Rønne, den 18. oktober 2005
Pressemeddelelse !
Bestyrelsen i Bornholms Passagerforening har med interesse fulgt med i udviklingen af og debatten omkring sagen om Bornholmstrafikkens ansøgning til »Christiansborg« om at måtte lægge et olietillæg på billetprisen. Ansøgningen har baggrund i de for tiden meget høje oliepriser.
Bornholmstrafikken har oplyst, at rederiet ikke med det nuværende niveau for billetpriser vil være i stand til at tjene så meget, at udbygning af de 2 Ro-Pax-godsfærger til at kunne medtage 770 passagerer kan finde sted i det kommende par år. Rederiet har også varslet muligheden for eventuelt at måtte opsige kontrakten.
Transportminister Flemming Hansen har overdraget Bornholmstrafikkens ansøgning og afgørelsen heraf til Trafikstyrelsen.
Bornholms Passagerforening finder det fuldstændig uacceptabelt, hvis Trafikstyrelsen – på politikernes vegne – accepterer et olietillæg.
Vi finder det også direkte uansvarligt, at politikerne på »Christiansborg« har indgået et forlig, som efterfølgende er udmøntet i den nuværende kontrakt med Bornholmstrafikken, uden at det i kontrakten er præciseret, hvad der skal ske i en situation som den nuværende.
Færgeforliget har allerede bevist sin utilstrækkelighed og manglende mulighed for at hjælpe det bornholmske samfund. Billetpriserne er allerede for høje, kapaciteten er for dårlig ; og komforten er langt under, hvad man med rette kunne forvente i 2005. Antallet af passagerer på de af færgeforliget omfattede ruter er derfor faldet markant til ubodelig skade for hele det bornholmske samfund.
Det er uhørt, at en samfundsbegrundet transport (som Bornholmstrafikkens ruter til Ystad og Køge er) skal reguleres i forhold til olieprisen og muligheden for udbygning af Ro-Pax-godsfærgerne.
Mon politikerne ville slippe særligt godt fra at lade f.eks. DSB’s priser regulere efter samme præmisser ? Tænk blot på, hvad passagererne i så fald måtte betale for de nye italienske luksustog.
Hvis politikerne – mod forventning – skulle acceptere Bornholmstrafikkens ansøgning , tager »Christiansborg« endnu en gang bornholmerne og det bornholmske samfund som gidsler, mens brugerne af såvel betalingsbroerne som Mols-Linien for nylig har fået nedsat prisen.
Uanset om Ro-Pax-godsfærgerne bliver udbygget eller ej, er de ikke velegnede til den passagertransport, som de ifølge Færgeforliget skal varetage.
Den kolossale nedgang i antallet af passagerer på Køge-ruten berettiger i sig selv næppe til udvidelsen af Ro-Pax-godsfærgerne, mens den nuværende indretning lader meget tilbage at ønske.
Efter at Ro-Pax-godsfærgerne er begyndt at besejle ruten , kommer passagertallet næppe meget over 100.000 årligt. Dette tal skal sammenlignes med, at ruten til København sejlede med ca. 230.000 passagerer årligt. Det svarer nu til et gennemsnit på mindre end 140 passagerer pr. afgang.
Nedgangen skyldes efter vores opfattelse primært, at destinationen er flyttet fra København til Køge, men også Ro-Pax-godsfærgernes indretning, som er alt andet end passagervenlig. Passagerernes adgang til færgerne foregår via det øverste bildæk. Overnatning er alene mulig i køjer eller i flystole. Sidstnævnte overnatningsmulighed medfører endvidere, at der under hele overfarten er lys i salonen; og stillerum findes ikke.
Selv om en udbygning råder nogen bod på de elendige passagerforhold, er og bliver Ro-Pax-godsfærgerne end ikke på niveau med de forhold, som passagererne havde på »Jens Kofoed« og »Povl Anker«. Der er tale om et betydeligt fald i rejsekvaliteten.
Ro-Pax-godsfærgerne opfylder – uanset om de bliver udbygget eller ej – ikke behovet; og det er Bornholms Passagerforenings klare opfattelse, at de absolut ikke skal anvendes efter udløbet af indeværende kontraktperiode.
Vi vil altid arbejde for en forbedring af rejsekomforten til gavn for passagererne; og på den baggrund bør Ro-Pax-godsfærgerne udbygges, men ikke med forhøjede billetpriser til følge.
Der er forud for indgåelsen af færgeforliget ikke foretaget en tilstrækkelig grundig analyse af det samlede samfundsbegrundede transportbehov. Derfor valgte politikerne forkert tonnage.
Bestyrelsen i Bornholms Passagerforening opfordrer derfor kraftigt politikerne – såvel på »Christiansborg« som i den kommende Region Hovedstaden – til snarest at medvirke til at finde den rette tonnage, den rette pris og den rette destination til gavn for hele det danske samfund.
I modsat fald fortsætter Færgeforliget som den farce, der netop i disse dage blev indledt for 3 år siden.
Med venlig hilsen
Bornholms Passagerforening
Erik Pedersen
Formand