Folketinget — Trafikudvalget

Christiansborg, den 23. august 2006

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

 

Program for Trafikudvalgets studietur til USA

Hermed omdeles programmet for udvalgets studietur til USA’s vestkyst i dagene søndag 27. august til lørdag 2. september 2006. Kort før afrejse omdeles baggrundsmateriale til turens programpunkter. Flybilletter og dagpenge afhentes i Folketingets Rejsekontor, hvis ikke man allerede har gjort det.

 

Bemærk, at man på afrejsedagen checker in individuelt i Kastrup Lufthavn (terminal 3) og vi mødes senest i gaten, hvorfra flyet afgår. Det anbefales, at man checker in i god tid. Københavns Lufthavn anbefaler p.t., at man checker ind 2 timer før afrejse. Bemærk desuden, at det i øjeblikket ikke er tilladt at medbringe flydende eller geleagtige væsker eller spraydåser i håndbagagen på fly til USA. Dette inkluderer drikkevarer, shampoo, solcreme, tandpasta, hårgele, hårspray, flydende kosmetik og andre lignende produkter. Disse artikler skal pakkes i den indcheckede bagage. Læs evt. mere om de aktuelle forholdsregler vedr. check in og håndbagage på lufthavnens henholdsvis SAS’ hjemmesider, www.cph.dk og www.scandinavian.net.

 

Aicha og jeg vil sørge for at være i check ind området i Terminal 3 fra ca. 12.45 og en times tid frem, hvis man har brug for assistance. Jeg har mobiltlf. 33 89 53 62, hvis man har brug for at give en besked og desuden har vi tjenestetelefon med nr. 33 37 38 89 med under turen.

 

Udvalgsrejsen sker med disse afgangs- og ankomsttider:

§         Søndag 27. august (SK 937) København - Seattle kl. 15.50, ankomst lokal tid kl. 16.50. Husk at checke ind i god tid.

§         Søndag 27. august (UA 703) Seattle - Los Angeles kl. 18.20, ankomst kl. 20.56.

§         Tirsdag 29. august (UA1172) Los Angeles - San Fransisco kl. 19.16, ankomst kl. 20.32.

§         Onsdag 30. august (UA 752) San Francisco - Seattle kl. 19.20, ankomst kl. 21.18.

§         Fredag 1. september (SK 938) Seattle – København kl. 18.55, ankomst i København lørdag den 2. september kl. 13.25.

 

Som I blevet oplyst tidligere, foregår alle flyvninger på økonomiklasse.

 

Turens samlede budget er på 398.000 kr.

 

Deltagerlisten ser således ud:

Flemming Damgaard Larsen (V)

Gitte Lillelund Bech (V)

Karsten Nonbo (V)

Jacob Jensen (V)

Kurt Kirkegaard (V)

Poul Andersen (S)

Torben Hansen (S)

Jens Christian Lund (S)

Jytte Wittrock (S)

Magnus Heunicke (S)

Rasmus Prehn (S)

Walter Christophersen (DF)

Jørn Dohrmann (DF)

Martin Lidegaard (RV)

Poul Henrik Hedeboe (SF)

Rune Lund (EL)

 

Desuden deltager fra udvalgets sekretariat:

Aicha Esdam (udvalgsassistent)

Jesper Thinghuus (udvalgssekretær)

 

Fra Transport- og Energiministeriet deltager:

Transport- og energiminister Flemming Hansen (ankommer mandag 28/8-6)

Departementschef Thomas Egebo (ankommer mandag 28/8-6)

Ministersekretær Anne Mette Koch (ankommer mandag 28/8-6)

Afdelingschef Dorthe Nøhr Pedersen

Kontorchef Susanne Isaksen

 

Udvalget ledsages under flyvningen fra Kastrup til USA af ambassadør Friis Arne Petersen, som sammen med ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen ligeledes ledsager udvalget under opholdet i USA.

 

Overnatning.

Overnatning sker på de hoteller, som fremgår af programmet. I margenen fremgår hotellernes adresser og telefonnumre.

 

Tolkning

Det bedes bemærket, at der ikke arrangeres tolkning under turen.

 

Visum

Man skal som bekendt have visum til USA. Det er vigtigt, man husker sit pas, hvori visum til USA er indsat.

 

Efter programmet findes i øvrigt en række yderligere praktiske bemærkninger fra den danske ambassade i USA om kontaktoplysninger på danske repræsentationer, tidsforskel etc.

 

 

Med venlig hilsen

Jesper Thinghuus,

udvalgssekretær.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program for studietur på USA’s vestkyst – Californien og Washington

 

Folketingets Trafikudvalg

 

 

27. august – 2. september 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søndag den 27. august 2006

 

 

 

 

15.50

Afrejse fra København (SK 937)

 

Ambassadøren rejser med udvalget fra København

 

 

 

 

16.50

Ankomst Seattle (mellemlanding)

 

 

 

 

18.20

Afgang Seattle (UA 703)

 

 

 

 

20.55

Ankomst Los Angeles

 

Delegationen modtages i lufthavnen af ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen

 

Bustransport fra lufthavnen til Marina del Ray Marriott Hotel

 

 

 

 

 

Check-in

Marina del Ray Marriott Hotel

5855 West Century Boulevard

Los Angeles, CA 90045

POC: Sarah Y. Kim

Tlf.: 310-337-8083

Fax: 310-337-8017

 

 

 

Ca. 22.30

 

Kort introduktion til den amerikanske indenrigspolitiske situation og gennemgang af besøgsprogrammet

Hotellets restaurant

 

 

 

 

Mandag den 28. august 2006

 

 

 

8.00

Afgang fra hotellet med bus

 

 

 

 

8.30-10.30

 

Introduktion til californisk og amerikansk transportpolitik ved trafikforskere fra Rand Corporation, University of California og University of Southern California

 

(inkl. morgenmad)

Rand Corporation

 

 

 

 

11.15-12.30

 

 

Besøg ved trafikkontrolcenteret i Los Angeles

 

Emne: Det automatiske trafikovervågningssystem Automated Traffic Surveillance and Control (ATSAC)

 

City Hall East

 

 

 

 

12.30-14.00

Frokost (for egen regning)

 

 

 

 

14.15-15.15

 

Besøg ved det californiske trafikministerium overvågningscenter for motorvejsnettet i Los Angeles-området

 

Emner: Mobilitetsproblemer og –løsninger (Betalingssystemer, teknologiske løsninger, særlige vejbaner og udbygning af motorvejsnettet)

California Department of Transportation

 

 

 

 

15.30-16.30

 

Møde med Los Angeles viceborgmester for transport, Jaime de la Vega, og viceborgmester for energi, Nancy Sutley

 

Emne: Trafikale udfordringer i Los Angeles

City Hall

 

 

 

 

16.30-17.30

 

 

 

 

Aften:

Møde med næstformanden for Los Angeles trafikudvalg, Bernard Parks

 

Emne: Trafikale udfordringer i Los Angeles

 

Til fri disposition, herunder afholder man selv forplejning for egen regning.

City Hall

 

 

Tirsdag den 29. august 2006

 

 

 

 

7.15-7.30

Udcheckning og bagage i bus

 

 

 

 

7.45

Afgang fra hotellet

 

 

 

 

8.30-11.00

 

Besøg ved Los Angeles Metro (inkl. morgenmad)

 

Emne: Drift, udvikling og udvidelse af metrosystemet i Los Angeles

Los Angeles MTA

 

 

 

 

12.00 – 16.00

 

Besøg ved USA's største containerterminal - A.P. Møllers Pier 400 - i Los Angeles med deltagelse af formanden for Los Angeles Havnekommission, David Freeman

 

(inkl. frokost)

 

Emne: Containertransport, herunder aspekter vedr. bl.a. sikkerhed, kapacitet, mobilitet og miljø

APM Terminals

Pier 400

 

 

 

 

16.00

Afgang til lufthavnen

 

Forplejning i lufthavnen for egen regning

 

 

 

 

19.16

Afrejse fra Los Angeles (UA 1172)

 

 

 

 

20.32

 

 

Ankomst til San Francisco

 

Bustransport fra lufthavnen til Hotel Carlton

 

 

 

 

 

Check-in

Hotel Carlton

1075 Sutter Street

San Francisco, CA 94109

POC: Lydia Rubalcaba

Tel: 415-292-1181

Fax: 415-673-4904

 

 

 

 

Onsdag den 30. august 2006

 

 

 

