Folketingets Trafikudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Dato  30. juni 2006  

J. nr.           010-000023

Deres ref.

  

 

./.

 
Hermed fremsendes ordinær orientering om status på de igangværende større anlægsprojekter indenfor Transport- og Energiministeriets område, der som led i den forbedrede orientering af Folketinget fra og med 2004 gives to gange årligt.

 

Orienteringen er som de foregående orienteringer opdelt på anlægsprojekter indenfor bane- og vejområdet, og omfatter såvel projekter, der indgår i Finanslovens oversigter over bygge- og anlægsprojekter, som projekter, der har fået særskilt bevilling. Som noget nyt er der i orienteringen tillige en status for Naviairs anlægsprojekter.

 

Orienteringen indeholder oversigtsskemaer for anlægsprojekter og tilhørende totalbudgetter. Endvidere er der en kort gennemgang af hvert enkelt projekt. Gennemgangen indeholder oplysninger om status, åbningsår og usikkerhedsanalyse.

 

Status er opgjort marts-maj 2006.

 

På vejområdet vurderes det overordnet, at de store igangværende anlægsprojekter tidsmæssigt forløber efter planen.

 

I forhold til den seneste halvårsrapportering er projektet Holbæk – Vig, 1. etape blevet 9,2 mio. kr. dyrere. Fordyrelsen afholdes inden for Vejdirektoratets egne rammer.

 

Endvidere er budgetsikkerheden faldet for en række af Vejdirektoratets anlægsprojekter. Dette skyldes bl.a. en markedsmæssig udvikling, som har indebåret en kraftig prisstigning på materialer, der indgår i vejbyggeriet. Vejdirektoratet følger denne udvikling nøje.

 

På baneområdet er det vurderingen, at den overvejende del af de store projekter der er under forberedelse i Trafikstyrelsen, er forsinket med gennemsnitligt et år i forhold til forventningerne ved projektets opstart.

 

På baneområdet er det tillige vurderingen, at den overvejende del af anlægsprojekter under forberedelse i Trafikstyrelsen kan overholdes inden for de gældende bevillinger. En undtagelse er dog Overhalingsspor for godstog, hvor den afsatte bevilling på 46 mio. kr. i 2004 i den efterfølgende projektering og undersøgelsesfase har vist sig at være utilstrækkelig. Desuden har det vist sig, at etableringen af en niveaufri skæring mellem Grenaabanen og Grenåvej må forventes at blive dyrere end først antaget.

 

For så vidt angår Banedanmark vurderes følgende projekter at indeholde væsentlige afvigelser og usikkerheder:

 

 

 

 

 

For Naviairs anlægsprojekter er det vurderingen, at såvel CASIMO og COOPANS gennemføres som planlagt for så vidt angår både økonomi og tidsplan. CASIMO programmet omfatter opførelse af ny flyvekontrolcentral, kontroltårn samt simulatorudstyr. COOPANS er et samarbejde mellem lufttrafiktjenesterne i Danmark, Irland og Sverige og den fælles franske leverandør Thales om løbende og fælles standardiseret opgradering af de 3 landes lufttrafikstyringssystemer.

 

Enslydende orientering er sendt til Finansudvalget.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen