Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato               4. september 2006

J. nr.           004-525

Deres ref.

  

 

 

I forlængelse af samrådet den 16. august 2006 om sikkerhed i metroen vil jeg vende tilbage til udvalget om spørgsmålet vedrørende inddragelse af ekstern ekspertise i forbindelse med Trafikstyrelsens særlige tilsyn med sikkerheden i metroen.

Mine embedsmænd kontaktede umiddelbart efter samrådet Trafikstyrelsen, for at få aftalt, hvordan sagen kunne tilrettelægges. I den forbindelse oplyste Trafikstyrelsen, at styrelsen allerede har inddraget ekstern ekspertise i forbindelse med styrelsens iværksættelse af det særlige tilsyn.

 

Trafikstyrelsen havde ikke inden samrådet oplyst departementet om, at de ville inddrage eksterne eksperter i forbindelse med det særlige tilsyn.

 

I den forbindelse skal det understreges, at det fremgår direkte af lov om jernbane, at det er Trafikstyrelsen, der fører tilsyn med, at gældende sikkerhedsregler er overholdt.  Trafikstyrelsen agerer således som en uafhængig myndighed på dette område, og styrelsen har over for mig oplyst, at de ofte inddrager ekstern ekspertise.

 

I forbindelse med det særlige tilsyn, som Trafikstyrelsen har iværksat i henhold til jernbanelovens § 21 i, har de inddraget Sikkerhedsstyrelsen fsva. problemstillingen vedrørende vand omkring kabler og inddraget firmaet Force Technology fsva. spørgsmålet om korrosion af spor i forbindelse med vandindtrængning.

 

I den forbindelse kan jeg oplyse udvalget om, at Trafikstyrelsen samt repræsentanter fra de to eksterne parter natten mellem den 16. og 17. august 2006 var på inspektion i metroen.

 

På baggrund af inspektionen vil de eksterne parter afrapportere til Trafikstyrelsen. Afrapporteringen vil efterfølgende indgå i styrelsens videre arbejde som tilsynsmyndighed med jernbanesikkerheden i metroen.

 

Trafikstyrelsen har endvidere oplyst mig om, at styrelsen snarest vil følge op på de andre forhold, der var omtalt i styrelsens redegørelse af 9. august 2006 om sikkerhedsmæssige forhold vedrørende Københavns Metro.

 

Trafikstyrelsen vil herefter udarbejde en tilsynsrapport, som de vil sende til mig. Tilsynsrapporten vil også indeholde en vurdering fra de to eksterne parter. Jeg vil herefter sende tilsynsrapporten til udvalget til orientering.

 

Da Trafikstyrelsen allerede har inddraget ekstern ekspertise, er jeg af den opfattelse, at styrelsen allerede har iværksat det, som jeg lovede på samrådet. Jeg håber udvalget er enig i min betragtning, i modsat fald må i give mig besked hurtigst muligt.

 

./.

 
Der vedlægges 5 eksemplarer af dette brev.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen