Transport- og Energiministeriet

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

Att.: kontorchef Jeppe Gaard, Banekontoret

12.06.06

revideret

Orientering om risiko for solkurver

På grund af for varme skinner, har Banedanmark set sig nødsaget til at nedsætte hastigheden til 80 km/t på udvalgte strækninger på Sjælland, Vestbanen, Nordvestbanen og Sydbanen samt Lille Syd, i tidsrummet kl. 13.00 til ca. 18.30, hvor skinnetemperaturen er højest. Hastighedsnedsættelserne blev 1. gang iværksat lørdag d. 10. juni, og forventes frem til og med tirsdag d. 13. juni, afhængigt af vejr og temperatur i de kommende dage.

 

Banedanmark har i længere tid arbejdet med spændingsudligning og efterspænding på de gamle spor, hvor der ikke har været foretaget arbejder, og man erfaringsmæssigt ved, der er risiko for solkurver. På disse strækninger har det ikke været nødvendigt at nedsætte hastigheden.

 

På grund af sporets tilstand, har der som bekendt været gennemført ekstraordinært mange arbejder i sporet i løbet af vinteren og foråret. Der er således udskiftet flere end 100 isolerklæbestød, der er foretaget skinneudvekslinger mange steder. Disse arbejder kræver en efterfølgende spændingsudligning og efterjustering. Indtil det er foretaget, må skinnetemperaturen ikke komme over 40 °C.

 

Banedanmark har nedsat hastigheden af sikkerhedshensyn, for at reducere risikoen for afsporinger i forbindelse med solkurver, - men der har endnu ikke været konstateret solkurver. Det har været nødvendigt at nedsætte hastigheden på de pågældende strækninger, efter det er konstateret, at skinnetemperaturen kom over 40 °C.

 

Spændingsudligningen foretages af særligt mandskab om natten, og korrigerer til det korrekte træk i de enkelte skinnestrenge. I mange tilfælde er det nødvendigt at skære et stykke af skinnen, og svejse den sammen igen i forbindelse med spændingsudligningen.

 

Banedanmark er bl.a. kommet bagud med spændingsudligningerne som følge af afsporingen i Kolding, og branden i et arbejdskøretøj i Storebæltstunnelen. Banedanmark forventer at de manglende spændingsudligninger vil være afsluttet med udgangen af juni måned. Banedanmark gør opmærksom på, at spændingsudligningen på Vestbanen har 1. prioritet, og Banedanmark undersøger for øjeblikket, om der er mulighed for at fremskynde arbejdet på hovedstrækningerne mest muligt.

 

I henhold til arbejdsplanerne for spændingsudligning mm., ville arbejdet have været afsluttet i indeværende uge (15. – 20. juni), men udførelsen er bl.a. blevet forsinket som følge af ovenstående arbejder i Kolding og Storebæltstunnelen.

 

Banedanmark måler løbende skinnetemperaturen forskellige steder i landet, hvor der ikke er foretaget spændingsudligning, og er i løbende kontakt med DSB om hastighedsnedsættelserne.

 

I løbet af søndagen blev det konstateret, at der var dele af spornettet, hvor der ikke var foretaget de foreskrevne temperaturmålinger, således at nogle hastighedsnedsættelser er blevet etableret for sent. Banedanmarks sikkerhedsdirektør er i færd med at undersøge, hvorvidt der har været tale om menneskelige eller proceduremæssige fejl. Det er aftalt med Trafikstyrelsen, Sikkerhed, at de modtager en foreløbig orientering om forløbet i dag, mandag d. 12. juni, og en fuldstændig redegørelse senere.

 

Solkurverne forventes at få følgende konsekvenser for landsdelstrafikken, i de nævnte perioder:

København – Århus: ca. 25 min.
København – Ålborg: ca. 40 min
København – Frederikshavn: ca. 60 min
København – Esbjerg/Sønderborg/Padborg: ca. 25 min.

Regionaltog der kører mellem Østerport og Holbæk vil være aflyst hele dagen.
Efterfølgende Regionaltog til/fra Kalundborg vil standse ved alle stationer mellem Holbæk og Høje Tåstrup.

Regionaltog mellem Østerport og Vordingborg kører kun til/fra Næstved.

Myldretidstogene på Kystbanen vil være aflyst om eftermiddagen.

På Lille Syd mellem Roskilde og Næstved må påregnes forsinkelser på op til 10-15 i tidsrummet kl. 12.00 til 18.30.

EuroCitytog mellem København og Hamburg ventes forsinket ca. 30 min i tidsrummet kl. 12.00 til 18.30.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Søren Boysen