 

7.00

Udcheckning og bagage i bus

 

 

 

 

7.15

Afgang fra hotellet

 

 

 

 

8.00-10.00

 

Besøg ved UC Berkeleys Center for Trafikforskning, afdelingen for motorvejsprojekter

 

(inkl. morgenmad)

 

Emner: Innovative løsninger på motorvejsområdet

 

UC Berkeley

 

 

 

 

10.30 – 13.30

 

Møde med repræsentanter for San Franciscos havnekommission og rundvisning på San Franciscos havnefront

 

(inkl. frokost)

 

Emne: Synergi mellem industri, transport og havnemiljø 

Port of San Francisco

 

 

 

13.45 – 15.00

 

 

Møde med direktøren for tænketanken San Francisco Planning and Urban Research Association (SPUR), Jim Chappell

Emne: Lokalpolitiske udfordringer – trafik, parkering og infrastruktur

SPUR

 

 

 

 

15.15 – 16.15

 

Møde med direktøren for San Francisco Municipal Railway (Muni), Nathaniel Ford

 

Emne: Drift af den kollektive trafik i San Francisco (bus, sporvogn og metro)

MUNI

 

 

 

Ca. 16.30

 

Afgang til lufthavnen med metroen BART fra Civic Center stationen

 

Civic Center Station (BART)

 

 

 

 

17.15 - 18.15

 

Præsentation af metrosystemet BART (i lufthavnen)

 

(bagagen transporteres til lufthavnen i delegationens bus og tjekkes ind mens mødet med BART finder sted)

Los Angeles International Airport

 

 

Forplejning for egen regning i lufthavnen efter BART præsentationen

 

 

19.20

Afrejse fra San Francisco (UA 752)

 

 

 

 

21.18

 

 

Ankomst til Seattle

 

Bustransport til Hotel Max

 

 

 

 

 

Check-in

Hotel Max

620 Stewart Street

POC: Monica Bowman

Tel: 206-374-7710

 

 

 

 

Torsdag den 31. august 2006

 

 

 

 

7.30 - 8.15

Morgenmad på hotellet

 

 

 

 

09.00 – 11.00

 

Møde med repræsentanter for Seattles havnekommission

 

Emne: Udfordringer forbundet med hurtig ekspansion

Port Headquarters

 

 

 

 

11.00 – 13.00

 

Besigtigelse af Seattles havn fra vandsiden

 

(inkl. frokost)

 

 

 

 

13.00 – 14.45

 

Besøg ved trafikselskabet Sound Transit og besigtigelse af Seattles light rail-projekt

 

Emne: Udvikling af det regionale pendlernet

Delegationen afhentes ved Port Headquarters – og returnerer til

samme sted

 

 

 

 

15.00 – 16.15

 

Møde med staten Washingtons trafikminister, Doug MacDonald

 

Emne: Det stigende kapacitetspres på vestkysten - begrænsninger og muligheder

Mødet afholdes i Seattle

 

 

 

 

17.15

Afgang fra hotellet til middagsarrangement

 

 

 

 

17.30

Sejlads fra Lake Union til Lake Washington

 

 

 

 

18.15

 

Middag med lokale politikere, erhvervsfolk og danske udvandrere i Seattle-området

 

Middagen afholdes hos næstformanden for Northwest Danish Foundation (privat)

 

Vært: Northwest Danish Foundation

 

 

 

 

Ca. 22.00

Retur til hotellet via Lake Union (med båd og bus)

 

 

 

 

 

Fredag den 1. september 2006

 

 

 

 

 

Udcheckning og bagage i bus

 

 

 

 

8.00

Morgenmad på hotellet

 

 

 

 

9.15

Afgang fra hotellet

 

 

 

 

10.00 – 16.00

 

Besøg ved Boeings flyfabrik i Seattle

 

(inkl. frokost)

 

Emne: Forventninger til den fremtidige udvikling i lufttrafikken, inkl. aspekter vedr. sikkerhed, miljøforhold og støj

Boeing, Everett

 

 

 

16.00

Afgang til lufthavnen

 

 

 

 

17.00

 

Check-in efterfulgt af rundvisning i Seattle-Tacomas internationale lufthavn

Sea-Tac International Airport

 

 

 

18.50

Afrejse til Kastrup (SK 938)

