|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            5. maj 2006 J nr.            370-1  Â
|
|
./.
Til Trafikudvalgets orientering vedlægges kopi af brev af
29. marts 2006 fra Kommissionen i anledning af min henvendelse dertil om
ændringer i Kommissionens fortolkning af reglerne om udbud af færgeruter.
Efter min henvendelse til Kommissionen er tærskelværdien for, hvornår der skal foretages EU-udbud, blevet forhøjet fra 100.000 passagerer på årsbasis til 300.000 passagerer, og dette vil i løbet af de næste par måneder blive justeret i Kommissionens fortolkningsmeddelelse om cabotagesejladsforordningen.
Dette indebærer, at hovedparten af de mindre færgeruter i Danmark nu ikke længere skal i EU-udbud, men man kan nøjes med en interessetilkendegivelsesrunde. Endvidere kan kontraktperioden være op til 12 år.
Som forholdene er i dag vil følgende færgeruter herefter skulle sendes i EU-udbud:
· Bornholm (Rønne-Køge og Rønne-Ystad)
· Spodsbjerg-Tårs
· Fur-Branden
· Samsø (Samsø-Kalundborg og Sælvig-Hou)
· Ærø (Søby-Faaborg, Ærøskøbing-Svendborg og Marstal-Rudkøbing)
· Bøjden-Fynshav
Endvidere havde jeg foreslået, at det blev muligt at stille krav om overtagelse af mandskab og materiel.
Som det fremgår af Kommissionens svar af 29. marts 2006 finder Kommissionen ikke, at der er grund til at ændre på disse punkter i Kommissionens fortolkningsmeddelelse. Det er Kommissionens opfattelse, at en forpligtelse til at overtage materiellet i de fleste tilfælde vil være diskriminerende, og at en forpligtelse til overtagelse af mandskabet også vil være for gunstigt i forhold til den eksisterende operatør og en ulempe for operatører, der ønsker at komme ind på markedet.
Desuden har jeg over for Kommissionen foreslået, at kontraktperioden for færgeruterne med et årligt passagertal over 300. 000 blev forlænget fra de nuværende 6 år eksempelvis til 15 år, som Kommissionen arbejder med i andre sammenhænge, f.eks. på jernbaneområdet.
Kommissionen finder som det fremgår, at perioden ikke bør være for lang af hensyn til mulighederne for en undersøgelse af markedet. Kommissionen finder dog, at der vil kunne tillades en lidt længere periode end de 6 år, hvis dette kan begrundes ud fra de konkrete omstændigheder.
Jeg vil nu overveje, hvad der videre kan gøres for at tilgodese de danske synspunkter, men der synes ikke umiddelbart at restere oplagte muligheder.
./. Dette brev vedlægges i 5 eksemplarer.
Flemming Hansen