige udformninger og dermed også even-
tuelle forskelle i påvirkninger af miljø og samlede anlægspriser. De 3 forslag er
udformet som en højbro, en kort tunnel med forholdsvis lange dæmningsanlæg
ud i fjorden og en lang tunnel, der ikke er synlig i fjorden.
Forslagene er opstillet ud fra overordnede oplysninger om bundforhold og land-
områder nær kysten og beskriver derfor blot princippet for en løsningstype,
uden at der er udarbejdet egentlige projekter. Der kan opstilles en række øvrige
varianter med andre forudsætninger, som kan tage hensyn til yderligere krav,
bindinger og muligheder, der kommer frem ved mere præcise analyser.
Fælles for forslagene er følgende:
Tværprofil med 2 kørebanespor på 3,75 m og kantbaner på 2,0 meter
Tilladt hastighed for biltrafik på max 80 km/t
Ingen fodgængere eller cyklister på de nye forbindelser
Tilslutninger til det øvrige vejnet er forudsat ens i de 3 forslag. Selve til-
slutningsanlægget ved en kommende Frederikssundmotorvej indgår ikke i
overslaget.
3.1
Beregningsalternativer
Referencesituationen, Alternativ 1
Referencesituationen beskriver en fremtidig situation, hvor ingen nye forbin-
delser over fjorden realiseres. Alternativet tjener som sammenligningsgrundlag
for situationer med ny forbindelse. Referencesituationen beskriver ikke kun da-
gens situation, men tager højde for forventet udvikling i økonomi, trafikvækst
og i det øvrige vejnet i og omkring Frederikssund.
Dette alternativ indeholder således det vejnet, som kaldes "Scenarie 13, Linie
II" i Vejdirektoratets VVM undersøgelse for en ny højklasset vej i Frederiks-
sund-fingeren. Det vil sige en fuldt udbygget motorvej til Frederikssund.
Ny højbro ved Tørslev Hage, Alternativ 2
Dette alternativ indeholder forslag til en højbro med en gennemsejlingshøjde på
min. 22 m og et gennemsejlingsfag på ca. 60 m. Broens længde er ca. 1,9 km
og går fra kyst til kyst med landfæste lige nord for Tørslev Hage på Hornsher-
red.
Frederiksborg Amts analyse fra 1998 indeholdt ligeledes et forslag til en høj-
bro. Imidlertid var det da forudsat, at broen kun skulle etableres på de midterste
ca. 0,7 km, mens resten af forbindelsen skulle etableres med dæmninger. En
sådan løsning med dæmninger på 15 - 20 meters højde vil måske nok være bil-
ligere at anlægge, men samtidigt være voldsomt dominerende i landskabet. Det
er derfor valgt her at illustrere en broløsning fra kyst til kyst som det mest reali-
stiske forslag.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0010.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
8
Ny lang tunnel ved Tørslev Hage, Alternativ 3
Dette alternativ indeholder en sænketunnel/cut and cover tunnel, der strækker
sig fra kyst til kyst på ca. 1,4 km med landfæste på spidsen af Tørslev Hage på
Hornsherred. Endvidere er der på ca. 1 km forudsat nedsænket vej med over-
dækning på Tørslev Hage, hvor vejen placeres i en vejkorridor, der tidligere var
reserveret til dette formål. I dag findes sommerhuse på Tørslev hage tæt på kor-
ridoren.
Løsningen illustrerer et forslag, hvor en relativ dyr indpasning i det eksisteren-
de landskab har højere prioritet end i de to andre løsningsforslag. Forslaget ind-
gik i udarbejdelsen af Frederiksborg Amts Idéoplæg fra 2001.
Ny kort tunnel ved Tørslev Hage, Alternativ 4
Dette alternativ indeholder en sænketunnel på ca. 0,4 km forbundet med land
via 2 dæmninger og med landfæste nord for Tørslev Hage på Hornsherred. På
Hornsherred siden kan dæmningen føres ca. 800 m ud fra kysten og ned i et
dybt trug til sænketunnelen. På østsiden føres vejen op i et dybt trug på en kort
dæmning ind til land.
Løsningen vil muligvis have en vis effekt på vandgennemstrømningen i fjor-
den, men hvorvidt denne er begrænsende i forhold til andre indsnævringer er
ikke vurderet. Forslaget indgik i udarbejdelsen af Frederiksborg Amts Idéoplæg
fra 2001.
Nøgletal for anlægsoverslag og driftsomkostninger
For hvert af de 3 løsningsforslag er vurderet anlægsoverslag, forventede årlige
driftsomkostninger samt forventet anlægsperiode. Resultatet er gengivet i Tabel
3.1.
Anlægsoverslagene for de 2 tunnel løsninger er baseret på tidligere overslag
udarbejdet til Frederiksborg Amts Idéoplæg fra 2001 og fremskrevet til januar
2004 priser. Anlægsoverslaget for højbroløsningen er baseret på en ny vurde-
ring, da forudsætningerne fra 1998 er ændret en del.
De gennemsnitlige årlige driftsudgifter varierer en del mellem bro- og tunnel-
løsninger. Erfaringen viser, at tunneler generelt er dyrere at drive end broer. Det
skyldes især de specielle faktorer ved drift af tunneler som belysning, ventilati-
on og opretholdelse af særligt beredskab.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0011.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
9
Tabel 3.1
Overblik over nøgleoplysninger for den samfundsøkonomiske vurde-
ring. Alle priser er angivet i prisniveau januar 2004
Højbro
Lang tunnel
1.731 mio. kr.
82 mio. kr.
Kort tunnel
638 mio. kr.
76 mio. kr.
Anlægsoverslag bro/tunnel
1
Anlægsoverslag veje på land
1
Årlige driftsudgifter bro/tunnel i pro-
cent af anlægsoverslag
Årlige driftsudgifter veje på land
2
Forventet anlægsperiode bro/tunnel
Forventet anlægsperiode veje på land
1
407 mio. kr.
83 mio. kr.
0,1 % år 1 - 10
0,6 % år 10 -
1,5 mio. kr.
2,5 år
1 år
0,5 % år 1 - 20 0,5 % år 1 - 20
1,0 % år 20 -
1,4 mio. kr.
3 år
1 år
1,0 % år 20 -
1,5 mio. kr.
3 år
1 år
Disse priser inkluderer projektering og tilsyn; 15 % til tunnelløsninger og veje og 10 % til
højbroløsningen.
2
Priserne er baseret på oplysninger fra Frederiksborg Amt om pris på 176.000 kr. pr km.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0012.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
10
4
Trafikale effekter
Ændringer i trafikanters tidsforbrug (brugergevinster) og samlet kørselsomfang
forventes at være blandt de væsentligste effekter for den samfundsmæssige
værdi af en ny forbindelse over Roskilde Fjord.
Til at belyse disse effekter er anvendt resultaterne af en tidligere gennemført
trafikmodelberegning. Denne beregning blev gennemført i 2002 som led i
VVM undersøgelsen af en ny højklasset vej i Frederikssund fingeren
1
. Trafik-
modelberegningerne forudsatte en ny forbindelse som beskrevet i Frederiks-
borg Amts Idéoplæg fra 2001. Det vil sige en tunnelløsning med en 2 sporet vej
og hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Til vurderinger på det nuværende projektstade er det valgt at betragte disse be-
regninger som tilstrækkelige for de samfundsøkonomiske vurderinger. Blandt
de større usikkerheder ved anvendelse af modellen til dette formål skønnes for
det første at være, at modellen kun indeholder meget få veje i Frederikssund by.
