Folketinget — Trafikudvalget
Christiansborg, den 23. august 2006
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Program for Trafikudvalgets studietur til USA
Hermed omdeles programmet for udvalgets studietur til USA’s vestkyst i dagene søndag 27. august til lørdag 2. september 2006. Kort før afrejse omdeles baggrundsmateriale til turens programpunkter. Flybilletter og dagpenge afhentes i Folketingets Rejsekontor, hvis ikke man allerede har gjort det.
Bemærk, at man på afrejsedagen checker in individuelt i Kastrup Lufthavn (terminal 3) og vi mødes senest i gaten, hvorfra flyet afgår. Det anbefales, at man checker in i god tid. Københavns Lufthavn anbefaler p.t., at man checker ind 2 timer før afrejse. Bemærk desuden, at det i øjeblikket ikke er tilladt at medbringe flydende eller geleagtige væsker eller spraydåser i håndbagagen på fly til USA. Dette inkluderer drikkevarer, shampoo, solcreme, tandpasta, hårgele, hårspray, flydende kosmetik og andre lignende produkter. Disse artikler skal pakkes i den indcheckede bagage. Læs evt. mere om de aktuelle forholdsregler vedr. check in og håndbagage på lufthavnens henholdsvis SAS’ hjemmesider, www.cph.dk og www.scandinavian.net.
Aicha og jeg vil sørge for at være i check ind området i Terminal 3 fra ca. 12.45 og en times tid frem, hvis man har brug for assistance. Jeg har mobiltlf. 33 89 53 62, hvis man har brug for at give en besked og desuden har vi tjenestetelefon med nr. 33 37 38 89 med under turen.
Â
Udvalgsrejsen sker med disse afgangs- og ankomsttider:
§ Søndag 27. august (SK 937) København - Seattle kl. 15.50, ankomst lokal tid kl. 16.50. Husk at checke ind i god tid.
§ Søndag 27. august (UA 703) Seattle - Los Angeles kl. 18.20, ankomst kl. 20.56.
§ Tirsdag 29. august (UA1172) Los Angeles - San Fransisco kl. 19.16, ankomst kl. 20.32.
§ Onsdag 30. august (UA 752) San Francisco - Seattle kl. 19.20, ankomst kl. 21.18.
§ Fredag 1. september (SK 938) Seattle – København kl. 18.55, ankomst i København lørdag den 2. september kl. 13.25.
Som I blevet oplyst tidligere, foregår alle flyvninger på økonomiklasse.
Turens samlede budget er på 398.000 kr.
Deltagerlisten ser således ud:
Flemming Damgaard Larsen (V)
Gitte Lillelund Bech (V)
Karsten Nonbo (V)
Jacob Jensen (V)
Kurt Kirkegaard (V)
Poul Andersen (S)
Torben Hansen (S)
Jens Christian Lund (S)
Jytte Wittrock (S)
Magnus Heunicke (S)
Rasmus Prehn (S)
Walter Christophersen (DF)
Jørn Dohrmann (DF)
Martin Lidegaard (RV)
Poul Henrik Hedeboe (SF)
Rune Lund (EL)
Desuden deltager fra udvalgets sekretariat:
Aicha Esdam (udvalgsassistent)
Jesper Thinghuus (udvalgssekretær)
Fra Transport- og Energiministeriet deltager:
Transport- og energiminister Flemming Hansen (ankommer mandag 28/8-6)
Departementschef Thomas Egebo (ankommer mandag 28/8-6)
Ministersekretær Anne Mette Koch (ankommer mandag 28/8-6)
Afdelingschef Dorthe Nøhr Pedersen
Kontorchef Susanne Isaksen
Udvalget ledsages under flyvningen fra Kastrup til USA af ambassadør Friis Arne Petersen, som sammen med ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen ligeledes ledsager udvalget under opholdet i USA.
Overnatning.
Overnatning sker på de hoteller, som fremgår af programmet. I margenen fremgår hotellernes adresser og telefonnumre.
Tolkning
Det bedes bemærket, at der ikke arrangeres tolkning under turen.
Visum
Man skal som bekendt have visum til USA. Det er vigtigt, man husker sit pas, hvori visum til USA er indsat.
