|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. august 2006 J. nr.           Â
|
|
Banedanmark har den 8. august 2006 set sig nødsaget til at indføre en række hastighedsnedsættelser på hovedstrækningen. Hastighedsnedsættelserne er indført som følge af de såkaldte ultralydsmålinger, der foretages rutinemæssigt med henblik på at identificere mulige potentielle langsomt udviklende fejl.
Målingerne har vist, at der på strækningen mellem Fredericia og Århus er konstateret behov for udskiftning af ca. 2.800 meter skinner plus adskillige nye svejsninger. Banedanmark afventer en skinneleverance fra Tyskland i denne uge og vil umiddelbart herefter påbegynde udbedringsarbejdet. Det forventes, at de første hastighedsnedsættelser kan ophæves drypvis fra næste uge. Som planlægningen ser ud på nuværende tidspunkt, forventes ultralydsfejlene mellem Århus – Fredericia at være udbedret med udgangen af uge 37.
Der er derudover konstateret fejl ved Kauslunde, der har medført en hastighedsnedsættelse ned til 40 km./t. Denne fejl forventes udbedret den 19.-20. august 2006.
Ligeledes foregår der i øjeblikket en større skinneudveksling mellem Århus – Ålborg, der forventes at være afsluttet medio oktober 2006. Denne skinneudveksling hidrører til dels fra denne, dels fra en tidligere ultralydsmåling.
Det må forventes, at der på spor med gamle skinner løbende kommer hastighedsnedsættelser på skinnenettet pga. ultralydsfejl. Risikoen for ultralydsfejl kan undgås ved udskiftning af skinnerne. Omfanget kan ikke forudsiges, før der er gennemført manuelle opmålinger.
Banedanmark har løbende orienteret DSB om konsekvenserne af ultralydsmålingerne på de enkelte delstrækninger siden onsdag d. 26. juli 2006, og samlet fredag d. 4. august 2006, med henblik på en så god trafikafvikling som muligt under omstændighederne.
./.
Jeg vedlægger notat fra Banedanmark af 9. august 2006,
hvori problemstillingen uddybes.
Flemming Hansen