|
||
|
Dato            8. august 2006 J. nr.          222-40 Â
|
|
Notat om nærhedsprincippet
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 18. juli 2006. Det er fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 8o, stk 2, hvorefter procedurebestemmelserne i artikel 71 finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
Forslaget er en modernisering af den liberalisering af lufttransport i Fællesskabet, der blev taget med Rådets vedtagelse af 3. luftfartspakke i juli 1992 (pakken består af 3 forordninger: 2407/92, 2408/92 og 2409/92). Denne pakke var en opfølgning på første luftfartspakke fra 1987 og anden luftfartspakke fra 1990.
Det nye forslag fra Kommissionen er tænkt som en revision og en konsolidering af 3. luftfartspakke, dvs. Rådsforordningerne 2407/92, 2408/92 og 2409/92. Af forslaget fremgår bl.a., at den nye forordning vil skulle erstatte alle tre forordninger fra 1992, dvs. disse forordninger foreslås annulleret fra det nye forslags ikrafttræden.
Markedet har i liberaliseringsperioden ændret sig drastisk, blandt andet er gamle monopoler faldet og den principielle ret til at flyve frit i EU har ændret luftfartsstrukturen i Fællesskabet markant.Â
Kommissionen vurderer, at der er behov for en revision og en konsolidering af 3. luftfartspakke. Luftfartsselskaberne lider - ifølge Kommissionen - stadig under overkapacitet og fragmentering af markedet. Kommissionen oplyser videre, at modstridende anvendelse af reglerne i 3. luftfartspakke mellem EU-medlemslande og tøvende restriktioner (på indlejede fly til brug) på intra-EU-luftfartstjenester bl.a. giver følgende effekter:
· Markeds-effektiviteten påvirkes af konkurrenceforvridning.
· Inkonsistent anvendelse af regler for leasing af luftfartøjer fra 3.-lande med besætning.
· Passagerer høster ikke det fulde udbytte af det indre marked på grund af manglende gennemsigtighed vedrørende priser eller diskriminatorisk praksis relateret til opholdssted.
Kommissionens forslag lægger ikke op til en radikal ændring af bestemmelserne, men snarere en serie justeringer og en sammenskrivning af teksterne til én retsakt. Derudover er forslagets hovedelementer: Priser skal omfatte alle skatter og afgifter (dvs. øget gennemsigtighed for forbrugeren), ensartet regelanvendelse i EU, regler vedrørende ruter med offentlig forpligtelse (PSO-ruter) foreslås revideret med henblik på at reducere bureaukratiet. Videre tydeliggør forslaget regler vedrørende relationer med 3.-lande.
Endelig foreslås de sidste forhindringer for at opnå et indre luftfartsmarked fjernet. Det gælder eksempelvis: restriktioner på code share – som er, når to eller flere luftfartsselskaber giver én flyafgang hver deres kode - på ruter til tredjelande eller prissætning på ruter til tredjelande med mellemliggende stop i et andet medlemsland.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at luftfarten af natur er international, dvs. problemer kan ikke (alene) løses på medlemslandsniveau. Videre fremgår, at en mere ensartet anvendelse af 3.-luftfartspakke bedst opnås gennem fælles regler, og at visse forhindringer vedrørende fri adgang til at yde luftfartstjenester skal fjernes fra fællesskabslovgivningen. Samlet set vurderes, at ovenstående kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i, at luftfart langt overvejende er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Videre er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kræver aktion på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.