Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12 . september 2006

J nr.             522-000005

  

 

Som lovet i mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 504 af 27. september 2004, skal jeg hermed redegøre for Arrivas togdrift i første halvår 2006.

 

Regularitets- og pålidelighedsfaktoren

 

Resultatet af Arrivas regularitets- og pålidelighedsfaktor de seneste to år er:

 

2004

2005

2006

3. kvt.

4. kvt.

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

1. kvt.

2. kvt.

97,0 %

97,1 %

97,9 %

98,1 %

97,2 %

97,7 %

98,0 %

97,6 %

 

Arriva har for 1. og 2. kvartal 2006 opnået en bonus på 2,5 % af vederlaget jf. nedenstående kriterier for bod/bonus i forhold til regularitets- og pålidelighedsfaktoren.

 

Regularitets- og pålidelighedsfaktorens konsekvens for Arriva

< 95 %

95 – 97 %

> 97 %

Bod 2,5 %

Neutral

Bonus 2,5 %

 

Kundetilfredshed

 

Resultatet af Arrivas kundetilfredshedsundersøgelser opgjort på en 5-punktsskala gengives for de seneste to år i nedenstående skema:

 

Undersøgelses-dimension

for den aktuelle rejse

2004

2. halvår

2005

1. halvår

2005

2. halvår

2006

1. halvår

Mulighed for siddeplads

4,20

4,39

4,28

4,24

Togpersonalet

3,87

3,91

4,00

3,86

Rejsetiden

3,79

3,82

3,92

3,91

Togets generelle standard

3,58

3,85

3,89

3,83

Rengøring af toget

3,52

3,67

3,65

3,70

Rettidighed

3,85

4,04

3,98

3,95

Information i toget

3,67

3,81

3,85

3,80

Arriva Togs serviceniveau

3,67

3,77

3,81

3,77

Rejsen alt i alt

3,93

4,05

4,06

3,98

Vægtet gennemsnit

3,79

3,92

3,94

3,89

 

Kundetilfredsheden varierer kun marginalt mellem de enkelte strækninger. I første halvår 2006 ligger Struer – Thisted højst med 3,99 og Esbjerg – Tønder lavest med 3,78.

 

Vurderingen af kundetilfredsheden udløser bod henholdsvis bonus efter følgende kriterier:

 

Kundetilfredshedens konsekvens for Arriva

1,0 - 2,0

2,0 – 2,5

2,5 – 3,5

3,5 – 4,0

4,0 – 5,0

Bod 2,5 %

Bod 1,5 %

Neutral

Bonus 1,5 %

Bonus 2,5 %

 

Arriva har således for 1. halvår 2006 opnået en bonus på 1,5 % af vederlaget.

 

Siden 2004 har Trafikstyrelsen udnyttet kontraktens mulighed for at få yderligere 2 dimensioner belyst ved kundetilfredshedsundersøgelserne, dog uden bod-bonus effekt for Arriva. Vurderingen af disse to ekstra dimensioner fremgår herunder:

 

Undersøgelses-dimension

for den aktuelle rejse

2004

2. halvår

2005

1. halvår

2005

2. halvår

2006

1. halvår

Adgang til at købe billet

3,87

3,83

3,96

3,95

Forholdene på afrejsestationen

3,70

3,66

3,72

3,68

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen