Text Box:  

 - varetager enkelt- og kollektivt rejsende passagerers interesse, herunder fremme af en rimelig takst- og passager-politik, som ikke stiller passagerer på Bornholm ringere end passagerer i det øvrige land. 

Formand Erik Pedersen, Borgergade 23, 3700  Rønne. Telefon 56 95 30 92. Email: erik.p@mail.dk

 

 

 

1. maj 2006

 

 

 

 

Ã…bent brev til samtlige medlemmer af

Folketingets Trafikudvalg

 

 

 

 

Rejseråd nedsat af DR Bornholms Radio mv.

 

Bornholms Passagerforening byder  alle  idéer, tanker, indlæg, forslag og oplæg i færgedebatten velkomne.

 

I februar 2006 udarbejdede TNS Gallup A/S en »Undersøgelse om færgetrafikken til og fra Bornholm«. En sådan undersøgelse er selvfølgelig udarbejdet på et for opinionsundersøgelser professionelt grundlag, og resultatet må naturligvis anerkendes af alle.

 

Undersøgelsen viser i sig selv nøje, hvad bornholmerne ønsker af såvel den nuværende som den fremtidige samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm.

 

Kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune har primo 2006 bedt borgerne indsende forslag til kommunalbestyrelsen om færgebetjeningen. Bornholms Passagerforening har naturligvis benyttet sig af denne mulighed og indsendt sit forslag til kommunalbestyrelsen.

 

DR Bornholms Radio har i denne forbindelse nedsat et Rejseråd bestående af 9 personer, som alene »repræsenterer sig selv«.

 

Rejserådet har udarbejdet et forslag. Dette er – ud over at være afleveret til borgmester Bjarne Kristiansen, Bornholms Regionskommune – fremsendt til samtlige medlemmer af Folketingets Trafikudvalg.

 

Det bekymrer Bornholms Passagerforening, at DR Bornholms Radio over for Folketingets Trafikudvalg – efter vores opfattelse – har givet udtryk for, at Rejserådets forslag er tilvejebragt på baggrund af et vægtet gennemsnit af lytterudtalelser, idet DR Bornholms Radio i sit brev til Trafikudvalgets medlemmer bl.a. skriver:

 

"Danmarks Radio Bornholm har ladet lytterne komme til orde i debatten om trafikken til og fra Bornholm«.

 

Rejserådets forslag er ikke udarbejdet på baggrund af en lytterdebat og repræsenterer ikke bornholmernes ønsker. Det gør derimod på anerkendt, professionelt grundlag den omtalte opinionsundersøgelse, som TNS Gallup A/S har foretaget.

 

Det nok tydeligste eksempel på dette er, at forslaget ikke medtager en natfærge til København, som et overvældende flertal af bornholmerne ønsker, ligesom halvdelen af godserhvervet ønsker en sådan forbindelse.

 

Gallup-undersøgelse viser i befolkningsundersøgelsen, at topprioriteten for bornholmerne er »Flytning af destinationen fra Køge til København«, idet 64% anfører, at dette har »stor betydning«. Først når dette spørgsmål vægtes i forhold til »nogen betydning« flyttes det fra en suveræn topplacering til en tredjeplads. Men det er trods alt bemærkelsesværdigt, at 74% af de adspurgte mener, at flytningen har enten stor eller nogen betydning.

 

Det er altså en kendsgerning, at 3 ud af 4 bornholmere ønsker en natforbindelse til København.

 

Gallupundersøgelse viser også, at halvdelen af de adspurgte virksomheder i virksomhedsundersøgelsen mener, at »Flytning af destinationen fra Køge til København« har enten stor eller nogen betydning.

 

Det er også værd at bemærke sig, at Rejserådets forslag i betydeligt omfang ligner det Færgeforlig I, der blev vedtaget 23. oktober 2002, og som bornholmerne straks markant afviste og i bogstaveligste forstand gjorde oprør imod. Bornholmerne har ikke siden ændret mening. Det viser Gallup-undersøgelsen med al tydelighed. Selv om natfærgen nu benyttes i betydeligt mindre omfang, end da den sejlede til København, er det ikke et udtryk for, at bornholmerne ikke ønsker at benytte sig af en natfærge, men bornholmerne hverken kan eller vil rejse over Køge eller benytte de alt andet end passagervenlige Ro-Pax-godsfærger, som ruten nu betjenes af. Så snart natsejladsen til København genoptages – og godsfærgerne i øvrigt gøres passagervenlige – vil antallet af rejsende på denne rute forøges betydeligt med forbedret økonomi til følge.

 

Det er meget betænkeligt, at Rejserådets forslag også forudsætter, at de 72 restriktioner for rejsende over Sverige ophæves. Politikere, heraf flere på ministerniveau, fra såvel »Christiansborg« som lokale politikere har uden held i flere årtier arbejdet på at få restriktionerne fjernet. De meget få lempelser, der er foretaget i de mange år, er stort set uden betydning. I det seneste par år har de svenske told- og politimyndigheder ikke udøvet særlig streng kontrol, men vi skal meget få år tilbage, hvor bl.a. medicin ofte blev undersøgt. Det er ret sandsynligt, at den strenge kontrol vil blive genoptaget, hvis f.eks. internationale forhold kræver, at Sverige skal tage bedre vare på, hvem og hvad der kommer ind i landet.

 

Hovedparten af bornholmerne medbringer i dag medicin på rejsen over Sverige, som kræver, at pillepas udstedt af et apotek medbringes. Mange rejsende finder det imidlertid meget besværligt, idet et pillepas kun har en gyldighedsperiode på 30 dage, og således konstant skal fornyes.

Som det fremgår af www.sundhed.dk, kræves der pillepas i et uhørt stort omfang. Bl.a. skal pillepas medbringes for et ganske almindeligt hovedpinemiddel som kodimagnyl (fordi det indeholder kodein). Det er alene på den baggrund vores opfattelse, at langt hovedparten af bornholmerne i dag rejser ulovligt over Sverige. Mange af de øvrige restriktioner medfører lignende besværligheder for de rejsende, hvis restriktionerne skal følges.

 

Nogle af Trafikudvalgets medlemmer har via pressen rost Rejserådets forslag, bl.a. fordi det er omkostningsneutralt. Bornholms Passagerforening skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at vi også selv har fremsat et omkostningsneutralt forslag.

 

Der er også – via pressen – medlemmer af Trafikudvalget, som har givet udtryk for, at »bornholmerne kræver«. Det undrer os meget, idet det eneste bornholmerne fra begyndelsen ønskede, var at beholde samme færgefart, som vi havde indtil 1. oktober 2004. Denne færgebetjening kostede staten mindre om året end den nuværende færgebetjening. Og den nuværende færgebetjening har alle parter (godserhvervet, turisterhvervet, passagererne/pendlerne m.fl.) på Bornholm – som bekendt – givet udtryk for, at de er utilfredse med.

 

Vi finder det nødvendigt at kommentere, at Rejserådet i sit forslag på førstepladsen har prioriteret et lavere prisniveau. I forslaget står:

 

»Et lavere prisniveau har afgørende betydning for både bornholmere og turister.«

 

For os er det af afgørende betydning, at bornholmerne har samme vilkår som øvrige danskere. Det har vi kun, hvis transport over vand koster det samme som transport over land. Det er ikke tilfældet på nuværende tidspunkt, men der skal fastsættes en sådan målbar parameter før prisniveauet overhovedet kan diskuteres.

 

Vi vil også nævne, at vi – som anført oven for – værdsætter  alle  idéer, tanker, indlæg, forslag og oplæg i færgedebatten; men vi undrer os meget over, at DR Bornholms Radio mener sig berettiget til at være meningsdannende på baggrund af 9 personers forslag. Vi opfatter ikke, at loven om radio- og fjernsynsvirksomhed eller de dertil udarbejdede bekendtgørelser giver DR Bornholms Radio denne mulighed. I »Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed - Lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004« anføres f.eks. i kap. 3, § 10, som følger:

»Den samlede public service-virksomhed skal via …. radio …. sikre den danske befolkning et bredt udbud af programmer og tjenester omfattende nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning. Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed. Programvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat.« (understregninger er vores).

 

Bornholms Passagerforening hviler på et bredt demokratisk, folkeligt og upolitisk grundlag. På den årlige generalforsamling har medlemmerne mulighed for at fremsætte forslag og udtrykke deres mening. I årets løb kan medlemmerne – i henhold til vedtægterne – ligeledes rejse sager og få afklaret spørgsmål. Vi afholder i gennemsnit et par borgermøder om året, hvortil samtlige bornholmere har adgang. På borgermøderne har alle fremmødte – også ikke-medlemmer – mulighed for at fremsætte forslag og fremkomme med meningstilkendegivelser.

 

Vi har ikke vedlagt de forslag, vi har tilsendt kommunalbestyrelsen, men i forbindelse med fremsendelsen af forslagene har vi anmodet kommunalbestyrelsen – efter lokalpolitikernes behandling af forslagene – om at gøre såvel transportminister Flemming Hansen som Folketingets Trafikudvalg bekendt med indholdet i forslagene.

 

 

Med venlig hilsen

 

Bestyrelsen i Bornholms Passagerforening