Trafikudvalget 2005-06
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Folketinget
Trafikudvalget
Christiansborg, den 2. november 2005
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Opsamling fra besøg i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
Udvalget besøgte onsdag den 2. november 2005 Frederikssund, hvor udvalget
mødtes med borgmestrene fra kommunerne i Frederikssund-området, amts-
borgmesteren fra Frederiksborg Amt, lokale repræsentanter fra de politiske par-
tier, foreningen ”En bedre Fjordforbindelse” samt repræsentanter fra erhvervs-
livet i Frederikssund-området.
Udvalget blev under mødet præsenteret for tal og fakta vedr. trafikken på den
eksisterende fjordforbindelse
Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund
og
forskellige synspunkter om behovet for en ny forbindelse over Roskilde Fjord.
Under mødet fremviste chefen for Frederiksborg Amts Vej- og Trafikafdeling,
Allan Carstensen en præsentation, hvor det bl.a. fremgik, at antallet af biler, der
passerer Kronprins Frederiks Bro er steget med 30 pct. gennem de seneste 12 år.
Der kører i dag ca. 20.000 biler i døgnet over broen. Ca. 60 pct. af trafikken er
lokal, mens ca. 40 pct. er regional eller national trafik. Lastbilerne udgør 12 pct.
af trafikken over broen.
Af de vedlagte kopier af Allan Carstensens præsentation fremgår lidt flere tal
og fakta om den aktuelle trafik over Kronprins Frederiks Bro samt beregninger
vedr. effekterne ved en ny forbindelse over fjorden. Bl.a. ses det, at der i myl-
dretiden morgen og eftermiddag passerer henholdsvis 1.724 og 1.884 biler i ti-
men over den nuværende bro og at broens kapacitet er 1.864 biler/timen. Desu-
den fremgår det, at en ny forbindelse vurderes at have en intern forrentning på
6,6 eller 10 pct. - afhængig af, om der vælges en tunnel- eller broløsning.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: Opsamling fra besøget i Frederikssund, onsdag den 2. november 2005
215154_0002.png
I øjeblikket pågår der forundersøgelser af miljøpåvirkningerne ved en ny fjord-
forbindelse ved Tørslev Hage. Allan Carstensen fortalte m.h.t. påvirkningerne
af vandmiljøet i fjorden, at en broløsning vurderes at påvirke vandudskiftnin-
gen med 0,3 pct., mens en tunnelløsning vurderes at ville påvirke vandudskift-
ningen med 3 pct.
Formanden
for foreningen ”En bedre fjordforbindelse”,
Jens Ross Andersen,
sagde m.h.t. miljøvurderingerne, at de håbede på, at staten hurtigst muligt - og
gerne på finansloven for 2006 - vil afsætte midler til at gennemføre en VVM-
undersøgelse og at man ikke afventer, at staten først overtager ansvaret for
Kronprins Frederiks Bro fra amtet den 1. januar 2007.
Afslutningsvis skal nævnes, at Frederiksborg Amt har en hjemmeside vedr.
projektet om en ny forbindelse over Roskilde Fjord, som har adressen:
http://www.vejnet.fa.dk/vejprojekter/aktuelle_vejproj/roskildefjord/forside_ros
kildefjord.htm.
Her findes også links til forskellige rapporter, der er udgivet de
seneste år. Udvalget fik i forbindelse med mødet i Frederikssund et eksemplar
af rapporten ”Roskilde Fjord –
Ny fast forbindelse. Afrapportering af idékon-
kurrence omkring Offentlig-Privat
Partnerskab”, som er fra august 200 . Denne
er vedlagt efter kopien af Allan Carstensens præsentation. Desuden vedlægges
rapporten”Samfundsøkonomisk
vurdering af en ny vejforbindelse over Roskil-
de Fjord” fra marts 200 .
Med venlig hilsen
Jesper Thinghuus,
udvalgssekretær.
-2-