|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 28. august 2006 J. nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â 534-000001 Â Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 9. august 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
Grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene er, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
||
Nuværende stadie |
|
|
|
||||
Til figur 1 skal det bemærkes, at DSB som tidligere oplyst forventer at indsætte IC4 togene i passagerdrift pÃ¥ strækningen mellem Aalborg og Ã…rhus efter godkendelsen af testkørslen i Ã¥bent spor uden passagerer. Dette betyder, at togene indsættes i drift som enkeltkørende togsæt inden disse er godkendt til tunnelkørsel og kobling. DSB har vurderet, at dette er hensigtsmæssigt, da man derved hurtigst muligt opnÃ¥r driftserfaring med det nye tog. Valget af strækningen mellem Ã…rhus og Aalborg skyldes, at AnsaldoBredas IC4 værksted er placeret i Ã…rhus. Â
På baggrund af DSBs oplysninger kan jeg oplyse følgende om de første stadier af sikkerhedsgodkendelsen:
Status vedr. ansøgning om tilladelse til
kørsel i lukket spor
Siden seneste status af 9. august 2006 har der været fremskridt med opgradering af IDU (lokomotivførerens meldedisplay), færdiggørelse af sikkerhedsdokumentation samt gennemførelsen og dokumentationen af test. Aktiviteterne har været koncentreret om at tilvejebringe et grundlag for at starte de dynamiske test, det vil sige at opnå Trafikstyrelsens tilladelse til kørsel i lukket spor på DSB's operatøransvar, jf. næste afsnit.
Grundlaget for AnsaldoBredas dynamiske test udgøres af en sikkerhedstest, en såkaldt Safety Functional Test (SFT), med et tillæg. Testdokumenterne er fortsat under bearbejdning, og er derfor ikke endeligt godkendt. Testaktiviteterne er startet den 4. august 2006, og på nuværende tidspunkt er SFT testen afsluttet, mens der stadig udestår dele af testene vedr. tillægget. SFT testen omfatter nogle af de mere sikkerhedstunge systemer som dødmandssystemet og togets bremsesystem. Endvidere er der gennemført test af traktionssystemet og test af Hard Ware modifikationer.
DSB har foretaget en foreløbig vurdering af resultaterne og fundet disse tilfredsstillende som grundlag for ansøgning om tilladelse til gennemførelse af test i lukket spor. På baggrund af de ca. 160 ændringer, der er foretaget i soft-waren på toget, er der alene fundet 6 afvigelser, som kræver korrigerende tiltag. Det forventes ikke, at afdækningen vil medføre behov for tekniske ændringer før kørsel i lukket spor, men at der kan korrigeres for disse afvigelser ved tilpasning af sikkerhedsprocedurerne.
Den resterende del af testene planlægges udført i perioden fra den 23. august til den 28. august 2006. Herefter vurderer DSB, at grundlaget for gennemførelse af dynamiske test i lukket spor tilvejebragt. Sideløbende med disse tests gennemfører AnsaldoBreda en række interne tests samt opgraderinger af IDU systemet (lokomotivførerens meldedisplay).
På møde den 8. august 2006 i Trafikstyrelsen, har DSB redegjort for sammenhængen imellem de forskellige typer af test og det grundlag, som AnsaldoBreda ønsker lagt til grund for en ansøgning om kørsel i lukket spor. Med henblik på at forberede Trafikstyrelsens behandling af DSB’s ansøgning om tilladelse til kørsel i lukket spor, er grundlaget for DSB’s ansøgning endvidere gennemgået på møde den 9. august 2006 mellem Trafikstyrelsen og DSB.
Status vedr. ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer
For den efterfølgende ansøgning om kørsel i blandet trafik vender parterne efter aftale med Trafikstyrelsen tilbage til det planlagte videre trinvise godkendelsesforløb. Der holdes ugentlige statusmøder mellem Trafikstyrelsen, AnsaldoBreda og DSB.
For at opnå ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC 4 i drift med passagerer i blandet trafik Ålborg-Århus skal der desuden laves sikkerhedsanalyser til kørsel i blandet trafik henholdsvis uden og med passagerer. Status for dette arbejde er, at Trafikstyrelsen den 17. august 2006 har modtaget en dellevering af sikkerhedsanalysen vedrørende kørsel i blandet trafik uden passagerer.