For det andet, at modellen kan have svært ved at afspejle de reelle forhold med
forsinkelser i myldretiden gennem Frederikssund, selvom der er funktioner i
modellen, der medregner disse forhold.
De trafikale effekter af de 3 løsningsforslag ved Tørslev Hage skønnes at være
ens.
4.1
Metode
Efter aftale med Vejdirektoratet er der til nærværende opgave fremskaffet digi-
tale beregningsresultater fra den i 2002 gennemførte trafikmodelberegning.
Denne trafikmodelberegning er gennemført for ét år; nemlig 2010.
De fremskaffede data er herefter bearbejdet, således at de kunne give følgende
resultater for Referencesituationen og situationerne med en ny forbindelse:
1
Resultaterne er dokumenteret i et notat "Trafikprognose for alternativ
med Frederikssundmotorvej og tunnel under Roskilde Fjord år 2010", 1.
august 2002. Notat og modelbereregninger er udarbejdet af Tetraplan.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0013.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
11
Trafikarbejde opdelt i 3 køretøjskategorier (personbiler, varebiler og lastbi-
ler).
Trafikanternes tidsforbrug opdelt i 3 køretøjskategorier (personbiler, vare-
biler og lastbiler).
Personbilers tidsforbrug er yderligere opdelt i køretid og forsinkelsestid og
en underopdeling heraf i 3 turformål (bolig-arbejdspladsture, erhvervsture
og fritidsture).
I trafikmodellen beregnes trafikken for 5 tidsbånd (tidsrum) i løbet af et hver-
dagdsdøgn, og modellen kan således til en vis grad modellere variationen over
døgnet og trafikafviklingen i myldretiden og dermed inddrage eventuelle for-
sinkelser. Det vurderes vigtigt for nærværende opgave, især med hensyn til tra-
fikken på den nuværende bro og Omkørselsvejen gennem Frederikssund (Rute
53).
Tabel 4.1 viser, at trafikmodellen beregner en vis overflytning fra Kronprins
Frederiks Bro til en ny forbindelse. Endvidere vil der på en ny forbindelse
komme noget trafik, der tidligere kørte syd om Roskilde Fjord.
Tabel 4.1
Trafikmodellens beregnede samlede hverdagsdøgntrafik over Roskilde
Fjord i 2010 i henholdsvis referencesituationen og med ny forbindelse
ved Tørslvev Hage
Referencesituation
Kronprins Frederiks Bro
Ny forbindelse
20.000
0
Projektalternativer
14.400
9.300
Dokumentationsnotatet for trafikmodelberegningerne anfører, at der er tale om
foreløbige beregninger. Blandt andet er der behov for detaljering og præcise-
ring af en række forudsætninger. I nærværende opgave er modellens beregnin-
ger af rejsehastigheder sammenholdt med aktuelle målinger af snithastigheder
på rute 53 og tidligere gennemførte rejsetidsmålinger (i 2000) for at få indikati-
oner på, om modellens beregninger for denne vigtige strækning var rimelige.
4.2
Resultater
Det samlede resultat af bearbejdningen af data fra trafikmodelberegningerne er
vist i Tabel 4.2 og Tabel 4.3. Trafikmodellens resultater angives i hverdags-
døgntrafik. Disse tal er opregnet til et helt år. For køretiden er anvendt opreg-
ningsfaktoren 350, mens der for forsinkelsestiden er anvendt en faktor 250.
Faktoren 350 er baseret på sammenligning af de opregnede tal for henholdsvis
årsdøgntrafik og hverdagsdøgntrafik (som er en anelse større end årsdøgntra-
fikken) for en tællestation tæt ved broen. Faktoren 250 er baseret på et skøn
om, at forsinkelserne primært opstår på hverdage i løbet af året, men af og til
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0014.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
12
også i weekender og på helligdage. I øvrige tilsvarende beregninger i hoved-
stadsområdet anvender Vejdirektoratet faktoren 200.
Trafikmodellen indregner en vis forsinkelse, angivet som en lav rejsehastighed,
på Rute 53 gennem Frederikssund i visse perioder over døgnet. Disse tal er
sammenholdt med Frederiksborg Amts målinger af snithastigheder og den tid-
ligere gennemførte rejsetidsmåling. Både modellens beregninger og målingerne
viser forsinkelser på de centrale dele af Rute 53 gennem Frederikssund. Det
skønnes derfor, at modellens resultater på det nuværende tidlige projektstadium
på rimelig vis tager hensyn til de særlige forsinkelsesproblemer gennem Frede-
rikssund.
Da omfanget af tidsbesparelser er vigtigt for den samlede samfundsøkonomiske
vurdering, vurderes det at være nødvendigt med yderligere undersøgelser af
dette emne i en eventuel senere og mere præcis projektvurdering.
Tabel 4.2
Ændringer i trafikanters tidsforbrug (besparelser) med gennemførelse
af en ny forbindelse over Roskilde Fjord, år 2010. Bearbejdede tal fra
trafikmodelberegninger gennemført i 2002
Køretøjstimer/år
Personbiler
Bolig-arbejdpladssture, køretid
Bolig-arbejdspladsture, forsinkelsestid
Erhvervsture, køretid
Erhvervsture, forsinkelsestid
Fritidsture, køretid
Fritidsture, forsinkelsestid
Varebiler
Lastbiler
Tidsbesparelser i alt
54.400
52.200
27.700
19.400
59.400
14.600
41.600
22.000
291.300
Tabel 4.3
Ændringer i trafikanters kørselsomfang (besparelser) med gennemfø-
relse af en ny forbindelse over Roskilde Fjord, år 2010. Bearbejdede tal
fra trafikmodelberegninger gennemført i 2002
Køretøjskm/år
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Kørselsbesparelser i alt
75.600
5.800
4.800
86.300
En gennemgang af trafikmodellens resultater viser, at de største trafikstrømme
på en ny forbindelse forventes at være trafik mellem på den ene side den sydli-
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0015.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
13
ge del af Hornsherred (inklusive områder syd og vest herfor) og på den anden
side Nordsjælland (knap 40 %) og Københavnsområdet (ca. 50 %). De reste-
rende trafikanter rejser hovedsageligt mellem den nordlige del af Hornsherred
og Københavnsområdet. Trafikanterne på den nye forbindelse står for langt den
største del af den samlede tidsgevinst. Kun i mindre grad skyldes tidsgevinsten
sparet tid for de tilbageværende trafikanter på den nuværende bro.
Den største tidsgevinst pr køretøj opnår trafikanterne mellem den sydlige del af
Hornsherred og Københavnsområdet.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0016.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
14
5
Metode til samfundsøkonomisk vurdering
Til den samfundsøkonomiske vurdering er der opstillet en beregningsmodel
baseret på "Manual for samfundsøkonomisk analyse" (i det følgende kaldet
manualen) samt "Nøgletalskatalog - til brug for samfundsøkonomiske analyser
på transportområdet" (i det følgende kaldet nøgletalskataloget).
2
Nedenstående skema fra manualen illustrerer, hvilken type af vurdering der an-
befales gennemført på forskellige stadier i et projekt.
Projektet om en ny forbindelse over Roskilde Fjord drejer sig om et større ny-
anlæg og har nu et stade, hvor der kan foretages en begrænset samfundsøkono-
misk analyse, som markeret med det mørkegrå felt.
