Folketingets Trafikudvalg Christiansborg Dato J.nr. 1. november 2005 004 - 000248 Ved samrådet af 22. september 2005 orienterede jeg mundtligt Folketingets Trafikudvalg om Trafikstyrelsens udstedelse af et påbud til Banedanmark.  I forlæ  ngelse af samrådet den 22. september 2005 følger hermed   en uddy- bende orientering om Trafikstyrelsens påbud til Banedanmark. Ifølge påbuddet blev det pålagt Banedanmark at ændre sin sikkerhedsorga- nisation som følge af ledelsesbeslutningerne truffet i Baneda nmark i for- bindelse med hastighedsnedsættelserne den 19. august 2005. Banedanmark har oprindeligt indstillet til Trafikstyrelsen, at Banedanmark efterlever Trafikstyrelsens påbud om  at frigøre  Netdirektøren  for ansvar i sikkerhedsorganisationen. Banedanmarkha    vde ikke fundet belæg for at inkludere direktøren for drift.  Trafikstyrelsen godkendte denne indstilling. Yderligere undersøgelser i Banedanmark  gennem tjenstlige afhøring er, samtaler og vidneafhøringer  har imidlertid afdækket  , at beslutningsgrund- laget og årsagerne til beslutningerne den 19. august 2005 var fejlbehæftede. Banedanmarks konklusion på undersøgelsen er, at den berørte direktør for Net blev fejlagtigt rådgivet, og dermed blev beslutningen den 19. august 2005 taget på  baggrund af forkerte oplysninger. På denne baggrund har  Banedanmark anmodet om at påbuddet ændres, s   å- ledes, at det ikke er personerne i sikkerhedsorganisationen, men sikker- hedskulturen i Banedanmark, som foreslås ændret. Trafikstyrelsen har på den baggrund  den 25. oktober 2005 godkendt, at Ba- nedanmarks sikkerhedsorganisation fortsætter som hidtil, under forudsæ t- ning af, at Banedanmark senest ultimo november 2005 til Trafikstyrelsen fremsender en samlet handlingsplan med aktiviteter og tilpasninger, som kan sikre en æ  ndring af sikkerhedskulturen i Banedanmark. Jeg har med tilfredshed noteret mig at Trafikstyrelsen og Banedanmark i enighed har fundet frem til ændringen af påbuddet   . Jeg har i øvrigt  modtaget vedlagte redegørelse ”Undersøgelse: Håndtering af sporbeliggenhedsmåledata  i Banedanmark” fra Banedanmark, som jeg vedlægger til Trafikudvalgets orientering. Redegørelsen har dannet ba   g- grund for Trafikstyrelsens beslutninger vedrørende påbud  s udstedelsen. ./.
p. 2/2 Jeg afventer dog fortsat det endelige resultat af Trafikstyrelsens tilsyn med Banedanmarks håndtering af skinneproblematikken  fra august 2005. Når jeg har modtaget og vurderet dette resultat, vil jeg underrette Trafikudval- get herom. Med venlig hilsen Flemming Hansen