TÜV (Technische Überwachungs Verein) gennemgår sideløbende på vegne af DSB togets sikkerhedsdokumentation (hazarder og sikkerhedsanalyser). Delrapport er modtaget fra TÜV og indsendt til Trafikstyrelsen torsdag den 17. august 2006. Den færdige rapport, som er en forudsætning for at opnå tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer, vil foreligge senest den 31. august 2006. Det er aftalt med Trafikstyrelsen, at TÜV præsenterer delrapporten for Trafikstyrelsen på et møde i uge 34.
Status vedr. ansøgning om tilladelse til kørsel med passagerer Ålborg-Århus
      Â
Nedenstående figur 2 viser status for den sikkerhedsdokumentation mv., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen med henblik på at DSB opnår ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC4 i drift med passagerer i blandet trafik Ålborg - Århus.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS1) |
Resultat |
Tilsendt TS |
Drivers cab |
Førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
Aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
Brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
Vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
Bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
Førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
Dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
Havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
Togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
Automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
Akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
Strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
Indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
Passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
Geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
Klimaanlæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
Frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. 1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
Â
Trafikstyrelsen har opdelt sagsbehandlingen i områder, der modsvarer de områder AnsaldoBreda/DSB dokumenterer togets sikkerhed efter.
Myndighedsafgørelserne skal ske på et veldokumenteret grundlag og Trafikstyrelsen har med henblik herpå efterspurgt manglende dokumentation eller sikkerhedsargumentation fra AnsaldoBreda og DSB.
Trafikstyrelsen oplyser, at der igangsat en afklaring af hvilken sikkerhedsargumentation, der er nødvendig før en tilladelse til kørsel kan gives for hvert stadie, jf. figur 1.
Nedenfor er opridset Trafikstyrelsens status for dokumentationen på de væsentligste områder:
Status for endelig teknisk dokumentation for 24 delsystemer i toget
Trafikstyrelsen har fra AnsaldoBreda(jf. fig. 2) modtaget dokumentation for næsten alle delsystemer. Der modtages løbende opdateringer og i tilknytning hertil modtages testresultaterne. Visse af testrapporterne er modtaget i ikke-endelige versioner, hvilket skyldes at AnsaldoBreda og DSB ønsker at orientere Trafikstyrelsen om status.
Fra DSB har Trafikstyrelsen sideløbende med leverancerne fra AnsaldoBreda modtaget foreløbige review rapporter for de sikkerhedskritiske delsystemer.
Trafikstyrelsen har stillet en række generelle og specifikke spørgsmål til delsystemerne, som skal besvares.
Status for dokumentation for togets sikkerhed
Togets samlede sikkerhed er dokumenteret i en såkaldt Safety Case, hvortil der er tilknyttet et antal sikkerhedsanalyser, som Ansaldo Breda har foretaget. Trafikstyrelsen har fra AnsaldoBreda modtaget en samlet sikkerhedsdokumentation. Trafikstyrelsen har stillet en række spørgsmål hertil, herunder også om sikkerhedsdokumentationen er tilstrækkelig.
Status for dokumentation for sikkerhedsprocessen
Der foregår en afklaring af dokumentationsgrundlaget for, hvorledes toget er udviklet. Toget har været igennem flere ændringer under vejs og det skal sikres, at dokumentationen svarer til et af de tog af nøjagtigt den type, der ønskes godkendt.
Trafikstyrelsen har desuden bestemt, at den aktuelle sikkerhedsproces frem mod typegodkendelsen ligeledes beskrives.
 Status for dokumentation for togets kvalitet (Sikkerhedstemaer)
I den af AnsaldoBreda fremsendte Safety Case er der redegjort for den generelle kvalitet af udviklingen og produktionen af IC4 togene. Trafikstyrelsen har bedt om dokumentation for, at DSB’s sikring af kvaliteten er tilfredsstillende.
I tilknytning til togets kvalitet er de væsentligste temaer for Trafikstyrelsen, at der er etableret et konfigurationsstyringssystem og ændringshÃ¥ndteringssystem, der kan skabe sikkerhed for at togene i drift er sikre og opfylder sikkerhedskravene.  Â
Status for dokumentation for togets sikkerhedsmæssige drift
DSB har - for udviklingen og test af IC4 - rollen som den operatør, der med et sikkerhedscertifikat må køre på danske jernbaner. AnsaldoBredas testkørsler afvikles derfor under DSB’s operatøransvar. DSB ansøger på vegne af AnsaldoBreda om tilladelser til testkørsler mv. Der er generelt enighed med DSB om disse driftsvilkår.
 Jeg har taget DSB’s og Trafikstyrelsens orientering til efterretning og vil som tidligere oplyst fremsende en opdateret IC4 status om ca. 14 dage.
Flemming Hansen