Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato   6. september 2006             

J. nr.          

Deres ref.

  

 

Nedlæggelse af kombiterminalerne i København, Århus og Padborg

Som bekendt ejes de 5 kombiterminaler i Taulov, Høje Taastrup, Padborg, Århus og København G (Vasbygade) i dag af DSB.

Udviklingen har de seneste mange år gået i retning af, at de kombinerede trafikker bruger de store centrale kombiterminaler i Taulov og Høje Taastrup. Banedanmarks analyse af kombimarkedet og kombiterminalstrukturen fra foråret 2005 har ligeledes bekræftet denne tendens.

Udviklingen har medført at Railion i foråret 2005 foreslog DSB en reduktion i huslejen på kombiterminalerne, herunder en ophævelse af lejekontrakterne på kombiterminalerne i København, Århus og Padborg, idet disse gennem længere tid ikke har været anvendt i tilstrækkelig grad til at Railion har fundet det hensigtsmæssigt at opretholde betjeningen af kombiterminalerne.

DSB og Railion blev i august 2005 derfor enige om, at Railions lejemål for kombiterminalerne i Århus, København G, Odense, Padborg samt Herning kunne ophøre pr. 30. september 2005. Kombiterminalerne har siden hen ikke været anvendt.

DSB har derfor foreslået, at kombiterminalerne nedlægges, sælges og anvendes til andre formål. Arealerne på København G forventes anvendt til et kommende CMC-center for styring af driften af Metrocityringen samt et vedligeholdelsescenter for det rullende materiel. Endvidere er Århus Kommune i dialog om anvendelsen af kombiterminalen i Århus til byudvikling af det centrale Århus. For så vidt angår kombiterminalen i Padborg har DSB planer om at udleje terminalområdet til transportfirmaer, som ikke er jernbanebaserede (speditions- og vognmandsforretninger).

I forbindelse med forarbejderne til salg af det daværende DSB Gods i 2000 anmodede DSB om ”på forhånd at få præciseret de politiske krav til en løsning på DSB Gods’ problemer”.

 

I et svar afgivet af daværende trafikminister Jacob Buksti fra marts 2000 blev det anført:

 

”Den i dag eksisterende modtagepligt på terminaler skal respekteres ved aftalerne i det omfang, overdragelse af terminalerne indgår i aftalerne, og terminalerne forudsættes opretholdt.

 

Såfremt terminaler eller anden infrastruktur, som indgår i eventuelle nye selskaber ønskes nedlagt/videresolgt til ikke-jernbaneformål skal staten tilbydes tilbagekøb til markedspris.”

Det vil således i den nuværende situation, hvor kombiterminalerne i København, Århus og Padborg ønskes nedlagt være mulighed for staten at købe kombiterminalerne til markedspris. 

Det er min vurdering, at kombiterminalerne i København, Århus og Padborg i de seneste par år kun har været anvendt i meget begrænset omfang, og at kombiterminalarealerne derfor vil være til større samfundsmæssig nytte, såfremt de anvendes til andre ikke-jernbanemæssige formål. Det er derfor min vurdering, at et eventuelt tilbagekøb til markedspris ikke vil være relevant.

Jeg har endvidere bedt Trafikstyrelsen forholde sig til spørgsmålet om nedlæggelsen af de tre kombiterminaler. Trafikstyrelsen har ingen bemærkninger til at modtagepligten ophører på de de facto lukkede kombiterminaler i Århus og København. Derimod foreslår Trafikstyrelsen, at der først træffes beslutning om fremtiden for kombiterminalen i Padborg, når der foreligger en afklaring på kapacitetsspørgsmålet i Taulov, hvilket jeg vil tage til efterretning.

 

DSB vil derfor inden for kort tid modtage underretning om, at kombiterminalerne i Århus (Skovgårdsgade) og København (Vasbygade) nu kan nedlægges, og at der derfor ikke længere vil være modtagepligt for DSB på disse kombiterminaler. Endvidere vil DSB blive orienteret om, at kombiterminalen i Taulov vil afvente en afklaring af kapacitetsspørgsmålet. En sådan afklaring forventes at skulle ske i forlængelse af Trafikstyrelsens rapport om kombiterminaler.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen