Til

Folketingets Trafikudvalg

 

 

 

 

 

 

 

30. maj 2006

 

 

 

 

Støjafskærmning langs Ring 3 i Rødovre Kommune

 

Rødovre Kommune oplever for tiden en større udbygning af de store trafikårer i og omkring kommunen. Dette gælder Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen på vejområdet og den påtænkte udvidelse af Ringstedbanen. Udbygning af infrastrukturen medfører øget trafik, hvilket igen medfører øget miljøbelastning. Rødovre Kommune arbejder på at sikre, at miljøbelastningen reduceres til et niveau, der er acceptabelt for kommunens borgere, således at sundhed og livskvaliteten ikke forringes. Set i lyste af, at motorvejsstøj anses for at være mere generende end anden støj, bør der ydes en særlig indsats for at få denne støj nedbragt.

 

Rødovre Kommune har i brev af 14.02.2006 rettet henvendelse til Folketingets Trafikudvalg og Transport- og Energiministeren med anmodning om, at staten i forbindelse med det kommende udfletningsanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen, etablerer støjafskærmning på hele strækningen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej. Trafikministeren har i brev af 08.03.2006 svaret på henvendelsen. I svaret gør ministeren klart, at den ønskede udvidelse af støjafskærmning syd for Slotsherrensvej, på øst- og vestsiden af Motorring 3, kun vil have en begrænset effekt på boligområderne i Rødovre Kommune, set i forhold til effekten af de øvrige støjdæmpende foranstaltninger på Motorring 3 og 1. etape af Frederikssundsmotorvejen. Der vil derfor ikke blive investeret i yderligere i støjafskærmning langs Motorring 3 gennem Rødovre Kommune.

 

Rødovre Kommune har modtaget en kopi af den støjberegning, som lægges til grund for ministerens afslag. Støjberegningen er foretaget af COWI A/S for Vejdirektoratet. Beregningen er foretaget vha. den fælles nordiske beregningsmodel for vejtrafikstøj (NBV96), som på nuværende tidspunkt er den eneste anerkendte beregningsmetode til beregning af vejtrafikstøj. Beregningsmetoden er omkring 30 år gammel og kan bedst beskrives som en ”osteklokke model”, idet den kun i begrænset grad tager højde for forskellige faktorer som fx vejrforhold.

 

Trafik- og Energiministeren har lagt støjberegning til grund for sit afslag. Ministeren har derved set bort fra en række vigtige forhold, som Rødovre Kommune mener bør vægtes ligeværdigt med beregningerne for at sikre en udtømmende vurdering af forholdene.

 

 

 

Rødovre Kommune skønner, at følgende forhold bør indgå i vurderingen:

 

Beregningsmodellen.

- Beregningsmodellens gyldighed er begrænset til en afstand på op til 300 meter og med neutral eller moderate medvindsforhold dvs. 0-2 m/s medvind. Ifølge en DMI måling fra 1989 er den gennemsnitlige vindstyrke for området på 3,6 - 4 m/s, hvilket er knapt det dobbelte. Derfor ligger de reelle vejrforhold uden for modellens gyldighedsområde.

 

- Vindstyrken har meget stor betydning for støjudbredelsen. Med en vindstyrke på 5 m/s kan der måles forøgelser af støjen på op til 20 dB i en afstand af 300 meter fra støjkilden. Da vindstyrker, af den i området målte størrelse, ikke kan håndteres af modellen, er det sandsynligt, at der vil være stor forskel på det beregnede støjkort og et støjkort optegnet på baggrund af de gennemsnitlige støjmålinger i området. Sammenholdes dette med, at vestenvind er den mest forekommende vindretning, er forholdene for Rødovre Kommune ikke acceptable.

 

- Beregningsmodellen vil inden længe blive afløst af en mere avanceret tidssvarende bereg-ningsmodel Nord 2000. Det forventes tillige, at der inden for en årrække vil være en fælles europæisk beregningsmodel i lighed med Nord 2000, som skal lægges til grund for støjberegninger. Begge disse modeller forventes i højere grad at kunne håndtere vejrforhold. Den endelige beslutning om etablering af støjafskærmning langs Ring 3 gennem Rødovre Kommune, bør afvente en beregning efter en af disse modeller.

 

Støjgrænser.

- Ifølge miljøstyrelsens vejledning for trafikstøj i boligområder, er der allerede på nuværende tidspunkt udarbejdet vejledende grænseværdier for trafikstøj på rekreative områder i og omkring byområder. Vestvolden kan sidestilles med en bydelspark, for hvilke den vejledende grænseværdi er max. 55 dB. I den kommende vejledning fra Miljøstyrelsen om støjkortlægning og støjhandlingsplaner, som netop har været i høring, arbejdes der med stilleområder, der skal sikre, at blandt andet rekreative områder friholdes for forstyrrende støj. Såfremt der ikke etableres støjskærm langs Vestvolden, vil de vejledende grænseværdier for rekreative områder ikke være opfyldt, selv ikke efter den af COWI A/S foretagne beregning.

 

Økonomi.

- Ministeren oplyser, at den ønskede støjafskærmning vil betyde yderligere opsætning af i alt 4,4 km støjskærm til en samlet pris af i alt 53 mil kr. Tages udgangspunkt i COWI A/S materiale vil omfanget af støjafskærmning kun udgøre 3,5 km. Det er således ikke den rigtige omkostning der er lagt til grund for ministerens afslag. Med en anslået omkostning på 12 mil kr. pr km giver det 42 mil kr., hvilket svarer til 2,1% af den samlede anlægsbudget for udvidelsen af Motorring 3. Der er således ikke tale om en urimelig investering i forhold til det samlede budget.

 

- Støjsvage belægninger stiller krav til vejmyndigheden om øget kontrol og vedligehold i forhold til almindelige belægninger for at sikre den støjdæmpende effekt. Rødovre Kommune er betænkelige ved om dette vil kunne prioriteres i fremtiden.

 

Rødovre Kommune er landets tredje tættest befolkede kommune med over 36.000 indbyggere på et areal på kun otte kvadrat kilometer. Vestvolden er Rødovre Kommunes eneste større rekreative område, som er med til at sikre både sundhed og livskvalitet for kommunens borgere. Desuden er Vestvolden en del af det gamle fæstningsværk og det bør derfor, i forbindelse med udbygningen af vejanlæggene, sikres at der ydes en ekstra indsats for, at området kan bevare sin status som rekreativt område.

 

Rødovre Kommune er af den opfattelse, at den korrekte måde at vurdere ønsket om ekstra støjafskærmning er at tage udgangspunkt dels i de faktiske vindforholds påvirkning af støjbilledet, dels i støjberegningerne foretaget af COWI A/S og dels i de anbefalede grænseværdier for rekreative områder.