Dato             11. august 2006

J. nr.           200-8

Deres ref.

Sagsbeh.  JRV

  

 

Høring – udkast til forslag til ændring af lov om luftfart

Transport- og Energiministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til vedlagte udkast til forslag om ændring af lov om luftfart.

Formålet med lovforslaget er at modernisere og præcisere retsgrundlaget for lufthavnenes opkrævning af betaling hos luftfartsselskaberne for benyttelse af lufthavnene (lufthavnstakster).  Desuden indføres der mulighed for at der kan gives lufthavne, der giver ulovlige rabatter, en bøde. I dag kan der kun reageres over for en lufthavn, der giver ulovlige rabatter, ved at lukke lufthavnen

Desuden foreslås en række konsekvensændringer som følge af EU-regler og enkelte ændringer og præciseringer vedrørende bl.a. regler om forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed, tavshedspligt, forsikring og tekniske standarder.

Lufthavnstakster

Lovforslaget er bl.a. en udmøntning af de anbefalinger, der blev fremsat i ”Rapport om fastsættelse af lufthavnstakster i Danmark” fra april 2006. Anbefalingerne i rapporten er tidligere fremsendt til Folketingets Trafikudvalg.

Konklusionen i arbejdsgruppens rapport er, at der på grund af den særlige monopolstilling, som lufthavnene indtager, fortsat er behov for regulering af de 8 store og mellemstore offentlige lufthavnes takster.  Der er i alt 34 offentlige lufthavne i Danmark.

Arbejdsgruppen peger imidlertid på, at den del af lufthavnens virksomhed, der betegnes som ground handling (bagagesortering, last og losning, brændstofspåfyldning m.v.), i et vist omfang er blevet liberaliseret, og at der derfor ikke i alle tilfælde vil være behov for regulering på dette område. Det er således hensigten, at takstreguleringen kun kommer til at omfatte ground handlingen i situationer, hvor der ikke er mulighed for konkurrence i en lufthavn.

For de mindre lufthavne vil der ske en deregulering, idet Statens Luftartsvæsen (SLV) ikke længere skal godkende deres takster.

 

Konsekvensændringer af EU-regler

Forslaget omhandler en række ændringer, der er en konsekvens af EU-regler på luftfartens område.

Således indføres der regler om, at personer (f.eks. ansatte i EU-Kommissionen), der i henhold til forordninger udfører tilsynsopgaver, i fornødent omfang skal have samme adgang til luftfartøjer, virksomheder, anlæg og dokumenter som SLV.

Forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed

Reglerne om forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed foreslås udvidet til ud over luftfartsselskaber og flyvepladser at omfatte andre anlæg i luftfartens tjeneste, bl.a. flyvesikringstjeneste, der ikke er tilknyttet en flyveplads. Baggrunden herfor er, at luftfartens sikkerhed også kan trues ved forbrydelser mod kontrolcentraler m.v.

Tavshedspligt

Der foreslås indført tavshedspligt svarende til den, der er pålagt Statens Luftfartsvæsens ansatte i forbindelse med indberetning af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder, for indberetningspligtige, som er ansat i andre dele af den offentlige forvaltning (f.eks. ansatte i Flyvesikringstjenesten (Naviair)), således at den gældende tavshedspligt ikke udhules ved aktindsigt hos andre dele af den offentlige forvaltning, f.eks Flyvesikringstjenesten eller kommunale lufthavne.

Erstatningsansvar og forsikring

Bestemmelsen om objektivt ansvar for skader på personer og ting uden for luftfartøjet justeres således, at visse typer af skader falder uden for bestemmelsen. Disse skadestyper vil herefter være omfattet af dansk rets almindelige erstatningsregler. Justeringen sker for at skabe overensstemmelse mellem erstatningsreglerne og forsikringsmarkedet. Samtidig indføres der en lettelse i adgangen til at tegne forsikring for luftfartøjer, idet forsikringsbetingelserne ikke længere skal godkendes af Statens Luftfartsvæsen.

Konsekvenser for erhvervslivet

Det vurderes, at forslaget ikke har væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.

For de 26 små offentlige lufthavne, der ikke længere skal have godkendt deres takser af Statens Luftfartsvæsen, vil forslaget dog indebære en administrativ lettelse og dermed også en økonomisk lettelse.

 

Forslaget om at ændre betalingsreglerne på ground handlingområdet kan indebære administrativ lettelse og dermed også en økonomisk lettelse for lufthavnene. Det er således hensigten, at den enkelte lufthavn får mulighed for selv at fastsætte priserne på ground handling – og dermed undgå takstreguleringen - hvis lufthavnen indfører mulighed for konkurrence på dette område af sin virksomhed. Det er imidlertid vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af forslaget, da der allerede i dag er dele af ground handlingen, som ikke omfattes af takstreguleringen, ligesom der er dele, der efter forslaget skal omfattes af reguleringen, men som i dag frit fastsættes af lufthavnene. Statens Luftfartsvæsen vurderer dog, at de fleste lufthavne vil indføre konkurrence på ground handling-området, således at denne del af virksomheden går fri af takstreguleringen.

SÃ¥fremt der er bemærkninger til lovforslaget, skal disse være ministeriet i hænde senest fredag den 1. september 2006. Gerne pÃ¥ mail [email protected].

Høringssvarene vil blive oversendt til Folketingets Trafikudvalg, ledsaget af de bemærkninger, som udtalelserne giver anledning til.

Med venlig hilsen

 

 

John Roy Vesterholm

Fuldmægtig