Medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg
Den 10. august 2006.
Invitation til Trafikudvalget - Kassel-tur
Århus Kommune har planlagt en studietur til Kassel den 18. – 19. september 2006 for udvalgte politikere og embedsmænd. Formålet er at studere de erfaringer, man i letbanesystemet i Kassel har gjort med det såkaldte dual-materiel, der kan køre på både el og diesel, og som derfor har gode egenskaber, når det gælder miljøvenlig og fleksibel drift i byområder.
Med denne henvendelse inviteres medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg til at deltage i studieturen til Kassel. Vedlagt dette brev er nogle praktiske oplysninger og en foreløbig rejseplan og program. For en ordens skyld gøres opmærksom på, der er egenbetaling for evt. udgifter til flytransport og hotelovernatning for deltagere, der ikke er fra Århus Kommune.
Studieturen til Kassel vil uden tvivl give alle deltagerne ny viden om udviklingen i skinnebåren kollektiv trafik. Det er vort håb, at medlemmerne af Folketingets trafikudvalg kan og vil deltage i turen.
Med venlig hilsen
               Peter Thyssen                                              Â
                  Rådmand                  /                     Carl Nielsen
                                                            Direktør
Rejseplan:
For deltagerne fra Århus/Jylland er der afgang med VIP-bus fra Århus mandag den 18. september kl. 12.00. Bussen kører - med passende pauser undervejs - til lufthavnen i Hannover (en i alt ca. 6 timer lang tur). I Hannover støder deltagerne fra København til.
Deltagerne fra København skal med en SAS-afgang fra Kastrup kl. 17.20. Flyet lander i Hannover kl. 18.20.
Fra Hannover kører hele gruppen samlet i bus til Kassel med ankomst ud på aftenen.
Der er bestilt plads på en restaurant i Kassel kl. 21.00 til en sen middag/et let måltid. Der er endvidere bestilt værelser på et hotel i Kassel.
Tirsdag er der arrangeret et program i tidsrummet fra kl. 8.30 - 15.30/16.00 (se nedenfor). Umiddelbart herefter afhentes alle deltagere af bussen, som i første omgang kører til Hannover Lufthavn (et par timers kørsel).
Deltagerne fra København skal med en SAS-afgang fra Hannover kl. 18.50, som lander i Kastrup kl. 19.50.
Deltagerne fra Århus/Jylland fortsætter med bussen hjemover. Med passende pauser undervejs er der forventet ankomst til Århus omkring kl. 01.00.
Hvis tidsplanen måtte skride, og Københavnerne på grund af uforudsete hændelser/forsinkelser på hjemvejen ikke skulle nå det nævnte fly fra Hannover til Kastrup, er der mulighed for at de bare kan fortsætte med bussen til Danmark. I givet fald vil de kunne blive sat af i Fredericia og nå et tog, hvor de kan ankomme til København kl. 02.25. Alternativt må de overnatte i Hannover og kan tage det første morgenfly onsdag morgen (afg. 06.40) til Kastrup.
Århus Kommune stiller bus til rådighed og betaler forplejning for alle deltagere på turen. De ikke-kommunale deltagere skal således kun betale evt. flytransport samt hotelovernatning.
Der er i øjeblikket ved at blive udarbejdet et konkret program for opholdet i Kassel. Vi har bedt en tysk specialist og konsulent i letbanedrift om at hjælpe os med arrangementet, som bl.a. vil byde på kontakt til lokale politiske beslutningstagere, samt en køretur med det nye dual-materiel (diesel/el), som er forbilledet for Århus-projektet.
Det nævnte dual-materiel, som kan køre på el i byen og på diesel på ikke-elektrificerede strækninger i oplandet, har fungeret i daglig drift siden januar måned i år. Dog kører dual-materiellet endnu kun som reservemateriel på en fuldt elektrificeret strækning. Den strækning, hvortil dual-materiellet egentlig er tiltænkt - Kassel-Wolfshagen - er endnu ikke færdigbygget og taget i brug. Det særtog, der er bestilt til kørsel med vores gruppe, er af dual-typen.
Programmet for den 19. september begynder kl. 8.30 og indeholder foreløbig følgende punkter:
Hjemrejse begynder efter den sidste togtur omkring kl. 15.30.
Det endelige program afventer pt. endelige tilbagemeldinger om deltagelse fra lokale politikere i Kassel.