Supplerende besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 5 af 25. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med særlig hensynsløs kørsel) (L 161).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes i fortsættelse af samrådsspørgsmål B oplyse, hvornår aftalen om den endelige organisering m.v. af færdselssikkerhedsområdet forventes at falde på plads. Og vil ministeren give tilsagn om at orientere udvalget om aftalens nærmere indhold, herunder bl.a. antallet og placeringen af Vejdirektoratets distriktskontorer og disses opgaver, kompetencer og bevillingsmæssige forhold.”

 

Svar:

 

Under henvisning til mit svar af 27. maj 2005 på ovennævnte spørgsmål kan jeg oplyse, at der nu er opnået enighed mellem Justitsministeriet og Transport- og Energiministeriet om en organisatorisk model for den fremtidige regionale indsats på færdselssikkerhedsområdet efter amternes nedlæggelse som led i kommunalreformen.

 

Modellen og de bevillingsmæssige konsekvenser heraf er beskrevet i vedlagte notat af 14. juni 2006.