Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
. oktober 2005
Vedr. hastighedsnedsættelserne på strækningen København
Århus.
Som bekendt er der fortsat hastighedsnedsættelser på strækningen Købe
n-
havn
Jeg er den 14. oktober 2005 blevet orienteret om status i forhold til disse
hastighedsnedsættelser og i forhold til det analysearbejde, der pågår som
følge af forrige uges målevognskørsel på strækningen.
Med udgangspunkt i Banedanmarks aftale med Trafikstyrelsen primo uge
41 om at gennemføre analyser af målevognskørslens resultater har Ban e-
danmark aftalt med Trafikstyrelsen, at Banedanmark i slutningen af denne
uge vil præsentere en ny stat us på analysearbejdet. Så længe dette arbej
de
på går, har Banedanmark valgt at fastholde hastighedsnedsættelsen på 120
km/t på strækningen.
Frem til forelæggelsen af næste status
fortsætter Banedanmark an alysen af
de konstaterede fejl, og lørdag den 22. oktober 2005 for etages endnu en
målevognskørsel på strækningen for at m
åle effe kten af de forebyggende
tiltag i sporet og for at vurdere fejludviklingen.
Parallelt hermed er Banedanmark ved at tilvejebringe de tekniske forud-
sætninger for en mere differentieret fastlæggelse af hastigheden mellem
København og Århus i en korter e overgangsperiode til alle fejl er udbedret.
Herved kan hastighedsnedsættelserne begrænses til de direkte fejlbel
astede
sporafsnit.
Endeligt kan jeg oplyse, at Banedanmark har igangsat en uvildig vurdering
af Banedanmarks analysearbejde og den i den forbindelse anvendte meto-
de. Vurderingen vil blive foretaget af en af Trafikstyrelsen godkendt virk-
somhed.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen