Resúme

vedrørende

forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel mv.

(Etablering af kommunale fællesskaber)

 

 

Lovforslaget omfatter følgende ændringer:

 

Taxiloven administreres af kommunalbestyrelserne i kommunerne udenfor Storkøbenhavn og af Storkøbenhavns Taxinævn, der omfatter Københavns og Frederiksberg kommuner og kommunerne i Københavns Amt.

 

Taxiloven omfatter en utilsigtet forskelsbehandling af borgere, der driver virksomhed på grundlag af loven i kommuner, som er omfattet af Storkøbenhavns Taxinævn, og af borgere, der driver tilsvarende virksomhed i kommunerne udenfor Storkøbenhavn.

 

Afgørelser truffet af Storkøbenhavns Taxinævn kan således i modsætning til afgørelser, der er truffet af kommunalbestyrelser og af kommunale fællesskaber, ikke påklages til statsamtmandsinstitutioner, som fører tilsyn med kommuners og kommunale fællesskabers virksomhed, herunder bl.a. tilsyn med at afgørelser er truffet indenfor rammerne af lovgivningen.

 

Kommunerne udenfor Storkøbenhavn har efter den gældende lov ikke mulighed for at etablere kommunale fællesskaber, der skal forvalte taxiloven i de pågældende kommuner.

 

Med henblik på at tilvejebringe ensartede bestemmelser for hele landet foreslås der indført hjemmel til, at kommunerne kan oprette kommunale fællesskaber, der skal administrere taxilovgivningen i de pågældende kommuner.

 

Kommuner, der bliver omfattet af et kommunalt fællesskab, vil, således som det er tilfældet for Københavns og Frederiksberg kommuner og for kommunerne i Københavns Amt, i henseende til taxiloven komme til at fungere som ét samlet og afgrænset geografisk område.

Storkøbenhavns Taxinævn nedlægges som en konsekvens af denne ændring.

 

Det forudsættes videre, at Københavns og Frederiksberg kommuner samt kommunerne i Storkøbenhavn og eventuelt også tilgrænsende kommuner i umiddelbar forlængelse af nedlæggelsen af Storkøbehavn Taxinævn opretter et kommunalt fællesskab, som skal varetage taxinævnets opgaver.

 

Taxiloven bør endvidere tilpasses til den nye kommunale struktur, som følger af kommunalreformen.

Loven foreslås derfor ændret således, at kommunalbestyrelser – uden hensyn til indbyggerantallet i kommunen – får mulighed for at fritage taxitilladelser - midlertidigt eller permanent – fra tilslutningspligten.

 

Efter den gældende lov kan kommunalbestyrelser i kommuner med 20.000 indbyggere eller derover kun fritage taxitilladelser - midlertidigt eller permanent – fra tilslutningspligten, hvis der fastsættes et vilkår, om at tilladelsen fortrinsvis skal bruges til betjening af et nærmere bestemt geografisk område udenfor bymæssig bebyggelse.

 

Forslaget giver endelig Transport- og Energiministeren mulighed for at påbyde kommunerne at oprette eller at tilslutte sig til et kommunalt fællesskab.