Idéfase, afdækning af
problemstilling
Løsningsrum ud fra:
Mindre program eller
pulje
Mindre tiltag (primært
relateret til eksisterende
anlæg eller politikker)
Større anlæg - herun-
der nyanlæg - og poli-
tikomlægninger
Kvalitative overvejelser
Indledende prioritering
Udvælgelse af begræn-
set antal alternativer ud
fra:
Afdækning af priorite-
ringskriterier for ud-
møntning
Kvantitative betragtnin-
ger
Endelig beslutning
Endeligt valg af alterna-
tiv ud fra:
Simpel, objektivt define-
rede kriterier
Begrænset samfunds-
økonomisk analyse, der
baseres på de forvente-
de hovedeffekter
Detaljeret gennemført
samfundsøkonomisk
analyse
Kvalitative eller kvantita-
tive overvejelser
Opstilling af relevante
løsningsmodeller udfra
kvantitative kriterier
Begrænset samfunds-
økonomisk analyse, der
baseres på de forvente-
de hovedeffekter
Kilde:
Manual for samfundsøkonomisk analyse, Trafikministeriet 2003
Manualen anbefaler at inkludere en række delelementer i den kvantitative vur-
dering. Ikke alle elementer er dog nødvendige eller mulige at inddrage på det
indledende projektstadie.
Nedenfor beskrives de elementer, der medtages i den konkrete projektvurde-
ring, samt en række antagelser og forudsætninger for den samfundsøkonomiske
vurdering.
2
Begge er udgivet af Trafikministeriet i juni 2003
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0017.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
15
5.1
Antagelser og beregningsparametre
5.1.1 Antagelser for analysen
I den samfundsøkonomiske vurdering antages, at de nye anlæg tages i brug i
2010, og at anlægsperioden forinden har varet 2,5 år for højbroen (Alternativ 2)
og 3 år for begge tunnelforbindelserne (Alternativ 3 og 4).
Analysen er foretaget for en periode frem til 2030 svarende til, at de nye anlæg
vil være i brug i 20 år af analyseperioden, hvorefter en restværdi af anlæggene
inkluderes i den økonomiske vurdering.
Trafikministeriet anbefaler i manualen en analysehorisont på 50 år ved større
anlægsprojekter, men i denne konkrete vurdering anvendes en kortere horisont,
da trafikkens vækst på især strækninger i Frederikssund by er vanskelig at
fremskrive på så lang sigt på grund af f.eks. ændringer i trængsel. Det vurderes,
at en analyse med 20 års horisont på dette planlægnings stade på tilstrækkelig
vis illustrerer, om det er økonomisk rentabelt at lave en ny forbindelse, og om
der er væsentlige forskelle mellem de forskellige løsningstyper.
5.1.2 Kalkulationsrente og prisniveau
Kalkulationsrenten anvendes til over tid at kunne sammenveje alle økonomiske
omkostninger og gevinster ved de undersøgte alternativer. På denne måde gøres
værdien af nutidige og fremtidige effekter sammenlignelige i den samfunds-
økonomiske analyse.
Den anvendte rente i denne analyse er baseret på Finansministeriets anbefaling
af en 6 % real-rente. Analysen foretages med 2004-prisniveau, således at de
økonomisk opgjorte fremtidige omkostninger og gevinster alle beregnes i 2004-
priser.
I tilfælde, hvor priserne er opgjort før 2004, fremskrives de med den historiske
prisudvikling til 2004-prisniveau. For fremskrivning af f.eks. tidsværdier frem-
skrives desuden med realvæksten i BNP.
5.1.3 Evalueringskriterier
De opstillede fremtidige løsningsforslag analyseres og sammenlignes med refe-
rencesituationen (Alternativ 1). I overensstemmelse med manualen præsenteres
resultatet af vurderingen i form af følgende nøgletal:
Nutidsværdien,
der repræsenterer den samlede værdi af fordele og ulemper
ved projektet i dets levetid og tilbageskrevet med kalkulationsrenten til
2004-prisniveau. Hvis man isoleret set ser på den samfundsøkonomiske
vurdering, er projektet rimeligt at gennemføre, når nutidsværdien er større
end nul.
Den interne rente,
der angiver det årlige samfundsøkonomiske afkast af
investeringen.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0018.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
16
Benefit-cost forholdet
sætter nutidsværdien af de samfundsøkonomiske
gevinster i forhold til omkostningerne.
Desuden gengives nøgletallet
førsteårsforrentningen.
I kapitel 6 er resultaterne af analysen præsenteret.
5.2
Elementer i samfundsøkonomisk vurdering
Baseret på retningslinierne for den samfundsøkonomiske vurdering, som er be-
skrevet i manualen, indgår følgende elementer i den samfundsøkonomiske vur-
dering:
Anlægsomkostninger
Restværdi
Gener i anlægsfasen
Udgifter til drift og vedligehold
Brugergevinster
Eksterne effekter
Forvridningstab
På baggrund af økonomiske opgørelser af de enkelte elementer gennemføres
den samfundsøkonomiske vurdering. Omkostninger og gevinster i de enkelte år
beregnes og for brugergevinsterne anvendes ekstrapolation med udgangspunkt i
trafikmodellens beregninger for 2010.
For enkelte af de ovenstående elementer kan de økonomiske konsekvenser af
en ny forbindelse ikke vurderes kvantitativt på dette indledende stadie.
Manualen nævner desuden, at en række øvrige elementer ikke kan værdisættes,
men alligevel bør nævnes i vurderingen. Det drejer sig om eksempelvis land-
skab og bykvalitet, grundvandsforhold og sammenhæng med fysisk planlæg-
ning. På baggrund af de hidtidige undersøgelser af en ny forbindelse er disse
elementer kort beskrevet kvalitativt i kapitel 6.2.
5.2.1 Anlægsomkostninger
I afsnit 3.1 er anlægsoverslagene for hvert af løsningsforslagene vurderet og
disse er opsummeret i nedenstående tabel.
Tabel 5.1:
(afrundede tal)
Anlægsoverslag i alt, kr.
Anlægsperiode
Estimerede anlægsomkostninger og anlægsperiode, mio. kr. og år
Højbro
490
2,5 år
mio. kr.
Lang tunnel
1.810
3 år
Kort tunnel
710
3 år
I den økonomiske vurdering antages, at en eventuel ny forbindelse tages i brug
i 2010 uanset anlægsperiodens længde. Dette forudsætter, at opførelsen af de
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0019.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
17
forskellige løsningsforslag igangsættes i tilpas tid, så de er klar til at tages i
brug i 2010.
5.2.2 Restværdi
Restværdien af en ny forbindelse og tilhørende vejanlæg ved slutningen af den
analyserede periode (år 2030) indgår som en del af vurderingen.
Jf. anbefalinger i manualen antages i denne indledende fase, at vedligeholdel-
ses- og reinvesteringsniveauet løbende vil opretholde kapitalværdien af anlæg-
gene. Det vil sige, at restværdien i denne indledende fase bestemmes som den
tilbagediskonterede anlægssum. Med en kalkulationsrente på 6 % er nutidsvær-
dien af restværdierne af de foreslåede anlæg som vist nedenfor.
Tabel 5.2
Estimeret restværdi af anlæggene i år 2030 samt nutidsværdien af rest-
værdien, 2004-prisniveau
Højbro
Restværdi i 2030
Nutidsværdi af
restværdien
490
110
mio. kr.
Lang tunnel
1.810
400
Kort tunnel
710
160
Bemærk: Restværdien i år 2030 er estimeret til at være lig anlægssummen
I den samfundsøkonomiske vurdering er det valgt at inkludere en restværdi i
stedet for at tage højde for afskrivninger af investeringerne. Jf. manualen kan
afskrivningsmetoden anvendes, hvis man vurderer restværdien af et element
med en begrænset levetid, fx vil et element med en levetid på 50 år, der ikke er
fornyet undervejs, have en restværdi på 0 kr. efter 50 år. Vurderingen af en ny
forbindelse over Roskilde Fjord bygger på antagelser om, at forbindelsen vedli-
geholdes og restværdi-metoden er derfor vurderet at være mest anvendelig.
5.2.3 Gener i anlægsfasen
Gener i forbindelse med anlæg af veje er normalt forbundet med fx omvejskør-
sel, forsinkelser og øget støjniveau. Da de foreslåede nye vejanlæg næsten ude-
lukkende består af nyanlæg og primært i åbent land, forventes generne i an-
lægsfasen at være relativt små.
En undtagelse kan være sommerhusbeboerne på Tørslev Hage, især ved anlæg
af en lang tunnel.
Endvidere kan selve anlægsarbejderne eventuelt genere sejlads i fjorden og give
miljømæssige gener i form af forstyrrelse af fx flora og fauna i fjorden.
Da den samfundsøkonomiske vurdering foretages på et niveau svarende til en
indledende prioritering, er disse gener ikke vurderet yderligere og indgår ikke i
den kvantitative samfundsøkonomiske analyse.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0020.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
18
5.2.4 Udgifter til drift og vedligehold
De nye forbindelser og tilhørende vejanlæg vil være forbundet med øgede ud-
gifter til drift og vedligehold i perioden frem til 2030. I manualen benævnes
disse stigninger de driftsøkonomiske konsekvenser for infrastrukturforvalteren.
Udgifter til drift og vedligehold er beskrevet i afsnit 3.1 og nedenstående tabel
illustrerer blot for udvalgte år de estimerede driftsøkonomiske konsekvenser af
de nye anlæg.
Tabel 5.3
Estimeret drifts- og vedligeholdelsesudgifter i Alternativ 2, 3 og 4 sam-
menholdt med Alternativ 1, 1000 kr./år, 2004-prisniveau illustreret for
udvalgte år.
2010
Højbro
Lang tunnel
Kort tunnel
1.938
10.076
4.721
1000 kr. pr. år
2015
2020
1.938
10.076
4.721
3.973
10.076
4.721
2030
3.973
18.726
7.911
Udover driftsøkonomiske konsekvenser for infrastrukturforvalteren nævner
manualen også de driftsøkonomiske konsekvenser for operatører, som bl.a. om-
fatter eventuelle ændringer i kørselsomkostninger for den kollektive trafik. Dis-
se er indeholdt i analysen af brugergevinster og -omkostninger, og de er derfor
ikke vurderet separat.
5.2.5 Brugergevinster
Ændringer i direkte kørselsomkostninger og i rejsetid er væsentlige delelemen-
ter i vurderingen. Som udgangspunkt for vurderingen benyttes resultaterne af
trafikmodelberegningerne og enhedspriser for kørselsomkostninger og tids-
værdi angivet i nøgletalskataloget.
Ændringerne er baseret på trafikmodelberegninger for hele vejnettet og inklu-
derer dermed gevinster for alle trafikanter. Det vil sige både for de trafikanter,
som benytter den nye forbindelse og for de trafikanter, som stadig benytter den
gamle forbindelse.
På dette indledende trin antages, at alle brugergevinster tilfalder eksisterede
rejsende. Det svarer til en antagelse om, at de foreslåede investeringer ikke ge-
nererer nye trafikanter. Dette er antaget, da analysen af de trafikale effekter ale-
ne er baseret på beregninger i trafikmodellen, der ikke medtager nye trafikanter.
I den samfundsøkonomiske vurdering kan dette betragtes som en lidt konserva-
tiv (pessimistisk) antagelse.
Metode til estimering af fremtidige brugergevinster
Da der kun foreligger trafikmodelberegninger for situationer i 2010, er det ikke
muligt at beregne de trafikale effekter for hvert år i analyseperioden frem til
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0021.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
19
2030 ved hjælp af interpolation
3
. I stedet er det valgt at anvende ekstrapolati-
on
4
, hvor udgangspunktet er det eneste tilgængelige prognoseår; nemlig 2010.
I analysen ekstrapoleres ved, at de estimerede ændringer i trafikarbejde og tids-
forbrug fremskrives med den forventede fremtidige trafikvækst. For området i
og omkring Frederikssund antages trafikvæksten at være 1,8 % om året, sva-
rende til de trafikvækster, der de seneste år er anvendt i hovedstadsområdet for
øvrige større vurderinger af nye veje.
Det skal bemærkes, at stigningen på 1,8 % er den forventede stigning i trafik-
ken, og det kan diskuteres hvorvidt den slår igennem på samme måde i trafi-
kanternes tids- og kørselsbesparelser.
For at belyse følsomheden overfor fremskrivningen af besparelserne, er det i
følsomhedsanalysen i kapitel 6.3 vurderet, hvilken effekt ændringer i frem-
skrivningen har på de samfundsøkonomiske nøgletal.
Estimerede ændringer i rejsetid
De fremtidige ændringer i rejsetiden, som følge af de planlagte investeringer, er
baseret på metoden beskrevet ovenfor. Trafikmodelkørslen tillader en inddeling
af tidsforbruget i 3 køretøjskategorier samt en yderligere inddeling af personbi-
lernes tidsforbrug i 6 forskellige kategorier. For udvalgte år er ændringerne il-
lustreret nedenfor:
Tabel 5.4
Estimeret ændring i tidsforbrug for Alternativ 2, 3 og 4 sammenlignet
med Alternativ 1, timer/år illustreret for udvalgte år
2010
1
Personbiler
Køretid
Erhverv
Bolig-arbejde
Andet
Forsinkelsestid
Erhverv
Bolig-arbejde
Andet
Varebiler
Lastbiler
I alt
1
Ændring i timer pr. år
2015
2020
2030
27.700
54.400
59.400
19.400
52.200
14.600
41.600
22.000
291.300
30.300
59.500
65.000
21.200
57.000
16.000
45.500
24.000
318.400
33.100
65.000
71.000
23.200
62.400
17.500
49.700
26.200
348.100
39.600
77.700
84.900
27.700
74.500
20.900
59.400
31.400
416.100
Tallene fra 2010 stammer fra de bearbejdede trafikmodelresultater, se også afsnit 3.1. De
øvrige tal er ekstrapolerede tal.
Værdisætningen af disse ændringer til den økonomiske vurdering er baseret på
nøgletalskataloget, hvor enhedspriser er angivet i 2001-prisniveau. Tabellen
3
4
Ved interpolation estimeres mellemliggende værdier ud fra fx 2 kendte værdier
Ved ekstrapolation estimeres værdier, der ligger uden for værdier man kender
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0022.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
20
nedenfor viser enhedspriserne i 2001-niveau samt priserne efter en justering til
2004-niveau.
Tabel 5.5
Tidsomkostninger for personbiler, varebiler og lastbiler
Kr. pr. time
2001-priser
2004-priser
Personbiler
Køretid
Erhverv
Bolig-arbejde
Andet
Forsinkelsestid
Erhverv
Bolig-arbejde
Andet
Varebiler
Lastbiler
269,1
62
48
406
94
73
198
279
300
69
54
453
105
82
221
311
Kilde:
"Nøgletalskatalog - til brug for samfundsøkonomiske analyser på transport-
området", Trafikministeriet 2003 samt beregnede estimater for 2004
På basis af ovenstående kan den økonomiske gevinst ved tidsbesparelserne esti-
meres. Nedenstående tabel illustrerer gevinsten for udvalgte år i 2004-
prisniveau.
Tabel 5.6
Værdi af ændring i rejsetid i Alternativ 2, 3 og 4, mio. kr./år, 2004-
prisniveau illustreret for udvalgte år.
