Besvarelse af spørgsmål nr. 344 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
         â€Justitsministeren har ved brev af 3. juni 2004 til samtlige politimestre anmodet om, at disse tog kontakt til deres respektive vejmyndigheder med henblik pÃ¥ at gennemgÃ¥ vejnettet for øget brug af differentierede hastigheder. Har ministeren fulgt op pÃ¥ dette brev, eller modtaget oplysninger om, hvad dette brev mÃ¥tte have medført af initiativer?â€
Svar:
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 267 af 21. april 2004 om ændring af færdselsloven (Klippekortsystem, skærpede sanktioner ved hastighedsovertrædelser mv.), at der med henblik på at øge trafiksikkerheden i højere grad bør gøres brug af differentierede hastighedsgrænser.
På den baggrund har Justitsministeriet den 16. juni 2004 udsendt en cirkulæreskrivelse til politikredsene om øget brug af differentierede hastighedsgrænser.
I cirkulæreskrivelsen anmodes politiet om at tage kontakt til vejmyndighederne med henblik pÃ¥ at gennemgÃ¥ vejnettet for at vurdere, om trafiksikkerheden kan øges ved mere differentierede hastighedsgrænser, herunder navnlig om der er grundlag for lokalt at fravige de generelle hastighedsgrænser i nedadgÃ¥ende retning, f.eks. pÃ¥ skoleveje eller særligt ulykkesbelastede strækninger. Â
Det fremgår endvidere af cirkulæreskrivelsen, at ministeriet ville overveje at ændre cirkulære nr. 72 af 5. juli 1985 om lokale hastighedsbegrænsninger, hvis det måtte vise sig, at politiet og vejmyndighederne anser det for hensigtsmæssigt og forsvarligt at fastsætte en højere hastighed end 80 km i timen på andre vejstrækninger end motortrafikveje uden for tættere bebygget område, idet det gældende cirkulære ikke giver mulighed herfor. Det understreges i den forbindelse, at fastsættelse af en højere hastighedsgrænse end 80 km i timen på disse vejstrækninger i givet fald kun bør ske rent undtagelsesvist.
Justitsministeriet har alene modtaget tilbagemeldinger på cirkulæreskrivelsen fra Politimesteren i Ringkøbing og Politimesteren i Roskilde.
Politimesteren i Roskilde har ved brev af 31. januar 2005 til Justitsministeriets orientering fremsendt en ansøgning fra Roskilde Amt om fastsættelse af en højere hastighed på udvalgte landeveje. Politimesteren har oplyst, at han principielt ikke vil modsætte sig en forhøjelse af hastigheden på de pågældende strækninger.
Politimesteren i Ringkøbing har ved brev af 14. september 2005 oplyst, at Ringkøbing Amt har anmodet om indførelse af en hastighedsgrænse på 90 km i timen suppleret med lokale hastighedsgrænser på 70 km i timen på en forsøgsstrækning. Politimesteren har samtidig anbefalet en ændring af hastighedscirkulæret, der giver mulighed for reelle differentierede hastighedsgrænser.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at ansvaret for en del af de nuværende amtsveje som led i kommunalreformen overføres fra amtskommunerne til staten.
Transport- og energiministeriet har i den forbindelse oplyst, at Vejdirektoratet vil gennemgå det nye statsvejnet med henblik på at vurdere spørgsmålet om hastigheden på de enkelte strækninger.
Â
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke, at der på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt grundlag for at ændre cirkulæret om lokale hastighedsbegrænsninger. Ministeriet er imidlertid indstillet på at tage spørgsmålet op til fornyet overvejelse, når resultatet af Vejdirektoratets gennemgang af vejnettet foreligger.