 

 

 

 

 

Lørdag den 2. september 2006

 

 

 

 

13.25

Ankomst til Kastrup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Praktiske oplysninger

 

Kontaktoplysninger:

 

Udvalget

Flemming Damgaard Larsen (V), formand

Gitte Lillelund Bech (V)

Karsten Nonbo (V)

Jacob Jensen (V)

Kurt Kirkegaard (V)

Poul Andersen (S)

Torben Hansen (S)

Jens Christian Lund (S)

Jytte Wittrock (S)

Magnus Heunicke (S)

Rasmus Prehn (S)

Walter Christophersen (DF)

Jørn Dohrmann (DF)

Martin Lidegaard (RV)

Poul Henrik Hedeboe (SF)

Rune Lund (EL)

Jesper Thinghuus (udvalgssekretær)

Aicha Esdam (udvalgsassistent)

 

Transport- og energiministeriet

Transport- og energiminister Flemming Hansen

Departementschef Thomas Egebo

Ministersekretær Anne Mette Koch

Afdelingschef Dorthe Nøhr Pedersen

Kontorchef Susanne Isaksen

 

Ambassaden i Washington

Ambassadør Friis Arne Petersen

Ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen tel. (mobil) +1 202 415 3864

 

Konsulatet i Los Angeles

Ruth Thale

10877 Wilshire Blvd., suite 1402, Los Angeles, CA 90024, tel. +1 310 481 0391

 

Konsulatet i Seattle

Konsul Eric Laursen

6204 East Mercer Way, Mercer Island, WA 98040, tel. +1 206 230 0888 / 206 232 0315

 

Skadestuer tæt på hotellerne

 

Los Angeles:

Daniel Freeman Marina Hospital

4650 Lincoln Blvd, Marina Del Rey, CA

Tel: 310-823-8911

 

San Francisco:

Saint Francis Memorial Hospital and Emergency Room

900 Hyde St, San Francisco, CA

Tel: 415-353-6230

 

Seattle:

Virginia Mason Hospital

1100 9th Ave, Seattle, WA

Tel: 206-624-1144

 

Tidsforskel

Minus 9 timer i forhold til Danmark

 

Vejr

Vejrudsigterne pr. 22. August: Vejret i Los Angeles ventes at være varmt (25-30 grader) og tørt. Vejret i San Francisco ventes at være som dansk sensommer (ca. 20 grader) og tørt, men kan skifte med kort varsel. San Francisco er kendt for pludselig tåge og havgus. Vejret i Seattle ventes at være ligeledes at være som god danske sensommer med temperaturer lige over 20 grader.

 

Elektricitet

110 volt, 50Hz (Husk en adaptor til elektriske apparater, mobiltelefonoplader etc.)

 

Valuta

100 USD = 580,60 DKK (pr. 23. maj)

 

Mobiltelefoni

Danske triband eller GSM 900/1900 mobiltelefoner virker i USA

 

Telefonering

Landekoden for USA er 1. Fra Danmark ringes således 001 - efterfulgt af det amerikanske telefonnummer (ti cifre). For at ringe til Danmark (eller danske telefonnumre) tastes 011 45 -  efterfulgt af det danske telefonnummer. Telefonnumre i USA er opbygget af et 3-cifret områdenummer og et 7-cifret telefonnummer. Hvis man foretager opkald inden for samme område benyttes som hovedregel alene det 7-cifrede telefonnummer. Hvis man foretager opkald til et andet områdenummer tastes 1 + områdenummer efterfulgt af telefonnummeret.

 


 

Drikkepenge

På restauranter: Mellem 15 og 20% (da drikkepenge er en del af lønnen, anses de for obligatoriske). Ved selskaber på seks personer eller mere lægges drikkepengene ofte på den samlede regning automatisk. Der gives normalt ikke drikkepenge i fast-food-, take out- eller buffetrestauranter. Taxachauffører får normalt 10-15% i drikkepenge. For rengøringen på hotellerne lægges normalt et par dollars.

 

Legitimation

Medbring altid pas. Pas er påkrævet for adgang til de fleste offentlige bygninger

 

Drikkevand

Vand fra hanen kan drikkes i USA, men smager af klor, som tilsættes af desinficeringshensyn. Derfor finder mange, at vand på flaske er at foretrække.