2010
Samlet for alle køre-
tøjskategorier
52,2
mio. kr. pr. år
2015
2020
62,4
74,6
2030
106,6
Estimerede ændringer i kørselsomkostninger
De fremtidige ændringer i antal kørte kilometre, som følge af de planlagte inve-
steringer, er baseret på samme metode som for ændringer i rejsetid. Trafikmo-
delresultaterne tillader en opdeling af ændringer i trafikarbejdet i 3 køretøjska-
tegorier; personbiler, varebiler og lastbiler
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0023.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
21
Tabel 5.7
Estimeret ændring i trafikarbejde for Alternativ 2, 3 og 4 sammenlignet
med Alternativ 1, km/år illustreret for udvalgte år.
2010
1
Ændring i km pr. år
2015
2020
82.700
6.400
5.300
94.400
90.400
7.000
5.800
103.200
2030
108.100
8.300
6.900
123.300
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
I alt
1
75.600
5.800
4.800
86.300
Tallene fra 2010 stammer fra de bearbejdede trafikmodelresultater, se også afsnit 3.1. De
øvrige tal er ekstrapolerede tal.
Til økonomisk vurdering af ændringerne anvendes tal fra nøgletalskataloget,
som vist i tabellen nedenfor.
Tabel 5.8
Kørselsomkostninger for personbiler, varebiler og lastbiler
Kr. pr. km
2001-priser
2004-priser
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
0,81
1,06
1,74
0,87
1,13
1,86
Kilde:
"Nøgletalskatalog - til brug for samfundsøkonomiske analyser på transport-
området", Trafikministeriet 2003 samt beregnede estimater for 2004
På basis af ovenstående kan den samlede værdi af ændringen i trafikarbejdet
estimeres. Nedenfor er gevinsterne for udvalgte år i 2004-prisniveau illustreret.
Tabel 5.9
Værdi af ændring i kørselsarbejde i Alternativ 2, 3 og 4, mio. kr./år,
2004-prisniveau illustreret for udvalgte år
2010
Samlet for alle køre
tøjskategorier
5,8
mio. kr. pr. år
2015
2020
6,3
6,9
2030
8,2
5.2.6 Eksterne effekter
Samfundsøkonomiske vurderinger af eksterne effekter kan omfatte økonomiske
konsekvenser af ændringer i luftforurening, uheld, støj og barriereeffekter.
Grundlaget for at kunne vurdere disse effekter kvantitativt er meget spinkelt på
dette indledende niveau, og de er derfor ikke medtaget i den kvantitative sam-
fundsøkonomiske beregning. I stedet er der lavet en indledende kvalitativ vur-
dering af de eksterne effekter. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med manua-
lens anbefalinger til analyser i en indledende fase.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0024.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
22
Uheld
Den primære trafikale effekt ved at etablere en ny forbindelse er, at en del trafik
flyttes til nye vejanlæg i åbent land fra den eksisterende bro og fra øvrige dele
af den nuværende Rute 53 gennem Frederikssund by.
Det skønnes, at den samlede effekt på uheld vil være lille, men i givet fald vil
være en reduktion af uheldstallet. De nye vejanlæg forventes at have en lavere
uheldsrisiko end den eksisterende vej gennem Frederikssund. Dermed skønnes
det, at en beregning af ændringer i uheldsrisiko sandsynligvis vil vise en sam-
fundsmæssig gevinst ved at gennemføre en ny forbindelse. Størrelsesordenen i
forhold til de øvrige effekter kan dog ikke vurderes på nuværende grundlag.
Støj, luftforurening og barriereeffekt
For støj gælder, at trafikbelastningen i projektalternativerne reduceres på
strækninger i Frederikssund by, som i dag har en høj støjbelastning og flere
steder boliger langs strækningen. Strækninger med øget trafik i projektalterna-
tiverne ligger primært på nye veje i åbent land. Derfor vil ændringen i støjbe-
lastning uden tvivl give en samfundsøkonomisk gevinst. Et element, der træk-
ker i den modsatte retning er, at der eventuelt kan komme øget støjbelastning i
bynære rekreative områder ved f.eks. Tørslev Hage.
Ændringer i luftforurening kan både anskues som globale effekter og lokale
effekter. Det samlede trafikarbejde er næsten uændret (en meget lille reduktion)
med gennemførelse af projektforslagene og det samlede udslip vil sandsynlig-
vis også være uændret. Da en række udslip er afhængige af hastigheder, er
sammenhængen dog ikke entydig.
Endelig vil koncentrationen af skadelige stoffer i gaderum i Frederikssund
sandsynligvis blive reduceret på grund af reduktionen i trafikmængder på disse
veje. Her er hastighed også en væsentlig parameter, hvorfor præcise vurderin-
ger ikke kan foretages på det nuværende grundlag. Desuden er gaderummet på
Omkørselsvejen (Rute 53) gennem Frederikssund meget bredt og ikke med tæt
randbebyggelse, hvorfor en reduktion af trafikmængden her ikke nødvendigvis
vil få betydning for luftkvaliteten.
Barriereeffekten afhænger primært af trafikmængde, hastighed og lette trafikan-
ters krydsningsbehov. Da nogle strækninger med stort krydsningsbehov i Fre-
derikssund by skønnes at få mindre trafik, vil der sandsynligvis her være tale
om en mindsket barriereeffekt. En modsat effekt kan komme ved anlæg af de
nye veje i rekreative områder.
Sammenfattende kan siges, at det virker sandsynligt, at der vil være en lille po-
sitiv samfundsøkonomisk effekt på grund af ændringer i støjbelastning, luftfor-
urening og barriereeffekt. Imidlertid er denne vurdering meget usikker på nu-
værende grundlag.
5.2.7 Forvridningstab
Forvridningstabet kan kort beskrives som det velfærdsmæssige tab, der er for-
bundet med at inddrive skatter til finansiering af offentlige udgifter.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0025.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
23
Anlæg af en ny forbindelse over Roskilde Fjord vil betyde en stigning i de of-
fentlige udgifter i form af anlægs- og driftsudgifter, og da disse skal finansieres
over skatterne, vil der være en samfundsøkonomisk omkostning ved anlægge-
ne, som er relateret til den forvridning af arbejdsmarkedet, som skatter generelt
medfører
5
.
Jf. manualen udgør forvridningstabet i Danmark 20 % af de offentlige nettoud-
gifter. Nedenfor er forvridningstabet illustreret for udvalgte år. Det ses, at i an-
lægsperioden 2007 2009 er forvridningen stor. Derefter falder den, da der nu
kun er tale om finansiering af driftsomkostninger.
Tabel 5.10
Udgifter forbundet med forvridningstab, mio. kr./år, 2004-prisniveau
illustreret for udvalgte år.
2007
Højbro
Lang tunnel
Kort tunnel
16,28
115,33
42,53
mio. kr. pr. år
2008
2009
32,56
115,33
42,53
49,16
131,73
57,73
2010
0,39
2,02
0,94
På dette indledende niveau af vurderingen af en ny forbindelse er det ikke af-
gjort, hvorvidt der vil blive tale om en fuld eller kun delvist offentligt finansie-
ret investering. I vurderingen af forvridningstabets størrelse er det antaget, at
alle udgifter til anlæg og vedligehold finansieres af det offentlige.
5
For yderligere beskrivelse af begrebet forvridningstab henvises til manualen
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0026.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
24
6
Resultater af samfundsøkonomisk
vurdering
Dette kapitel præsenterer resultaterne af den kvantitative analyse og beskriver
kort øvrige kvalitative forhold.
6.1
Præsentation af kvantitative resultater
Resultaterne af den samfundsøkonomiske vurdering er præsenteret i Tabel 6.1.
Her ses nutidsværdien af de elementer, som er vurderet kvantitativt.
Det tungeste element på omkostningssiden er ikke overraskende udgifterne til
investering i de nye anlæg, der udgør hhv. 380, 1430 og 560 mio. kr. i nutids-
værdi for de 3 forslag. Omkostninger forbundet med drift- og vedligehold samt
forvridningstabet er også væsentlige poster på udgiftssiden.
På indtægtssiden er den klart vigtigste post relateret til gevinster for trafikanter-
ne i form af sparet rejsetid, der i nutidsværdi udgør 622 mio. kr.
Et andet vigtigt element på indtægtssiden er restværdien af anlæggene i år
2030, der tæller som en væsentlig gevinst i vurderingen.
I Bilag er illustreret, hvordan de samfundsøkonomiske omkostninger og gevin-
ster ved de forskellige elementer er fordelt på de enkelte år i analyseperioden.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0027.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
25
Tabel 6.1
Resultater af samfundsøkonomisk vurdering, nutidsværdier i mio. kr.,
2004-prisniveau
NNV i mio. kr.
Elementer opgjort økonomisk eller værdisat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Investeringer (infrastruktur)
Følgeinvesteringer
1
Restværdi
Gener i anlægsfasen
2
Driftsudgifter (infrastrukturforvalter
- reinvesteringer og vedligehold)
Driftsindtægter (infrastrukturforvalter)
Driftsudgifter (operatør)
2
Ændrede kørselsudgifter
Driftsindtægter (operatør)
2
Brugergevinster (tid, ændret komfort)
Trafiksikkerhed (uheld)
Luftforurening
2
Støj
2
CO
2
2
Højbro
-381
0
108
Lang tunnel
-1433
0
398
Kort tunnel
-563
0
157
-24
-90
-42
1
1
1
622
622
622
Forvridningstab
Ændret provenu fra skatter og afgifter
2
-81
-305
-121
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
245
-807
54
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Førsteårsforrentning
0,61
10,0 %
7,8 %
-0,53
-
1,7 %
0,09
6,6 %
5,0 %
1) Følgeinvesteringer er inkluderet i investeringer
2) Disse elementer er ikke vurderet kvantitativt i denne indledende fase
Tabel 6.1 viser desuden de økonomiske nøgletal for de tre løsningsforslag i
form af nettonutidsværdien, benefit-costforholdet, den interne rente og
førsteårsforrentningen.
Nettonutidsværdien beregnes som summen af nutidsværdien af de forskellige
analyserede elementer. Det ses at forslaget med en højbro har en positiv NNV
på 245 mio. kr. hvilket betyder, at det på dette indledende projektstadie tyder
på, at det samfundsøkonomisk er en god investering at bygge en højbro over
Roskilde Fjord.
Den interne rente af højbroforslaget er på 10,0 %. Evalueres denne i forhold til
kalkulationsrenten på 6 % kan det på baggrund af den indledende samfunds-
økonomiske vurdering konkluderes, at forslaget er samfundsøkonomisk renta-
belt.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0028.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
26
For forslaget med den lange tunnel ses, at NNV er klart negativ og at den inter-
ne rente ikke kan beregnes. Det betyder, at de indledende beregninger viser, at
dette alternativ ikke er samfundsøkonomisk rentabelt.
Forslaget med den korte tunnel har derimod en NNV, der lige nøjagtig er posi-
tiv og en intern forrentning, der netop er højere end kalkulationsrenten på 6 %.
Baseret på den indledende vurdering tyder det derfor på, at projektet er renta-
belt, men det er ikke en overbevisende rentabilitet.
6.2
Præsentation af kvalitative resultater
Som supplement til den kvantitative vurdering og den oversigtlige beskrivelse
af støj, luftforurening og barriereeffekt i kapitel 5.2, er en række miljørelaterede
forhold kort beskrevet i Frederiksborg Amt pjece fra 2001. Der er ikke lavet
nye vurderinger.
I Tabel 6.2 er vist en sammenfatning af, hvordan de planrelaterede miljøforhold
omtalt i manualen skønnes at kunne påvirke den samfundsøkonomiske vurde-
ring.
Den økonomiske omkostning ved at imødegå de nævnte påvirkninger kan være
meget stor eller måske helt ubetydelig. Derfor er det forbundet med stor usik-
kerhed at sætte prædikatet positiv eller negativ påvirkning på hvert af disse
elementer. Tabellen kan derfor blot give et fingerpeg om, hvilke forhold der i
en efterfølgende planlægning af anlæggene er vigtige at vurdere for at opnå
større sikkerhed i den samfundsøkonomiske vurdering.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0029.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
27
Tabel 6.2
Oversigt over tidligere kvalitativt beskrevne elementer og deres potenti-
elle påvirkning
Negativ/positiv påvirkning
Positiv i Frederikssund by
Negativ for landskab, kan evt. opleves
som positiv i forhold til bykvalitet
Områder ved de nye løsninger er udpe-
get som sårbare grundvandsområder.
Kræver særlige hensyn for ikke at blive
negativ*
Planlagte stiforløb langs fjorden og det
kystnære sommerhusområde på Tørs-
lev Hage kræver særlige hensyn for
ikke at medføre negativ påvirkning*
Hele Roskilde Fjord er udpeget som
EU-fuglebeskyttelsesområde og -
habitatsområde. Negativ påvirkning må
forventes.
Ikke vurderet
Ikke vurderet
Ikke vurderet
Ikke vurderet
Ikke vurderet
Elementer kvalitativt beskrevet eller
vurderet på anden måde
17
18
19
Barrierevirkninger
Landskab og bykvalitet
Grundvand
20
Rekreative områder
21
Natur og dyreliv
22
23
24
25
26
Sammenhæng med eksisterende fysisk
planlægning
Grænseoverskridende effekter
Regionale, fordelingsmæssige konse-
kvenser
Eventuelle regionaløkonomiske effekter
Integration
* Disse elementer er ikke indregnet i anlægsoverslagene
6.3
Følsomhedsanalyse
I dette afsnit vurderes følsomheden på de beregnede økonomiske nøgletal. Vur-
deringen er foretaget ved at beregne ændringer i centrale elementers størrelse i
analysen. Sidst i afsnittet er de økonomiske omkostninger per trafikant vurderet
ud fra nogle simple betragtninger.
6.3.1 Betydning af ændringer i anlægsudgifter
På dette indledende niveau må det forventes, at der er en stor usikkerhed for-
bundet med anlægsoverslagene. Det er derfor analyseret, hvilken effekt det har
på de økonomiske resultater, at anlægsudgifterne stiger eller falder med 25 %.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0030.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
28
Tabel 6.3
Betydningen af stigning på 25 % i anlægsudgifter, økonomiske nøgletal
Højbro
Lang tunnel
-0,6
-
-1.161
Kort tunnel
-0,1
5,2 %
-84
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
0,3
8,1 %
155
Tabel 6.4
Betydningen af fald på 25 % i anlægsudgifter, økonomiske nøgletal
Højbro
Lang tunnel
-0,4
3.1 %
-453
Kort tunnel
0,4
8,8 %
192
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
1,1
12,9 %
336
Resultaterne i ovenstående tabeller viser, at den samlede vurdering ikke overra-
skende er afhængig af anlægsudgifterne. En stigning på 25 % i anlægsudgifter
betyder, at Nettonutidsværdien for højbroforslaget falder fra 245 mio. kr. til
155 mio. kr., men vil dog stadig være samfundsøkonomisk rentabelt. Værdien
for den korte tunnel bliver negativ, hvilket betyder at dette alternativ ikke læn-
gere er økonomisk rentabelt.
