|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. juli 2006 J. nr.          234-16  Â
|
|
Nedklassificering af Københavns Lufthavn i Kastrup
Statens Luftfartsvæsen (SLV) er den 7. juli 2006 blevet underrettet om at EU-Kommissionen har iværksat en såkaldt artikel 15 procedure for Københavns Lufthavn i Kastrup, hvilket indebærer, at lufthavnen er nedklassificeret til en "mindre sikker" lufthavn. Årsagen er, at en række løbende inspektioner har vist, at securitykontrollen i Københavns Lufthavn ikke opfylder gældende EU-standarder.
Nedklassificeringen betyder, at passagerer og bagage fra Københavns Lufthavn, Kastrup, der ankommer til andre EU-lufthavne, ikke mÃ¥ sammenblandes med andre passagerer, før de er efterset til EU-standard igen. Â
EU-Kommissionen vil underrette de andre medlemslande om, at der på passagerområdet iværksættes en artikel 15 procedure på Københavns Lufthavn, Kastrup.
De øvrige EU-medlemslande er herefter forpligtet til at tage de fornødne forholdsregler til sikring af, at den manglende overholdelse af bestemmelserne i et medlemsland ikke får følger i de andre medlemslande. De andre landes myndigheder, lufthavne og luftfartsselskaber skal således iværksætte tiltag, der sikrer, at ankommende passagerer fra Københavns Lufthavn, Kastrup, ikke blandes med afgående eftersete passagerer uden at være efterset på ny. Det må forventes, at disse forholdsregler vil blive iværksat i de udenlandske lufthavne indenfor de kommende par dage.
For igen at bringe security på passagerområdet op til standarden, har Københavns Lufthavn Kastrup allerede iværksat flere tiltag, og flere vil følge i den nærmeste fremtid. SLV fører løbende tilsyn med, om de iværksatte tiltag har den fornødne effekt. Det er SLV´s forhåbning, at man indenfor 1-2 måneder kan meddele EU-kommissionen, at Københavns Lufthavn, Kastrup, igen lever op til standarden på passagerområdet.
Det er selvfølgelig en situation, som jeg ser på med stor alvor, og jeg har derfor sendt vedlagte brev til den administrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S Niels Boserup og bedt om en handlingsplan fra lufthavnen senest 1. august 2006.
Det kan til orientering oplyses, at lufthavnene i Frankfurt og München også har været tvunget til nedklassificering.
Dette brev og det anførte bilag vedlægges i 5 eksemplarer.
Flemming Hansen