Efter programmet findes i øvrigt en række yderligere praktiske bemærkninger fra den danske ambassade i USA om kontaktoplysninger på danske repræsentationer, tidsforskel etc.
Med venlig hilsen
Jesper Thinghuus,
udvalgssekretær.
Program for studietur på USA’s vestkyst – Californien og Washington
Folketingets Trafikudvalg
27. august – 2. september 2006
Søndag den 27. august 2006
|
||
|
|
|
15.50 |
Afrejse fra København (SK 937)
Ambassadøren rejser med udvalget fra København |
|
|
|
|
16.50 |
Ankomst Seattle (mellemlanding) |
|
|
|
|
18.20 |
Afgang Seattle (UA 703) |
|
|
|
|
20.55 |
Ankomst Los Angeles
Delegationen modtages i lufthavnen af ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen
Bustransport fra lufthavnen til Marina del Ray Marriott Hotel |
|
|
|
|
|
Check-in |
Marina del Ray Marriott Hotel 5855 West Century Boulevard Los Angeles, CA 90045 POC: Sarah Y. Kim Tlf.: 310-337-8083 Fax: 310-337-8017 |
|
|
|
Ca. 22.30 |
Kort introduktion til den amerikanske indenrigspolitiske situation og gennemgang af besøgsprogrammet |
Hotellets restaurant |
|
|
|
Mandag den 28. august 2006 |
||
|
|
|
8.00 |
Afgang fra hotellet med bus |
|
|
|
|
8.30-10.30 |
Introduktion til californisk og amerikansk transportpolitik ved trafikforskere fra Rand Corporation, University of California og University of Southern California
(inkl. morgenmad) |
Rand Corporation
|
|
|
|
11.15-12.30
|
Besøg ved trafikkontrolcenteret i Los Angeles
Emne: Det automatiske trafikovervågningssystem Automated Traffic Surveillance and Control (ATSAC)
|
City Hall East
|
|
|
|
12.30-14.00 |
Frokost (for egen regning) |
|
|
 |
|
14.15-15.15
|
Besøg ved det californiske trafikministerium overvågningscenter for motorvejsnettet i Los Angeles-området
Emner: Mobilitetsproblemer og –løsninger (Betalingssystemer, teknologiske løsninger, særlige vejbaner og udbygning af motorvejsnettet) |
California Department of Transportation
|
|
 |
|
15.30-16.30
|
Møde med Los Angeles viceborgmester for transport, Jaime de la Vega, og viceborgmester for energi, Nancy Sutley
Emne: Trafikale udfordringer i Los Angeles |
City Hall
|
|
|
|
16.30-17.30
Aften: |
Møde med næstformanden for Los Angeles trafikudvalg, Bernard Parks
Emne: Trafikale udfordringer i Los Angeles
Til fri disposition, herunder afholder man selv forplejning for egen regning. |
City Hall
|
Tirsdag den 29. august 2006 |
||
|
|
|
7.15-7.30 |
Udcheckning og bagage i bus |
|
|
|
|
7.45 |
Afgang fra hotellet |
|
|
|
|
8.30-11.00
|
Besøg ved Los Angeles Metro (inkl. morgenmad)
Emne: Drift, udvikling og udvidelse af metrosystemet i Los Angeles |
Los Angeles MTA
|
|
|
|
12.00 – 16.00 |
Besøg ved USA's største containerterminal - A.P. Møllers Pier 400 - i Los Angeles med deltagelse af formanden for Los Angeles Havnekommission, David Freeman
(inkl. frokost)
Emne: Containertransport, herunder aspekter vedr. bl.a. sikkerhed, kapacitet, mobilitet og miljø |
APM Terminals Pier 400 Â |
|
|
|
16.00 |
Afgang til lufthavnen
Forplejning i lufthavnen for egen regning |
|
|
|
|
19.16 |
Afrejse fra Los Angeles (UA 1172) |
|
|
|
|
20.32
|
Ankomst til San Francisco
Bustransport fra lufthavnen til Hotel Carlton |
|
|
|
|
|
Check-in |
Hotel Carlton 1075 Sutter Street San Francisco, CA 94109 POC: Lydia Rubalcaba Tel: 415-292-1181 Fax: 415-673-4904 |
|
|
|
Onsdag den 30. august 2006
|
||
|
|
|
7.00 |
Udcheckning og bagage i bus |
|
|
|
|
7.15 |
Afgang fra hotellet |
|
|
|
|
8.00-10.00
|
Besøg ved UC Berkeleys Center for Trafikforskning, afdelingen for motorvejsprojekter
(inkl. morgenmad)
Emner: Innovative løsninger på motorvejsområdet
|
UC Berkeley
|
|
|
|
10.30 – 13.30
|
Møde med repræsentanter for San Franciscos havnekommission og rundvisning på San Franciscos havnefront
(inkl. frokost)
Emne: Synergi mellem industri, transport og havnemiljø |
Port of San Francisco |
|
|
|
13.45 – 15.00
|
Møde med direktøren for tænketanken San Francisco Planning and Urban Research Association (SPUR), Jim Chappell Emne: Lokalpolitiske udfordringer – trafik, parkering og infrastruktur |
SPUR
|
|
|
|
15.15 – 16.15
|
Møde med direktøren for San Francisco Municipal Railway (Muni), Nathaniel Ford
Emne: Drift af den kollektive trafik i San Francisco (bus, sporvogn og metro) |
MUNI |
|
|
|
Ca. 16.30 |
Afgang til lufthavnen med metroen BART fra Civic Center stationen
|
Civic Center Station (BART)
|
|
|
|
17.15 - 18.15 |
Præsentation af metrosystemet BART (i lufthavnen)
(bagagen transporteres til lufthavnen i delegationens bus og tjekkes ind mens mødet med BART finder sted) |
Los Angeles International Airport |
|
Forplejning for egen regning i lufthavnen efter BART præsentationen
|
|
19.20 |
Afrejse fra San Francisco (UA 752) |
|
|
|
|
21.18
|
Ankomst til Seattle
Bustransport til Hotel Max |
|
|
|
|
|
Check-in |
Hotel Max 620 Stewart Street POC: Monica Bowman Tel: 206-374-7710 |
|
|
|
Torsdag den 31. august 2006 |
||
|
|
|
7.30 - 8.15 |
Morgenmad på hotellet |
|
|
|
|
09.00 – 11.00
|
Møde med repræsentanter for Seattles havnekommission
Emne: Udfordringer forbundet med hurtig ekspansion |
Port Headquarters
|
|
|
|
11.00 – 13.00
|
Besigtigelse af Seattles havn fra vandsiden
(inkl. frokost) |
|
|
|
|
13.00 – 14.45
|
Besøg ved trafikselskabet Sound Transit og besigtigelse af Seattles light rail-projekt
Emne: Udvikling af det regionale pendlernet |
Delegationen afhentes ved Port Headquarters – og returnerer til samme sted
|
|
|
|
15.00 – 16.15 |
Møde med staten Washingtons trafikminister, Doug MacDonald
Emne: Det stigende kapacitetspres på vestkysten - begrænsninger og muligheder |
Mødet afholdes i Seattle
|
|
|
|
17.15 |
Afgang fra hotellet til middagsarrangement |
|
|
|
|
17.30 |
Sejlads fra Lake Union til Lake Washington |
|
|
|
|
18.15
|
Middag med lokale politikere, erhvervsfolk og danske udvandrere i Seattle-området
Middagen afholdes hos næstformanden for Northwest Danish Foundation (privat)
Vært: Northwest Danish Foundation |
|
|
|
|
Ca. 22.00 |
Retur til hotellet via Lake Union (med båd og bus) |
|
|
|
|
Fredag den 1. september 2006 |
||
|
|
|
|
Udcheckning og bagage i bus |
|
|
|
|
8.00 |
Morgenmad på hotellet |
|
|
|
|
9.15 |
Afgang fra hotellet |
|
|
|
|
10.00 – 16.00 |
Besøg ved Boeings flyfabrik i Seattle
(inkl. frokost)
Emne: Forventninger til den fremtidige udvikling i lufttrafikken, inkl. aspekter vedr. sikkerhed, miljøforhold og støj |
Boeing, Everett |
|
|
|
16.00 |
Afgang til lufthavnen |
|
|
|
|
17.00 |
Check-in efterfulgt af rundvisning i Seattle-Tacomas internationale lufthavn |
Sea-Tac International Airport |
|
|
|
18.50 |
Afrejse til Kastrup (SK 938) |
|
|
|
|
Lørdag den 2. september 2006 |
||
|
|
|
13.25 |
Ankomst til Kastrup |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktiske oplysninger |
