|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 25. Â august 2006 J. nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â 514-000020 Â Â
|
|
./.
Jeg vedlægger hermed til Trafikudvalgets orientering
status vedrørende strækningen mellem København-Århus efter kørsel med målevogn
d. 7. – 8. juni 2006, d. 19. – 21. juni 2006, d. 3. juli 2006, d. 17. juli 2006
og d. 7. august 2006. Det skal bemærkes, at status for d. 3. juli 2006 og d.
17. juli 2006 fremgår af status for d. 7. august 2006.
Af vedlagte orienteringer fremgår det bl.a., at antallet af fejl pr. km spor været faldende. Ved den seneste målevognskørsel blev der således konstateret i alt 257 lokaliteter med klasse 4 fejl svarende til 0,4 fejl pr. km spor. Antallet af klasse 4 fejl har siden målevognskørslen den 25. april 2006 været faldende, og denne positive tendens skyldes den igangværende og planlagte sporjustering på strækningen.
Derudover fremgår det, at Banedanmark vha. ultralydsmålinger af skinnenettet har konstateret et større antal fejl, der specielt på strækningen mellem Fredericia og Århus har medført nye hastighedsnedsættelser. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Banedanmark hver nat udveksler skinner på de berørte strækninger og sætter hastigheden op igen, efterhånden som skinneudvekslingen er udført.
I de kommende tre til fire uger vil Banedanmark foretage ultralydsmålinger på strækningen mellem København og Odense, mellem Odense og Svendborg samt mellem Fredericia og Ålborg. Herefter vil Banedanmark foretage målinger på S-banen, på strækningen mellem Roskilde og Næstved og på strækningerne Lunderskov – Esbjerg, Fredericia – Padborg, Sønderborg – Tinglev og Bramming – Tønder. Banedanmark forventer, at målingerne er gennemført i midten af september.
Derudover fremgår det, at Banedanmark tidligere har meddelt, at man forventede at have fjernet 90 % af de i uge 8 kendte hastighedsnedsættelser på strækningen København – Århus inden udgangen af juni måned. Dette arbejde er desværre blevet forsinket – bl.a. pga. forskellige uheld. Antallet af hastighedsnedsættelser er nu stort set det samme som i uge 8. Tallet dækker imidlertid over, at et antal hastighedsnedsættelser er fjernet, men desværre er der også kommet nye til. Såfremt der ses isoleret på de kendte hastighedsnedsættelser i uge 8 er der kun enkelte udeståender, og disse forventes at være fjernet i løbet af august. Banedanmark prioriterer meget højt, at der realiseres en samlet nettonedgang i antallet af hastighedsnedsættelser.
Det fremgår desuden, at Trafikstyrelsen
har godkendt at nedsætte frekvensen for målevognskørsel fra hver 2. uge til
hver 4. uge. Den nedsatte frekvens trådte i kraft fra og med juli måned.
Flemming Hansen