|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Vedr.: Levering af IC4 og IC2 tog
Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om status for leveringen af IC4- og IC2-tog.
./.
Jeg modtog den 4. oktober vedlagte notat fra DSB,
som redegør for projektets status. Jeg skal knytte følgende uddybende bemærkninger
til notatet:
DSB oplyser i notatet af 4. oktober, at det fortsat er DSB’s mål, at de første IC4-tog indsættes i kommerciel drift i januar 2006 (ved køreplansskiftet). DSB oplyser dog også, at DSB anser det for usikkert, om AnsaldoBreda vil være i stand til at levere de første IC4 tog til indsættelse til denne termin. Denne oplysning er ny i forhold til den orientering jeg gav Trafikudvalget i brev af 2. september 2005.
For så vidt angår leveringen af IC2 materiellet svarer DSB’s oplysning om, at IC2 togene forventes indsat i kommerciel drift i 2. kvartal 2006, til det tidligere oplyste, jf. mit brev af 22. februar 2005. Det er derfor også stadig forventningen, at IC2 togene på det tidspunkt indsættes på Svendborgbanen, hvorved der løbende vil blive frigivet Desirotog til Grenaabanen. Jeg må dog bemærke, at usikkerheden for så vidt angår leveringen af IC2-togene – på samme måde som det gælder for IC4 – af DSB vurderes at være forøget. Denne oplysning er ny.
DSB har således først for nylig modtaget en skitse til en revideret leveringsplan for IC2 leverancen, som DSB den 4. oktober 2005 har oplyst, at man fandt helt udokumenteret. Derfor har det ikke tidligere været muligt at orientere Trafikudvalget om leveringen af IC2-togene som tilkendegivet i mit brev af 2. september 2005. DSB har krævet, at AnsaldoBreda fremlægger en realistisk og gennemarbejdet revideret leveringsplan for IC2 inden den 1. november 2005, og før dette tidspunkt er det ikke muligt for DSB at anskueliggøre leverandørens eventuelle yderligere forsinkelse af IC2. Jeg vil naturligvis orientere udvalget, når jeg modtager ny leveringsplan for IC2-togene fra DSB. Jeg forventer, at dette sker sidst i november.
Jeg noterer mig, at DSB for at imødegå effekterne ved en eventuel yderligere forsinkelse af IC2-togene i øjeblikke undersøger mulighederne for at fremskaffe erstatningsmateriel. Jeg er enig med DSB i, at det er hensigtsmæssigt at afdække hvilke muligheder der er for erstatningsmateriel, men bemærker i øvrigt, at der ikke er truffet nogen beslutning herom i forligskredsen bag DSB-kontrakten. I forbindelse med en eventuel beslutning, vil der bl.a. skulle indgå overvejelser om den passager-rettede effekt af indsættelse af erstatningsmateriel sammenhold med økonomien heri.