Omvendt betyder et fald i anlægsudgifterne på 25 %, at begge oven nævnte for-
slag er klart økonomisk rentable mens forslaget med den lange tunnel stadig
ikke er rentabelt.
6.3.2 Betydning af ændring i anlægsperioden
I den samfundsøkonomiske analyse er det antaget, at anlægsperioden vil være
2,5 år for en højbro, 3 år for hhv. en lang og en kort tunnel og 1 år for vejan-
læggene.
Ændringer i antagelserne om anlægsperioden til hhv. 2 og 4 år har kun lille be-
tydning for den samlede vurdering, som nedenstående tabeller viser. Dvs. at
ændringer i de forventede anlægsperioder ikke påvirker konklusionerne om ren-
tabiliteten af projekterne.
Tabel 6.5
Betydningen af ændring i anlægsperioden til 2 år, økonomiske nøgletal
Højbro
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
0,6
10,2 %
252
Lang tunnel
-0,5
-
-758
Kort tunnel
0,1
6,9 %
72
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0031.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
29
Tabel 6.6
Betydningen af ændring i anlægsperioden til 4 år, økonomiske nøgletal
Højbro
Lang tunnel
-0,5
-
-857
Kort tunnel
0,1
6,4 %
36
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
0,5
9,4 %
229
6.3.3 Betydning af ændringer i forudsætninger om trafikvækst
I den samlede vurdering er det forudsat, at trafikken årligt vil stige med 1,8 %.
Denne vækst er afgørende for størrelsen af ændringer i rejsetid og i kørselsom-
kostninger, som er de væsentligste gevinster. Derfor er der foretaget en følsom-
hedsvurdering af, hvilken effekt det vil have på de økonomiske nøgletal, at tra-
fikvæksten i stedet for bliver hhv. 0 % og 2,5 % om året i hele analyseperioden.
Den samlede vurdering er baseret på, at trafikmodellen forventer en trafik-
mængde på den nye forbindelse på ca. 9.300 køretøjer per hverdagsdøgn i
2010. Med den forudsatte vækst på 1,8 % om året vil dette tal stige til 13.300 i
2030 mens en stigning på 2,5 % betyder yderligere 1.900 køretøjer på den nye
forbindelse i 2030. Antagelsen om 0 % stigning betyder, at der i 2030 vil være
samme trafikmængde som i 2010.
Tabel 6.7
Betydningen af trafikvækst på 0 % p.a. i hele analyseperioden, økono-
miske nøgletal
Højbro
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
0,4
8,7 %
154
Lang tunnel
-0,6
-
-898
Kort tunnel
-0,1
5,6 %
-37
Tabel 6.8
Betydningen af trafikvækst på 2,5 % p.a. i hele analyseperioden, øko-
nomiske nøgletal
Højbro
Lang tunnel
-0,5
2,3 %
-766
Kort tunnel
0,2
7,1 %
95
Benefit-costforhold
Intern rente (% p.a.)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
0,7
10,5 %
286
Resultaterne i ovenstående tabeller viser, at den samlede vurdering bliver på-
virket væsentligt af forudsætningen om trafikvækst. Uden den forudsatte trafik-
vækst vil Nettonutidsværdien for forslaget med højbro falde fra 245 mio. kr. til
154 mio. kr., men forslaget vil dog stadig være samfundsøkonomisk rentabelt.
Værdien for den korte tunnel bliver negativ, hvilket betyder at dette forslag ik-
ke længere er økonomisk rentabelt.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0032.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
30
Omvendt betyder en øget vækst på 2,5 %, at højbroforslaget naturligvis stadig
er rentabelt. Den korte tunnel får nu en klar positiv Nettonutidsværdi og en in-
tern forrentning på 7,1 %. Den lange tunnel er stadig ikke rentabel.
Det skal understreges, at både den samlede vurdering og ovenstående følsom-
hedsanalyse er baseret på ekstrapolation, hvor de estimerede ændringer i trafik-
arbejde og tidsforbrug er fremskrevet med den forventede fremtidige trafik-
vækst. Da der således kun er lavet én kørsel med trafikmodellen, tages der i
fremskrivningen ikke højde for ændringer i f.eks. trængsel og rutevalg. Oven-
stående tal skal derfor benyttes med forsigtighed.
Følsomhedsanalysen viser, at alene forudsætningen om ændret trafikvækst kan
påvirke resultatet. Derfor vil også andre forholdsvis små ændringer i den be-
regnede tidsgevinst kunne påvirke den samlede vurdering.
6.3.4 Vurdering af økonomiske omkostninger per trafikant
I forlængelse af den samfundsøkonomiske vurdering har Frederiksborg Amt
ønsket et skøn over, hvad de økonomiske omkostninger ved en ny forbindelse
vil være per trafikant, der krydser den nye forbindelse.
Dette er vurderet ud fra to forskellige betragtninger, hvor den første (Metode 1)
udelukkende tager højde for den tilbagediskonterede værdi (Nutidsværdien) af
investeringen samt restværdi og udgifter til vedligehold. Den anden metode
(Metode 2) inkluderer desuden simple vurderinger af udgifter til finansiering af
investeringerne.
Da Metode 1 er baseret på ét nøgletal (Nutidsværdien af investeringen samt
restværdi og udgifter til vedligehold), er omkostningen per trafikant kun be-
stemt som ét enkelt tal. For Metode 2 er der derimod beregnet en værdi for
hvert enkelt år, som afhænger af antallet af trafikanter på den nye forbindelse
og af de estimerede udgifter, forbundet med investeringen i de enkelte år.
Vurderingen er kun foretaget for forslaget med en højbro, da det er det eneste,
der er klart økonomisk rentabelt.
Tabel 6.9
Vurderinger af omkostninger per trafikant per tur for forslaget med en
højbro
Kr./trafikant/tur
2,8
2010
Metode 2
7,1
2020
5,9
2030
5,0
Omkostninger per trafikant per tur
Metode 1
I Metode 2 kan den gennemsnitlige omkostning per trafikant bestemmes til 5,5
kr./tur.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0033.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
31
Det skal understreges, at denne vurdering ikke kan anvendes som input i en
eventuel analyse af brugerbetaling per krydsende bil. Dels fordi her er tale om
økonomiske omkostninger, dels fordi vurderingen ikke tager højde for ændring
i antal rejsende, hvis der kommer en afgift på forbindelsen.
Beregningerne giver dog en indikation af størrelsesordenen for en eventuel
brugerbetaling, hvis man senere vil overveje en egentlig finansiel analyse af en
ny forbindelse.
6.4
Konklusion
Der blev fra starten defineret 3 alternativer til belysning af samfundsøkonomi-
ske forhold ved etablering af en ny forbindelse over Roskilde Fjord
Baseret på den indledende samfundsøkonomiske vurdering og på følsomheds-
analyserne kan det konkluderes, at forslaget med en højbro ved Tørslev Hage er
økonomisk rentabelt og det mest rentable af de tre undersøgte alternativer. Her
er tale om en ny forbindelse, der genererer store samfundsmæssige gevinster i
form af reduceret rejsetid. Den indledende samfundsøkonomiske vurdering vi-
ser også, at resultatet er stabilt overfor stigninger i anlægsomkostningerne på
mindst 25 % og væsentlige ændringer i forudsætninger om tidsgevinst.
Forslaget med en kort tunnel ved Tørslev Hage er med de anvendte antagelser
beregnet til lige at være økonomisk rentabel, men mindre rentabelt end alterna-
tivet med en højbro. Følsomhedsanalyserne viser, at denne konklusion er føl-
som overfor ændringer i forudsætninger om anlægspris og tidsgevinst.