|
Kontaktoplysninger: |
|
Udvalget |
Flemming Damgaard Larsen (V), formand Gitte Lillelund Bech (V) Karsten Nonbo (V) Jacob Jensen (V) Kurt Kirkegaard (V) Poul Andersen (S) Torben Hansen (S) Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S) Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Walter Christophersen (DF) Jørn Dohrmann (DF) Martin Lidegaard (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF) Rune Lund (EL) Jesper Thinghuus (udvalgssekretær) Aicha Esdam (udvalgsassistent) |
|
Transport- og energiministeriet |
Transport- og energiminister Flemming Hansen Departementschef Thomas Egebo Ministersekretær Anne Mette Koch Afdelingschef Dorthe Nøhr Pedersen Kontorchef Susanne Isaksen |
|
Ambassaden i Washington |
Ambassadør Friis Arne Petersen Ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen tel. (mobil) +1 202 415 3864 |
|
Konsulatet i Los Angeles |
Ruth Thale 10877 Wilshire Blvd., suite 1402, Los Angeles, CA 90024, tel. +1 310 481 0391 |
|
Konsulatet i Seattle |
Konsul Eric Laursen 6204 East Mercer Way, Mercer Island, WA 98040, tel. +1 206 230 0888 / 206 232 0315 |
|
Skadestuer tæt på hotellerne |
Los Angeles: Daniel Freeman Marina Hospital 4650 Lincoln Blvd, Marina Del Rey, CA Tel: 310-823-8911
San Francisco: Saint Francis Memorial Hospital and Emergency Room 900 Hyde St, San Francisco, CA Tel: 415-353-6230
Seattle: Virginia Mason Hospital 1100 9th Ave, Seattle, WA Tel: 206-624-1144 |
|
Tidsforskel |
Minus 9 timer i forhold til Danmark |
|
Vejr |
Vejrudsigterne pr. 22. August: Vejret i Los Angeles ventes at være varmt (25-30 grader) og tørt. Vejret i San Francisco ventes at være som dansk sensommer (ca. 20 grader) og tørt, men kan skifte med kort varsel. San Francisco er kendt for pludselig tåge og havgus. Vejret i Seattle ventes at være ligeledes at være som god danske sensommer med temperaturer lige over 20 grader. |
|
Elektricitet |
110 volt, 50Hz (Husk en adaptor til elektriske apparater, mobiltelefonoplader etc.) |
|
Valuta |
100 USD = 580,60 DKK (pr. 23. maj) |
|
Mobiltelefoni |
Danske triband eller GSM 900/1900 mobiltelefoner virker i USA |
|
Telefonering |
Landekoden for USA er 1. Fra Danmark ringes således 001 - efterfulgt af det amerikanske telefonnummer (ti cifre). For at ringe til Danmark (eller danske telefonnumre) tastes 011 45 - efterfulgt af det danske telefonnummer. Telefonnumre i USA er opbygget af et 3-cifret områdenummer og et 7-cifret telefonnummer. Hvis man foretager opkald inden for samme område benyttes som hovedregel alene det 7-cifrede telefonnummer. Hvis man foretager opkald til et andet områdenummer tastes 1 + områdenummer efterfulgt af telefonnummeret. |
|
Drikkepenge |
På restauranter: Mellem 15 og 20% (da drikkepenge er en del af lønnen, anses de for obligatoriske). Ved selskaber på seks personer eller mere lægges drikkepengene ofte på den samlede regning automatisk. Der gives normalt ikke drikkepenge i fast-food-, take out- eller buffetrestauranter. Taxachauffører får normalt 10-15% i drikkepenge. For rengøringen på hotellerne lægges normalt et par dollars. |
|
Legitimation |
Medbring altid pas. Pas er påkrævet for adgang til de fleste offentlige bygninger |
|
Drikkevand |
Vand fra hanen kan drikkes i USA, men smager af klor, som tilsættes af desinficeringshensyn. Derfor finder mange, at vand på flaske er at foretrække. |
|