Forslaget med en lang tunnel ved Tørslev Hage er økonomisk set ikke en god
investering. Omkostningerne ved forbindelsen er så store, at de ikke opvejes af
de gevinster, der opnås for brugerne.
Ovenstående konklusioner er alene baseret på de økonomiske vurderinger. En
inddragelse af andre ikke kvantificerede effekter som eksempelvis uheld, støj,
landskab, natur og regionaløkonomiske forhold vil naturligvis give basis for at
nuancere og ændre på de fremkomne konklusioner.
Analysen kan på dette indledende niveau benyttes til at konkludere, at der tilsy-
neladende kan foreslås en forbindelse med en fornuftig samfundsøkonomi. Der-
imod kan analysen kun benyttes til at udpege, hvilke af de 3 undersøgte alterna-
tiver, der er det mest rentable.
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0034.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
32
Bilag:
Årlige samfundsøkonomiske udgifter
og indtægter
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0035.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
33
Årlige udgifter og indtægter for Alternativ 2 sammenholdt med referencesituationen:
Anlægsomkostninger
2004-
prisniveau
NNV
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Højbro Vejanlæg
319.0 -
62.0
-
-
-
-
-
-
81.4
-
162.8
-
162.8 -
83.0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Udgifter til drift og vedligehold
Sparet
I alt
kørselsomk.
23.7
0.8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
1.9
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
4.0
0.1
Brugergevinster
Sparet
Totale
Eksterne
Totale
tidsomk. brugergevinster effekter Forvridningstab nettoomk.
622.4
623.2
-
-
80.9
245.2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
16.3 -
97.7
-
-
-
-
32.6 -
195.4
-
-
-
-
49.2 -
295.0
52.2
52.3
-
-
0.4
50.0
54.1
54.2
-
-
0.4
51.9
56.1
56.1
-
-
0.4
53.8
58.1
58.2
-
-
0.4
55.9
60.2
60.3
-
-
0.4
58.0
62.4
62.5
-
-
0.4
60.2
64.7
64.8
-
-
0.4
62.4
67.0
67.1
-
-
0.4
64.8
69.4
69.5
-
-
0.4
67.2
72.0
72.1
-
-
0.4
69.7
74.6
74.7
-
-
0.8
69.9
77.3
77.4
-
-
0.8
72.6
80.1
80.2
-
-
0.8
75.4
83.0
83.1
-
-
0.8
78.3
86.0
86.1
-
-
0.8
81.4
89.2
89.3
-
-
0.8
84.5
92.4
92.5
-
-
0.8
87.7
95.7
95.9
-
-
0.8
91.1
99.2
99.3
-
-
0.8
94.6
102.8
102.9
-
-
0.8
98.2
106.6
106.7
-
-
0.8
591.9
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Restværdi Højbro Vejanlæg
381.0
107.7 -
10.3 -
13.5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
81.4
-
-
-
162.8
-
-
-
245.8
-
-
-
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
0.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
-
-
2.4 -
1.5
-
490.0 -
2.4 -
1.5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0036.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
34
Årlige udgifter og indtægter for Alternativ 3 sammenholdt med referencesituationen:
Anlægsomkostninger
2004-
prisniveau
NNV
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Lang
tunnel Vejanlæg
- 1,371.9 -
61.3
-
-
-
-
-
-
- 576.7
-
- 576.7
-
- 576.7 -
82.0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Udgifter til drift og vedligehold
Sparet
I alt
kørselsomk.
90.5
0.8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
10.1
0.1
18.7
0.1
Brugergevinster
Sparet
Totale
Eksterne
tidsomk. brugergevinster effekter Forvridningstab
622.4
623.2
-
-
304.7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
115.3
-
-
-
-
115.3
-
-
-
-
131.7
52.2
52.3
-
-
2.0
54.1
54.2
-
-
2.0
56.1
56.1
-
-
2.0
58.1
58.2
-
-
2.0
60.2
60.3
-
-
2.0
62.4
62.5
-
-
2.0
64.7
64.8
-
-
2.0
67.0
67.1
-
-
2.0
69.4
69.5
-
-
2.0
72.0
72.1
-
-
2.0
74.6
74.7
-
-
2.0
77.3
77.4
-
-
2.0
80.1
80.2
-
-
2.0
83.0
83.1
-
-
2.0
86.0
86.1
-
-
2.0
89.2
89.3
-
-
2.0
92.4
92.5
-
-
2.0
95.7
95.9
-
-
2.0
99.2
99.3
-
-
2.0
102.8
102.9
-
-
2.0
106.6
106.7
-
-
3.7
Totale
nettoomk.
-
806.9
-
-
-
-
692.0
-
692.0
-
790.4
40.2
42.1
44.1
46.1
48.2
50.4
52.7
55.0
57.5
60.0
62.6
65.3
68.1
71.0
74.0
77.2
80.4
83.8
87.2
90.9
1,896.2
I alt
Restværdi Højbro Vejanlæg
- 1,433.1
398.3 -
77.9 -
12.5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- 576.7
-
-
-
- 576.7
-
-
-
- 658.7
-
-
-
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
-
-
8.7 -
1.4
-
1,812.0 -
17.3 -
1.4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215608_0037.png
Samfundsøkonomisk vurdering af ny vejforbindelse over Roskilde Fjord
35
Årlige udgifter og indtægter for Alternativ 4 sammenholdt med referencesituationen:
Anlægsomkostninger
2004-
prisniveau
NNV
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Kort
tunnel Vejanlæg
505.9 -
56.8
-
-
-
-
-
-
212.7
-
212.7
-
212.7 -
76.0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Udgifter til drift og vedligehold
Sparet
I alt
kørselsomk.
42.2
0.8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
4.7
0.1
7.9
0.1
Brugergevinster
Sparet
Totale
Eksterne
Totale
tidsomk. brugergevinster effekter Forvridningstab nettoomk.
622.4
623.2
-
-
121.0
54.2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
42.5 -
255.2
-
-
-
-
42.5 -
255.2
-
-
-
-
57.7 -
346.4
52.2
52.3
-
-
0.9
46.6
54.1
54.2
-
-
0.9
48.5
56.1
56.1
-
-
0.9
50.5
58.1
58.2
-
-
0.9
52.5
60.2
60.3
-
-
0.9
54.6
62.4
62.5
-
-
0.9
56.8
64.7
64.8
-
-
0.9
59.1
67.0
67.1
-
-
0.9
61.4
69.4
69.5
-
-
0.9
63.9
72.0
72.1
-
-
0.9
66.4
74.6
74.7
-
-
0.9
69.0
77.3
77.4
-
-
0.9
71.7
80.1
80.2
-
-
0.9
74.5
83.0
83.1
-
-
0.9
77.4
86.0
86.1
-
-
0.9
80.5
89.2
89.3
-
-
0.9
83.6
92.4
92.5
-
-
0.9
86.8
95.7
95.9
-
-
0.9
90.2
99.2
99.3
-
-
0.9
93.7
102.8
102.9
-
-
0.9
97.3
106.6
106.7
-
-
1.6
811.2
-
-
-
-
-
-
-
-
Kort
I alt
Restværdi tunnel
562.7
156.9 -
28.7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
212.7
-
-
212.7
-
-
288.7
-
-
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
-
-
3.2
-
714.0 -
6.4
Vejanlæg
-
13.5
-
-
-
-
-
-
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
1.5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
P:\59462A\3_PDOC\DOC\Samfundøkonomisk vurdering_vers_1.DOC
.